Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af Radian kompressor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har gået og brændt mig lidt varm på et sæt Radian 850pb kompressor, der skal sidde i nogle diy horn jeg skal til at "opfinde" her i løbet af efteråret.

Men kan det være rigtigt at man kun kan købe Radian enheder ved http://www.usspeaker.com/ som noget af det nærmeste?? Jeg har også kigget på BMS, Fostex osv. Men der er mange om buddet. Mine nuværende erfaringer er kun fra selve PA verdenen. Så det er lidt et nyt område, nu hvor omgivelserne er high end. De kommer til at skulle arbejde fra 1000 - 1200 Hz og op.

Jeg er generelt på udkig efter High end kompressorer til horn, så hvis man sidder inde med erfaringer om andre (der er sikkert mange) mærker, der tilbyder yderst lækre kompressore, vil jeg meget gerne høre fra Jer, med gerne en lidt dybere begrundelse til hvorfor I kan lide dem! Og ligeså hvad man skal holde sig fra. Vi snakker ikke mere end højst 3-4000 kr stk. Såå.. kom endelig med forslag.

VH

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Det var meget begrænsede udmeldinger må man sige ... ....

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Der skal nok komme et par forslag. Jeg kan dog ikke komme med nogen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ingen konkrete erfaringer herfra, men mange af selvbyggerne nævner TAD beryllium drivere som det ypperste. Priser har jeg ingen idé om.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

TAD og i denne boldgade Altec, er meget respekteret og vellykkede mesterværker, Jeg har desværre ikke fået muligheden for at lytte til nogen af disse 2 mærker (endnu).

Underkategorien af dette er også, kan man finde rigtig gode drivere nu om dage bygget på gamle succeser, men til lidt "bedre" priser?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Var det virkelig det?????

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Var det virkelig det?????

Dem der bruger horn benytter hovedsageligt DIY sektionen eller Vintage, så prøv at oprette en tråd der, og link til denne tråd.

Prøv evt. at søge på Flemming Skov - han bruger horn og der er skam flere herinde - men de bygger selv og bruger derfor DIY sektionen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hej M.M.M.

Det et spændende område du bevæger dig ind i

Jeg har selv erfaring, både lytte- og målemæssigt, med flere forskellige drivere fra flere fabrikanter.

Jeg vil foreslå dig at kigge på div fora'er såsom:

avsforum.com

diyaudio.com

htguide.com

hometheatershack.com

Her er massere information - inspiration - og billeder, målinger, konstruktioner mv. Så der lidt at starte på

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej M.M.M.

Jeg har i tidernes morgen hørt et sæt PA højttalere med Radian kompressionsdriver hos Ole ? da han havde butik i Kbh. Lydgengivelsen var særdeles vellykket og behagelig. Den pågældende driver havde mylar ophæng i stedet for den sædvanlige hel pressede membran - måske det var det der gjorde lyden mere behagelig ???
Der er sikkert sket en del siden da og måske du skulle prøve at kigge på:

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150H.pdf
som jeg selv er i gang med

eller eksempelvis de nye drivere fra 18sound med pådampet yderskald:
http://www.eighteensound.it/staticContent/technologies/produ cts/tpm.htm
Det virker interessant, men jeg kan ikke udtale mig om lyden

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Du kan købe Radian hos touthautparleur.fr (se evt. google). Det er næppe billigere end at bestille fra USSpeakers.

Der er dusinvis af grunde til at bruge kompressions drivere, men helt ærligt; du har selv besluttet dig at bygge horn, og derfor må du vel selv have gjort dig nogle overvejelser. Hvad med at delagtiggøre os i dem i stedet for at spørge til H og til V om kompressionsdrivere.

Den eneste sande erfaring du kan gøre, er at lytte til noget der er bygget i forvejen eller selv at komme i gang. 850 PB er sikkert skide god og ikke vanvittig dyr. Køb den bare.

Mvh.
Kris

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Du kan købe Radian hos touthautparleur.fr (se evt. google). Det er næppe billigere end at bestille fra USSpeakers.

Der er dusinvis af grunde til at bruge kompressions drivere, men helt ærligt; du har selv besluttet dig at bygge horn, og derfor må du vel selv have gjort dig nogle overvejelser. Hvad med at delagtiggøre os i dem i stedet for at spørge til H og til V om kompressionsdrivere.

Den eneste sande erfaring du kan gøre, er at lytte til noget der er bygget i forvejen eller selv at komme i gang. 850 PB er sikkert skide god og ikke vanvittig dyr. Køb den bare.

Mvh.
Kris

Hej hasselbrink

Tror at du misforstår mig. Jeg spørger ikke om grund til hvorfor man skal spille på horn... Jeg har nok formuleret det lidt dumt, men meningen var at spørge til om der var andre mærker eller modeller inden for kompressorer ud over de nævnte som ville være at foretrække, eller give et lyt, og dertil komme med en begrundelse (beskriver et lytteindtryk) . I sammenhæng med mit indlæg længere nede, som jeg ikke lige fik med i det første, så kan jeg omformulere det til: Er der andre kompressordrivere på markedet idag som tør tage kampen op med FX de nævnte (TAD, Fostex, Altec osv..) men som ikke har fået den samme "opmærksomhed".

Jeg er på SU, så derfor ville billigere drivere også kunne komme på tale  Har bygget en del med mange forskellige typer enheder til forskillige formål, men det er første gang hvor jeg nu vil prøve kræfter med et sæt horn  Men at tage rundt og lytte er et must! Men det var bare hvis én nu lige kunne sige: "husk lige at lytte på.... "

Tak for de forskellige links

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Hejsa!

Jeg har gået og brændt mig lidt varm på et sæt Radian 850pb kompressor, der skal sidde i nogle diy horn jeg skal til at
"opfinde" her i løbet af efteråret.

Men kan det være rigtigt at man kun kan købe Radian enheder ved
http://www.usspeaker.com/ som noget af det nærmeste?? Jeg har også kigget på
BMS, Fostex osv. Men der er mange om buddet. Mine nuværende erfaringer er kun fra selve PA verdenen. Så det er lidt et
nyt område, nu hvor omgivelserne er high end. De kommer til at skulle arbejde fra 1000 - 1200 Hz og op.

Jeg er generelt på udkig efter High end kompressorer til horn, så hvis man sidder inde med erfaringer om andre (der er
sikkert mange) mærker, der tilbyder yderst lækre kompressore, vil jeg meget gerne høre fra Jer, med gerne en lidt dybere
begrundelse til hvorfor I kan lide dem! Og ligeså hvad man skal holde sig fra. Vi snakker ikke mere end højst 3-4000 kr
stk. Såå.. kom endelig med forslag.

VH

Hej

Måske var det en ide at søge herinde, jeg og andre har da debateret emnet ret kraftigt...

Men, du begår en stor fejl, hvis du tror at du bare lige kan opfinde et horn...

Jeg har haft importen af TAD for mange år siden og har hørt mange drivere og horn gennem tiden, Klangfilm, Bofa, TAD,
Altec, JBL, B&C, ALE, GOTO, Coral osv. Har såmænd også haft den store Radian driver. Det er en fin driver. Har talt med
Radian nogle gange. De opvarmer deres aluminium op til 7 eller 9 gange, og opnår dermed en stivhed i lighed med titanium -
men den bløde og varme alu-lyd bibeholdes. Det er absolut kompetente drivere.

Med tiden står det mig klart, at hornet er sværere at lave end selve driveren. Du kan sagtens få en god moderne driver for
få penge, men horn, ja det er en anden sag.

Læs lidt af the PA.bible på nettet, det er skrevet af selveste D. Keele, the no. 1 horn maker!

Kontakt evt. Carsten ved http://www.cadaudio.dk/, ham kan du købe hos og senere returnere varen, hvis du ombestemmer
dig. B&C er også fine varer!

Vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Tak for linket, og information!

Jammen jeg søger og kigger i stor stil!

Mht. "opfindelse" af horn, så kan jeg ikke finde bedre udtryk.. Af grunde som du også selv udtaler, er det ikke nemt.  

VH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes