| Forfatter |
|
jans Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er her nogen dr har erfaring med ikke at kunne høre nogen toner fra Bånddiskanten på Dalis Ikon 6 mk II.
Jeg har lige købt sådan et sæt og har afskærmet dome-diskanten for udelukkende at høre tonerne fra bånddiskanten, - men kan intet høre.
Jeg har siden talt med HiFiklubben, som fortæller at de lyde der skulle komme fra Bånddiskanten nærmest er "usynlige" , hvortil jeg stillede spørgsmålet "hvorfor er de så monteret?????
HiFiklubben har dog tilbudt at få dem tjekket i butikken.
Andre der har samme erfaringer...
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger


Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jans
Jeg tror de bånddiskanter virker fint, nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er men det er en kendt ting at vores hørelse forringes en smule med alderen. Hvis du tester din hørelse på nette med et par gode hovedtelefoner koblet til din computer, vil du sikkert opdage at din hørelse ikke kan fange lyde med frekvenser over f.eks. 17000 Hz.
Jeg selv er over 40 år og kan ikke høre en dag over 18000 Hz hvorimod min søn på 16 uden problemer hører 20000 Hz. Jeg kan ikke huske hvor Dali deler mellem domen og bånddiskanten men jeg tror det er dig som ikke hører den. Så kan man spørge sig selv hvorfor Dali vælges båndet men det er helt anden snak omkring overtoner, som også er en meget interessant diskussion som deler hi-fi folket i to lejre.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jans
Du skal lige tænke på, at det ikke er alle plader, der har noget af betydning over 10-12 khz. Særligt ikke rock og anden rytmisk musik. Spiller du komprimeret musik filer, er der jo ingenting deroppe i frekvens. Prøv at spille lp'er og cd'er med klassisk musik, f.eks slagtøjs musik. Her er der masser af de øverste overtoner. På den anden side, så nytter det jo heller ikke at købe en virkelig god sub, hvis du kun spiller musik for guitar og fløjte. Så der skal altså være info helt deroppe i frekvens på de plader du spiller, før du kan høre din bånd diskanter sige noget. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
High sky skrev:
Hej Jans
Jeg tror de bånddiskanter virker fint, nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er men det er en kendt ting at vores hørelse forringes en smule med alderen. Hvis du tester din hørelse på nette med et par gode hovedtelefoner koblet til din computer, vil du sikkert opdage at din hørelse ikke kan fange lyde med frekvenser over f.eks. 17000 Hz.
Jeg selv er over 40 år og kan ikke høre en dag over 18000 Hz hvorimod min søn på 16 uden problemer hører 20000 Hz. Jeg kan ikke huske hvor Dali deler mellem domen og bånddiskanten men jeg tror det er dig som ikke hører den.
|
|
|
Delefrekvensen er 14 khz.
Men derfor kan du godt have ret, 14 khz kan også være et problem for mange mennesker.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Du skal lige tænke på, at det ikke er alle plader, der har noget af betydning over 10-12 khz. Særligt ikke rock og anden rytmisk musik. Spille du komprimeret musik filer, er der jo ingenting deroppe i frekvens. Prøv at spille lp'er og cd'er med klassisk musik, f.eks slagtøjs musik. Her er der masser af de øverste overtoner. På den anden side, så nytter det jo heller ikke at købe en virkelig god sub, hvis du kun spiller musik for guitar og fløjte. Så der skal altså være info helt deroppe i fekvens på de plader du spiller, før du kan høre din bånd diskanter sige noget.
|
|
|
Enig, og det bekræftes også af denne :

|
| Til top |
|
| |
jans Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg takker jer mange gange for alle de fine og hurtige input, - jeg vil nu finde noget musik frem med Clarinet og violin så må mine "gamle" 45 årige ører da kunne opsnappe nogle toner over 14 khz fra bånddiskanten. 
Jeg vil da også lige forsøge mig med en test på nettet.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, man skal passe lidt på med det der test af hørelse, man kan pludselig stå i en situation at man hører dårligere end hvad man lige troede... Det har jeg måtte opleve 
Jeg kan ikke følge med efter 14,5 - 15 Khz under 75 db og jeg er "kun 26"
Men der er jo forskel på hvor højt man vil hører under test. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanten skal kunne høres...ellers er det lige meget. Overtoner, undertoner, grundtoner hører sammen. Uden soniske overtoner lyder bassen grumset. Sådan er det.
Cheers
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger


Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Janz og MMM
Nu er der jo omkring 20 år mellem jer to men I hører nok meget typisk for hver jeres generation. Janz og nogenlunde lige gamle og hører sikkert fint efter vores alder. Men der kommer nogle kæmpe generationer med nedsat hørelse (tror jeg). Har selv to sønner som jeg hører historier fra om deres venner som direkte smadrer deres øre med lavopløselige mp3 filer og mega højt på Ipoden.
MMM generationen tror jeg har påvirket deres øre med meget større lydtryk og ikke mindst en generation med små hovedtelefoner i deres ører stort set hele tiden. Mange bække små.
Selv har jeg opdraget mine drenge til at forstå at de skal passe på deres øre, når de smutter til koncerter er det aldrig uden hørepropper.
Generelt fatter jeg ikke hvorfor koncerter absolut skal være så høje. Ved godt jeg lyder gammeldavs men det er jeg altså ikke, blot træt af halv-døde øre hvergang jeg har været ude og høre rigtig musik. Det må være en slags trend blandt lydmænd og PA folk. Mega højt er åbenbart mega godt. Stor fejl efter min mening.
Hold da kæft en smøre, men håber I forstår.
|
| Til top |
|
| |
jans Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jans Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ovenover kan i se en høretest som jeg har lavet på nedenstående hjemmeside.
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html
Rent faktisk fortæller denne at jeg godt kan høre lyde på 16 khz ved -18 til -24 db
En rimelig fornuftig test, - foretaget på bærbar pc og et par hørebøffer. Så må jeg jo som før skrevet hjem og lytte til de høje toner på Clarinet og Violin og så finde ud af om der kommer lidt lyd fra Bånddiskanten.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find en lydfil med hvid- eller lyserødstøj og afspil denne, i disse er du sikker på, at der er frekvenser langt op i spektret.
|
| Til top |
|
| |
jans Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej erlingt.
Tak for rådet, - men hvad er hvid eller lyserød støj og hvor kan jeg finde disse filer.
Håber at du kan hjælpe.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget brugt at stille sin FM tuner på en frekvens hvor der ikke er en station. Man slår muting fra og så har man et støjsignal som er meget bredbåndet, det svarer til hvid støj. Jeg brugte denne metode i de gode gamle dage, hvor man manglede ordentligt målegrej. Det er ret nemt at afgøre om der er for meget diskant på en højttaler med denne metode, lige som alvorlige fasefejl afsløres.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
High sky skrev:
Hej Janz og MMM
Nu er der jo omkring 20 år mellem jer to men I hører nok meget typisk for hver jeres generation. Janz og nogenlunde lige gamle og hører sikkert fint efter vores alder. Men der kommer nogle kæmpe generationer med nedsat hørelse (tror jeg). Har selv to sønner som jeg hører historier fra om deres venner som direkte smadrer deres øre med lavopløselige mp3 filer og mega højt på Ipoden.
MMM generationen tror jeg har påvirket deres øre med meget større lydtryk og ikke mindst en generation med små hovedtelefoner i deres ører stort set hele tiden. Mange bække små.
Selv har jeg opdraget mine drenge til at forstå at de skal passe på deres øre, når de smutter til koncerter er det aldrig uden hørepropper.
Generelt fatter jeg ikke hvorfor koncerter absolut skal være så høje. Ved godt jeg lyder gammeldavs men det er jeg altså ikke, blot træt af halv-døde øre hvergang jeg har været ude og høre rigtig musik. Det må være en slags trend blandt lydmænd og PA folk. Mega højt er åbenbart mega godt. Stor fejl efter min mening.
Hold da kæft en smøre, men håber I forstår.
|
|
|
Det er helt rigtigt at der kommer en generation nu, hvor der kommer mange høreapperater i brug tidligt! Det er som om at problematikken ikke bliver taget seriøst, før det er for sent. Det er min oplevelse, især blandt musikere, er det helt normalt at have nedsat hørelse/tinitus, man bliver jo tvunget til at leve med det. Jeg overhørte trommeslageren i mit band spørge en guitarist fra rock and roll tiden som vi kender om hvordan det er at have tinitus, for ham trommeslageren vil hurtigt lige vurderer om det kunne betale sig at beskytte sin hørelse, inden det var for sent.......
HVILKEN HOLDNING??? så måtte jeg lige give ham et møgfald På trods af det er jeg stadig den eneste på scenen der bruger ørepropper...
Dog skal det siges at jeg ingen mp3 musik har, og at mit evt. tab af hørelse i toppen (målt med sparsomt udstyr) stammer fra store høreproblemer og sygdomme i øret som barn, som jeg har genoptrænet. 
Hov for søren, sorry, jeg driver tråden ud af kurs......  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jans:
Prøv at afbryde den ene højttaler (hiv ledningerne ud). Sæt noget musik på og skru lidt op.
Få en lille hjælper til henholdsvis at dække/afdække bånddiskanten med et eller andet massivt materiale, det kunne være et stykke pap, et skærebræt, en hånd. Kan du høre forskel på, om diskaten er dækket til eller ej? Hvis du kan høre forskel, fungerer den med stor sandsynlighed efter hensigten.
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jans skrev:
Hej erlingt.
Tak for rådet, - men hvad er hvid eller lyserød støj og hvor kan jeg finde disse filer.
Håber at du kan hjælpe. |
|
|
Du kan finde nogle MP3 filer her: http://whitenoisemp3s.com/free-white-noiseHvid- og lyserødstøj er lyd, som indeholder alle frekvenser. Hvor hvidstøj indeholder lige store del af alle frekvenser (ligesom hvidt lys), hvorimod lyserød støj har en lidt anden fordeling af frekvensspektrene. Til dit formål er begge typer lige anvendelige.
|
| Til top |
|
| |
kimz Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jans
Lyserød støj, er støj hvor der er taget højde for ørets forskellige følsomhed i den dybe ende og diskanten, man kalder det også for vejet støj. Hvid støj, er uden dette, og kaldes uvejet støj.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |