| Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Data for din sub må være 40Hz - 150Hz og for Helicon 37Hz - 27kHz. Jeg har ikke set data for subwooferen, men for Helicon er det opgivet ved +-3dB.
Det betyder rent teoretisk at ved frekvenser uden for de nævnte områder kan signalniveauet afvige med mere end 3 dB. Det betyder ikke at du helt mister frekvenser uden for disse områder, kun at det er ved den frekvens grænsen på de 3 dB overskrides. F.eks. kunne 38Hz gengives ved -2,9 dB på Helicon og -3,1dB på AW-8 (teoretisk gæt) og den forskel vil ikke være hørbar.
Hvis du kører 5.1 er det ikke samme signal der sendes til subwooferen og fronthøjttalerne. Derfor kan man vel ikke sige at din sub bliver overflødig. Jeg ved ikke hvad du har tænkt dig, men måske noget med at køre 5.1 når du ser film og stereo når du hører musik ? Ved musik vil din subwoofer næppe kunne bidrage med noget væsentligt. Dels vil Helicon klare opgaven fint uden sub og desuden er der faktisk ikke ret mange instrumenter der går længere ned end 40Hz.
Om du skal vælge Helicon eller Mentor, skal du ikke afgøre ud fra de opgivne data. Der er alligevel ingen afgørende forskel. Det må være et spørgsmål om pris, design eller hvilken du synes lyder bedst.
Jeg ville vælge stereo til musik, da dit ønske er at løfte musiklytningen. Jeg vil tro at Helicon er den bedste højttaler og derfor lyder bedre uden at lyden påvirkes af de andre noget billigere højttalere. Derimod til film, hvor det er mere lydeffekter der tæller, kan du så vælge surround.
En mere detaljeret indstilling af Marantzen vil jeg lade andre rådgive om, da jeg kun bruger stereo.
Jeg vil også sige at jeg ikke har lyttet til de enkelte modeller du nævner, jeg svarer rent teoretisk.
|