Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: subwoofer for lille? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

er en subwoofer streng nødvendig til film.?

jeg har efter flytning til ny lejlighed med bedre akustik, oplevet at min sub er blevet overflødig når der ses film..

jeg har et sæt Tangent Prestige fronthøjttalere:

specs..

• System: 2.5 ways
  • Frequency range (+/- 3dB): 29 - 33000 Hz
  • Impedance: 4-8 Ω
  • Sensitivity: 89 dB
  • Max music power: 200 Watts
  • Recommended amplifier: 20-200 Watts

min sub er denne:

100 Watt RMS

· System: Aktiv subwoofer
    · Frekvensområde: 30-160Hz
    · Subwoofer bas: 8" (200mm) long throw
    · Delefilter: Elektronisk
    · Faseomskifter: Ja
    · Volume kontrol: Ja

kan grunden være at subben er for lille til at give noget i forhold til mine fronter.?? mine højttalere går længere ned i frekvens end subben og det kan vel næppe være det optimale..

mit forstærker setup består af en Marantz sr7005 receiver samt en Marantz mm7025 effekt til fronterne..

• Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
    Lokalitet: Nordjylland
    Sendt: 13 December 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

som du selv nævner er dine fronter i bedre stand til de dybere toner ...desuden er en 8" sub altså ikke ligefrem noget der gir betydeligt lydtryk ...skal du ha noget ud af det med de fronter skal du nok ha 10-12" mindst ....husker du at ha den stående i et hjørne ??
    Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

strecker
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum
    Permanent

Sendt: 13 December 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

har dårlige erfaringer med at placere den i hjørner da bassen bliver mudret..

nu er jeg ikke til den ekstremt krafige bas hvor der hele ryster, så kan jo godt tænkes at mine fronter leverer den bas der passer til min smag, og ville jo kun være dejligt at skulle slippe for en 4 kantet klods midt i stuen..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

finlytteren
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
    Lokalitet: Jylland
    Sendt: 13 December 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hvis man har gode højttalere der kan spille dyb bas, er en sub ikke nødvendig! Den vil bare give mere bulder og vil ikke bidrage med noget positivt i forbindelse med musik.

Mere bas er ikke lig med god bas... Præcis bas i korrekt niveau er god bas!

Hvis sub'en ikke spiller dybere end højttalerne, vil den bare hæve basniveauet i et frekvensområde, som højttalerne allerede varetager. Og det er ikke positivt for musikgengivelsen, når to forskellige enheder skal varetage samme frekvensområde.

Hvis du skal bruge en sub til dine Tangent, skal den kun spille der, hvor Tangent begynder at give op. Jeg vil tro dine Tangent begynder at rulle af omkring 40 Hz, så hvis du skal kombinere dem med en sub, skal denne kunne køre med en crossoverfrekvens helt nede omkring 35-40 Hz. Ellers vil sub'en overlappe den dybeste bas fra Tangent og give mudderbas...

Så skal du have en sub, skal den kun spille omkring 20-40 Hz - og ikke andet!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

strecker
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum
    Permanent

Sendt: 13 December 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hvis man har gode højttalere der kan spille dyb bas, er en sub ikke nødvendig! Den vil bare give mere bulder og vil ikke bidrage med noget positivt i forbindelse med musik.

Mere bas er ikke lig med god bas... Præcis bas i korrekt niveau er god bas!

Hvis sub'en ikke spiller dybere end højttalerne, vil den bare hæve basniveauet i et frekvensområde, som højttalerne allerede varetager. Og det er ikke positivt for musikgengivelsen, når to forskellige enheder skal varetage samme frekvensområde.

Hvis du skal bruge en sub til dine Tangent, skal den kun spille der, hvor Tangent begynder at give op. Jeg vil tro dine Tangent begynder at rulle af omkring 40 Hz, så hvis du skal kombinere dem med en sub, skal denne kunne køre med en crossoverfrekvens helt nede omkring 35-40 Hz. Ellers vil sub'en overlappe den dybeste bas fra Tangent og give mudderbas...

Så skal du have en sub, skal den kun spille omkring 20-40 Hz - og ikke andet!

jeg benytter ikke sub til musik, kun til film.. bare så det er på plads..

jeg har sat crossover til 60 hz, men oplever mere præcis og kraftigere bas når jeg sætter mine fronter til " large" og subwoofer til "NO", så det kunne godt tyde på at fronterne leverer bedre bas end subben og jeg skal op i noget større før det kan svare sig at have en sub stående..

finlytteren
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hvis du sætter pris på præcis bas - og gerne vil have en sub - bør du gå efter en sub med en god basenhed istedet for en decideret subwooferenhed.

Det kunne eksempelvis være ScanSpeak 26W som er i dette kit.

Med den rette porttuning og kabinet, kan 26W gå RIGTIGT DYBT!!! (Fs 18 Hz)

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

dert er faktisk en sub i ksb med netop den enhed 26w 
    Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

strecker
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum
    Permanent

Sendt: 13 December 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

kunne godt være det var sådan noget jeg skal ud i for den jeg har nu er bare spild af plads, medmindre jeg finder ud af at jeg kører 5.0 fremover og helt dropper subben..

finlytteren
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

med omkring 110-120 liter kan man sagtens få 26W til at opføre sig pænt og gå ned til omkring 24 Hz +/- 3 dB...

Hvis man giver den endnu mere volumen, kan man få den til at gå ned til omkring 20 Hz +/- 3 dB, dog vil den være omkring 2-3 dB nede i området 20-50 dB, men den kan få forholdsvist jævn frekvenskurve i hele nævnte område. Så det kan sagtens bruges til sub fra 60-70 Hz og ned

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

hmmm mine 26w gik nu ganske fint med de 60 liter jeg blev rådet af andre inde på en anden side netop for "højttalerbyggere"  he he brugte en akustisk ventil

finlytteren
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
    hmmm mine 26w gik nu ganske fint med de 60 liter jeg blev rådet af andre inde på en anden side netop for "højttalerbyggere"  he he brugte en akustisk ventil

Jamen hvor dybt gik de +/- 3 dB? 29 Hz? Så er det jo det samme som trådstarters fronter....

Og var det den "rigtige" 26W Revolator eller den nye Discovery?

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

kan jeg ikke huske ...alumembran stor indpakket magnet ...koster vidst 2375 kr for tiden ca 

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

26w8867

finlytteren
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

8867 er den "rigtige" Revolator. Det er bare en 8ohms udgave med Fs på 19 Hz. Men jeg tvivler på at den går dybere end Strecker's fronter i 60 liter!

Den jeg snakker om er 4 ohms udgaven med Fs på 18 Hz. I 4 ohm yder ampen også lidt mere...

strecker
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum
    Permanent

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

er sgu ikke så meget inde i selvbyg at jeg vil bevæge mig ud i at bygge min egen sub, men takker for ideèn..

finlytteren
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

En sub er det absolut nemmeste at bygge selv. Alt følger med i kittet undtaget kabinet.

Hvis du ikke selv kan, kender du måske en, der kan lave kabinettet og montere forstærker og enhed. Det er rimeligt lige ud ad landevejen. Det er ikke som med HT hvor enheder skal måles og tilpasses på delefilter mm.

strecker
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum
    Permanent

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

med træning 5 gange om ugen, arbejde, lille barn, og nylig flytning samt renovering af 2 lejligheder er tiden sgu ikke til det..

jeg kører et stykke tid uden sub og ser om det ikke er fint til min smag, ellers kan jeg altid købe noget lækkert Velodyne eller SVS hvis jeg skal ha en ny..

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

lige nu har jeg så kun den xxls 12 enhed i de 74 liter med ca 20x10 cm port ...men har så et aktivt dbx filter liggende jeg vil lege lidt med der er jo 6 kanaler i det og 2 kanaler i effekten (europower 1200) og 2 spoler på enheden ...hvilket giver utallige muligheder for løft og begræninger ved forskellige frekvenser ss....men er nu bare til leg ...har jo et sæt troels graversen mark 21 

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:

med træning 5 gange om ugen, arbejde, lille barn, og nylig flytning samt renovering af 2 lejligheder er tiden sgu ikke til det..

jeg kører et stykke tid uden sub og ser om det ikke er fint til min smag, ellers kan jeg altid købe noget lækkert Velodyne eller SVS hvis jeg skal ha en ny..

kig evt på xtz 12.18 ice ....der er en i ksb til 4000

heltedellen
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

evt ku en 26w8867 (8ohm) kombineres med et b&o ice 125 (2kanals) trin kombineres det leverer netop 250 watt i 8 ohm brokoblet ...har set et trin til 1950 kr og det er jo komplet ...230 volt ind signal ind ht ud ...ganske simpelt for de fleste ...med træ osv løber det vel op i rundt regnet 5000 kr 

Side af 2 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes