Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gode råd til en kommende nørd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KMBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej H4A

Jeg er i den heldige situation at en flytning har givet mig et "herreværelse", som naturligvis skal bruges til bl. a. fed lyd. Derfor skal jeg nu have mit første "rigtige" anlæg:

Mit budget på 5-6.000 har indtil videre reddet mig en superflot original Rega Planar 2, et sæt B&W 603s2, en NAD 216THX og 1 meter Supra Dual RCA kabel. Fredag henter jeg en NAD 1300 "Monitor Series" forforstærker(fra ca. år 1853), som skal gøre mit vinyl-anlæg komplet. Alle digitale lydkilder skal deponeres i døren

Jeg fik et par no-name HT-kabler med fra sælger af 603'erne, det bliver nok første opgradering.

Lytterummet er ca 15-18 m2 og med hele den ene væg udgjort af vinduer. Hvad skal jeg være opmærksom på ved placering af højttalerne? De er monteret med spikes og står på finerplader for at skåne gulvet. Er der noget at hente ved at stille dem på fx fliser?

Er der andet jeg bør være opmærksom på, eller kan gøre for at optimere udbyttet af grejet?

Jeg håber på og glæder mig til jeres input!

Mvh
Til top Vis KMBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KMBN

GamerOfDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2009
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 19 Juli 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Ud fra hvordan mit rum ser ud (Mange siger der er en rimeligt god akustik, trods en beskeden størrelse, og meget billigt setup.), så skal væggen med vinduerne nok være i siden (eller bagved sofa/stol, hvis du altid har dem lukket, når du lytter).
Fliser vil nok hjælpe lidt, ifht. finér, men jeg tror dog ikke der er det helt store plus, ved det. I mit rum (Ca. samme størrelse), er der et godt tykt gulvtæppe (rigeligt absorberende), det var nok det helt store plus ved mit gulv.
Du kan også prøve en dyne, og nogle puder, for bare at få en idé om, hvor meget det giver.

Håber du kan bruge det til noget.

PS: Nad 1300 forstærker fra 1853? Hold da op en antikvitet

Dali Lektor 1 - Denon RCD-M37.
iPod Touch 32GB 3G, Goldring DR100
Denon AH-D2000 > Creek OBH-21SE > MIT Terminator 3 signal > Denon RCD-M37
Til top Vis GamerOfDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamerOfDK

KMBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input! Et tæppe kommer der ikke til være, men lidt møbler satser jeg på kan dæmpe en smule..

Jeg har bestilt nogle porebeton-moduler, som jeg vil lave en lille reol af - de skulle være dejligt "døde", så ikke pladespilleren får problemer. Jeg lægger et billede ind når hele herligheden er samlet, så er der sikkert mere at kommentere på

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Det er et ganske fint setup du har der, dog er din forforstærker et svagt led. Nad 216thx har meget mere fylde og punch, end du kan hente ud af den med en nad 1300. Tag og kik efter nad 114 eller endnu bedre 116, så vil du blivwe forbavset over din effektforstærker, det kan ikke svare sig at skifte kabler, før du har en forforstærker der kan vidregive signalet.

Rega planer2 rigtig fedt valg, et godt råd, rega har lavet specielle bøjler til vægophæng, det giver bedste lyd.

B&W 603s2, mmmmmm love it, meget federe højtaler end den nye 683.

Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

KMBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

@Funzy: Dejligt at høre der er andre der mener jeg har ramt nogenlunde rigtigt! Jeg har ikke hørt stumperne sammen endnu, det sker først fredag og jeg er naturligvis noget spændt..

Mht preamp, er det meget et spørgsmål om kroner og øre. Mit køb af 1300'en gik i vasken, men valget kommer stadig til at falde på noget ældre grej til under 1000 kr. Har set på både 114 og 116 og ville usandsynlig gerne have en, meen det må nok vente lidt. Det er også godt at have lidt planer for opgradering

Jeg kender godt til Regas vægbeslag, det er bare vigtigt for mig rimelig nemt at kunne flytte på tingene. Derfor forsøger jeg mig med et bord i beton i stedet og håber det giver den ønskede effekt..

Tak for du tog dig tid til at læse med!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes