Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audio Note J med forkølet bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer om jeg har begået hifi-hybris. Jeg er super glad for mine Snell J-3. Jeg sidder ikke ligefrem og "kigger" på
lyden, som jeg gjorde for en del år siden, da jeg gik mere op i hifi og havde alverdens højttalere. Men jeg fornemmer
teksturen i musikken, nyder den kropslige basfylde og måden musikken flyder let på. Og jeg nyder at jeg kan lytte til
ALT på højttalerne.
Alligevel gik djævelen i mig og fristede mig til at få alt det ovenstående - og så bare med mere klarhed og transparens i
lydbilledet. Svaret skulle være Audio Note J. Jeg har tidligere lyttet Audio Note K vs. Snell K og foretrak snellernes
basgengivelse, selvom der længere oppe i registeret var lagt et slør henover musikken, sammenlignet med Audio Note
K'erne. Med model J tænkte jeg dog, at Audio Note måtte komme til sin ret med mere udstrakt bas, grundet de større
kabinetter. Kunne det blive det bedste af begge verdener?

Nu har jeg så købt et sæt AN J-D (fra midt 90'erne, nye enheder i 2004) og er slet og ret skuffet over bassen :-/ Jeg har
eksperimenteret med opstillingen, men hver gang der kommer bas i musikken virker det for mine ører meget aparte og
tilbageholdt. Snellerne strækker meget mere ud i bassen. Det ene ophæng på mit audio note sæt er gået op ca.
halvvejs rundt. Men Snellerne er i endnu værre forfatning og det hæmmer dem tilsyneladende ikke i bassen. Når jeg
flytter Audio Noterne tættere på bagvæg og hjørner begynder det at runge i et snævert frekvensområde.

Før jeg konkluderer at jeg simpelthen er til tyk og afslappet amerikanske snell lyd og skipper højttalerne videre vil jeg
lige høre om der er indvendinger imod min sammenligning? Er Audio Note f.eks. vanskelige i forhold til korrekt
opstilling? Det har jeg ikke haft problemer med for Snellernes vedkommende, men har hørt om andre der ikke kunne
tæmme deres bas. Jeg bruger lidt atypisk et Naim højttaler kabel, der virkeligt giver greb om bassen, selv for min ellers
lidt svage Sugden A28. Har prøvet med flatline kabel, hvor bassen slet ikke kunne følge med resten af registeret. Naim
kablet er givetvis ikke et oplagt match til Audio Note højttalerne, men burde vel ikke hæmme bassen i at udfolde sig?

Jeg vil i øvrigt gerne have gjort enhederne i stand - hvad anbefaler folk til snell og audio note - refoam eller nye
enheder? Og er det en bekostelig affære?

Vh Erik
Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 December 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Pardon' me, bedømmer du på højtalere der har defekt ophæng ?

forget it

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 07 December 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

du er fra kbh.,smut forbi anders i audio consult,det koster

ikke noget at snuse...synes osse det lyder mærkeligt at

konkludere noget på defekte enheder....

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

kvickly - Jeg kan konstatere at Snellerne bare spiller derudaf, selvom begge kantophæng er defekte - Er det ikke en
holdbar bedømmelse? ;-)
Eller siger du blot at Audio Note er særligt følsomme overfor defekt ophæng (i dette tilfælde blot det ene ophæng)?

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 December 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg fornemmer at du mener at i og med de har ens ringe betingelser så skuffer de dig at audio ikke spiller bedre end snellerne og at det derfor vil være spild af tid og penge at renovere dem. Har jeg ret?  Højttalerne kender jeg ikke meget til så der kan jeg ikke lige hjælpe. Har dog ejet snell E3 og i et mindre rum var de helt fantastiske, særlig med Naim nait 2 . Audio note E har jeg hørt hos anders og de spillede sku justice for all albummet med metallica bedre end jeg har hørt det før !! ever  what the f...
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 07 December 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Højttalerne er jo defekte, så hvordan skulle man svare på det. Ellers spørg Allanowich, han ved alt om Snell.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

reperere dine enheder før du bedømmer 
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 08 December 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har Audio Note J og syntes ikke, de har slap bas. De er ikke specielt følsomme for opstilling, så det det er næppe der du har problemet. jeg tror også, at du bør få dem ordnet først, Så tag en snak med Anders i Audio Consult. I øvrigt koster Audio Notes blå hamp-mellemtone/bas enheder ikke en herregård og skulle vist nok udgøre en væsentlig opgradering.   

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 08 December 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Først skal man lige huske, at uden Snell var der ikke nogen Audio Note. Audio Note betragter jeg som et svinedyrt plagiat på nogle super vellykkede konstruktioner af Peter Snell. Audio Note er som udgangspunkt tiltænkt rør og er derfor tunet anderledes og enhederne elektriske egenskaber  er også lidt ændrede. Snell'erne er til den forstærker du synes det skal være. Ikke at AN også kan bruges med transistror forstærker, men det er ikke ideen.

Snell og AN skal stort set heller ikke opstilles på samme måde. F.eks E på gulv og AN-E på stativ. En Snell formidler signalet så tro mod det så muligt og en AN fortolker signalet på sin egen måde. Det svarer lidt til, at du tager Lars H U G's Kopi og hans fortolkning af de sange, der på pladen og så de oprindelige sange. Altså en AN og en Snell.

Jeg har intet imod AN højttalerne, men ser dem som selvstændige konstruktioner, der har lidt teknisk og akustisk med Snellerne at gøre, men heller ikke mere. Tænk på man kan købe en brugt Snell K org. til 3500kr/sæt og et sæt AN-K til 80.000kr med filter og svingspoler i rent sølv.Det er sgu da at tage røven på folk. 

Til  Vindbjerg kan jeg sige, at udskifning af enhed er det dyreste at gøre og hvis enheden er mekanisk tip top, kan du nøjes med af købe nye ophæng. Der kan du snilt vælge AN's ophæng. De passer også til Snellerne. Men de kan også bestilles hos www.Audiofriends.nl Nye enheder til Snellerne kan bestilles hos steven@hirezservice.com og joyce@hirezservice.com  

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 08 December 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Du bor i København, tag ind ti AudioConsult og be om du må høre en demo af J'erne. Hvis kan lide bassen der så køber du en
ny enhed eller et reperationskit til dine defekte højtalere. Hvis det så ikke spiller ja så har du jo hørt dem spille med andet
udstyr og ved hvor hunden ligger begravet.

God fornøjelse :O)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 December 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ville beholde Snell'erne og få dem repareret. Det er næppe sandsynligt at AN J vil få mere bas ved at udskifte basenhederne med nogle nye. Afstemningen af kabinettet ændrer sig jo ikke.

En opgradering af delefiltret i dine J'er vil nok kunne give dig den transparens du mangler, uden at det behøver at koste en bondegård. Om du skal udskifte basenhederne afhænger vel af, hvor meget du er villig til at betale. De fleste er tilfredse med en udskiftning af kantophænget, men det er vigtigt at vælge det rigtige ophæng, og der kan ophængene fra Audio Note anbefales.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode råd. Jeg har fået erstattet mit Naim højttalerkabel med et Audio Note kobber kabel, og fået gjort
plads til højttalerne helt ude i hjørnerne. Bassen er stadig lidt forkølet, men dels er der lidt mere af den, dels har mine
ører vænnet sig lidt til den nye lyd og samlet set virker det muligt at bassen kunne blive ok hvis den får nyt ophæng.
Længere oppe i registeret er der virkeligt kommet dynamik, transparens og rumfornemmelse, så jeg er blevet ret
hooked på at få bassen til at virke. Har endnu ikke lyttet til snellerne med de nye kabler.

Jeg fik konsulteret Anders og han får nyt ophæng hjem om et par uger. 500 pr sæt, hvilket er rimeligt. Men så er der
flere valgmuligheder: Enten selv stå for operationen eller indlevere højttalerne og betale i mellem 2- og 3.000 inkl
ophæng for at få lavet en mere grundig udskiftning/centrering hos en PA-reparatør. Jeg syntes det er lidt mange
penge at bløde på noget, der sandsynligvis skal gentages om 10 år. Er der nogen der kan anbefale et professionel eller
privat, som jeg kan overlade højttalere og originale ophæng til, som kunne gøre det samme til lidt mere fornuftige
penge?

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Lav der selv, det er ikke så svært. Der findes videoer på youtube der viser fremgangsmåden.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at bruge vejledningen på Audiofriends.nl hvis du vil lave det selv. Det er ikke særlig svært, men hvis du har 5 tommelfingre bør du nok overlade det til en med erfaring.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nok en gammel tråd, men alligevel.

Jeg har netop erhvervet et sæt Audio Note J/spe med messingforplade på diskanter samt ventilation på bagsiden af samme, samt Black Gate i delefilteret.

De spiller særdeles fremragende, med en god og præcis, samt ikke mindst veldefineret bund.

Måske du skal beholde dem??

Jeg ville til enhver tid bruge originale enheder/ophæng.
Overvej de nye woofere, som skulle give endnu bedre ydelse. Der tales af de som har prøvet dem, om temmelig markante forbedringer!
Tal med Anders i Audio Consult om det..

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hej.

Nok en gammel tråd, men alligevel.

Jeg har netop erhvervet et sæt Audio Note J/spe med messingforplade på diskanter samt ventilation på bagsiden af samme, samt Black Gate i delefilteret.

De spiller særdeles fremragende, med en god og præcis, samt ikke mindst veldefineret bund.

Måske du skal beholde dem??

Jeg ville til enhver tid bruge originale enheder/ophæng.
Overvej de nye woofere, som skulle give endnu bedre ydelse. Der tales af de som har prøvet dem, om temmelig markante forbedringer!
Tal med Anders i Audio Consult om det..

Mvh.
Det med den messing forplade og gennemluftning, det er dette tweak, som AN lancerede for nogle år siden. Og det er også omtalt i High Fidelity. Det var Johnny Sørensen, der stod for anmeldelsen af det.

Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2012 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

felix - Stadig aktuel tråd for mig. AN'erne har fået lov at blive stående i stuen - halvt pga downskab og halvt pga. de styrker jeg har nævnt i tidligere tråd. Jeg må prøve at få Snellerne på igen en dag og se om de lyder slørede i sammenligning. Jeg hælder til blot at skifte kantophænget, dvs. købe for 500 og selv sætte dem i. Sidst jeg var i audio consult havde han dem desværre ikke hjemme.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 August 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Har hørt at prisen på et sæt af de nye enheder i hemp, de som er blå, koster 4500 for et sæt.
Du får en gengivelse som rykker markant i forhold til de gamle enheder...
Måske værd at overveje?

De fås også i en version med ekstra store magneter... Følsomheden bliver enorm, ligesom dynamik og muligheden for at køre med singleendede
De koster så 15000 for et sæt.
Dem har jeg nu under overvejelse som en fremtidig option, men jeg skal i hvert fald som minimum have de andre,De rykker simpelt hen højtaleren endnu en klasse op.

Husk nu endelig at to sæt !!! spe-kabler loddet i parallel giver en vidunderlig top, behagelig fri for skarphed og dominerende spillestil.
Det kan være du kan få lov at prøve det?

Held og lykke.
Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 August 2012 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

PS.

Er du opmærksom på at de faktisk skal spilles til igen i nogle timer, hver gang de har stået en uges tid uden at spille?

Mvh.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 August 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Allanowitch.

Det er ufatteligt hvad du ved om snell og den slags

Kan du huske hvad nummer af High Fidelity som de skrev den artikel i?

Mvh.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes