Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mellemtoneenhed til F3 lyd trapez (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chesny_Melby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har gjort et fund i storskrald, et sæt F3 lyd Trapez-højtalere. Desværre mangler de begge mellemtoneenheder og jeg kunne godt tænke mig at sætte nogle nye i.

Er der nogen af jer der har et forslag til en mellemtoneenhed der ville passe godt til disse højtalere?

Uploaded with ImageShack.us
Til top Vis Chesny_Melby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chesny_Melby Besøg Chesny_Melby's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Du mangler osse basser i så fald...de der er ikke originale...til gengæld ligner de noget gammelt Coral fuld-tone halløj. De kan muligvis sælges...der skal sidde Focal enheder i dem...så vidt jeg husker...

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tube Mania har delvis ret. Dine basser er utvivlsomt Coral Flat 10 (Muligvis 10 Flat II). Eftersom de er noget mere effektive end de oprindelige basser, vil de ikke kunne fungere med de originale diskanter og mellemtoner, uden voldsomme ændringer i delefiltret. De oprindelige basser var ikke fra Focal, de kom først i de senere Trapez X og Trapez XI. Den oprindelige enhed er en Seas 25 WBX DD som er modificeret.  Gå evt. på biblioteket og find High Fidelity nr 3 og 4 fra 1980, hvor den findes som konstruktionsartikel.

Du vil sandsynligvis kunne sælge Coral og Dynaudio D28 diskanterne for mere end et sæt Trapez  i grimme kabinetter koster, så den letteste løsning vil være at sælge dine enheder, og købe et andet sæt Trapez for pengene. Vær opmærksom på at det KUN er de oprindelige Trapez som vil passe i kabinetterne. X og Xi modellerne benytter et kabinet som er noget anderledes (De ser dog ens ud hvis frontstoffet er monteret).

Efter min mening er den bedste udgave Trapez X. Et sæt af dem i pæne finerede kabinetter kan ofte fås for omkring 1500Kr. Selv solgte jeg for et års tid siden et sæt Xi (De er efter min mening ringere selvom i står for improved) i pæne hvidmalede kabinetter for omkring 750Kr. Jeg vil tro at du kan få mindst 1000Kr for dine enheder hvis de er i orden, så sælg dine enheder og find et par gode X.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Det kunne vel også tænkes at kabinetterne har været anvendt som testkabinetter og at fuldtonen har spillet allene, eller som tovejs, Jeg ville heller ikke begynde at lede efter en mellemtone i dette tilfælde.

Mvh 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Chesny_Melby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tusind tak Tube Mania, Highmass og Peter X for jeres svar: jeg kunne nemt have rodet mig ned af en besværlig blindgyde uden jeres hjælp. Det er jeg jer taknemmelig for at have undgået.

Jeg har et enkelt uddybende spørgsmål (til Highmass): mener du at 1000 kr. i alt for de 2 stk. Coral og 2 stk. Dynaudio D28? Eller er det pr. stk.? Min viden om højtalerenheders værdi er meget begrænset, derfor vil jeg nødig snyde andre eller mig selv når jeg sælger dem.

Endnu en gang tak.

Til top Vis Chesny_Melby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chesny_Melby Besøg Chesny_Melby's Websted

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Trapez fra nye (saml selv). og senere ombygget til Xi. Der mangler rigtig nok bas og mellemtone fra henholdsvis SEAS og FOCAL. Prøv at spørge hos F3 lyd/audio Vector. De kan sikkert skaffe tingene. 

Mvh

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hej Chesny.

Jeg mener minimum 1000kr. for alle fire enheder, men det er da bestemt muligt at du kan få mere for dem. Jeg vil tro at D28 er et sted mellem 500 og 800 værd sættet. Flat 10 vil jeg mene kan give et sted mellem 500 og 1000 sættet. På Coral´erne betyder det nok en del hvordan standen på whizzer conen ("paptragten" som sidder udenom centerdomen) er. Samtidig betyder det også noget om der er en "tosse" som mangler lige netop de enheder. De fleste fuldtner er 8 enheder, så et par 10 enheder som dine, kræver en køber som mangler lige netop dem, før de er interessante.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Det ser ud som en Coral Flat 8 enhed - Flatserien havde store diametre i forhold til deres tomme-betegnelser. Den ER noget værd, såfremt den er iorden (omend ikke en herregård) - men sælges nok bedst på et vintage el. 1/4-bølge site. Hvis Dynaudioenheden er iorden, kan den nok osse sælges, men der savnes nok liebhavere, og alderen trykker disse enheder (selvom jeg stadig kan savne mine!). Dynaudioen er en enhed fra de originale Trapez, som andre osse har nævnt.

De helt oprindelige Trapez, beskrevet i byggeartikler i High Fidelity, havde Seas bas- og mellemtoneenheder, modificerede. De var 10" & 5", henholdsvis, og filteret var 6 dB/okt. hele vejen igennem (deraf den skrånende forplade på boksen).

Den var nok lidt af en drøm for mange hifi selvbyggere dengang, denne Trapez - lidt synd ikke at genanvende den, måske?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Den oprindlige mellemtone enhed var:
Seas 13F-GMBX
http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h140_1 3f-gmbx.pdf

Den var ikke modificeret men der skulle tages højde for resonansen omkring 2khz hvilket de gjorde med en sugekreds i filtret.

Erstatningen for denne idag ville være:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=102&Itemid=124

Men filteret skal laves om !

Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

peterrahbek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2006
Sendt: 26 September 2011 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

HVIS du vil sæge dine kabinetter, er jeg køber.

Mvh PR, 40502080

peterrahbek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2006
Sendt: 26 September 2011 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Bortset fra dette, kan jeg hjælpe med både enheder og delefiltre etc.

Mvh PR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes