| Forfatter |
|
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er enormt glad for mit nuværende setup, lige bortset fra at der mangler lidt bund.
Min stue er omkring 30m2, med stor åbning til køkken. Gulvet er trægulv lagt på beton, væggene er pudset og loftet er træ.
Forstærker er en XTZ Class A100D3, og musikkilde er lossless fra Mac Mini.
Så jeg er kommet dertil, at mine Mission 794SE skal udskiftes med noget andet. De har trods alt også kun 6,5" basser, så jeg
har nok købt dem for små, eller måske mine krav er stigende. Stuen er nok heller ikke særlig akustisk, men det er jo svært at
lave om på ;)
Budgettet er stramt, og jeg har en kone der stiller krav til udseende
Jeg kigger derfor på brugt, og kigger lidt på Audiovector M3 - burde jeg kigge efter super eller signature, eller hvordan klarer
en standart M3 sig? Alternativt kunne M3'en måske senere opgraderes, og evt. sprøjtemales i en modehvid farve, så der ikke
er ballade med konen
Andre løsningsforslag - budget 3-5000 kr.?
Jeg har før haft Audiovector's billige C2, og dengang var jeg rigtig glade for dem. Så derfor kigger jeg Audiovector, men der er
jo mange andre fisk i søen...
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt vil jeg sige at brugte Dali og Audiovector højttalere har enheder af rimelig kvalitet. Der er bare det problem at delefiltrene er bestykket med elendige kondensatorer (Bennic). Disse "knaldperler" yder ikke en gang de aller billigste enheder retfærdighed. Dali lider desuden af diskanthæv, så der skal skrues lidt ned (i størrelses ordenen 1,5-2db) før det lyder naturligt. Audiovector har jeg ikke erfaring med andet end at delefiltrene er totalt skrot! Jeg fatter ikke at man vil være det bekendt.
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det lyder da lidt voldsomt, hvis delefiltrene bare er skrot...?
Betyder det at de bliver hurtig slidt, og mister deres egenskaber?
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
BIPOLARE ELEKTROLYT KONDENSATORER OG MEGET BILLIGE FOLIE KONDENSATORER ER EN NØDLØSNING! DER ER SIMPELTHEN IKKE HUL IGENNEM! ELEKTROLYTTER TØRRER UD OG MISTER DERES VÆRDI OVER (LANG)TID. MODSTANDE KAN OGSÅ SKIFTES TIL NOGET BEDRE. GODE FILTER STUMPER KAN FÅ SELV MIDDELMÅDIGE ENHEDER TIL SPILLE MEGET BEDRE END MAN SKULLE TRO.
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
BIPOLARE ELEKTROLYT KONDENSATORER OG MEGET BILLIGE FOLIE KONDENSATORER ER EN
NØDLØSNING! DER ER SIMPELTHEN IKKE HUL IGENNEM! ELEKTROLYTTER TØRRER UD OG MISTER DERES VÆRDI OVER
(LANG)TID. MODSTANDE KAN OGSÅ SKIFTES TIL NOGET BEDRE.GODE FILTER STUMPER KAN FÅ SELV MIDDELMÅDIGE
ENHEDER TIL SPILLE MEGET BEDRE END MAN SKULLE TRO.
|
|
|
Aha....
Men hvis nu lyden falder i smag, så kan de vel repareres hvis det er - det er vel bare et spørgsmål om at starte Weller'en op?
Men nu når det er sådan noget bras, hvad vil du så foreslå til maks 5000 brugt?
|
| Til top |
|
| |
Ghump Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
| Audiovector har jeg ikke erfaring med |
|
|
Måske man så skulle prøve at lytte lidt til dem, før man citerede "sandheder" på Ekstra Bladet niveau? __________________ My hovercraft is full of eels...
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at tilføje en sub, hvis det primært er lydtryk under 100 hz der mangler?
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 17 September 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximilian skrev:
| Hvad med at tilføje en sub, hvis det primært er lydtryk under 100 hz der mangler? |
|
|
Har prøvet både med en BK og en XTZ - det blev aldrig et lykkeligt ægteskab
|
| Til top |
|
| |
ludom Forum Bruger


Bruger siden: 03 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke dine Mission og M3 kører mig bekendt også med 6,5" enheder, så tror ikke du får meget mere bund i en M3. Jeg har dog selv haft en M3 Sig. i 10 år og manglede ikke bund Mit setup var den gang 2 x Audiolab 8000Px og Audiolab 8000S som kontrol. Det spillede suverænt 
Hvis du ellers er tilfreds med lyden i dine Mission, kunne en bedre løsning til dit budget måske være at spænde et effekttin eller 2 på dine Mission. 6,5" kan sagten spille fyldig bas med det rigtige grej spændt på - så måske begrænsningen ligger i din forstærker?..
/Morten __________________ Linn Unidisk SC dynamik, Linn Akurate 4200 dynamik, Audiovector S3 Avantgarde
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ludom skrev:
Kender ikke dine Mission og M3 kører mig bekendt også med 6,5" enheder, så tror ikke du får meget
mere bund i en M3. Jeg har dog selv haft en M3 Sig. i 10 år og manglede ikke bund Mit setup var den gang 2 x Audiolab
8000Px og Audiolab 8000S som kontrol. Det spillede suverænt 
Hvis du ellers er tilfreds med lyden i dine Mission, kunne en bedre løsning til dit budget måske være at spænde et effekttin
eller 2 på dine Mission. 6,5" kan sagten spille fyldig bas med det rigtige grej spændt på - så måske begrænsningen ligger i din
forstærker?..
/Morten |
|
|
Du har ret... Jeg troede de var med 8", men det er 2x6,5". Hvor stort lytterum, havde du dengang?
Audiovector var også kun min første indskydelse - de er nemme og finde på brugtmarkedet, og har altid hørt meget godt om
dem.
Jo mine Missions spiller fantastisk på mange punkter, men har bare lyst til at prøve noget andet. Bunden har forbedret rigtig
meget, efter jeg fik XTZ forstærkeren - havde bare en lille spilledåse før (Marantz MCR603). Jeg savner dog stadig lidt mere
dybde, og så er der vel ingen vej uden om - altså større membranareal.
Jeg har faktisk også tænkt lidt på noget selvbyg, som et sjovt vinter projekt. Er bare noget i tvivl om, hvor vidt det kan betale
sig kontra masse produkserede højttalere fra store fabrikker?
Jeg har fundet dem her, som ser spændende ud:
IPL Acoustics S5TI
Google har fundet mange positive indlæg om dem, og de passer godt i mit budget :)
Min størte bekymring ved selvbyg, er finish på højttaleren. Man skal jo se på dem hver dag, så man skal jo virkelig være
tilfreds når man er færdig - ellers er det jo spild af penge. Havde forestillet mig, at få kabinettet sprøjtemalet, eller beklæde
med højglans folie...
|
| Til top |
|
| |
ludom Forum Bruger


Bruger siden: 03 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Jo mine Missions spiller fantastisk på mange punkter, men har bare lyst til at prøve noget andet. Bunden har forbedret rigtig meget, efter jeg fik XTZ forstærkeren - havde bare en lille spilledåse før (Marantz MCR603). Jeg savner dog stadig lidt mere dybde, og så er der vel ingen vej uden om - altså større membranareal.
|
|
|
Hehe, kender godt det at man vil have noget andet og stirrer sig helt blind på det.. Du skriver selv at bunden forbedrede sig rigtigt meget ved skift til din xtz.. - det er netop min pointe og hvorfor jeg tror at en bedre forstærker/effekttrin er løsningen på dit "problem" 
Selvfølgelig kan en større membran flytte mere luft, men uden kontrol kan det sådan set være ligegyldigt..
Jeg fik selv en aha-oplevelse da jeg skiftede mine PXere ud med Linn 4200. Trods 6,5" i mine S3ere spiller de nu så dyb og kontrolleret bas at jeg ikke troede det muligt. Rummet de spiller i er ca. 4 x 10 meter. Selv når jeg står i køkkenet er der så meget mere krop og fylde i lyden, at jeg ikke kan lade være med at smile 
/Morten __________________ Linn Unidisk SC dynamik, Linn Akurate 4200 dynamik, Audiovector S3 Avantgarde
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror også min stue er lidt af et problem rent akustisk...
I lytteposition er bunden rimelig, men man skal ikke læne sig ret meget frem, før man rammer et hul.
I det fjerneste hjørne af sofaen, er bunden kraftigst, måske lidt for buldrende.
Det er svært at omrokere noget, så er lidt låst på det punt...
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke IPL´s produkter. Men har hørt godt om dem (blogs og papir er taknemmeligt). Til en pris af ca. 4kkr tror jeg du får meget for pengene. Når akustikken er problematisk er en TL som regel en god løsning. Dyb kontrolleret bas uden hæv! Et dyrere alternativ er Troels Gravesens Jenzen konstruktion. Selv den billigste udgave kan snildt sammenlignes med noget der koster 5-10 gange så meget i forretningerne.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk
Når man tænker på din store stue og du har en kraftig XTC forstærker samt dit budget på 5000kr, kan jeg ikke lade være med, at se dig om efter et sæt Snell C5. Dem kan du godt finde brugte for de penge. De kan spille din stue op med god varm lyd og ikke mindst en flot impulsvillig bas/dybbas. De har en fin detaljering også ved lave niveauer. De er modsat Audiovector, ikke slanke og lyse i klangen, men har en flot god kropslighed og størrelse i lyden.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg kender ikke IPL´s produkter. Men har hørt godt om dem (blogs og papir er taknemmeligt). Til en pris
af ca. 4kkr tror jeg du får meget for pengene. Når akustikken er problematisk er en TL som regel en god løsning. Dyb
kontrolleret bas uden hæv!Et dyrere alternativ er Troels Gravesens Jenzen konstruktion. Selv den billigste udgave kan snildt
sammenlignes med noget der koster 5-10 gange så meget i forretningerne.
|
|
|
4500 for et plus kit + forsendelse = 5000
Så kommer kabinet og maling ved siden af, men hvis bare det bliver godt, er det jo heller ikke mange penge for et par
gulvhøjttalere...
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke forstærkerens skyld at der mangler pondus i brystet. Den leverer rigeligt strøm. Det er et spørgsmål om følsomhed
og membran-areal (og evt hæv i bassen der hvor det kan mærkes?) samt selvfølgelig akustikken.
Ovennævnte Snell kunne være en rigtig god kandidat.
En anden ting du måske kunne prøve var at købe dig to gode fliser med en 30-50mm i tykkelse og sætte under højttalerne, så
de bliver afkoblet fra trægulvet. Bassen ville komme mere ud i rummet frem for at forplante sig i gulvet. Uanset er det da billigt
at teste, og min egen erfaring er at det giver et kæmpe løft i lyden prisen taget betragtning. (Dog tror jeg stadig det er et
spørgsmål om membran-areal)
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bare købe den subwoofer der passer til din højtaler http://www.missionspeakersusa.com/ProductDetails.asp?Product Code=Mission_79as
Ved ikke hvad den koster nærmerer dk og ved også godt den er lidt for dyr i forhold til dit budget, men mon ikke hvis der er mulighed for at købe en demo model den kan fås billigere, hvis der er nogen der i det hele taget sælger mission i dk (ved faktisk ikke hvilken butikker der gør, kt-radio ?)
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
|
Hvorfor ikke bare købe den subwoofer der passer til din højtaler http://www.missionspeakersusa.com/ProductDetails.asp?Product Code=Mission_79as
Ved ikke hvad den koster nærmerer dk og ved også godt den er lidt for dyr i forhold til dit budget, men mon ikke hvis der er mulighed for at købe en demo model den kan fås billigere, hvis der er nogen der i det hele taget sælger mission i dk (ved faktisk ikke hvilken butikker der gør, kt-radio ?)
|
|
|
Hej
Jeg har haft 3 forskellige subs på prøve - XTZ12w16, BK XLS200 og en SA SubElectro 200.
Det var for vanskeligt, at få dem til at harmonere med Mission's - synergien manglede. Når man endelig havde fundet en brugbar indstilling på sub'en, duede det måske ikke til et andet musiknummer... Det har jeg simpehlthen ikke tålmodighed til 
Den jeg syntes bedst om, var uden tvivl BK XLS200, men den brændte desværre af.
Jeg tror også man skal have 2 subs, hvis man endelig skal vælge den løsning, og det har jeg heller ikke plads til.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Tror også min stue er lidt af et problem rent akustisk...
I lytteposition er bunden rimelig, men man skal ikke læne sig ret meget frem, før man rammer et hul.
I det fjerneste hjørne af sofaen, er bunden kraftigst, måske lidt for buldrende.
Det er svært at omrokere noget, så er lidt låst på det punt...  |
|
|
Jeg tror desvæære at du fisker efter en løsnng det forkerte sted.
Dit rums dimensioner er som de er, og dette giver stående bølger og udfasninger. Det er dette du hører.
Det er svært at komme til livs, men prøv at flytte rundt på dine højttalere så meget du gider. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Jeg tror desvæære at du fisker efter en løsnng det forkerte sted.
Dit rums dimensioner er som de er, og dette giver stående bølger og udfasninger. Det er dette du hører.
Det er svært at komme til livs, men prøv at flytte rundt på dine højttalere så meget du gider. |
|
|
Jeg forstår din pointe, men måske tingene vil ændre sig med en anden højttaler, som ikke har sidevendte basser?
|
| Til top |
|
| |