| Forfatter |
|
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte i det Herrens år 1977 2 hundedyre "gravide pingviner" i form af 2 Stk B&W DM6 højttalere. Jeg har spillet på den siden og har ikke planer om at skifte dem ud for jeg synes stadig de spiller fantastisk,men jeg tænker tit på hvordan de ville klare sig mod nutidens højttalere ,jeg tænker ikke på design og lydtryk. Jeg har hørt mange af mine venners forskellige højttaler uden at blive synderlig imponeret ,men mine 60 årige ører er måske heller ikke hvad de har været. Kunne være sjovt at høre andres erfaringer. Mit største problem er om jeg må få dem med på plejehjem om 35 år 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, de basale naturlove, der behersker højtalerkonstruktion, har jo ikke ændret sig. Ser man sig for, kan man sikkert få en tilsvarende lydkvalitet meget billigere idag, end da du købte dine B&W'er. Men det er ikke relevant i denne sammenhæng. God lyd er god lyd, uanset årgang .
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skulle du tjekke dine enheder for revner eller huller 
Når de er så gamle, kan ophængene være ret møre 
Ellers pas godt på dem 
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, ifølge Danmarks Statistiks prisberegner, svarer 1 krone i 1977 til 3,64 kroner i 2010.
Så hvis dine fine DM6 kostede 10.000 kr parret dengang, ville de koste 36.400 i dag, alt andet lige.
Nu er alt andet jo ikke lige, og priserne på gode højttalere er steget meget mere end pristallet.
De nye mega-pris højttalere er jo røget helt ud i stratosfæren, hvor de koster det samme som to store biler for et
par. Faktisk synes jeg at B&W er ret tilbageholdende med priserne, selv for deres største modeller.
Men den retning lyd har taget, er ikke altid bedre. Der er mange blindgyder og faldgruber for en højttalerkonstruktør,
og der har været en tendens til at lyden er blevet mere afslørende, på bekostning af musikalitet og ægthed, synes
jeg. Og så er priserne eksploderet, men det skyldes måske at styktallene er mindre i dag?
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde en kort overgang et sæt B&W DM14 for ca et år siden, en højttaler som er ca. 30 år gammel, og tænkte da jeg lyttede til dem at der egentlig ikke var sket en skid indenfor højttalerudvikling, især ikke hvis man sammenligner med de bedre frembringelser fra dengang.
Der hvor der er sket et fremspring er i kvalitet set i forhold til prisen, hvor det i dag er muligt at få noget til 500 kr. som spiller relativ udemærket, og i de fleste tilfælde noget bedre end de billige papkasser fra 70'erne og 80'erne.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Jeg købte i det Herrens år 1977 2 hundedyre "gravide pingviner" i form af 2 Stk B&W DM6 højttalere.Jeg har
spillet på den siden og har ikke planer om at skifte dem ud for jeg synes stadig de spiller fantastisk,men jeg tænker tit på
hvordan de ville klare sig mod nutidens højttalere ,jeg tænker ikke på design og lydtryk.Jeg har hørt mange af mine venners
forskellige højttaler uden at blive synderlig imponeret ,men mine 60 årige ører er måske heller ikke hvad de har været.Kunne
være sjovt at høre andres erfaringer.Mit største problem er om jeg må få dem med på plejehjem om 35 år 
|
|
|
Kendte en der havde sådan nogle. De spillede squ godt syntes jeg dengang. Et er sikkert de var krævende med effekt. Du
kommer ikke på plejehjem! Om få år bliver alle der ikke længere kan arbejde kørt direkte til destruktion.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
  ...ja det går sgu den vej...jeg vil begraves i mine højtalere... __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kendte en der havde sådan nogle. De spillede squ godt syntes jeg dengang. Et er sikkert de var krævende med effekt. Du
kommer ikke på plejehjem! Om få år bliver alle der ikke længere kan arbejde kørt direkte til destruktion.[/QUOTE] Uha ja jeg havde glemt den politiske udvikling ang. pension. Jeg må satse på at kunne bruge dem som kiste ( de har næsten størrelsen)
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Tja, ifølge Danmarks Statistiks prisberegner, svarer 1 krone i 1977 til 3,64 kroner i 2010. Så hvis dine fine DM6 kostede 10.000 kr parret dengang, ville de koste 36.400 i dag, alt andet lige. Nu er alt andet jo ikke lige, og priserne på gode højttalere er steget meget mere end pristallet. De nye mega-pris højttalere er jo røget helt ud i stratosfæren, hvor de koster det samme som to store biler for et par. Faktisk synes jeg at B&W er ret tilbageholdende med priserne, selv for deres største modeller.
Men den retning lyd har taget, er ikke altid bedre. Der er mange blindgyder og faldgruber for en højttalerkonstruktør, og der har været en tendens til at lyden er blevet mere afslørende, på bekostning af musikalitet og ægthed, synes jeg. Og så er priserne eksploderet, men det skyldes måske at styktallene er mindre i dag? |
|
|
Så kunne man jo næste sammenligne med prisen på et sæt XTZ devine . På den måde for man vel mere for pengene idag?
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Max.H skrev:
Jeg købte i det Herrens år 1977 2 hundedyre "gravide pingviner" i form af 2 Stk B&W DM6 højttalere.Jeg har
spillet på den siden og har ikke planer om at skifte dem ud for jeg synes stadig de spiller fantastisk,men jeg tænker tit på
hvordan de ville klare sig mod nutidens højttalere ,jeg tænker ikke på design og lydtryk.Jeg har hørt mange af mine venners
forskellige højttaler uden at blive synderlig imponeret ,men mine 60 årige ører er måske heller ikke hvad de har været.Kunne
være sjovt at høre andres erfaringer.Mit største problem er om jeg må få dem med på plejehjem om 35 år 
|
|
|
Kendte en der havde sådan nogle. De spillede squ godt syntes jeg dengang. Et er sikkert de var krævende med effekt. Du
kommer ikke på plejehjem! Om få år bliver alle der ikke længere kan arbejde kørt direkte til destruktion. |
|
|
hæhæ 68" generationen ska bare bæres ud fra ollekollen først - de sked i børneværelset og smed regningen for rengøringen til deres børn og forældre! den generations mellemklasse og opefter,gir sgu ikke op før der er elektriske vandpiber og taitøser til at malke de sidste dråber viagraen kan vride ud af kadaveret så når de har udnyttet samtlige fradrags og pensionsordninger langt forbi det skammeligste - kan efterkommerne forgæves søge førtidspension som 70-årige
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Jeg købte i det Herrens år 1977 2 hundedyre "gravide pingviner" i form af 2 Stk B&W DM6 højttalere.Jeg har spillet på den siden og har ikke planer om at skifte dem ud for jeg synes stadig de spiller fantastisk,men jeg tænker tit på hvordan de ville klare sig mod nutidens højttalere ,jeg tænker ikke på design og lydtryk.Jeg har hørt mange af mine venners forskellige højttaler uden at blive synderlig imponeret ,men mine 60 årige ører er måske heller ikke hvad de har været.Kunne være sjovt at høre andres erfaringer.Mit største problem er om jeg må få dem med på plejehjem om 35 år 
|
|
|
Jeg syntes godt nok der er sket super meget på højtaler bare de sidste 20 år. Men pointen er hvis du er tilfreds så er der jo INGEN grund til at skifte dem ud. Højtaleren betyder også alligevel mindst i afspillerkæden den er jo til sidst. Musikeren betyder mest for han står først i afspillerkæden
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Kvalitet holder heldigvis. Hvorvidt der er sket noget eller ej indenfor højtalerkonstruktion de sidste mange år tror jeg nok lader sig besvare meget let. Det er der i høj grad. Viden omkring akustiske forhold i kraft af bedre elektronik til at måle med, erfaring osv. spiller vel en del ind. Kabinetternes tilblivelse i kraft af cnc-maskiner har vel også tilført en højere ensartethed og kvalitet. Dette skal dog ikke betyde, at ældre højtalere ikke kan være med i dag. Jeg oplever mere, at fabrikanterne bruger deres talenter på ekstrem dyre højtalere, som meningmand ikke har råd til. Her får man så også toplyd.
Hvorimod mange højtalere til konsummarkedet er designet mere ud fra Bo Bedre end god lyd. Nogle vil sige, at det sagtens kan kombineres. Bestemt, men der er langt mellem snapsene. Jeg fornemmer tit store kompromisser i forhold til lyden grundet designet. Det må jo ikke fylde noget i dag. Den bedste konehøjtaler ville være usynlig med god lyd. Gider man at have højtalere med noget fysisk volumen lavet før dette designerhelvede brød løs, er der både god lyd og mange penge at spare på ældre højtalere.
Det er iøvrigt en smigrende tanke, at blive begravet i sine højtalere. Så kan man bruge basenheden som hovedpude.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at tjekke en diskant-enhed som coral h-70 - en lignende vil koste over 5000dkr i dag! en coral L-100 ville ende på samme pris
en jbl65 jubal koster som brugt ca halvdelen af nyprisen i 1978! - tænker en ny ville koste over 20kkr
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H
Måske har du og dine DM6 samme kropsbygning i dag .
Skulle du trods din fine alder alligevel ønske nogle andre B&W'ere, som der også vil blive plads til på et plejehjem, ja så skulle du måske vælge et par B&W 802 series ll eller lll. De er også af den lidt ældre type efterhånden, men alligevel nye i forhold til dine nuværende B&W'ere.
Jeg har forresten også et par højttalere som stadig står distancen fra oprindeligt 76'. De er dog en 2'er fra 78' men er dog købt i 96'. Dem er jeg også lige så glad for, som du er for dine. De er STOORE, og vil nok ikke kunne få plads på et evt plejehjem. Kunne evt flytte ind i dem istedet for.   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |