Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 01:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke højtalere? (store) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hammerhans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 11 August 2011 kl. 04:51 | IP-adresse registreret  

Hej, nu må jeg spørge de kloge, så derfor spørger jeg jer!

Jeg skal ha nogle nye højtalere til mit stereo anlæg.

Jeg har for nyligt solgt mit surround anlæg fordi jeg ser næsten ikke film, det er kun 2-3 gange om måneden, mens musik er flere timer om dagen til tider!

Jeg kommer at bruge en Harman Kardon HK 3490 stereo forstærker eller en HK 980.

Det er så forstærkeren, højtalerene skal være store. Jeg har kikket på et par styks, men ved ikke nok om hvilke er bedst.

Højtalerene der har fået min interesse ud fra speks og pris er disse:

Dali 909
Dali 109
Dali Concept 10 (Kan jeg skaffe som ny)
JBL ES100 BK eller CH

Dali 808
Dali 850
Dali Evidence 870
Dali Lektor 8 (Kan jeg skaffe som ny)

Jeg lytter mest til 80`er rock musik og 90`er eurodance, og jeg kan lige det højt. 

Så hvilke af de højtalere lyder bedst?(det ville være sejt vis i kunne lave en list fra bedst til værst, men tvivler nogen har erfaringer med dem alle)

Jeg vil helst også at man kan føle god bas i brystet når man skruer op for lyden! men det skal dog være en behageligt lyd når volumen er høj! En af mine venner har en Harman Kardon HK 3480 med et par Dali 909, når det går højt er der sku lækker lyd, men jeg har ikke hørt nogle af de andre højtalere.

Så vis i var i mine sko, og kunne lige hvad jeg kan lige, hvad ville være det bedste valg til en rocker som mig? :D
Til top Vis Hammerhans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hammerhans

Hammerhans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 August 2011 kl. 05:24 | IP-adresse registreret  

P.S vis i har nogle andre gode forslag så er det også i orden ;)
Til top Vis Hammerhans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hammerhans

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

hva er dit Max budget.?
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 August 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Så det ikke dali concept de har en ok diskant ved lave lydtryk men efter min mening skal det være et meget godt anlæg for at diskanten ikke er for påtrængende ved høje lydtryk (tidligere ejer af concept 1 med 2 x 120 watt i 8 ohm)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 11 August 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg havde valgt Dali Evidence 870, har set dem flere steder, brugt til 4500,-  MEGET højttaler for pengene. Alternativt et par Audiovector 5, som også er en god rock højttaler, og mere til.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 11 August 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Jeg havde valgt Dali Evidence 870, har set dem flere steder, brugt til 4500,-  MEGET højttaler for pengene. Alternativt et par Audiovector 5, som også er en god rock højttaler, og mere til.

Nej et sæt audiovector 5 er ikke velegenet til det trådopretter søger, bassen (erne) kan ikke følge med når der spilles højt, de går ikke dybt nok, de har ikke den bas han søger, bassen gir simpelt hen for hurtigt op samlignet med mellemtone og diskanten, mine audiovector 5 have efter ca 14 år (eller hvor meget det nu var, kan ikke lige huske det) møre kantophæng på mellemtone enhederne.(cv er helt udelukket her) Så heller et par store jbl med 12" bas eller B&W med tilsvarende stor bas eller min 2x10" bas vil kun anbefale 8" basenheder hvis trådopretter er villige til at købe nogen gode reol højtaler eller nogen gulvhøjtaler med en sej subwoofer med et par 100 watt

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 August 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Havde også valgt Evidence...

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 August 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

hvad med dali 40 se?

prøv at google den.

har du den dali med hvor basserne sidder foroven og for neden? af en eller anden grund har jeg læst en del tråde om alle de daler du spørger om, og den virker som den med det mest positive omdømme.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 August 2011 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Dali 40 er kendt for at æde forstærkere til morgenmad, hvis de ikke er af en helt særlig støbning. Jeg tvivler på at de HK'ere der bliver nævnt er kraftige nok til at styrer dem.

Dali 18 er den højttaler du mener, vil jeg tro Klypstefan, og jeg tænkte selv på den samme. Den skulle dog også være en hård belastning, men mon ikke en smule nemmere at håndtere end Dali 40.

Rskriver har haft et sæt Dali 18 (forgængeren for Dali 850 og Dali 870), og han synes de spiller bedre end Dali 850, så de er nok også et lyt værd!

Selv har jeg Dali 850, og den kan jeg sagtens anbefale. Om den er den bedste af de nævnte skal jeg lade være usagt, men den spiller godt efter min mening.

Uden anden erfaring med andet end Concept 8, vil jeg anbefale dig at se bort fra Dali concept 10 (den er for billig bygget) Dali 109 (den er for gammel) og Dali 808 (850 er en bedre model!)

Lektor 8 er let at give et lyt, det samme med Concept 10 i samme omgang. Og derefter kan du jo prøve dig frem. Det gode ved ældre brugte højttalere, er at de holder prisen rimeligt godt. Så du kan sælge igen, uden at tabe hvis du er heldig.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2011 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

ascari det er lige den jeg mente. den har faktisk en følsomhed på 93 db. men impedansen er måske grum?

concept har jeg lyttet på gennem mange år og Diskanten sutter. den er skarp og for høj. jeg skruede ned på den for forstærkeren.

808 - er det ikke den med bånd og dome diskant? og en 8" bas der arbejder sammen med en 6.5" ? (hvorfor ikke bare bruge to ens basser?) hvis det er dem, havde min far dem i mit barndomshjem, og de kunne spille op så jeg kunne hører guitarsoloer ude på gaden når jeg kom fra skole. jeg kan dog ikke huske om de lød godt. han, far, siger dog at han synes de lød bedre end concept.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 12 August 2011 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok kigge lidt efter en pænt overset højttaler.... JBL L100 (DK version)

Kræver ikke voldsomt meget af forstærkeren og kan spille ret højt med f.eks 100 watt

En Dali 40 lyder rigtig godt, men skal helst have 2-300 watt og masser af strøm bag sig.

Dali 909 er en nyere version af 109 og den største forskel synes jeg ligger i at 909eren er mere neutral, hvor 109eren er
noget mere basstærk.

En Dali 850 er for mig ret overvurderet og den er meget pågående i øvre mellemtone/nedre diskant.

Af dem du selv nævner + Dali 40 og så den JBL L100 jeg foreslår, der lyder Dali 40eren nok bedst, men er ret krævende og
vil ikke gå godt sammen med nævnte forstærkere.

JBL L100 vil spille pænt godt med en af de nævnte forstærkere og kan både spille pænt og ret højt og jeg vil placere den
som 2. bedst af de nævnte

Den har blandt anden en KRAFTIG 12" bas og jeg har haft 400 watt på sådan et sæt uden problemer

Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Sendt: 12 August 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Helt klart Jbl'erne. Heeelt klart, til dit musikvalg er der ingen tvivl. Har selv haft lillebroderen L80 og den havde en 8" bas, hvilket må betyde at L100 kan spille så alt bare gynger med.
Til top Vis heffehurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heffehurtig

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:

808 - er det ikke den med bånd og dome diskant? og en 8" bas der arbejder sammen med en 6.5" ? (hvorfor ikke bare bruge to ens basser?) hvis det er dem, havde min far dem i mit barndomshjem, og de kunne spille op så jeg kunne hører guitarsoloer ude på gaden når jeg kom fra skole. jeg kan dog ikke huske om de lød godt. han, far, siger dog at han synes de lød bedre end concept.

Det må være Dali 810 du tænker på, den var nemlig med bånddiskant og en 8 og 6½" bas. Dali 808 er fra den blå serie, lavet som en mindre udgave af Dali 909 med 2 x8" basser, i stedet for 909's 2x10"

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft JBL L100 DK model med Harman Kardon til, det spillede godt, med god bund.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 12 August 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

KentNO1 skrev:

Nej et sæt audiovector 5 er ikke velegenet til det trådopretter søger, bassen (erne) kan ikke følge med når der spilles højt, de går ikke dybt nok, de har ikke den bas han søger, bassen gir simpelt hen for hurtigt op samlignet med mellemtone og diskanten, mine audiovector 5 have efter ca 14 år (eller hvor meget det nu var, kan ikke lige huske det) møre kantophæng på mellemtone enhederne.(cv er helt udelukket her) Så heller et par store jbl med 12" bas eller B&W med tilsvarende stor bas eller min 2x10" bas vil kun anbefale 8" basenheder hvis trådopretter er villige til at købe nogen gode reol højtaler eller nogen gulvhøjtaler med en sej subwoofer med et par 100 watt

Jeg har også haft AV 5, synes de var glimrende til høj rock musik, men hvor højt er self spørgsmålet - watt meterne på min Onkyo, svingede typisk i området mellem 10-100w, når jeg spillede højt, ved det nivau havde AV 5 ingen problemer.

Det samme gælder for Evidence 870, selvom de også "kun" er udstyret med 2x8" basenheder.

Min stue er så kun lidt over 4x5m, men de 2 nævnte ht, burde ikke have problemer med at levere varen i rum op til 30 m2.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også sagtens de kan klare rum der er meget større. Jeg har hørt Dali 850 spille 150 kvm. op, og det kunne den sagtens magte. Så en stue på 50 til 70 kvm. bør ikke være noget problem for de 2 nævnte.

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 August 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Tillader mig lige et krakilsk indspark.

Dali, Dali eller Dali

Størrelsen på ht'eren er vel underordnet sålænge den kan levere lydtryk og spille stort.

I mine øre lyder du som en kandidat til en Vienna speaker. De kan spille bas.

Køb den største du kan få råd til. Måske en Vienna beethoven concert grand.
Dog kan det tænkes din forstærker her kommer til kort..

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 August 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Dali Evidence 870 af dem du selv nævner. En forbedret version af 850, dog med en brugtpris noget kun over 850.
Dali Grand har fået fantastisk omtale, og ligger på en 8k-10k på brugtmarkedet. Fortjener dog langt bedre forstærker en
ovennævnte Harman Kardon.

Harman Kardon er mørk i lyden, så tror faktisk de vil gå fint i spænd med et sæt Dali 850, og sådan et sæt fåes typisk mellem
1000-2000kr på brugtmarkedet, så det rykker ikke så voldsomt i pengepungen. Kan du lide lyden i Dali 909 er de velsagtens
også en god kandidat :)

Men som NightRhyme så rigtigt er inde på, er der også andre mærker end Dali.

God jagt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:

Jeg har også haft AV 5, synes de var glimrende til høj rock musik, men hvor højt er self spørgsmålet - watt meterne på min Onkyo, svingede typisk i området mellem 10-100w, når jeg spillede højt, ved det nivau havde AV 5 ingen problemer.

Jeg vil sige at det er et ret intetsigende statement hvad watmetrene står på når du spiller.
Anvendeligheden af sådanne instrumenter er yderst begrænset, og er nok mest af alt et design-objekt.
I bedste fald kan de være en smule vejledende, i værste fuldstændig vildledende.
Og selv om de er kalibrerede, så er de stadig ikke særlig sigende.

Men det er min mening (og erfaring).

Til trådstarter vil jeg spørge om du til dit musikbehov ikke er oplagt kandidat til Cervin Vega?
De har jo netop i særklasse den stil du beskriver.

Ellers ville mit bud også umiddelbart være noget JBL.

Held og lykke.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

jeg ville fortrække ud fra dem du har nævnt evidence 870 det er en virklig god højtaler med god lyd og masser af spark i. de
skulle være forgængeren til ikon serien. men hvis du gerne vil have en power højtaler fra dali som du er lidt inde på når du
nævner 109 og 909 så vil jeg til hver en tid hellere fortrække axs 10k det er efter min mening en meget bedre højtaler en 109
og 909. men mit færste valg ville falde på evidence
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum