Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 11:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvordan virker 3-vejs delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

Hej,

Skal lige se om jeg har forstået dette rigtigt.

Virker et 3-vejs delefilter i sådan almindelige højttalere?




Og sådan i højttalere der har mulighed for bi-wiring/bi-amping?




På forhånd tak.

Hessi

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Nej, ikke helt.

Diskanten skal normalt ikke igennem mellemtonens highpass-sektion først. Den har sin egen highpass-sektion som er koblet direkte til indgangsterminalerne (terminal 1 i det andet tilfælde) på samme måde som bassen er det på den øverste tegning.

Ellers er forskellen mellem de to principper rigtigt illustreret.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at nogen af dine diagrammer er korrekte, Bi-wire og bi-amp er ikke det samme. Et 3-vejs filter kan have low-pass til bas, low + high pass til mellemtone, og high pass til diskant.

Prøv at kigge i Indsigts artikel Lyd og højttalerbyg, Del 5 Videre skal det bemærkes at der findes filter konstruktioner som ikke muliggør bi-wire/amp og specielt korrektions kredsløb er for viderekomne.

Mvh

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Nej, ikke helt.Diskanten skal normalt ikke igennem mellemtonens highpass-sektion først. Den har sin egen
highpass-sektion som er koblet direkte til indgangsterminalerne (terminal 1 i det andet tilfælde) på samme måde som bassen
er det på den øverste tegning.Ellers er forskellen mellem de to principper rigtigt illustreret.



Dvs. sådan?




Og sådan?






__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Lige præcis

__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Filteret til mellemtone området er, som du beskriver det, sammensat af et LP og et HP filter. Normalt betegnes dette som et båndpasfilter - BP.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Men ville det ikke være bedre på den første måde jeg tegnede det på (hvis det ikke er bi-amping)? for så bliver signalet delt i 2
i stedet for 3 så bassen, som jo skal bruge mere effekt, får mere end diskant og mellemtoneenheden? Eller ville diskant og
mellemtone for alt for lidt effekt?



__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

I det øverste eksempel vil du have et HP filter der deler ved samme frekvens for både mellemtone og diskant. Det går ikke!
I et typisk 3-vejs system kan man f.eks. dele ved 400 Hz og 2.500 Hz.
Hvis du vælger dit HP filter som 400 Hz brænder du diskanten af - det kan den ikke tåle!
Hvis du vælger dit HP filter som 2.500 Hz kommer din mellemtone ikke til at sige ret meget, for den skal så have et LP filter ved samme frekvens. Desuden får du et "hul" i området fra 400 til 2.500 Hz.

Nej - det fra dit første eksempel duer ikke.

Husk også at dette er simple og meget grove illustrationer af filtre. I praksis er der mange typer af filtre og stjejheder, filtre med lorrektion for enhedernes uregelmæssigheder, impedans korrektioner, måske sugekredse og meget meget mere.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Om du deler ud i 2, 3 eller flervejs har ikke nogen betydning for den effekt du trækker fra forstærkeren. Det er filtrene og enhederne (impedans og følsomhed) samt evt. dæmpning der betyder noget.

Det er jo netop i filtrene du bestemmer hvor meget og hvad der skal tilføres hver enkelt enhed. Det er derfor det kaldes et delefilter.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes