Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 800D vs. JBL K2 9900 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil gerne høre fra nogle kloge mennesker, hvad der er bedst af disse.

Jeg var først ude på at købe 800D i HiFi Klubben, men jeg synes det blev for dyrt, idet jeg ikke kunne forhandle så meget
som et kabel til indkøbspris på det, selvom jeg købte millennium til 89k samtidigt.

Jeg fandt frem til JBL K2 9900 og fik et tilbud med et pænt afslag, som jeg ikke vil specificere her og kvittere sælger med at
blaste det ud på internettet.

Efter samtale pr. email med HiFi Klubben, mener eksperten derfra at B&W er en "audi" overklasse i modsætning til en
kinesisk bil. Og det har han jo meget godt bakket op kan man sige, idet B&W er noget de bruger i professionelle studier både
til stereo og surround bl.a. Skywalker Range hos Lukas Film (THX), hvor de har valgt et B&W surround setup, siger
eksperten derfra.

Nåhmen, håber at høre fra jer, på forhånd mange tak.

Links:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/bw_8 00-diamond_hojttaler_hojglans-sort.htm
http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=175&fkLounge=3
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt nogen af dem, men en ting er helt sikker: de to konstruktioner er så voldsomt forskellige at man
skulle tro, det var løgn!
Hvis du synes om den ene, kan jeg næsten ikke tro, at du også kan lide den anden.
Jeg ville aldrig turde købe sådan noget uden at have hørt det.
Men hvis du har vundet i lotto, er risikoen måske mindre.

Til gengæld vil jeg mene at begge er meget seriøst byggede højttalere, både hvad angår enheder og kabinetter. Du
kan jo se på vægten. Begge fabrikker laver også selv deres enheder. Om den ene er en Audi eller en anden bil, virker
mest som noget pjat. Begge er dybt seriøse konstruktioner, som bare ikke sigter efter samme mål.

Det bliver spændende at læse om, hvad du ender med.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

nu er der jo temmelig stor prisforskel på de to højtalere du nævner.....og så er det vel også to meget vidt forskellige lydfilosifier de har, hvad kan du bedst selv lide af de to? jeg selv er mere til jbl, men betyder penge ikke noget og tilbyder jbl forhandler en fin rabat, så ville jeg slå til der.

det forbavser mig slet ikke klubben ikke rykker sig prismæssigt, det er de hvis de eneste der ikke gør mere trods tider.....og faktisk tror jeg det koster dem en del handler, det ku man bestemt godt i de gode 90-er......

men det forbavser mig lidt du stiller så vidt forskellige filosofier op mod hinanden........

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Ikke meget bas i sådan nogen jbl k2 9900, men tilgengæld kan de spille højt

Jblen er -6 db ved 48-50.000hz, B&W -6 db 25-33.000 Hz

Har du 300-400 watt er der nok power til at spille højt.

B&W vil jeg sige idet jbl har horn diskant så den kan måske blive for påtrængende, selv ingen af sættene er noget man bare lige går ud og køber i bilka eller føtex.

Tror jblen er den dyreste brug det du sparer ved at købe B&W'en på at optimere B&W'erne, i den klasse du er op i skal man have det yperligste og rigtig high end tilbehør, der for anlæget til at performae max det koster ikke bare 1000kr det koster mange 1000kr.

Hvorfor ikke nøjes med den mindre model fra B&W 802 for mig at se er den største forskel bassen og det du spare kan du nemt købe den dyreste subwoofer fra B&W og mere bas end med B&W 800
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

klogesen, velkommen

Jeg synes egentlig B&W 800D er en virklig pæn højtaler med lækkert møbel finish. JBL'en har jeg ikke hørt, men den egner
sig nok bedre til stereo ihvertfald. Det er ret billigt synes jeg at man kan udvide B&W med baghøjtalere, centeren og subben
for 100k ialt, og så få noget så sublimt. Det andet kan også udvides, men det er noget størrere ihvertfald. Jeg har ikke hørt
K2 9900, der skal bestilles et par hjem og så skal jeg lige til jylland. Prisen er forskellig, men hvis du kigger på den i dollars,
så kostede de i 2009 45000$/sæt og nu kan de købes for 26000$/sæt.

Jeg havde egentlig tænkt mig at satse på noget bedre stereo frem for surround, men ellers kunne man jo altid rykke lidt
rundt, og sætte en forstærker til relativt billigt...

Tak for det, jeg forstår det som om begge mærker er lige seriøse omtrent, og så er det nederen det med man ikke kan
forhandle, når det er så meget jo.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

gasolin

Jeg har også overvejet 802D også fordi de har så god surround. Jeg kender dem ikke teknisk sammenlignet med
800D...

Jeg ville købe KS 9900 for at få en mere interessant stereo del, det er sådan set der hvor jeg står af, for hvis du kunne
uddybe det med tilbehøret, for det er meget forskelligt hvad folk hooker op. Selv ville jeg aldrig købe udstyr som du kan se
her
http://www.youtube.com/watch?v=jxW4cqCz39U
Det er en meget sjov video skal jeg lige tilføje, se endeligt den hele *s*
Jeg mener man kunne komme meget langt med en integreret til 80k med de JBL, også for at holde budgettet nede, og dels
med henblik på udskiftning af forstærkeren på et senere tidspunkt, så er forstærkerne jo også blevet en lille smule bedre. K2
9900 har iøvrigt en forbedret diskant som skulle være markant bedre end K2 9800, bl.a. med batteri drevet delfilter. Det er
også noget dyrere end K2 9800 var.

Fortæl hvad du synes...

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

gasolin

Jeg er dog uenig med dig i at subben ville give bedre stereo end 800D alene...

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Jbl k2 med 15" bas havde de sidste eller næst sidste gang (måske begge gange) der var kt radios hifi udstilling i odense koncerthus/hotel hc andersen. De stod i et alt for lille rum, men de kunne spille meget højt (kan ikke huske hvilken forstæker der blev brugt)men nu er lydtryk ikke det vigtigste med sådanne højtaer som B&W og jbl'en.

Jbl er nok mest til store biograf sale med store thx forstærker som ingen problemer har med at gengive film sådan som de skal lyde og højt nok.

B&W tror jeg er mere blandt de største og bedste high end højtaler som fortjener det bedste af det bedste anlæg og musik. De overgås måske kun af B&W nautilus kef moun eller de højtaler der koster ca 500.000kr og opefter pr sæt.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

gasolin

Hvordan synes du de spillede...?

Interessant perspektiv på de K2 9900.

Jeg er ude efter at få en mere interessant stereo del jo...

Jeg har hørt 800D selvfølgelig, de var virklig gode, men jeg fik ikke en oplevelse af lydbilledet mærkeligt nok, men det var
også et stort åbent rum de spillede i. Diskanten var perfekt, og det var 802D's også til surround iøvrigt. Bassen synes jeg dog
farvede lyden på et beskedent niveau, men det er muligt jeg skal høre dem igen, det skal jeg nok.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

gasolin

hvad mener du iøvrigt om pris sammenlignet med kvalitet, kan B&W'erne faktisk overgå K2 9900?

Og hvad mener du iøvrigt helt præcist med biografsale...det er jo ikke en højtaler man har stående i en biograf jo. Jeg fik
indtryk fra de 2 første, om at de var omtrent lige seriøse højtalere.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
gasolin

Jeg har også overvejet 802D også fordi de har så god surround. Jeg kender dem ikke teknisk sammenlignet med
800D...

Jeg ville købe KS 9900 for at få en mere interessant stereo del, det er sådan set der hvor jeg står af, for hvis du kunne
uddybe det med tilbehøret, for det er meget forskelligt hvad folk hooker op. Selv ville jeg aldrig købe udstyr som du kan se
her
http://www.youtube.com/watch?v=jxW4cqCz39U
Det er en meget sjov video skal jeg lige tilføje, se endeligt den hele *s*
Jeg mener man kunne komme meget langt med en integreret til 80k med de JBL, også for at holde budgettet nede, og dels
med henblik på udskiftning af forstærkeren på et senere tidspunkt, så er forstærkerne jo også blevet en lille smule bedre. K2
9900 har iøvrigt en forbedret diskant som skulle være markant bedre end K2 9800, bl.a. med batteri drevet delfilter. Det er
også noget dyrere end K2 9800 var.

Fortæl hvad du synes...

Synes ikke højtalerne er vildt kønne i videoen og hvad tilbehør angår så kunne det være nyt signalkabel, specielle stik på højtalerkablerne gulvtæppe, gøre akustikken bedre, ny fortsærker, ny dac,med mere. (de højtaler du har pt er nok ikke så vanvittig gode i forhold til den du vil købe eller gir det ingen mening at skifte til jblemneller b%wen)

F.eks har jeg nogen aktive højtaler der har jeg ud over det udstyr fra gamle dage midt i 90erne,specielle gummi fødder fra audioquest, nogen ferrit kerner på strømkablerne som også er fra audioquest,sound blaster lydkort og jeg har også en valhalla strømskinne med netstøjfilter, alt det har gjort at jeg ikke bare har ofre nogen penge på mine højtaler og tilsluttet dem til min computer, faktisk har mit tilbehør kostet mere end selve højtalerne som hver især gir en  forbedring af lyden nogen en lille andre en stor forbedring. 

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
gasolin

Mente at trådopretter kunne købe 802 istedet for 800 modellen idet at han sparer så meget at han kan købe den dyreste B&W subwoofer hvis den mindre 802 model ikke gir så meget bas som 800 modellen

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Apexx512 skrev:
gasolin

Mente at trådopretter kunne købe 802
istedet for 800 modellen idet at han sparer så meget at han kan købe den dyreste B&W subwoofer hvis den mindre 802 model
ikke gir så meget bas som 800 modellen

Jeg ER trådopretter :)

Ikke for at fornærme dig, men du kommenterede højtalernes udseende, men så du dukkerne i slutningen af videoen

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

gasolin

Sikke en masse "tilbehør" du har. Jeg havde tænkt mig noget i retning af 80k for en integreret...men så er det jo også helt nyt.
Mark Levinson fra 90'erne kan købes til omkring 1/3 af nyprisen eller billigere.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
gasolin skrev:

Apexx512 skrev:
gasolin

Mente at trådopretter kunne købe
802
istedet for 800 modellen idet at han sparer så meget at han kan købe den dyreste B&W subwoofer hvis den mindre 802
model
ikke gir så meget bas som 800 modellen

Jeg ER trådopretter :)

Ikke for at fornærme dig, men du kommenterede højtalernes udseende, men så du dukkerne i slutningen af videoen

Men så er "han" jo væsentlig dårligere stillet, når de skal bruges til stereo...

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Jbl k2 med 15" bas havde de sidste eller næst sidste gang (måske begge gange) der var kt radios hifi udstilling i odense koncerthus/hotel hc andersen. De stod i et alt for lille rum, men de kunne spille meget højt (kan ikke huske hvilken forstæker der blev brugt)men nu er lydtryk ikke det vigtigste med sådanne højtaer som B&W og jbl'en.

Jbl er nok mest til store biograf sale med store thx forstærker som ingen problemer har med at gengive film sådan som de skal lyde og højt nok.

B&W tror jeg er mere blandt de største og bedste high end højtaler som fortjener det bedste af det bedste anlæg og musik. De overgås måske kun af B&W nautilus kef moun eller de højtaler der koster ca 500.000kr og opefter pr sæt.

da de k2 deng

ang 9800 stod ved kt kørte de med JAZZ ice power på.....lød bestemt ikke godt.

vh velkommen

ps. jo kun min mening om det

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

velkommen

Du kunne altså ikke lide dem overhovedet?

Hvordan var lyden da??

Puristen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Apexx512

Jeg har haft fornøjelsen af at opleve JBL K2 drevet af noget lækkert Accuphase- grej hos DynaMax i Slagelse. Der var bestemt ikke tale om mangel på bund eller ”påtrængende horn” – men om en fantastisk musikalitet, som i den grad lagde op til fodtramp og luftguitar Clap

Læs Hans- Henrik Sannerud´s forklaring om højttalerens samspil med rummet på hans hjemmeside dynamax.dk (vælg "JBL Everest") og spørg ham om muligheden for et prøvelyt. – Du bliver næppe skuffet.

Jeg spiller selv ren stereo på B&W 802D, som i min stue giver alt, jeg kan ønske af en højttaler. Den er nok nemmere at integrere i en ”almindelig stue” end 800, men du kender nok bedst selv dit behov.

B&W og JBL er nok uenige om vejen, men sikkert ret enige om målet: At underholde på højt niveau. Fælles er nok også, at de belønner (og fortjener) kvalitetselektronik Big smile

Go´fornøjelse…

Til top Vis Puristen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Puristen

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
B&W vil jeg sige idet jbl har horn diskant så den kan måske blive for påtrængende, selv ingen af sættene er noget man bare lige går ud og køber i bilka eller føtex.

Spiller selv på de mindre jbl array 1000, også med horn diskant, og oplever ikke at de stikker af eller bliver påtrængende.

At højttalere bliver brugt i diverse studier ved jeg ikke hvor meget man skal lægge i. Lur mig om ikke de har fået det forærende som reklame. har endnu tilgode at se et af de mindre studier bruge b&w højttalere og classe udstyr.

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Kan b.la huske nogen totalt voldsommne højtaler af mærket zingali de brugte nogen 15" bas fra jbl k2  serien og de 15 " bas er nogen voldsomme fætter mindes de have en følsomhed på 95 db (i jbl's k2 93 db)., mindes at de var vild store og at man have lavet nogen vilde kabinetter ud af et stykke træ på ca 1 tons

Når jeg tænker tilbage til kt radios hifi udstilling, mindes jeg at de ikke lød imponerende godt(i betragtning af de kostede mange penge den gang) men at de kunne spille meget højt og rent. Det kræver næsten også altid horndiskant for at kunne spille højt, men også at de skal være konstrueret rigtig godt for eller lyder de påtrængende

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes