| Forfatter |
|
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 16 September 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens
Da min
kæreste og jeg skal flytte i en ny lejlighed med en mindre stue på ca.
22 kvm. er
mine nuværende højttalere (jamo d590) blevet lidt for store. Derfor
overvejer jeg nogle reol højttalere eller mindre gulv højttalere.
Jeg har
kigget på
XTZ 99.26 kontra XTZ 99.36 der koster ca. 5000,- og 8000,- fra nye
pr. par
Hvad har i af holdninger til reol eller standerhøjttalere og
har i nogle
yderligere forslag til hvilke modeller i ville vælge hvis i var
mig?
Mine
krav:
Højttalerne skal være
nogenlunde stilrene.
De skal spille godt både til musik og film
(prioritet ca.: 65% musikdygtighed 35% filmdygtighed)Da jeg senere skal
tilkøbe
baghøjttalere, center og eventuelt sub skal de også kunne fungerer
godt i 5.1 setup.
De skal have en stram bas og et detaljeret
lydbillede
Håber
meget i vil hjælpe :-)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 September 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
BM6A 2  Hvad med sådan nogle Dynaudio her. De er meget præcise med masser af info. Der er også Dynaudio Excite X12.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for buddet. De vil helt klart komme med på listen. Men de ser ud til at være dyrerer end mit budget
Højttalerne må meget gerne være stærke og kontante i bassen.
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stuen bliver på 20kvm..
Bør jeg vælge stander- eller gulvhøjttaler?
Jeg sætter stor pris på at bassen skal være kontant og kraftig til både film og musik. Vil en stander som XTZ 99.26 kunne levere det?
|
| Til top |
|
| |
Daniel90 Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du virker mest lun på stander ht'ere ? :) .. så er det ikke bare det du skal springe ud i ? .. hvis du syns der mangler bas, kan der vel suppleres med en sub, så du får et 2.1 system.. For hvis der er lidt trangt med pladsen, så er det nok nemmere, at få det til at lyde ordenligt, da du selv kan bestemme hvor dybt subben skal spille med.. på den måde vil jeg tro, at du kan undgå det meste bulderbas, som en gulvhøjttaler desværre godt kan lave hvis ikke den bliver placeret korrekt ..
Det skal lige siges at aldrig selv har haft et 2.1 system.. har dog lyttet til et par gode opsætninger, så jeg ved at det kan lade sig gøre ;)
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du overvejet et sæt Vinna Hayden, de kan fået brugt til 4-5.000, de spiller fantastisk
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg er lun på. Jeg kunne bare godt tænke mig noget mindre end det jeg har nu og der må gerne være noget slag i.
Har hørt meget godt om xtz og der er jeg blevet anbefalet 99.26 og 99.36. Men der skriver de fleste at det er dumt ikke at købe gulvhøjttaleren
hvis man har plads til det. På den 20 kvm rektangulærer stue er der plads til 99.36. Men spørgsmålet er så bare hvad jeg skal vælge. I første
omgang har jeg et budget på 7000,- for højttalere og reciever. Derudfra vil jeg bruge 2000,- for reciever og ca. 5000,- på 2 fronthøjttalerer. Jeg
søger varm og detaljeret lyd med god kontant bas. Det skal senere opgraderes til 5.1. Men starter med et 2.0 sæt. Jeg ved at lyd er subjektivt men
føler at jer herinde giver et godt indblik i hvad man skal kigge efter. Og spørgsmålet er så. Iforhold til rum og krav. Hvad bør jeg tage ud og lytte
til?
|
| Til top |
|
| |
Kiis Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har par haydn grand derhjemme på et ca 20m2 værelse, så de kan varmt anbefales og kan sagtens spille mit rum op
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Du er den trejde der skriver det. Tak for al hjælpen so far. Ved du hvor man kan høre dem henne? Er de gode til film og rockmusik? :-)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle det være dumt ikke at købe gulvhøjttaleren? En standerhøjttaler kan sagtens spille 20 kvm op.
Personligt ville jeg vælge en gulvhøjttaler, da en standerhøjttaler skal have en stander (duh), hvilket gør at de kommer til at
fylde det samme alligevel. Så rent fysisk bliver det nok ikke mindre af den grund.
Stander vs. Gulvhøjttaler er langt mere et spørgsmål om præference end noget andet.
Hvis du til gengæld søger en reol-højttaler, fordi du gerne vil have dine højttalere til at stå i en reol eller evt hænge op på
væggen, tror jeg du skal finde noget andet end XTZ's 99.26 (eller måske en af deres mindre modeller), da det er en seriøs
standerhøjttaler med gods i og store dimensioner.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
En dansk forhandler har et sæt brugte Vienna Bach til at stå til 3500.- det er en super fin pris. Det er storebroren til Haydn.
Kan ikke lige huske forhandlerens navn pt. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kunne man foreslå dig disse her. Ved ikke lige hvor de kan høres/købes og heller ikke pris, men de er ret seriøse.  De lystrer navnet IS8 pro mk/ll __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kiis Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af folk som har dem til salg til de omkring 4000 kr, haydn har et virkelig godt stereoperspektiv efter min mening, men tror at hvis det hovedmæssigt er rock du hører at du så skal have en gulvhøjtaler der kan gå lidt dybere, det er slet ikke fordi haydn ikke kan levere en god stram bas, men det er da bare at tage ud og lytte til nogen der har dem til salg og finde ud af om det er noget for dig :D
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver: Jeg tror ikke det bliver reol alligevel. Som du skriver syntes du ikke at det skal være 99.26 til reol da de har de
dimensioner og gods de har. Og jeg vil nemlig gerne have en højttaler der kan spille lidt igennem.
Thuekay: Tak for rådet. Ved du eventuelt hvor jeg kan lytte til disse vienna alle skriver så godt om? :-)
allanowich: tak for buddet. Det er ikke et mærke jeg er bekendt med. Den ser ret monotom og kantet ud. Desværre vil den
nok ikke falde i damens smag. Men ved du eventuelt hvor jeg kan lytte til dem eller købe dem hvis nu "musik-siden" opvejer
dette?
Kiis: Jeg bruger mine højttalere til hver gang jeg ser fjernsyn, film, spiller playstation og hører musik.. Jeg kan godt lide når
der er lidt smæk på lyden i en god actionfilm. Af musik er min smag blandet. Men dog er jeg mest til blød rock: Robbie
williams, dire straits osv..
Men da det er en lejlighed min kæreste og jeg skal flytte i må vi jo heller ikke larme alt for meget altid. Derfor er det faktisk
også vigtigt at højttaleren kan spille godt på et lavt lydniveau. Jeg havde før Jamo D590. Den syntes jeg lød ret vattet når
lydniveauet var for lavt. Desuden så var bassen slet ikke kontant nok til mig.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simonlund52
Nej, jeg ved ikke hvor de kan høres, desværre og heller ikke pris. Du nævner, at højttaleren gerne må være informativ også ved lav niveau. Her er der ihvertfald et mærke, som er helt suveræn på dette punkt. Ja, de bevarer kvaliteten ved alle de lydstyrker de kan klare. Og det er Snell. Det kunne være et sæt brugt og velholdte Snell type E/2. Eller den mindre K model også brugt. (stander) Snell E/2 Snell type K de første originale. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich: Det lyder som at disse snell er et ret godt valg til mig rent lydmæssig sådan som du beskriver dem. Men rent
designmæssigt så er det en "no-go". Den der får jeg aldrig damen med på desværre.. men mange tak for buddet :-).
Kender i nogen gode steder at lytte til højttalere som ikke er hifiklubben.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lytte til noget dynaudio, Xtz og vienna!!!
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vienna her Jensen i Odense, XTZ har dans hifi og Dynaudio har de mange steder, nogle expert, mener også tape connection har dem
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon. Så må eg sgu rundt og lytte. Jeg havde ellers håbet på at jeg ikke skulle helt til københavn for at høre XTZ. Som jeg
måske hælder en lille smule til.
Jeg kan ikke rigtigt finde XTZ 99.36 og 99.26 på gul og gratis, DBA og her i KSB. Nogen idéer til hvor man ellers kan søge
henne for at finde brugt? :-)
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
"vienna her Jensen i Odense"
er det en butik i Odense der hedder "her jensen" eller hvad? :-)
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej ville have skrevet "Vienna har Jensen i Odense"
-oversat til: Jensen (Rene Jensen) forhandler Vienna, biksen hedder Vassagohifi og ligger i Odense
|
| Til top |
|
| |