Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til valg af mindre subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har for et par måneder siden, anskaffet mig et mindre anlæg, bestående af en Marantz MCR603, og nogle Mission
794se's. Det spiller sådan set meget godt, taget størrelse og pris i betragtning :)

Dog savner jeg noget mere punch og dyb bas, som jeg havde med mit gamle anlæg (billigt ipod dock anlæg med sub). Tror
subwooferen havde en 6,5" bas, og den virkede faktisk ok, i min stue (36m2 med åben bue til køkken). Det var en
bas reflex, med nedadvendt bas....

Jeg er heller ikke ude på, at få huset til at ryste, men bare lige en anelse mere punch :)

Jeg lytter ca. 80% musik, og 20% film.

Derfor spekulerer jeg på at købe en aktiv sub, men jeg har ikke ret meget forstand på det, udover at vægten er ligefrem
proportional med kvaliteten ;)

Skal det være en trykkammer type, bas reflex type, bas nedadvendt eller fremadvendt?? Hvad er fordelen/ulempen ved de
forskellige typer?

Jeg har kigget lidt på XTZ's modeller - 99W10.16 og 99w8.16. De ser okay ud, og prisen er overkommelig, men aner ikke
om de vil passe til mit setup.

En anden mulighed jeg har overvejet, er BK Gemini 2, eller BK XLS200 - sidstenævnte skulle have en Peerless bas.

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm

Umiddelbart passer en 99w8.16 eller Gemini 2 bedst til mit budget, men er de mon gode nok?

BK Gemini har en 10" og 150W - det er jo meget i forhold til resten af anlægget - Marantz'en har kun sølle 50 watt.

Kom gerne med nogle råd og forslag til hvad jeg skal købe - det er dog et krav at sub'en fås i sort højglans.

På forhånd tak
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Lidt ligemeget hvor mange watt de har.
XTZ gør det godt til prisen.
God jagt
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Har lige lånt en System Audio SW200 af en kollega, for at få en ide om hvad jeg har brug for.

Det spiller yderst tilfredsstillende med SA'en, men gad godt vide specifikationerne på den, så man har lidt at gå ud fra?

Nogen der kender til den?

Det er ikke just mange hits, når man googler den....

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

jeg kender ikke rigtigt noget til system audio sortiment men mest til dali og lidt til b&w og det har faktisk en pris billig sub med en 8" med en digital forstærker på 200w som jeg faktisk syntes giver overraskende meget bas taget størrelsen i betragtning den er kun 30 cm på på alle led den koster 3400kr bare et forslag ved ikke hvor meget du vil ofre men jeg har overvejet at købe 2 af dem da det er nemmere at gemme af vejen en en kæmpe stor sub har selv haft en dali 15" sub men den fylder lidt for meget efter min mening men de små subs er lidt hurtigere end de store men men de store går til dybere alt afhængig af den forstærker der sidder i den. håber du kunne bruge det til noget:-)
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Lidt ligemeget hvor mange watt de har.
XTZ gør det godt til prisen.
God jagt

Hvad er begrundelsen for det?

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

hva mener du

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
hva mener du

Du skriver det er ligemeget, hvor mange watts de har?

Eller misforstår jeg dig ;)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Det har intet at sige, at din forstærker kun har 50w i forhold til en sub, der har 200w f.eks. Du indstiller subben, så den i niveau er den samme som højttalerne. Subben kan i mange tilfælde være meget tungere at drive, end dine højttalere, så den ekstra effekt, er god at have. Noget andet er, at en sub, der ikke er særlige stor fysisk set, vejer heller ikke så meget. Det vil give en rekyl effekt på den, når den spiller, så slagkraften tabes. Der vil jeg så anbefale dig, at sætte noget ret tungt, men dekorativt oven på. Prøv med kæresten hvis en sådan haves  og lad hende sidde på den (subben) og hør forskellen. En lille sub fysisk set vil altså stå og hoppe og danse til udfoldelserne på film og musik ved gog volumen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
... Noget andet er, at en sub, der ikke er særlige stor fysisk set, vejer heller ikke så meget. Det vil give en rekyl effekt på den, når den spiller, så slagkraften tabes. Der vil jeg så anbefale dig, at sætte noget ret tungt, men dekorativt oven på. Prøv med kæresten hvis en sådan haves  og lad hende sidde på den (subben) og hør forskellen. En lille sub fysisk set vil altså stå og hoppe og danse til udfoldelserne på film og musik ved gog volumen.

Det kan jo så hænde kæresten nægter at flytte sig fra den sidenhed :)

Men -  Den skal godt nok være temmeligt let da, før man mister noget særligt slagkraft - de, der er "så lette" er i forvejen nok født uden, og kan dårligt nok komme ind under kategorien "en sub"

(Hvad tror du iøvrigt en sub på 46 x 54 x 45  vejer - hint - den kører med 2 7" basser )

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Når vi kommer op i en ½ m3 på en sub kan den godt veje 30-35kg, men der da nogle, der vejer mindre og det er da ikke godt for præstationen. Men mit skriveri angående størrelse/vægt, var egentligt bare, at det er godt at se efter noget med godt med gods i.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

klart -  vægten kan bestemt give en indikation :)

mine tal er forresten nok mere en kvart kubikmeter, men tingesten vejer 28Kg.

Jeg hører til folk snakke om en sub, uden helt at have afklaret hvad det egentligt er de ønsker, og diverse reklamer/sælgere, samt sprogmæssige forbistringer,  gør nok ikke tingene nemmere .

Jeg har valgt at inddele basområdet i 3 dele - subbas, dybbas og bas -  punch ligger som mange mener, ikke i sub området, men i mellem dybbas og bas.

På musik, hvor man synes der er vildt meget punch, vil man som regel kunne se på en frekvensanalyse, at der ikke er meget under 40Hz - mange diskoteker cutter vel også omkring 40

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Når nogen hører en ægte bas nede omkring de 50hz, bedømmes den fejlagtigt til at være væsemtlig dybere. For en 50hz tone, er virkelig dyb, når en højttaler på jævn og glat vis kryber der ned. Din opdeling af bas området kan jeg kun være enig i. Meget af det "slam" i rytmisk musik ligger typisk i 80-150hz området. Det kan virke dybere fordi området op over til mellemtonen, er noget tilbageholdende og undertrykt. Det giver en vis tyngde i anslaget. 17-40hz= subbas *  40-80= dybbas * 80-160= mellembas og så begynder nedre mellemtone. Ps: 1-17hz= infrasonisk.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Herligt jeg ikker er helt alene :)

Baseret på de pt. anvendte højttalere (*1) er der uden sub'en i drift gedigent punch i handskerne - og egentligt også ægte bas, der kan ryste ruder - men den helt kælderdybe er noget langt væk.

Man kan bare afspille Simon&Garfunkels "Bridge over troubled waters" med og uden sub'en tændt.

*1  relativt for mange totalt ukendte : Jamo CBR 130x  ~ modificerede.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

det har jo også en del at sige hvor stor forstærkeren er da jo mere effekt jo mere kontrol det er jo ligesom en forstærker til et par alm højtaler men det er jo klart at en stor har brug for mere effekt end en lille i de store træk dog er der vel nogen sub enheder der er mere letdrejne end andre

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

En stor forstærker kan sagten have dårligere kontrol over tingene end en lille har, så det kan man ikke sammenligne -  ej heller størrelsen

2 7" enheder i et 4 ordens båndpass kan f.eks sagtens klare sig med en 70watt forstærker og have formiddalet greb om tingene -

kun 1 ting virker : de 2 apparater vi har på siden af hovedet.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Er jeg helt forkert på den, hvis jeg siger at trykkammer er bedst, hvis den primært skal bruges til musik??

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
Er jeg helt forkert på den, hvis jeg siger at trykkammer er bedst, hvis den primært skal bruges til musik??

ja :)   og nej :)

en dedikeret sub, er nok entydigt bedst når kabinetprincippet er valgt udfra det man ønsker af lyden fra subben.

Har man god plads kan man klaske en egnet enhed i en TL (TransmissionLine) og opnår en sindssygt dyb og hyperstram/tør/præcis bas - men igen - hvad ønsker man ?

Faktisk skal en Sub jo ikke høres :)

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

ja det ved jeg godt men det har jo også generelt noget at gøre med ohm opgivningen at gøre. men med hensyn til subwoofer så tænker jeg bare at det må vel være bedre med en der har en masse effekt at gøre med. er der nogen der har erfaringer med b&w det har nemlig en sub med en 8" med en digital forstærker på 200w den koster 3600kr er den noget værd eller er der nogen der har et andet alternativ til en god lille sub

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
ja det ved jeg godt men det har jo også generelt noget at gøre med ohm opgivningen at gøre. men med hensyn til subwoofer så tænker jeg bare at det må vel være bedre med en der har en masse effekt at gøre med. er der nogen der har erfaringer med b&w det har nemlig en sub med en 8" med en digital forstærker på 200w den koster 3600kr er den noget værd eller er der nogen der har et andet alternativ til en god lille sub

Du finder næppe nogen sub med indbygget forstærker ( altså en aktiv sub) hvor de har oplyst impedansen på selve højttalerenheden/ne - da det vil være irrelevant.  Den indbyggede forstærker skal nok klare de ærter - om den så er på 50, 100, eller 600watt, kan man ikke tage til indtægt for lyden.

KEF lyder rimeligt godt, men kravle efter min mening ikke helt dybt nok

YAMAHA YST-SW315 er mit bud umiddelbart og i din prisramme - den går dybt og præcist,  men igen,  det er _dine_ øren, og dit rum den skal spille i

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

hm_dk skrev:
Er jeg helt forkert på den, hvis jeg siger at trykkammer er bedst, hvis den
primært skal bruges til musik??

ja :)   og nej :)

en dedikeret sub, er nok entydigt bedst når kabinetprincippet er valgt udfra det man ønsker af lyden fra subben.

Har man god plads kan man klaske en egnet enhed i en TL (TransmissionLine) og opnår en sindssygt dyb og
hyperstram/tør/præcis bas - men igen - hvad ønsker man ?

Faktisk skal en Sub jo ikke høres :)

Tror jeg forstår hvad du mener...:)

Mit ønske til subwooferen er:
Skal falde naturligt ind, ikke være fremtræden, og ikke kunne høres - den skal blot tage over, der hvor mine små Mission
ikke kan levere varen....

Ud fra diverse artikler fra nettet, tror jeg er trykkammer er vejen frem for mig...

http://www.hifisoundconnection.com/Shop/Control/fp/SFV/30046 /view_page/Sealed_VS_Ported_Subwoofer_Boxes

http://www.autohifi.dk/artikler/subudregn.asp

Dvs ingen XTZ til mig...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum