Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Xtz 99.36 mk2 diskant problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 November 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Har for nylig anskaffet mig sådan et sæt.

Jeg er dog ikke blevet helt gode venner med diskanten. Jeg synes de er meget lyse/skingre ved visse lyde(Hi hat og s-lyde
f.eks).
Har prøvet at sætte dem til -2db på tweeter, men det gør bare lyden meget lukket.


Ville høre om en af jer havde en god ide til hvad jeg kan gøre.

Har selv tænkt på:

1 Ny receiver: Marantz sr6006 måske. (Leverer mere power og varm lyd)
2 Effektforstærker
3 Ekstern dac med varm lyd: V-dac II måske ?(Har ikke hørt den)
4 Ny Cd-afspiller
5 Levere dem tilbage og købe nogle højttalere uden bånddiskant.

Lige nu har jeg:
Receiver: Yamaha rx-v750
Cd-afspiller: Kenwood dp-5090

Cd-afspilleren er tilsluttet med phono-kabel og receiveren står på Pure direct.
Jeg skal udvide til surround på et tidspunkt, så skal være en surround receiver.

Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 15 November 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hvilken højttaler kabler brug du

Du kan også prøve at forbinde din CD-afspiller digital til din Yamaha rx-v750.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 November 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Bruger Dynavox kabler : http://dynavox.dk.web2.redhost.dk/index.php?
page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=27& category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=37

Har ikke prøvet at køre det digitalt, det kunne jeg selvfølgelig. Gik bare ud fra at DAC'en i Cd-afspilleren er bedre end den i
receiveren.

Prøver lige :)
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 November 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det blev kun værre via digital kabel. Kedelig flad lyd og mere hiss :(
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 15 November 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Når du skriver, at du for nylig har anskaffet dig et par xtz 99.36 mk2, hvor lang tid er det så rent faktisk siden. Er der tale om et par dage eller uger?

Jeg købte i foråret et par xtz 99.36 og blev også "skræmt" af diskanten i starten, men efter tilspilning af højttalerne oplever jeg absolut ingen problemer - men igen, lydoplevelse er subjektiv.

Til top Vis vifarmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vifarmi
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 November 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Det er 11 dage i dag. Vil tro de har spillet ca. 50 timer.

Ændrede de sig meget for dig ?
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 15 November 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Så burde de efterhånden være spillet til, jeg oplevede at mine lød bedre og bedre i løbet af en 14 dages periode, hvor jeg spillede meget på dem.

Egentlig tror jeg ikke det var diskanten der som sådan ændrede sig, tror mere at det var bas og mellemtone der kom mere af, samt at mine ører selvfølgelig har vænnet sig til lyden. Samlet set gav det med tiden en oplevelse af, at diskanten ikke var så fremtrædende.

Men som tidligere nævnt, lydoplevelse er meget subjektivt, så hvis du stadig ikke er tilfreds, er det måske fordi højttalerne ikke passer til dig.
Det kan selvfølgelig også have meget med lytterummet at gøre og til dels også de andre komponenter i anlægget.
Til top Vis vifarmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vifarmi
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 November 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Tror desværre du har ret i at de ikke passer til mig. Kan sagtens høre at mellemtone og bas er blevet bedre, men den
irriterende diskant har ikke ændret sig.

Kan nok mest beskrive det som de høje toner næsten gør ondt i ørene.

Heldigvis har jeg fået 14 dages returret, så det tror jeg, jeg benytter mig af.

Burde nok også have undersøgt markedet inden jeg sprang ud og købte.

Tak for hjælpen.
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 15 November 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Tror du skal kigge dig om efter en anden forstærker , fordi XTZ er meget neutrale og bestemt ikke er lys i toppen.Den gengiver den lyd den bliver fodret med , jeg tror synderen er din Yamaha forstærker der ikke levere varen.

Prøv hvis det er muligt at låne en forstærker der matcher XTZ rent kvalitet mæssigt.

 

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
John S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 15 November 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt XTZ 99.26'erne i dag, efter at jeg var inde og høre dem i fredags. Jeg har en Vincent forstærker, og derfor hørte jeg også højtalerne på en Vincent, og jeg var meget opmærksom på diskanterne og må sige at jeg slet ikke kan genkende din beskrivelse af lyden. Jeg var ellers ret nervøs for netop bånddiskanten, da jeg aldrig havde hørt sådan en før, men den nervøsistet blev gjort 100% til skamme.

Jeg siger som madmax, at jeg tror du skal lure på en bedre forstærker.


__________________
/John Sahl
Til top Vis John S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John S
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 16 November 2011 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Er helt enig i at min receiver nok har en del af skylden, men da jeg i aftes pakkede XTZ'erne ned og satte de gammel discount
højttalere op igen(Baze e2000), kunne jeg mærke at mine ører straks slappede af igen.

Så en mere tilgivende og blødere diskant må være det jeg leder efter.

Skal også opgradere receiveren på et tidspunkt, men jeg ved ikke hvornår og kan ikke leve med et system som jeg ikke kan
holde ud at høre på indtil det sker.
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
piddy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 16 November 2011 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du så skal sælge, hvad ville prisen så være ?
Til top Vis piddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piddy
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 16 November 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jeg burde stadig kunne levere dem tilbage, så de bliver ikke sat til salg :)

Har snakket med forhandleren i dag og vi aftalte at jeg kommer ned i butikken og hører dem på noget ordenligt udstyr. Så må
vi se.
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 16 November 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

En lille update.

Var nede i butikken og snakke med sælger/butiksejer. Fik en god lang snak + hørt højttalerne på ordenligt udstyr og det hjalp
bestemt, dog stadig med en smule af det overnævnte problem.
Han gav mig en uges ekstra returret, så jeg kan se om de ændrer sig nok til at jeg bliver glad for dem. + lidt tilspilningsfif..

Er dog allerede positiv efter at have hørt dem i butikken, så med en anden receiver tror jeg at det hele nok skal blive rigtig
godt.

Så jagten på en receiver med varm lyd er så småt skudt igang.

Har som sagt Marantz sr6006 i tankerne.
Er det rigtig forstået at den skulle have varm lyd ?
Er der andre alternativer med dejlig varm lyd ?
Burde man gå skridtet op til sr7005 ?



Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 24 November 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

lån en solid effektforstærker med hjem og se om du bliver tilfreds. Hvis ikke: Nye højttalere!

__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 24 November 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du skal ikke lade dig "nøjes", hvis du syntes de er lidt skarpe, så er de det også, selv efter lang indspilningstid.

Min stedfar har et par 99.38 på en vicent 991 og B&O forforstærker, han har haft dem i et års tid nu og er begyndt at syntes diskanten er for markant/skingert, hvilket jeg også syntes. I starten kan det lyde åbent og interessant, men når man bare har dem kørende i baggrunden, så kan de virke stressende..

Det er nu du har chancen for ikke at fortrøde det senere hen, så vær sikker, især hvis du ikke har hørt andre højtalere..

*EDIT* Det var ikke for at hagle dem ned, for de gør MEGET rigtigt flot, især bassen er jeg vild med. Men der skal ikke ret meget til før diskanten er for meget...

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 24 November 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Fandt lige dette i en test på nettet: "That ribbon unit definitely is a good tweeter. It produces a lot of detail, but without being harsh or edgy. Quality electronics are required, as this tweeter can easily expose a lesser CD player or grainy amplification."

Hvis Mk II anvender en "rigtig" bånd diskant, så bør den absolut ikke lyde som Pinkytk beskriver det.

Tidligere har XTZ anvendt en noget underlig hybrid dyrnamisk/bånd med svingspole. Hvis de stadig er den de bruger, så både lyder og måler den fremragende, men er IKKE et bånd!

Har et sæt af dem, som jeg har "leget" lidt med - en fin lille diskant der absolut og på ingen måde kan beskrives som "hård" eller "aggressiv".

Se nederst på siden her:  LINK

Kan det tænkes at problemet ligger i delefilteret og ikke i selve diskanten?

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 24 November 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Prøv XTZ 100D3 - den vil uden tvivl løse prolemet. Det er en konge forstærker uden lige.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 24 November 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
Prøv XTZ 100D3 - den vil uden tvivl løse prolemet. Det er en konge forstærker uden lige.


Nemlig...

Jeg har nogle højttalere med samme diskant, som 99.36 (Fountek neo cd3.0), og jeg syntes diskanten er utrolig lækker, og
jeg oplever ikke problemer med s-lyde.

Som andre også påpejer, så tror jeg din forstærker har en stor del af skylden. Jeg har altid syntes at Yamaha's lyd, har været
lidt for klinisk og lys.
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk
 
Pinkytk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 November 2011 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Fik prøvet dem med en anden og stærkere receiver og diskanten var stadig alt alt for lys til min smag.
De er nu leveret tilbage og jeg skal have andre højttalere.

Var nede i Hifi-klubben i lørdags for at høre om de havde noget i samme prisklasse, der passede til mig og det må man sige
de havde.

Hørte først Dali Ikon 6 og der var problemet med den lyse diskant også til stede, men de spillede nu stadig godt. Fik så skiftet
til B&W DM683 og så kunne jeg ikke lade være med at smile. Det var lige den lyd jeg ledte efter.
Sælgeren brugte god tid på at vise forskellen på de 2 højttalere med forskelligt musik og Dali var mere detaljeret i diskanten,
men stadig for lys, så jeg blev enig med mig selv om at det bliver et sæt B&W jeg skal have. Det mente sælgeren også til den
musik jeg hører.

Hørte også CM8, men de havde en mærkelig klang i mine ører.

Havde der været en butik med Monitor Audio på sjælland, så havde jeg helt sikkert også hørt dem, men mange af de gode
hifibutikker ligger i jylland
Til top Vis Pinkytk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pinkytk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes