Forfatter |
|
Kelleren Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folkens.
Nu har jeg besøgt min lokale Hifiklubben og siddet og browset bla. jeres super forum.
Kort fortalt så har jeg besluttet mig for at opgradere mit nuværende "lydsystem" til noget lidt sjovere.
Min oprindelige idé var et Stereo setup med en reciever hvor jeg kunne tilslutte alle mine enheder, bestående af: PC, PS3, WII - og som kunne afspille musik også. Altså kunne vi smide det gamle anlæg ud
Ambitionerne var ikke så høje og musik delen betød ikke så meget som lyden til film.
Efter at have været i hifiklubben er jeg blevet meget imponeret over hvor lækker musik kan lyde dog, og nu betyder det pludselig mere end film delen.
Mine spørgsmål er:
1. Jeg lyttede til: Concept 6 - 2000 kroner Ikon 6 Mk2 - 4500 kroner Mentor 5 - 8000 kroner - Jeg er på ingen måde ekspert men jeg var imponeret over Concept 6 som var de første jeg hørte - og endnu mere af de 2 efterfølgende. Specielt mentor "omhyldede" mig med en lyd der var utrolig. Hvor er det mest fornuftigt ved de 3 for pris kontra ydelse? Jeg gider ikker betalt op imod 17000 kroner ekstra for noget jeg synes er fedt i et par uger men så bare bliver hverdag.
2. Jeg vil helst gerne undgå alt mulig opsætning - jeg er ikke entutiast og det skal bare virke uden opsætning - jeg har f.eks. heller aldrig kalibreret mit TV / min monitor - det gælder både højttalere og reciever. Hænger det sammen med nogle af de ovenstående modeller? Jeg ville hade at stå dernede og få en fed oplevelse og så miste noget fordi jeg ikke kan sætte det ordenligt op.
3. Hvordan med recieveren? Sælgeren forklarede mig at Stereo recieverne ikke fandtes med samme tilslutninger som surround recieverne - hvilket betød at jeg ikke ville kunne slutte alle mine enheder til. Jeg fik demonstreret en reciever til ~ 4000 til Ikon som havde smarte funktioner som ethernet - og en til 8000 som han mente passede til Mentor - tror de var af mærket Denon. Jeg læser herinde at mange mener en surround reciever er væsentligt dårligere til stereo end en der er lavet kun til det - kan man ikke få en god steroe reciever med de funktioner der findes i en med surround?
4. Nyt/Brugt og alternativer: Jeg kunne godt overveje at købe brugt hvis man kunne finde en ordenlig sælger - kan det anbefales og hvad er levetiden på højttalere i denne klasse? Og endelig - skyder jeg over mål med hvad jeg ønsker her? Vi ser lidt serier daligt, nogle film om ugen, lidt gaming engang imellem og ja så nok en del mere musik efter købet. Jeg spiller også lidt guitar - musiksmag er meget allround fra rock til klassisk.
PS: Hvad skal jeg regne med at købe ekstra for i kabler osv. ?
Tak for tiden!
Keller
|
Til top |
|
|
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til.
Det er altid svært i begyndelsen og inden jeg prøver at svarer på dine spørgsmål vil jeg blot sige at: Der altid være én mening for hver hifi interesseret person om hvad der er det rigtige at gøre. Derudover, så er det en god start at tage ud og lytte som du har gjort. Men prøv nogle flere steder, såsom KT-Radio i københavn, HIFI-Forum, Dans TV & HIFI, osv osv. Så får du et bedre indtryk af hvordan det forskellige udstyr lyder, samt hvad du får for pengene. Og endnu vigtigere, dette kan lede dig på sporet af hvad du måske kunne lede efter brugt hvis du vil spare lidt penge.
Ad 1) Hvis du virkelig begynder at interessere dig for den "gode" lyd, så vil du ikke komme til at føle at det bliver hverdag hvis du investerer ekstra i et par gode højttalere og forstærker/reciever. Du vil nemlig hele tiden opdage noget nyt i den musik du har og køber i fremtiden. Det er i al fald mit indtryk. Dog skal det siges at jeg tror godt du kan finde billigere alternativer til Mentor og Ikon andre steder. F.eks. XTZ højttalere som de sælger hos Dans TV. XTZ 99.38 ligger til lidt over 11.000 for et sæt og bliver rost til skyerne. Der findes også billigere alternativer, men du må ud og lytte.
Ad 2) Hvis du ikke er en den store entusiast er det nok en god ide med en så simpel opstilling som muligt. En reel stereo forstærker med et par højttalere er nem at sætte op og vil levere god lyd til spil, film og musik. Dog kan den ikke bruges til surround hvis det skulle have interesse senere.
Ad 3) Det er rigtigt at stereo receivere ikke kan helt det samme som en surround reciever, men det kommer også an på dit eget behov. Så hvis du ikke har brug for de muligheder og tilslutninger der er i en surround reciever, så er stereo nok vejen frem. Og jeg vil nok anbefale en stereo forstærker og ikke en receiver da den vil give bedre lyd. Medmindre du vil have radio delen med fra recieveren selvføgelig. Du vil ikke kunne få de funktioner en surround reciever har i en stereo. Og hvis du vil have surround og stereo må du indgå et kompromis med dig selv, ved at købe en surround reciever der også kan levere god stereo lyd. Marantz f.eks. Men det kommer an på hvordan du selv lytter til dit anlæg, hvis du vurdere at det er bedst at udstyret kan det hele og der ikke skal lyttes intenst hele tiden, så er stereo måske ikke vejen frem.
Ad 4) Brugt er altid en god ide, i sær hvis man er begynder. Det kræver bare lidt tid at sætte sig ind i hvad man vil have. Levetiden på udstyret er gerne helt fin. Folk der køber den slags udstyr du ser i HIFI-klubben og lign. passer gerne godt på det og det er for det meste i fin stand. Man ser selvfølgelig også det omvendte. På højttalere er det selvfølgelig ophængene til enhederne man kan starte med at se på, er de slidte, smuldrede eller ødelagte. Er højttaleren ridset, fået skrammer eller lign. Hvordan er lyden, få sælger til at demonstrere udstyret inden du køber osv.
Der er masser af muligheder på denne sides Køb og salg sektion, eller på DBA.dk og jeg kan kun sige at du kan få meget for pengene!
Til sidst, kablerne. Det er en religionssag for nogen, og for andre, ja, der er et stykke "snor" der binder det hele sammen. Hvis du køber brugt kan det være sælger smider noget kabel med i handlen. Her kan du også finde forskellige kabler brugt eller du kan høre i de butikker du kommer ind i. Du kan også tjekke www.avcables.dk og www.avconnection.dk som har nogle rimelige priser.
Du er sikkert stadig lidt forvirret, og andre vil helt sikkert også dele deres mening som er helt anderledes end min, og sådan er det altså med den her hobby Men du må ud og lede og spørge til du bliver blå i hovedet  __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
Til top |
|
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
når du nu har flere enheder ville det klart være en fordel af få smidt en surround receiver op, så smider du alle tingene ind og så er der kun 1 kabel til skærmen, samtidig vil du få udbytte af F.eks HD lydspor som din PS3 kan udsende når du ser en Blu-Ray film..
man kan altså sagtens finde receivere der spiller ganske glimrende stereo, F.eks som Hippo siger er Marantz receivere temlig habile stereo formidlere og Pioneer klarer også opgaven yderst fint..
ang opsætning så er det ikke den store videnskab da alle de nye receivere har auto kalibrering og når du først får noget lækkert udstyr så vil jeg vædde med du lige pludselig vil syntes det er sjovt at "lege" lidt med lyden..
hvis det har interesse er du velkommen til at dukke op hos mig og høre hvordan en surroundreceiver klarer sig på stereo siden når tingene er sat rigtig sammen..
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis du kan lide lyden fra dali vil jeg klart anbefale at du vælger mentor eller endnu bedre helicon.
Både concept og ikon er gode højtalere, men det er min erfaring at der i længden vil blive meget mindre lyttetræthed med et par rigtige gode højtalere og en god stereoforstærker, frem for en snorerundt forstærker og lidt billigere højtalere. Hvis du har pladsen, så find evt. et sæt brugte mentor eller helicon. Et par Helicon 400 mk1 kan fåes ned til 11 til 12 tusinde kr brugt, og er langt bedre end f.eks. en mentor 5 (fylder også mere, og kræver lydmæssig også rimelig god plads, altså det går ikke hvis din stue er 12 m3)
Start med at gøre op hvilken størrelse rum du skal spille i? Hvad vejer mest, musik eller film. Hvis du 90% af tide høre musik, når du længere med et ordenligt stereo sæt up. Hvis film vægter højt, kan jeg anbefale et komplet snorerundt sæt, her gør ikon det ganske udemærket.
|
Til top |
|
|
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville tage nogle dali mentor 5 eller ikon 6. det andet er jo de andre siger en smagssag om det skal være stereo eller surround, og hvilket mærke det skal være der er der jo mange bud. kabler plejer man vist at sige ca 20% af anlæget pris, men her kan det også godt svarer sig at købe brugt bare kig efter knæk og bræk på det
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hippo - Tak for det fyldestgørende svar! Jeg vil undersøge de modeller du nævner og kigge mere i retning af noget brugt! :)
Strecker - Du har sikkert ret - og det var også hvad han anbefalede. Tak!
BCBC - Jeg er ikke helt sikker på hvad vi vægter endnu - jeg var imponeret i går over musikken men nu kender jeg mig selv godt nok til at vide at det sikkert hurtigt kan gå over igen. Jeg må i tænkebox...
Denon - 20% alligevel.. Tak :)
Jeg søger videre! :)
Keller
|
Til top |
|
|
Søren C Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig vil jeg købe brugt.
Du får rigtig meget for pengene.
Du kan sagtens få fed film og gaming lyd ved et stereo setup. Jeg har sat min Ps3 og computer til min stereo forstærker via
en Dacmagic fra Hifiklubben.
Nu ved jeg ikke hvad dit budget er men her er lidt:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=195058
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=195335 Og så har den faktisk en indbygget dac som man kan sætte f.eks sin
Ps3'er til.
http://www.dba.dk/dac-cambridge-fra-hifi-kl/id-76374822/ Så forbinder du din computer og playstation til den og så laver
den lyden om til analog, som du så kan forbinde til din forstærker.
Det er bare et eksempel på hvad man kunne gøre.
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren - Tak for svar. Jeg vil gerne gøre det simpelt dog - og muligheden for at kunne opgradere til Surround senere er interessant.
Spørgsmålet er hvor meget jeg går på kompromis (husk på jeg er ikke super entutiast - endnu!) ved køb af en fornuftig Surround forstærker / reciever med alle de tilslutninger og muligheder han nævnte i forretningen.
For så skal det højttalere jeg køber jo tilsvare - når de ikke får det optimale setup.
Keller
|
Til top |
|
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kelleren skrev:
Søren - Tak for svar. Jeg vil gerne gøre det simpelt dog - og muligheden for at kunne opgradere til Surround senere er interessant.
Spørgsmålet er hvor meget jeg går på kompromis (husk på jeg er ikke super entutiast - endnu!) ved køb af en fornuftig Surround forstærker / reciever med alle de tilslutninger og muligheder han nævnte i forretningen.
For så skal det højttalere jeg køber jo tilsvare - når de ikke får det optimale setup.
Keller
|
|
|
der er rigtig mange der mener at forskellen mellem en stereo forstærker og en surround forstærker er stor på stereo siden, men hvis du køber en ordentlig maskine ( ikke en 5 x 60 W sony ) så kan man altså få et lækkert stereo lydbillede fra en receiver..!!!
Min Pioneer sc-lx 81 + Rotel 1572 effektforstærker klarer det rigtig godt, faktisk en del bedre en mange af de mellemklasse stereo forstærkere jeg har lyttet til..
igen, hvis du lyster så kom en tur til sluseholmen kbh og lyt, for så vil der ikke længere være tvivl om hva du vil bruge dine penge på..
det er sgu noget andet at se / høre en film med ordenlig surround fremfor et stereo setup..
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyha ja - du har sikkert ret.
Det betyder ikke SÅ meget for mig dog - og i vores nuværende rækkehus vil opsætningen af Surround blive dumt - så indtil videre er det Stereo - med henblik på opgradering senere.
Hvordan med XTZ 99.36 / 38 - igen med henblik på lækker musik og lidt film - med en surround reciever - hvordan står de imod Dali's ?
Keller
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal måske også tilføje at vi sjældent kommer til at have lyden højt da vi har både overboer og naboer.
Mentor højttalerne imponerede mig specielt fordi jeg følte lyden "omhyldede" mig - også ved lidt lavere volume - så det må i gerne tage med i anbefalingerne :)
Michael
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali's Mentor serie er bestemt en vellydende serie, dog synes jeg ikke de lever op til prisskiltet. XTZ gør derimod, men jeg er
ikke sikker på det er denne lyd du leder efter. Mit bud ville være at tage ud og lytte på den type højttalere med omdømme at
spille MUSIK med evne til at engagere. Harbeth og Spendor comes to mind.
Men uanset synes jeg stadig du burde give XTZ et lyt før du beslutter dig.
XTZ 99.36
hyggelæsning
Der er rigtig mange spændende mærker på markedet, ikke kun i hifiklubben
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det - jeg tager til KBH. en af dagene og hører op på XTZ højttalerne.
Mentor 5/6 - hvor stor forskel er der? Der er nogen på dba med kun 500 kroners forskel.
Keller
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basenhedernes størrelse og en lille ændring i delefilteret så det passer til de andre basenheder
Edit: Og så at Mentor 6 vejer væsentlig flere kg jf. hifiklubbens hjemmeside.. Lidt uvis om hvad det går ud på. Selv havde jeg
snuppet 6'eren stod valget mellem de 2.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
de spiller altså også godt sådanne et par mentor 6. har dog aldrig hørt et par xtz. men hvis du feks samligner hva har får ved mentor og hva man får ved b&w så får man altså en del mere. ved godt at de er meget forskellige
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay - indtil videre står duellen mellem Mentor 6 og XTZ 99.36 eller 99.38 - jeg skal ind og høre dem i KBH. en af dagene.
Hvad er erfaringer herinde fra hvad de 2 angår (eller nogle helt andre).
Keller
|
Til top |
|
|
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 03 August 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke hørt XTZ, men syntes mentor 6 har nogle gode kvaliteter (Er efter min menig en del bedre end 5'eren). Hvis du kommer forbi København vil jeg også anbefale at du lytter til Spendor A6 hos ab audio, som plejer at være til at handle lidt med, hvilket måske kunne gøre denne højttaler ret attraktiv prismæssigt.
__________________ Rega RP-6 pladespiller, Rega Exact PU, Rega Brio R, Chord Cadenza RCA, Rega DAC, Naim Nac a5 højttalerkabel, Spendor A6 højttaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2011 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg har hørt mentor 6 mange gange de spiller virkligt godt men det ved du nok allerede syntes de har en god klang alt
afhængigt af hva man sidder dem sammen med. hva skal drive dem
|
Til top |
|
|
audio4ever Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 05 August 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ejer et sæt XTZ 99.36 og lyden er perfekt. Behagelig og velopløst diskant. Bassen kan du justere efter behov, en smart lille
feature.
Jeg har ikke hørt Dali Mentor men jeg har hørt nogle af Dali's tidligere modeller og det var bestemt ikke min kop te.
|
Til top |
|
|
vifarmi Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 05 August 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også tilslutte mig xtz 99.36, jeg ejer et par og er meget tilfreds med dem.
|
Til top |
|
|