Forfatter |
|
daniel1 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg kom fornyligt til at foretage lidt af et impulsindkøb af en Onkyo TX-SR309 receiver. Nu står jeg så og mangler nogle
højttalere og vil høre, om I kan hjælpe mig lidt. Jeg har aldrig haft et hifi-system før og har ikke den store viden om,
hvordan det skal sættes sammen.
Systemet skal først og fremmest bruges til at høre musik – hovedsageligt rock (Dire Straits, Toto, Satriani m.fl.), men er
også glad for pop og klassisk, og nogle gange ryger der noget dance-halløj på. Musikken skal afspilles fra min bærbare, hvor
jeg har den liggende som flac og mp3. Lydkortet i computeren er fuldstændigt ubrugeligt, så det er udelukket til forbindelse
af receiveren. Er der noget tab, hvis jeg tilslutter den med HDMI eller skal jeg have fat i en USB DAC?
Mht. højttalere har jeg tænk mig bare at tilslutte 2 reolhøjttalere til at starte med og køre noget alm. stereo. Sidenhen vil jeg
tilslutte en subwoofer og muligvis nogle baghøjttalere. Budgettet ligger umiddelbart på max 1000kr/stk. Rummet de skal stå i
er ca. 13m2
Jeg har tænkt mig at tage en tur i HIFI Klubben og prøve nogle forskellige højttalere. Umiddelbart er jeg faldet lidt for Dali
Zensor 1 (849kr./stk.), som får en god anmeldelse i ”What HIFI?”, men vil høre om i kan foreslå noget bedre til prisen?
Receiveren: http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-sr309-35373.html
Dali Zensor: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/dali_z ensor-1_hojttaler_sort-ask.htm
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag og kig på noget brugt, der er rigtigt meget godt at hente for 2k på brugtmarkedet.
kig evt. på KSB (brugtmarkedet) her på siden.
Der er et stort udbud, og til at starte med kan du jo begrænse dig til Dali, som du selv kigger på nyt. Du kan evt. se om du kan finde et sæt Zensor brugt, til en god pris.
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio BX2 er en aldeles fremragende ht. til sølle 1295 kr. pr. stk.
Den er letdrevet og vanvittig musikalsk. Jeg spiller selv Dire Strait og klassisk på dem via en lille Denon receiver. Til morgen fik Creedence Clearwater Revival lige en tur. Det lyder latterligt godt til prisen. De kan anbringes på reol og stativ. Basporten vender fremad, så de er lette at placere. Tape Connection sender fragtfrit.
Læs iøvrig What Hifi s omtale af den.
|
Til top |
|
|
daniel1 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ascari
Har kigget lidt på det, men er bare bange for, at jeg ikke er i stand til at se om der er noget galt.
Jeg har faktisk fundet Zensor 1 på dba til 1300kr.:
http://www.dba.dk/dali-zensor-1-passiv-hej/id-80003647/
Virker det som en fair pris, når man sparer 400 kr.?
Fandt også disse et par Concept 1 til 750 kr.:
http://www.dba.dk/dali-concept-1-2-hoejtalere/id-79962913/
Synes det er ret billigt, men ved ikke, hvor meget kvalitet man mister i forhold til Zensor 1.
Jeg har også kigget på brugtmarkedet her på siden, men synes det meste er lidt for dyrt til mit budget.
@Jens-B
De ser lækre ud og det er nok smart at de har basporten fremad, der hvor jeg skal stille dem. Umiddelbart er de dog lige
dyre nok til mig, men vil overveje at gå skridtet op. Vil man kunne mærke stor forskel i forhold til fx Zensor 1?
@Alle
Andre forslag til alternativer er meget velkomne
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det du skal se efter er blot ridser, om terminalerne bagpå ser ok ud og om de lyder som de skal :)
men som sagt før så kig dig lidt omkring - dali er ikke det eneste mærke der findes!
MvH LAC
|
Til top |
|
|
Kim_Superman Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville tage et kig på disse:
http://www.danstv.dk/shop/xtz-93-23-3845p.html
Har selv haft dem tidligere og de spiller virkelig godt til prisen!
|
Til top |
|
|
lAMME Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv hørt disse, og må sige det var en sand fornøjelse: http://www.avljudobild.se/sv/artiklar/ljud/hogtalare/stativ/ q-
acoustics-2020.html
Det er et par vaskeægte value for money højtalere!
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil gerne lige slå et slag for Monitor Audio BX2 som jeg har hørt mange gange og man blive forbløffet hver gang over hvor meget god lyd man får for pengene. hvis du ikke lige har pengene nu så vent lidt til du har dem. du vil ikke fortryde
|
Til top |
|
|
Arsukfjorden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke vælge Zensor 1 alene. En af mine kammerater har et komplet Zensor suroundsystem med Zensor 7 i front, Zensor 1 bagved og en ASW1000 sub. Vi prøvede for sjov at koble hans Zensor 1 på frontkanalerne og smed noget musik på og det var en tynd fornøjelse. Altså lyden var da god, men klinisk renset for bund.
Jeg selv har et par Concept 2(som jeg fik RIGTIG billigt) og selv de, som endda har 6,5" mellemtone/bass enheder, er rigtig rynde i lyden. Der skal virkelig skrues på forforstærkeren for at få noget ud af dem. Her snakker jeg selvfølgelig om genre som diverse former for rock, pop og techno.
Men lad dig nu ikke slå helt ud. Jeg syntes du skulle købe de Zensor 1(eller tilsvarende i pris) og så spare en smule flere penge sammen og købe en mindre sub. Fx XTZ 8.16 eller noget på brugtmarkedet. På den måde får du både fin treble og mellemtone og samtidig en hæderlig bund. Et par små kompakt højtalere giver sjældent fyldig lyd med god dybde i det prislege. Jeg kan naturligvis ikke udtale mig om alle og de Monitor Audio BX2 virker da heller ikke som noget dårligt bud ;)
lAMME
Interessant stativ....
__________________ Mürer
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
er selv overraskede over paradigm atom v2 som er ret små men har overraskende bund ...de er så også til at betale ...ps hvis jeg ikke har slettet min annonce på dem jeg har vil den blive det da jeg er så glad for dem at jeg ikke gider sælge dem jeg har he he ....
|
Til top |
|
|
daniel1 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar.
Jeg har nu været i HIFI-klubben og lytte til lidt forskellige højttalere. Dali Zensor lød fint, og jeg syntes det var svært at høre
forskel på disse og nogle lidt dyrere. Til gengæld var der klar forskel, da ekspedienten satte Lektor 2 til. Jeg tror derfor
gerne, at jeg vil lægge lidt mere for nogle bedre højttalere.
Efter at have læst en del anmeldelser har jeg forelsket mig i Monitor Audio BX2, som flere også anbefaler i denne tråd.
Spørgsmålet er nu, om min forstærker er kraftig nok til at trække dem?
Datasheet: http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-sr309-35373.html
Onkyo opgiver selv 100W/kanal ved 6 ohm, men jeg forestiller mig, at det er noget af en overdrivelse.
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniel1 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der burde ikke være tvivl om, hvorvidt min receiver kan trække dem? Skal nemlig bestille dem over nettet, da jeg kun kan
finde dem hos Tape Connection i Århus.
Kan I i øvrigt forklare mig, hvordan det generelt hænger sammen med ohm og watt, når man sætter sådan noget sammen? Jeg
er klar over, at det er modstand og effekt, men hvordan påvirker det lyden og kan jeg sætte fx 8 ohm højttalere til en 4 ohm
forstærker eller omvendt uden at ødelægge noget?
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde den vel sagtens kunne klare.
Så vidt jeg ved, jeg er ikke ekspert på det tekniske, så vil en forstærker normalt have det bedre med 8 ohms ht, end med 4 ohms ht. Jeg brændte engang en forstærker af ved at køre med 2 sæt 4 ohms ht.
Normalt skal man aldrig være bange for at bruge en forstærker, der har væsentlig flere watt end der står, at ht. kan tåle, snarere tværtimod, fordi forstærkeren ikke kommer i nærheden af sin maksimale belastning. Det er forvrængningen fra en underdimensioneret forstærker, der koster ht.'en livet.
I min ungdom, da jeg var mere vanvittig, hældte jeg 300 w fra et stort Pioneer udgangstrin gennem et par Rogers LS3-5. På papiret stod de til at kunne klare 25 w. Der skete intet.
mvh Jens
|
Til top |
|
|