Forfatter |
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er der nogen derude der stadig hører musik på Carlssons højttalere? Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre et par, så hvis du har mod på et besøg, så giv lyd.
Jeg bor i Østjylland og kører gerne lidt efter det.
Jeg specielt interresseret i OA-52 versioner evt OA-58
Venlig hilsen. Per.G
|
Til top |
|
|
Carlsson-fan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg spiller på et helt opgraderet sæt OA-51. med nyeste opgradering så den hedder nu Carlsson OA-51.3 LE2, den spiller super godt 
Venlig Hilsen
Emil Andersen
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Emil.
Er det sådan en sjover her?

Mvh. Per
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stig carlssons højttaler serie er ikke til stander brug.  De skal da stå på gulver tæt op ad væggen. De har godt nok, lidt i modstrid med ideen med dem, pænere målinger i frifelt, end der hvor de rent faktisk skal stå.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Mester Erik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Maj 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Stig carlssons højttaler serie er ikke til stander brug. De skal da stå på gulver tæt op ad væggen. De har godt nok, lidt i modstrid med ideen med dem, pænere målinger i frifelt, end der hvor de rent faktisk skal stå.  |
|
|
Lige netop OA51, som er afbildet ovenfor skal hænge på væggen eller stå på en stander op ad væggen, og ikke stå på gulvet. OA51 er måske den mest eftertragtede Carlsson-model. Se evt:
www.carlssonplanet.com
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view forum&f=17
|
Til top |
|
|
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lykkelig eier av Carlsson OD 11, OA 12 og OA 50. De har alle sin egen identitet/signatur på lyden. Nå brukes mest OA 12 med Peerless CT 52 diskanter. Overbevisende ren lyd, og forbløffende ren og dyp bass. Dessuten finnes ikke "hot spot", slik som i ordinære høyttalere. "Hot spot" er i nesten hele rommet. Det er det ikke mange høyttalere som klarer!!
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mester Erik
Tak for linket. Det nederst af de to er jeg ikke selv stødt på. Meget informativt.
OA-51 virker som den model de har mest "gang i" på det forum. Den skriger jo nærmest på at blive stille på et på sub's der passer, i designet i stedet for de standere som er afbilledet på det billede jeg saksede fra nettet. (Op ad væggen selvfølgelig).l
Emil.
Jeg har sendt dig en privat besked.
Mvh. Per.G
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per
Jeg er ked af det ikke lige lykkedes. men er det lykkedes dig at hører dem et andet sted?
Hilsen
Emil
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Emil.
Nej. Men jeg har et byggeprojekt undervejs inspireret af Carlsson. Jeg starter nok en tråd om processen under selvbyggeri når jeg får lidt mere tid.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i sin tid solgt Carlsson OA 50, OA 51 og OA 52 i Audioscan. Det var i den forbindelse, som nogen måske husker, at man
kom til at annoncere et stereosæt til en højttalers pris. Dvs to stk OA 52 for 2995. Det gav en del uro!
OA 51 er ganske rigtigt beregnet til vægophængning, og man kan se det på den ekstra dæmpe "vinge", som spændes på
kabinettet ud for diskanten. Det var ikke den model, som var dyrest bygget, for det var jo OA 52. Især på grund af den
omfattende brug af dæmpe-puder, betrukket med stof. Men på sin vis var det den mest tilfredsstillende model, fordi man ikke
havde det lidt lave lydbillede, som let blev resultatet af korrekt opstilling af de to gulvmodeller. Jeg købte selv OA 52, og så
længde jeg kunne stille dem korrekt op ad en helt umøbleret væg, var de fantastiske. Lidt for kraftige i diskanten, men det var jo
Carlssons filosofi. Til gengæld et kæmpestort lydbillede, med meget høj transparens, og forbavsende dyb, kraftfuld bas fra så lille
en basenhed i så kompakt et kabinet. Men det skyldtes naturligvis samarbejdet med gulv og væg. Jeg savner dem faktisk stadig
fra tid til anden. Men de er altså ikke helt lette at have, fordi de stiller så store krav til opstillingen. Egentlig meget sjovt, når
man nu tænker på at det er meget lettere at have med højttalere at gøre, som er bygget til at stå op ad en væg.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
.....Men de er altså ikke helt lette at have, fordi de stiller så store krav til opstillingen. Egentlig meget sjovt, når man nu tænker på at det er meget lettere at have med højttalere at gøre, som er bygget til at stå op ad en væg. |
|
|
Jeg har et par Dantax TUBE III - de er nu også beregnet til at stå op mod en væg, og tilmed med nedadvendt bas - de er sågu også ret hysteriske med lokalet , men kan i rette omgivelser faktisk spille ret hæderigt, med enormt stort lydbillede __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
klogesen skrev:
.....Men de er altså ikke helt lette at have, fordi de stiller så store krav til opstillingen. Egentlig meget sjovt, når man nu tænker på at det er meget lettere at have med højttalere at gøre, som er bygget til at stå op ad en væg. |
|
|
Jeg har et par Dantax TUBE III - de er nu også beregnet til at stå op mod en væg, og tilmed med nedadvendt bas - de er sågu også ret hysteriske med lokalet , men kan i rette omgivelser faktisk spille ret hæderigt, med enormt stort lydbillede |
|
|
....og jeg har et sæt Snell A/ll, som også skal stå tæt op ad en væg, og med nedadvendt bas. De er til gengæld bygget til det og er lette at have med at gøre, trods dette. Stort lydbillede.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Nå da da! Indlæggende kommer hurtigt lige nu. Har i fået sommerferie?
Som jeg skrev har jeg et lille byggeprojekt undervejs og baseret på gamle hifidelity-tests og snakken på www.faktiskt.se er jeg kommet til nogenlunde den samme konklusion som klogesen. At OA-52 er mest interressant, men problematisk pga. den lave placering af enhederne.(Dette er konkluderet uden at have hørt nogetsomhelst. Meget flot!)
Larsen-højttalere som bygger videre på Carlssons teorier er vel egentligt baseret på den samme konklusion. Et løft af enhedernes placering. Dette løser sikkert det lave lydbillede, men man må så igen finde sig i den første af de tidlige reflektioner fra rummet, nemlig den fra gulvet.
Jeg tænker på at forsøge mig med noget der minder om larsen i form, men som trevejs. Mellemtone og diskant skal sidde i et arrangement ala Larsen i ca. 50-60 centimeter over gulv. Medens basserne (2 gange 6,5) skal sidde lavt, således at gulvreflektionen igen bliver nogenlunde elimineret.
Hvis det ender med at virke tilfredsstillende ,kunne man jo gå videre med at få reguleret resten på plads med noget DSP.
Sådan er planerne pt.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Larsen har også lavet en model der bygger på et 2½ vejs princip, for hvad jeg ved og hvad John larsen har sagt, har Carlssons idé altid været at undgå 3 vejs pga. for kompliceret delefilter, men højttaleren "Larsen 8" bygger på 2 6½ og 3 diskant, det er et meget sjovt princip, men det virker, og højttaleren spiller rigtig dejligt, og der er også lavet til at stå op ad væggen ligesom de gamle carlsson.
En anden ting der sjov ved Larsen højt. er at manden der bygger Larsen højt. "John Larsen" er manden der byggede carlssonerne for Stig Carlsson tilbage i 70'erne og 80'erne
mvh.
Emil A
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emil A
Det har jo en kæmpe fordel, at Larsen var så meget inde i konstruktionerne, når har på et tidspunkt skulle videre føre modellerne. Så føler man ikke at Carlsson er væk.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Carlsson har faktisk puslet med en trevejs engang. Tjek linket
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view topic&t=22080
Jeg ved godt at larsen-8 er 2,5 vejs med lidt ekstra diskanter. Personligt er jeg ikke så meget for 2,5vejs og foretrækker rene 2 eller 3vejs med minimum 2-ordens filter. Så det vil jeg prøve som udgangspunkt engang inden så længe.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
TomTech Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Findes der mon tegninger til fremstilling af kabinet til Carlsson højttalere - især OA51, men også gerne andre. Jeg har det som de fleste: Højttalere skal helst stå tæt ved bagvæg. TomTech
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
TomTech skrev:
Findes der mon tegninger til fremstilling af kabinet til Carlsson højttalere - især OA51, men også gerne andre. Jeg har det som de fleste: Højttalere skal helst stå tæt ved bagvæg. TomTech
|
|
|
Det tror jeg ikke der gør men larsens højt. bygger jo på samme principer og de koster ikke vanvittig mange penge som jeg husker det er det 4500 for den mindste 7-8000 for den mellemste også 30.000 for den største men de spiller alle fremragde og den mellemste er opbygget på samme måde som de nye opgraderede (altså hvis mn ser bort fra den seneste opgradering med en ny scanspeak diskant som der lige er kommet til oa-51'erne.) oa-51 men bare med større kabinet. Faktisk har John Larsen fået vifa til at lave en diskant til carlsson opgradering som også sidder i nogle af larsens højt. den hedder t-11oa og er lavet til at spille under den store vinkel som det jo er med carlsson og larsen
mvh.
Emil A
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
TomTech prøv at se på www.faktisk.se . Der er mange tråde og jeg husker én som bygger en klon af OA-51 med mange informative billeder. Jeg husker ikke om der er præcise målfaste byggetegninger med vinkler. Men man klogere på hvordan man kan gøre det, det bliver man.
Mvh Per
|
Til top |
|
|