Hejsa folkens,
Forestil jer lige det smil jeg fik i fjæset da jeg kom hjem med et par QLN 606 og en QLN 600 center, til en "vild lav" pris
(synes jeg i hvert fald selv) og satte dem til. Men der var en grund til de var "billige". Her er historien...
Jeg skyndte mig at pakke dem ud, stille dem godt 1,20 meter fra bagvæggen og lagde mærke til at bassluserne var helt
løse. Jeg fortsatte alligevel med at sætte et par kabler i (Marantz SR5004 receivere, Van Den Hul CS-122 Hybrid kabel med
argon bananer) og fandt ud af at bøjlerne mangler (dog aner jeg ikke om de overhovedet fulgte med fra starten). Jeg
fortsatte alligevel og sat noget musik på.
Og damn.... de spiller fantastisk og ser fantastiske ud.... her kom det over-mega-store smil... de lyder bare så dejlige og ser
ud af noget. Heldigvis rasler sluserne ikke, selvom jeg spiller højt. Og receiveren har ikke givet op endnu selvom det er 4
Ohm's højttalere. De lyder bare mere velopløste, mere defineret, mere detaljeret og har mere fylde og punch end mine Dali
Concept 6'ere. Lydbilledet er blevet bredere og mere markant. Bassen som jeg synes jeg manglede med mine Concept 6'ere
er så meget federe med disse højttalere. Fed er faktisk en god måde at beskrive det på, mere fyldig, rund og blød med god
blød slag så stortrommen kan mærkes og høres uden den bliver for voldsom og mekanisk. De er også både bredere, dybere
og højere end Concept 6'erne. De vejer mere og der er sand i dem. Men enhederne har samme størrelse... de går bare helt
ned til 30Hz hvor Concept 6'erne går til 41Hz. Tror Concept 6'erne kunne komme til at lyde bedre end de gør nu med en
anden delefilter (der kunne dæmpe diskanten en smule) og lidt større kabinet (evt. med lukket konstruktion). Dertil kommer
at kalibreringen er lavet til Concept 6'erne og deres placering, i stedet for bøvlen er der brugt en flad, solid-core argon kabel
og de er dermed ikke bi-ampet endnu. Damn glæder mig til at tweake på det sidste, lyder jo allerede super dejlige.
Nok om det... tilbage til problemet.... bassluserne. Kan man lime dem fast uden at ødelægge højttalerens karakteristika eller
andre ting? Jeg tænkte nemlig bare på at tage lim-pistolen og smide et par klatter på og sætte den fast. Lige nu har jeg bare
tapet dem fast (midlertidig løsning).
Takker for interessen og hjælpen.
Hessi

__________________
Wow Wow WeeWa