Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer i stereo setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop fået en XTZ 99w12.16 i mit ellers velfungerende stereo setup - det har været lang vej til et velspillende anlæg,
som nogen måske har læst i mine tidligere indlæg. Startede ud med en alt for lille forstærker, men det blev løst med en XTZ
A100D3 - endnu engang tak for de gode råd.

Men nu har jeg altså alligevel fået sådan en krabat af en subwoofer, men ønske om at få lidt dybere bas, velintegreret i mit
nuværende stereosetup. Mine Missions er kommet godt efter det, med den nye forstærker, men af naturlige årsager går de
ikke så langt ned med en 6,5" bas.

Jeg har leget med den en dags tid nu, og må tilstå at det ikke er så nemt, at få synergien til at passe sammen. Enten er der
for meget, for lidt bas, eller for meget bulder - det kommer ihvertfald nemt til at ødelægge det gode lydbillede, som der er
uden sub.

Nu har sådan en XTZ jo skumfiduserne, man kan bruge til room tuning, og det eneste der bare fungere nogenlunde for mig,
er med begge skumfiduser monteret - som en trykkammer. Hvis der kun er 1 i, så går den dybere hvilket er godt, men den
har en tildens til buldre lidt, og det kan ødelægge ethvert nummer med Dire Straits.

Skal jeg mon bare have tålmodighed, og lege lidt mere med indstillingerne?

Hvad er andres erfaringer med XTZ subwoofere og stereo setups, og lukker den mere op, jo længere tid den har spillet, og
er I blevet tilfreds?

Heldigvis har Dans TV sagt, at jeg bare kan benytte mig at fortrydelsesretten, hvis jeg ikke vil have den - no bad feelings
der :)
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Det tar længere id end de 14 dage at tilspille en XTZ sub , har selv sådan en , bare i 10" version.Men ellers en rigtig god sudwoofer , det tar også tid at fin tune den , men lyt igen og igen .Den er meget ren i lyden , så man bliver nogle gange i tvivl om den overhovedet er tændt , men det er fordi den integere sig så godt .Ultra hurtig .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Det tar længere id end de 14 dage at tilspille en XTZ sub , har selv sådan en , bare i 10" version.Men
ellers en rigtig god sudwoofer , det tar også tid at fin tune den , men lyt igen og igen .Den er meget ren i lyden , så man bliver
nogle gange i tvivl om den overhovedet er tændt , men det er fordi den integere sig så godt .Ultra hurtig .

madmax

Hej madmax

Jeg havde stort set også købt 10" udgaven, men Dans TV rådede mig til at købe en 12", med min 35m2 stue - syntes bare den
fylder godt i landskabet, nu når den kommer hjem i stuen

Har du begge skumfiduser i, og har du problemer med bulder?

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger kun skum i det venstre hul på subben , men ellers læs brugsanvisningen der står mange guldkorn , der er en standard indstilling og derfra kan du justere lyden som du kan lide den , men det tar lang tid .

madmax

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Jeg bruger kun skum i det venstre hul på subben , men ellers læs brugsanvisningen der står mange
guldkorn , der er en standard indstilling og derfra kan du justere lyden som du kan lide den , men det tar lang tid .

madmax

Bare lyden bliver perfekt, så er jeg egentlig ligeglad med hvor lang tid det tager - sådan da

Man hører jo også nogen sige, at en aktiv sub ikke hører til i et stereo setup, men om det er fordi det er sandt, eller fordi de
har brugt tid på at finde den rigtige sub og tilhørende kalibrering tør jeg ikke sige

Derfor er jeg lidt bekymret, men har jo 14 dage til at teste, og forhåbentlig blive jeg tilfreds med den.

Det havde måske været noget nemmere at kalibrere, hvis man havde XTZ's room analyser - det ser smart ud...

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Det er der også i den dyre 12" fra XTZ , der er en dsp siddende som kan analysere dit lytterum også korrigere lyden derfra.

madmax

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Det er der også i den dyre 12" fra XTZ , der er en dsp siddende som kan analysere dit lytterum også
korrigere lyden derfra.

madmax

Ja den ser lækker ud, men den er også langt over mit budget

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hvor højt deler du sub'en og hvor står den i rummet? I hjørnet, mellem højttalerne eller midt i det hele?
Der er meget at hente ved at få den placeret rigtigt!

Når hovedhøjttalerne spiller "full range" altså så dybt de nu kan, vil der være et frekvensområde, hvor sub'en og højttalerne overlapper - afhængig af, hvor højt du har sat delefilteret på sub'en.
Jeg har haft god held med at placere min sub mellem højttalerne sådan, at "bunden" af sub-enheden er i samme plan som mellemtoneenheden. Dermed kan subben indstilles til nul graders fase. Står subben i et hjørne eller lignende skal man både til at lege med fase, lydstyrke og delefrekvens.
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Enig med Thomas Bidstrup.

Husk også at man har en tendens til at skrue for højt op, når man får sådan en fætter inden for dørene.
Men den bør faktisk ikke gøre så meget opmærksom på sig selv.
Hvis du bruger den som en slags tonekontrol til at kompensere for manglende bas i tynde indspilninger, vil den brøle
alt for meget med de bastunge plader. Den skal kunne klare de voldsommme plader korrekt, og så må du regulere op
og ned på bassen på din forstærker (hvis den har tonekontroller).

Du kan jo forsøge med den gamle metode til at vurdere en subwoofers placering: sæt subben på din bedste
lytteplads, på gulvet eller oppe i sofaen eller stolen, sæt musik i gang, og bevæg dig rundt i rummet, langs
væggene, ud i hjørnerne, lidt væk fra væggene. Det er altså ret forbavsende at høre, hvor store forskellene er. Der
hvor den lyder bedst, stiller du den så. Den metode kan godt løse nogle problemer.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:

Hvor højt deler du sub'en og hvor står den i rummet? I hjørnet, mellem højttalerne eller midt i det hele?Der er meget at
hente ved at få den placeret rigtigt!Når hovedhøjttalerne spiller "full range" altså så dybt de nu kan, vil der være et
frekvensområde, hvor sub'en og højttalerne overlapper - afhængig af, hvor højt du har sat delefilteret på sub'en.Jeg har haft
god held med at placere min sub mellem højttalerne sådan, at "bunden" af sub-enheden er i samme plan som
mellemtoneenheden. Dermed kan subben indstilles til nul graders fase. Står subben i et hjørne eller lignende skal man både
til at lege med fase, lydstyrke og delefrekvens.

Hej

Jeg ved faktisk ikke precis hvad crossover frekvensen er, da der ingen skala er på drejeknappen, men pt er den på kl 12 -
ved så ikke hvad det svarer til i frekvens. Fase er på 0 grader (ret nemt at høre, at den passer), og volume er pt omkring kl
11. Alle EQ filtre er deaktiveret, og jeg har begge skumfiduser monteret...

Mine Mission højttalere er specificeret til en nedre frekvens på 48Hz +/- 3dB.

Sub'en står lige op af højre højttaler, og mine Mission højttalere har sidevendt bas, som en monteret i bunden, og vendt så
de spiller ud i rummet.

Jeg har ikke de store muligheder for at flytte den, så håber placeringen er rigtig...

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Enig med Thomas Bidstrup.

Husk også at man har en tendens til at skrue for højt op, når man får sådan en fætter inden for dørene.
Men den bør faktisk ikke gøre så meget opmærksom på sig selv.
Hvis du bruger den som en slags tonekontrol til at kompensere for manglende bas i tynde indspilninger, vil den brøle
alt for meget med de bastunge plader. Den skal kunne klare de voldsommme plader korrekt, og så må du regulere op
og ned på bassen på din forstærker (hvis den har tonekontroller).

Lige nøjagtig det med volumen har du nok fuldstændig ret i - man skal jo lige høre om det kan arbejde, men som du siger så
skal den blot falde narturligt ind i lydbilledet.

Jeg har ingen tonekontrol på forstærkeren what so ever...

Jeg må bare prøve mig frem, skrue her og der, og se hvad der er bedst - det er vel også lidt svært, hvis den ændrer sig
efterhånden som enheden bliver spillet til...?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke man vil bruge en' subwoofer til stereo, har til dato ikke hørt et setup hvor kun en sub fungere, jo til dels hvis man deler ved 30-40 Hz, og så er det alligevel ikke optimalt. It takes two to tango.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hvis subben skal passe ind i lydbilledet, skal du sørge for den deler dernede hvor dine Mission giver op (ca. 50hz?). Begge
skumplugs i, og indstil subbens volume så den matcher højttalernes.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Forstår ikke man vil bruge en' subwoofer til stereo, har til dato ikke hørt et setup hvor kun en sub fungere,
jo til dels hvis man deler ved 30-40 Hz, og så er det alligevel ikke optimalt. It takes two to tango.

Mit setup er ret nyt (2 måneder), og før havde jeg bare et billigt ipod 2.1 anlæg, som spillede hæsligt - det har jeg levet med
i flere år.

Så fik jeg ideen om en low budget anlæg, og lagde derfor ud med ret billige komponenter.

Jeg fandt dog ret hurtig ud af, at det ikke var sagen, og begyndte derfor at bygge videre på mit setup. Nu har jeg skiftet det
hele pånær mine Mission højttalere, som jeg er ret godt tilfreds med.

Dog savner jeg en smugle bund, og derfor forsøger jeg nu med en sub. Det er muligt det aldrig kommer til at fungere, men
så har jeg prøvet det - forhåbentlig finder jeg ud af det inden returretten udløber.

Så tænker du sikkert, hvorfor jeg ikke bare skifter mine gulvhøjttalere ud med nogle ML, men svaret er at jeg at jeg har et
budget, som i forvejen er sprængt i stumper og stykker

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
...jo til dels hvis man deler ved 30-40 Hz, og så er det alligevel ikke optimalt. It takes two to tango.

Forklar gerne en uvidende hvorfor, så jeg bedre kan forstå ?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
dfms skrev:
...jo til dels hvis man deler ved 30-40 Hz, og så er det alligevel ikke optimalt. It takes two to tango.

Forklar gerne en uvidende hvorfor, så jeg bedre kan forstå ?

Som skrevet har jeg ikke hørt et eneste setup, hvor en (mono) sub fungere optimalt, det gælder både hjemme hos folk, og i super professionelle T ding H dong X anlæg.

Har man små højtaler kan en subwoofer godt hjælpe på bassen, og det kan gpdt lyde ok, men kalde det HiFi er nok lige at stramme den.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hej
Da jeg fik Sub nr 2 var der ingen vej tilbage.
Selv om jeg ikke har så mange indspilninger hvor Bassen er i Stereo
er det allle pengende Værd.

V.H
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg skruet, skruet og skruet frem og tilbage, og er stadig ikke tilfreds.

Det er ligesom synergien ikke passer, og selvom nogen siger at man ikke kan høre hvor bassen kommer fra, så syntes jeg
den skævvrider lydbilledet Her snakker man så om 2 subwoofere, men det bliver jo også til en slat penge - så kan man
jo ligeså godt købe andre gulvhøjttalere, og slippe og alt det kalibrerings bøvl - desuden pynter de jo ikke ligefrem.

Når jeg efter lang tid, for stillet den så det lyder okay, slukker jeg or sub'en, og så lyder det stadig bedre uden. Det er
ligesom den buldrer for meget, og den kan ødelægge enhvert godt stykke musik - og jo volume er godt skruet ned (kl. 9),
og crossover er sat meget lavt ditto.

Jeg tror det bliver et ulykkeligt ægteskab, hvis ikke jeg skiller mig af med den igen.

Umiddelbart tror jeg pengene står bedre i banken, og måske man engang skulle investere i andre gulvhøjttalere - nå ja jeg
er jo også stort set ret godt tilfreds

Tak til alle, for rigtig mange gode inputs!

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synnes du skal give den en chance....

Jeg har brugt en anden tilgange vinkel end at gå op i hvordan den står i frekvenser, volume osv.

Vis en kammerat hvordan man justere på anlæget, sæt dig hvor du plejer at lytte musik. Lad noget godt musik du kender spille ved god volume. Luk øjnene og lad kammeraten justere, imens du bare sidder og lytter..

Du Guider kammeraten og tilsidst lyder det godt. Jeg gjorde det selv herhjemme efter råd fra en der arbejdede hos philips den gang de kunne lave anlæg der lød godt.

Men husk også at du har fået en sub, der flytter luft. Den skal kunne høres og mærkes ellers er den jo ligegyldig. Det er meget muligt at højtalerne kan lave lyde ved 49Hz, men en lille 5,25" enhed ryster altså ikke sofaen som en 12" kan..

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes