Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke højtalere leder jeg efter ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at få et par forslag til et par nye højtalere.

Det jeg leder efter er at par højtalere med en klang i den mørke ende, altså en lidt tilbagelændet diskant. Bassen skal være hård og kontant, også helst ved lavere lydstyrker.

Jeg køber meget gerne brugt og regner med at de skal trækkes af en onkyo surroundforstærker i 6-/7-/8-serien. Prisen på et par brugte hedder nok, 0-4000kr. Men kom med buddet, selvom det er dyrere. Så kan jeg jo altid prøve at finde nogle flere penge :)

Tak!

Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det lyder til du leder efter JBL højtalere. KT Radio har en del. Du kan koge det ned til hvor meget de power får og hvor meget
de bruger. Hvis din forstærker har kræfter nok vil de fleste HIFI højtalere levere en tilfredsstillende bas.

Jeg forstår dog ikke dit fokus på bassen hvis ikke du vil/kan skrue op. Jeg tror du i dit tilfælde vil få langt mere ud af en god
mellemtone. Hvis det det er fordi du gerne vil mærke dine actonfilm ordentligt er et par kompakthøjtalere alligevel ikke
tilstrækkelige. Så skal du have en subwoofer ved siden af.
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Trådopretter skriver da ikke at han ikke kan eller vil skrue op og hvad er det for noget pjat med at han skal have nogen højtaler (2.0) med en gooood mellemtone (selvfølgelig skal den være god)men manden søger altså et sæt højtaler med godt bas også ved lave lydstyrke så man ikke behøver at skrue højt op for lyden for at der er god bas.

Med tilbagelænet diskant mener trådopretter noget at lyden skal være rund og blød og langt fra påtrængende i de høje toner,frekvenser.

min 12" bas skal du nok regne med selv jbl ls 80 gør det godt og ls 100 gør det sikkert endenu bedre men de er alt for dyre til dit budget.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Men du glemmer at de skal sættes til surround og dermed højst sandsynligt bruges til film, og filmbas skal til en vis grad
fornemmes på en måde han ikke vil opleve med et par kompakthøjtalere i prisklassen. Derfor bedre med god mellemtone og
seperat sub tilført. Det vil give ham en langt større oplevelse både hvad angår musik men i særdeleshed hvad film angår.Jeg
forstår udmærket din pointe, men vi taler tydeligvis om to forskellige scenarioer.
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Ved jo ikke lige hvilken forstærker du vælger og hvor mange muller den har, men hop på det her og spar op hvis du har brug
for kraftigere bas http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=211735

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

tror du leder er noget Klipsch.
Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Det er nok mig som ikke har uddybet mig nok. Selvom de skal sættes til en surroundforstærker, ser jeg aldrig film. De vil blive bi-ampet fra forstærkeren, så de får 2kanaler hver. Forstærkeren er valgt ud fra andre features.

Gasolin - Det lyder som, du helt har fanget hvad jeg leder efter. Netop en blød top og en bund som er kontant lige fra starten, så man ikke behøver at brage op for at få lidt bas.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Philip L

Du skal se efter højttalerne fra Revel eller måske Xavian. De er afstemt med lidt focus på bassen, så det går lidt til den lidt varme side. Her behøver du ikke at skrue særligt højt op. Et andet eks kunne være Snell C 5.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror han leder efter en højtaler som hn kan lide lyden af!

Utrolig at man kan være så doven og overhovedet ikke danne sig nogle fikspunkter lydmæssigt ud fra egne oplevelser, det er
jo bare at gå ind i en butik for pokker da.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Utrolig at man kan være så doven og overhovedet ikke danne sig nogle fikspunkter lydmæssigt ud fra egne oplevelser, det er

Det var da et fantastisk brugbart svar....

Nu er vi jo nogen, der ikke kender alle højttaler-mærker og deres karakteristika, og derfor vil det være en stor opgave at
begive sig ud i landets butikker og begynde at lytte på må og få.
Derfor er det en stor hjælp for os at få lidt input fra de mange hjælpsomme folk herinde, så man kan indsnævre
valgmulighederne inden man går igang, og være lidt forberedt når man skal ud og lytte og finde den højttaler man kan lide
lyden af.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

De er måske ikke så billige, men Montana kunne også være noget.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Han søger udover den stramme og kontante bas en blød og afrundet top. Det er ikke min opfattelse af JBL at de har en
tilbagelænet diskant/mellemtone?? (Ref. TI 3000). Du søger en bas der leveres selv ved lav lydstyrke og samtidig en
tilbagelænet lyd. Det du søger er en højttaler med høj følsomhed så den reagerer på det mindste, min bitre erfaring er dog at
disse højttalere somregel har en meget påtrængende (skinger) top. Følger lige med her for at høre forskellige bud, da jeg selv
er på udkig efter samme som trådstarter :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:
Mercury skrev:

Utrolig at man kan være så doven og overhovedet ikke danne sig nogle fikspunkter lydmæssigt ud fra egne oplevelser, det
er

Det var da et fantastisk brugbart svar....

Nu er vi jo nogen, der ikke kender alle højttaler-mærker og deres karakteristika, og derfor vil det være en stor opgave at
begive sig ud i landets butikker og begynde at lytte på må og få.
Derfor er det en stor hjælp for os at få lidt input fra de mange hjælpsomme folk herinde, så man kan indsnævre
valgmulighederne inden man går igang, og være lidt forberedt når man skal ud og lytte og finde den højttaler man kan lide
lyden af.

Manden bor i storkøbenhavn!

Der er vel ikke mere end 10 seriøse butikker i storkøbenhavn, hvis man virkelig ikke gider prøve noget selv så er man
endnumindre hjulpet med andre folks preferencer som dem der kommer her.

Spørgsmålet fra trådstiller er et som ofte kommer op og i virkeligheden gør man folk en bjørnetjeneste ved at bilde dem
ind at man kan fortælle andre folk hvordan ting lyder. Specielt højtalere som er så utrolig forskellige skal man danne sig et
indtryk af i den virkelige verden for at kunne udtale sig.

Til trådstarter, hvorfor tager du ikke ud til de få forretninger i København og ber en sælger demonstrere højtalere for dig ,
så kan du jo rapportere hvad du fandt lå tæt på eller lige i øjet, man behøver ikke købe noget, men man skal være en flink
fyr!

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

til dem der ber ham smutte i butikker ...hvor mange af dem har brugt udstyr ?? ...desuden mener jeg bestemt ikke man kan bruge lyden i en butik som reference til lyden i sit eget hjem ...og i den prisklasse kan man vel ikke regne med at låpne 12 forskellige sæt med hjem 
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Grimm.e.ulv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad med et 2.1 set up. Så kan du styre bassen uafhængigt.

Hverken JBL eller Klipsch er tilbagelænet i toppen.... Et bud kunne være Vienna. F.eks Hayden, så kommer der en sub til, så prisen holder ikke.

Ud og lytte på noget forskelligt. Kan jo altid købe tilsvarende brugt.

Hygge

Til top Vis Grimm.e.ulv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grimm.e.ulv

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
til dem der ber ham smutte i butikker ...hvor mange af dem har brugt udstyr ?? ...desuden mener jeg bestemt ikke man kan bruge lyden i en butik som reference til lyden i sit eget hjem ...og i den prisklasse kan man vel ikke regne med at låpne 12 forskellige sæt med hjem 

Hvis man ikke vil fise i butikker, må man jo fise på hjemmebesøg :)   Og uden jeg ved det med sikkerhed tror jeg det er de færreste brugtsælgere der giver folk tingene med hjem på prøve.

igen - vedkommende  fortæller ikke meget om musiksmag, eller hvilke omgivelser højttalerne skal spille under, så et eventuelt godt velment råd, kan nemt vise sig voldsomt forkert.

Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Omkring det med at gå i butikker, så sælger de jo som nævnt ikke brugt udstyr. Og jeg vil nu ikke tage hjem til alle der har brugt udstyr til salg, for at lytte og så smutte igen. Jeg skriver jo for at få nogle forslag til højtalere, som jeg kan tage ud og lytte på. Så tak til jer som er kommet med bud.

Jeg har også overvejet et 2.1 setup bestående af 2 kompakthøjtalere og så en sub. Men min erfaring med subwoofere er, at de bare buldre derud af.

Musikgenren er overvejende ovre i den elektroniske ende, men selvfølgelig blandet lidt med hvad der er i radioen for tiden.

qweqqe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

hvad med et par b&W 604??
der er masser af B&W brugte til salg så biografen kommer i samme stil.
iøvrigt passer de godt lydmæssigt til onkyo
Til top Vis qweqqe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qweqqe

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

har selv et par mark 21 ...søg på troels gravesen ...de spiller sgu godt 
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Januar 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Philip L skrev:

Omkring det med at gå i butikker, så sælger de jo som nævnt ikke brugt udstyr. Og jeg vil nu ikke tage hjem til alle der har brugt udstyr til salg, for at lytte og så smutte igen. Jeg skriver jo for at få nogle forslag til højtalere, som jeg kan tage ud og lytte på. Så tak til jer som er kommet med bud.

Jeg har også overvejet et 2.1 setup bestående af 2 kompakthøjtalere og så en sub. Men min erfaring med subwoofere er, at de bare buldre derud af.

Musikgenren er overvejende ovre i den elektroniske ende, men selvfølgelig blandet lidt med hvad der er i radioen for tiden.

Nu kan hjemmebesøg jo også være hos folk, der kunne tænkes at lade dig lægge øre til deres eget anlæg :)      var du f.eks på disse kanter, ville jeg da gerne byde på en kaffetår og et lyt,  om så lige mit setup er din smag, ved jeg ikke, men monstro ikke vi er lidt derhenne af ?   Jeg holder også af den lidt stramme og kontante bas, man f.eks kender fra visse eastcoast amerikanere (ældre JBL typer) - men mange engelse højttalere B&W, Spendor, KEF kunne sagten lyde som noget du burde kaste øret efter

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes