Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 07:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: De dejlige QLN 606’ere, kan det fikses? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 07 November 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens,

Forestil jer lige det smil jeg fik i fjæset da jeg kom hjem med et par QLN 606 og en QLN 600 center, til en "vild lav" pris
(synes jeg i hvert fald selv) og satte dem til. Men der var en grund til de var "billige". Her er historien...

Jeg skyndte mig at pakke dem ud, stille dem godt 1,20 meter fra bagvæggen og lagde mærke til at bassluserne var helt
løse. Jeg fortsatte alligevel med at sætte et par kabler i (Marantz SR5004 receivere, Van Den Hul CS-122 Hybrid kabel med
argon bananer) og fandt ud af at bøjlerne mangler (dog aner jeg ikke om de overhovedet fulgte med fra starten). Jeg
fortsatte alligevel og sat noget musik på.

Og damn.... de spiller fantastisk og ser fantastiske ud.... her kom det over-mega-store smil... de lyder bare så dejlige og ser
ud af noget. Heldigvis rasler sluserne ikke, selvom jeg spiller højt. Og receiveren har ikke givet op endnu selvom det er 4
Ohm's højttalere. De lyder bare mere velopløste, mere defineret, mere detaljeret og har mere fylde og punch end mine Dali
Concept 6'ere. Lydbilledet er blevet bredere og mere markant. Bassen som jeg synes jeg manglede med mine Concept 6'ere
er så meget federe med disse højttalere. Fed er faktisk en god måde at beskrive det på, mere fyldig, rund og blød med god
blød slag så stortrommen kan mærkes og høres uden den bliver for voldsom og mekanisk. De er også både bredere, dybere
og højere end Concept 6'erne. De vejer mere og der er sand i dem. Men enhederne har samme størrelse... de går bare helt
ned til 30Hz hvor Concept 6'erne går til 41Hz. Tror Concept 6'erne kunne komme til at lyde bedre end de gør nu med en
anden delefilter (der kunne dæmpe diskanten en smule) og lidt større kabinet (evt. med lukket konstruktion). Dertil kommer
at kalibreringen er lavet til Concept 6'erne og deres placering, i stedet for bøvlen er der brugt en flad, solid-core argon kabel
og de er dermed ikke bi-ampet endnu. Damn glæder mig til at tweake på det sidste, lyder jo allerede super dejlige.

Nok om det... tilbage til problemet.... bassluserne. Kan man lime dem fast uden at ødelægge højttalerens karakteristika eller
andre ting? Jeg tænkte nemlig bare på at tage lim-pistolen og smide et par klatter på og sætte den fast. Lige nu har jeg bare
tapet dem fast (midlertidig løsning).

Takker for interessen og hjælpen.

Hessi

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 November 2011 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Jo, det skulle du sagtens kunne. Du hentyder vel til refleksportene, som sidder bagpå?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 08 November 2011 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Sørg for at samlingen bliver lufttæt. Der skal altså fuges hele vejen rundt om basporten.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 599
Sendt: 08 November 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Det er ganske almindeligt at et basrefleksrør bare klemmes fast i bagpladen. Ofte er der nogle vinger eller kanter
støbt ind i plasten, som bliver højere ud mod mundingen. Ideen er jo så at disse kanter klemmer røret fast, når man
banker det på plads med en gummihammer.
Hvis du så tager fat i hullet for at løfte højttaleren, kan røret sagten gå løs, så det falder ud.
Det gør vel egentlig ikke så meget, hvis det ikke rasler eller er meget utæt langs kanten.
Husk at dette rør/basrefleksport blot er en slags afstemt resonansrør, hvor det vigtige er diameter og længde på den
luftsøjle, som står i røret. Røret selv gør faktisk ikke andet end at være hus for denne luftsøjle, som skal være
afstemt til systemet, så den går i gang med at arbejde i et område, hvor basenheden ellers taber niveau.
Så der er ikke de store problemer i lidt rasleri, men det bør naturligvis undgås.
Jeg vil mene, at du bare kan smøre lidt hvid trælim rundt langs kanten og så presse røret på plads. Det skal nok
holde.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes