Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub til Sonus Faber Minima (opd. 14/12) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 24 November 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et lille stereo setup, som jeg bruger, når jeg sidder på cykeltraineren her om vinteren. Det er et OK lille anlæg, men når man (pga. børn mm.) bruger mange flere timer på cyklen foran det lille anlæg i forhold til i sofaen foran det store dyre surroundanlæg i stuen, så bliver man jo lidt kræsen og vil gerne opgradere lidt.....

Anlægget består af:

Denon DCD-1460 cd-afspiller (med variabel udgang)

Vector Research VA-1450 effektforstærker

2 stk QLN 601 højttalere

1 stk Acoustic SW-1000 sub (deler ved ca. 50 Hz)

 

Jeg fik for nylig sub'ben da jeg manglede noget bund, men jeg synes ikke rigtig at jeg kan få det til at lyde så godt. Jeg har prøvet at flytte lidt rundt på subben og ændre delefrekvensen, men synes ikke jeg kan undgå at det lyder lidt "mudret".

Jeg var egentlig rimelig tilfreds med lyden før (undtagen manglende bas), og synes ikke at lyden er blevet væsenligt bedre nu.

Jeg tror måske at jeg har købt en for billig sub i forhold til mine QLN'ere. Forstået på den måde, at selvom QLN'erne i sin tid kun kostede 999,- stykket, så føler jeg at de er meget mere værd. Det er i hvert fald en højttaler der ligger helt i top hvad angår ydelsen i forhold til pris ud af samtlige højttalere jeg har hørt.

Subben er ikke så kendt, men jeg har fået at vide at nyprisen var 2500,- så det burde ikke være det rene skrammel, men den er i hvert fald langt fra f.eks. en Ace Bass 2 som jeg en gang har haft, og som jeg er sikker på ville kunne "do the trick".

Jeg vil ikke bruge særlig mange moneter på opgradering, men hvis jeg for under en tusse ville kunne få en ordentlig bund ville jeg prøve det. Det skal selvfølgelig være brugtkøb, så jeg vil ikke ahve mulighed for at låne noget hjem og prøve det (så det behøver I ikke at skrive :-)).

Hvad siger I? Er sub'ben for ringe, eller er der andre ting jeg kan prøve med mit nuværende setup? Evt. udskifte QLN'erne med en anden reol højttaler der går lidt dybere? (jeg har ikke umiddelbart mulighed for en gulvhøjttaler).

 

Tilføjet:

Har bl.a. kig på følgende til udskiftning af sub:

http://www.dba.dk/peerless-subwoofer-pca-s10/id-78197457/

http://www.dba.dk/dali-sw-12-aktiv-subwoofer/id-78706722/

http://www.dba.dk/system-audio-subelektro-175/id-79049763/

 

Tilføjet 14/12-2011:

Hej igen.

Jeg har nu fået lidt penge at gøre godt med til en julegave til mig selv, så jeg har valgt at købe et par "nye" højttalere: Sonus Faber Minima FM2. Jeg fik dem til 2200,- De har en del brugsspor, men synes at det var et kup når man tænker på at nyprisen har været omkring 15.000,-

Men som navnet antyder er de meget små. Kun en 4,4" bas/mellemton og 6L store kabinetter. De skulle ifølge div. målinger gå liniært ned til ca. 65Hz, så jeg får stadig brug for en subwoofer.

Jeg har et budget der hedder max 2800,- til en brugt sub. Men hvad skal jeg købe. Har indtil videre kigget på disse:

http://www.dba.dk/audiovector-k-sub/id-78367769/

http://www.dba.dk/usher-sw-103-subwoofer-fo/id-78547015/

http://www.dba.dk/system-audio-sub-se200-ahorn/id-78595264/

http://www.dba.dk/velodyne-velodyne-minivee/id-79170602/

jeg har selv samme velodyne i stuen med 12" bass - virkelig lækker sub, men jeg kan kun få ham ned i 3500,- :-(

http://www.dba.dk/audio-pro-ace-bass2-subwoo/id-79192584/

Har selv haft denne Ace bass sub tidligere, og var godt tilfreds, dog kortsluttede den et par gange og måtte til rep.

ttp://www.dba.dk/xtz-xtz-99w1016-mathvid/id-79344415/

Har godt nok fået gode anmeldelser, men koster også kun 25-50% af hvad de andre koster - for billig?

http://www.dba.dk/dali-swa-15-subwoofer-paen/id-79280072/

swa-15 har jeg tit hørt spille sammen med JBL ti-5000 hvilket den gjorde rigtig godt (selvfølgelig også en helt anden størrelse end sonus faber'eren, men synes i hvert fald godt at den kunne spille musik.....

Det skal siges at jeg ikke har hørt Sonus Faber'en endnu og ikke får mulighed for dette før jul, hvor jeg også meget gerne skulle have fået fat i en ny sub.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 24 November 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Det du mangler er tydeligvis en sub der kan spille musik og ikke bare producere masser af bas. Har hørt godt om Audio Pro's
subs når der skal spilles musik, og de findes også ofte på brugtmarkedet til billige penge.
Audio Pro Ace Bass

Af dem du selv har linket til, kan du starte med at afskrive Dali Subben, da den i hvert fald ikke kan spille musik. Lader til du
lidt har glemt tanken om at det skal koste under en tusse, så hvad er budgettet på nu? 2000?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 24 November 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Måske er det i forhold til rummet du har problemer ?

Prøv evt. at stoppe en sok i porten på sub. Det skader ikke, koster ikke noget og er hurtigt monteret/afmonteret hvis det ikke hjælper .



__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 24 November 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Min su´b har lukket ka´binet, så ingen bas reflex port til at putte en sok i - ellers et oplagt forslag.

Mht. budget, så regner jeg med at få 500-800 kr. for min egen sub (gav selv 800,-), så budgettet til ny sub er ca. 1500,-



__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 24 November 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Riis]

Hej.


Jeg har et lille stereo setup, som jeg bruger, når jeg sidder på cykeltraineren her om vinteren. Det er et OK lille anlæg, men
når man (pga. børn mm.) bruger mange flere timer på cyklen foran det lille anlæg i forhold til i sofaen foran det store dyre
surroundanlæg i stuen, så bliver man jo lidt kræsen og vil gerne opgradere lidt.....



Hvad så med at bytte om på de 2 anlæg ....
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 14 December 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

*opdateret med ny tekst øverst*

__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes