Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 03:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er bi amping muligt og hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
scharbach84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2011 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Da jeg ikke ved så meget om bi amping, tænkte jeg om i herinde ikke kunne hjælpe mig lidt.
Mit setup er følgende: nad 218 effekt som trækker mine b&w 604s3 og nad t747 til center og bag højtalere (b&w 602s3, lcr60s3). Jeg har læst mig lidt frem til at der skal bruges to forstærker til bi amping, og så tænkte jeg at det måske var muligt at koble 604 erne til receiveren også. Er det muligt og vil det give en anden lydoplevelse? håber i kan hjælpe.
Til top Vis scharbach84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scharbach84

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 November 2011 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Hej
Kan godt lade sig gøre, umiddelbart - den eneste hurdle jeg kan se ved dét er at der kunne blive en anden balance mellem B&W´ernes basser og så de høje toner, idet der ikke vil være nogen regulering af lyd-styrken mellem disse. Og så skal du have fat i noget mere højtalerkabel, hehe. Men om der er noget at hente lydmæssigt, må være op til dig selv at afgøre.
Men: Jeg gør det faktisk selv ! Her er mit setup:
En Sony PS-3 med HDMI ind i en Denon 7,1 surround-receiver, herfra HDMI videre til Epson-fremviseren.
Men det var lyden, det drejede sig om:
Denon-receiveren driver direkte 4 surround-højttalere(Side L/R, AFT L/R) samt mellemtone/diskant i front-højttalerne(Dali 850)Det er det hele. Basserne i Dali 850 drives af en NAD 216THX effektforstærker, der er tilkoblet front-højttaler-linieudgangen på Denon-receiveren(Front L/R)
Center-højttaler: Her har jeg 3, to små for neden og een større foroven. De drives af endnu en NAD 216THX. Signalet kommer fra Denon-receiverens center-linie-udgang, og via et phono-splitter stik fødes både venstre og højre kanal i center-forstærkeren. Den ene kanal driver de 2 små parallel-koblede centerhøjttalere, den anden kanal, den store centerhøjttaler. Grunden til dette center-setup er i øvrigt at jeg ønskede at talen kom fra midten af lærredet, ikke fra et sted under eller over. Jeg prøvede også med en centerhøjttaler bag lærredet - det duede SLET ikke ! God fornøjelse med det.
VH Michael

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2011 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

....glemte at nævne at jeg selvfølgelig også har en Yamaha YST-SW800 sub tilsluttet Denon-receivernes sub-linie-udgang.
Og hvordan lyder det så ? Godt...og det kan spille HØJT, hehe - så højt at billedet bliver uskarpt, pga vibrationerne...så det er ens ører, der sætter grænsen.

scharbach84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 November 2011 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

tror ikke jeg har forstået ideen med at bi amp. jeg troede højtalerne fik dobbelt så meget power ved at bi ampe. er der nogen herinde der vil forklare mig hvordan hvorfor og hvornår bi amping ville være en god løsning. og ville bi amping af mine 604s3 kunne betale sig i forhold til hvad man for ud af det
Til top Vis scharbach84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scharbach84

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved bi-amping er at udnytte den enkelte forstærkers fortrin, feks en transistorforstærker til de strømkrævende basenheder og så lade en lille lækkerbisken af f.eks en rørforstærker klare mellemtone/diskant.
En anden fordel er at den enkelte forstærker ikke belastes nær så meget ved en given lydstyrke og derfor forvrænger mindre, af den simple grund at den effekt den skal afgive, er indenfor et begrænset frekvensområde. En anden frekvens varetages så måske af en anden forstærker.
Men dobbelt så meget effekt får du ikke, idet hovedparten af energien der er tilført en højttaler, bruges i bassen. I øvrigt vil en fordobling af effekten kun give en forøgelse af lydtrykket med 3dB, så det vil ikke høres som et højere lydtryk, men måske som forvrængning.
Det menneskelige øre er mest følsomt for forvrængning i de højere tonelag, uden jeg skal gøre mig klog på hvlke frekvenser det drejer sig om.
Ellers prøv Google, findes det, findes det dér !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes