Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W n802 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg har anskaffet mig, et par rigtig flotte nautilus 802,(selv konen er imponeret) de er koblet til en nad m25, men jeg er i tvivl om, forstærkeren er god nok til disse højttalere.

Er der nogen, der har prøvet dette setup, eller har disse ht'ere, og synes det virker kanon, med jeres setup, eller nogen der har haft disse højttalere
og fik det til at funke rigtig godt?

Jeg har problemer med bunden, men det har jeg nu altid haft, tror det er et rumproblem.

mvh Kim Rasmussen.
Til top Vis kimras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimras

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke højttalerne men har hørt forstærkeren. Og det burde være muligt at få den til at spille ganske fint.

Forklar gerne noget mere om dit lytterum, forforstærker osv. det gør det nemmere at vejlede

Jeg har desuden et flervejs DSP baseret filter liggende, hvis du har lyst til at prøve hvordan det lyder, når du får ryddet op i basområdet med lidt moderne teknologi
Du har jo en masse  kanaler i den M25, så du kan jo også får brugt alle 4 terminaler bag på dine nye HT'er 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej Digital thor

Mit lytterum, som er min stue/hjemmebiograf, er 8 x 5M, der er 3,5 meter mellem ht'erne, de står på den lange side af stuen, der er 3.5meter til sweet spot. forforstærker er Nad m15 + cd afspiller Nad m5.

Jeg har før brugt klipsch RF-7ll( som nu bliver brugt som baghøjttaler), som også spiller helt kanon, men 802 har dog flere detaljer.

Kunne man forestille sig, at rummet er for lille ca 40m2.

Jeg lytter mest til jazz, såsom Diana Krall, samt noget blues, såsom Albert Collins, jeg hører Mark knofler, så det er i den stille ende.

Et dsp baseret filter, hvad går det lige ud på?

Jeg har prøvet lyngdorf roomperfect, det gav ingen pote.

Man bliver jo mere kræsen, jo bedre man køber, og ørene bliver ikke bedre. Jeg har en lille høreskade kaldet tinitus, heldigvis meget svag.

mvh Kim Rasmussen.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren har såment watt nok men jeg tvivler på at den kan levere strøm nok.

N802 og N801 kan simpelthen ikke få strøm nok.

Min kammerat har N801 og der er prøvet adskillige forstærkere på og ende op med en DIY før der blev styr på bunden og
højttaleren hang sammen.

Med de fleste forstærkere synes jeg slet ikke at den hænger sammen og bassen lever lidt sit eget liv og det virker som om
der er et hul imellem bassen og mellemtone/diskant.

Har også læst om flere der først fik dem til at spille tilfredsstillende, når der kom en stor Krell forstærker eller lignende på.

Impedansen nærmer sig 4 ohm samtidig med et fasedrej i nærheden af 65 gr og det er bestemt ikke alle forstærkeres livret,
faktisk er der risiko for at en forstærker brænder af i sådan en belastning.

Min råd er; Prøv at se om du kan låne en af de større Classé, krell eller lignende.
Går de ikke den store forskel ved det niveau du normalt spiller ved, så må den du bruger nu være ok

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Mange af B&Ws 800 serie højttalere har rigtigt godt af et strømstærkt effekttrin.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

@Kimras

Den der M15 er jeg ikke gode venner med. Hørte den med M25, op imod M3'eren. Og min konklusion var at surround produkter bare ikke er gode til stereo. Men hvis du går efter en komplet-løsning, dvs film+musik. Så er det sikkert en fin løsning.

Det der med DSP. Er faktisk samme princip som room-perfect. Men med det filter som jeg har, bestemmer man fuldkommen selv.
undre mig lidt at Lyngdorfen ikke kunne hjælpe lidt på dine bas-problemer. Det plejer jo netop at være i de dybe regioner det driller. Men som andre er inde på. så kan det jo blot være at dine højttalere er lidt svære at danse med, og så kan du hurtigt få problemer i hele frekvensområdet. For når først en forstærker mangler "saft", så er det ikke altid nemt at regne ud hvad den fortager sig.
Bassen i mit system blev væsentligt bedre da jeg fik en dedikeret stereo-forforstærker spændt foran. Har en ældre Lexicon MC- et eller andet, og selv om den er sublim til surround, så går det bare ikke til musik.
Jeg vil ikke mene at dit rum er for lille. Men det er set før at anlæg helst skal stå på tværs. Jeg gætter på at det er fordi du har flere reflektioner på langs af et rektangulært rum, især i de dybe frekvenser. Og det kan give bulder.

Hvor langt vil du gå. og hvor meget vil du ofre? Det kan jo hurtigt koste lidt penge af være kræsen. Det kender jeg kun alt for godt fra mig selv - er nemlig i gang med at bygge højttalere selv, samt 2 stk 4 kanals forstærkere til fuld aktiv drift
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

FysikNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Jeg har selv 802D og der skal en rigtig strømstærk forstærker til denne. Du kan læse lidt mere i mit indlæg her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92656&P N=2. Rumleproblem kan netop skyldes en strømsvag forstærker som din NAD er sammenlignet med den Lyngdorf jeg havde.

Mvh
Til top Vis FysikNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FysikNørd

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

prøv lige at  flytte de 802 en meter tætter sammen( ca 2,5 meter mellem ) og ca 30-50 cm fra bag vægen

VH T

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Tak for input, jeg vil prøve de ting i skriver

ps: rum problem, ikke rumleproblem.

Jeg talte med en fra hifi-klubben, han ville anbefale en classe' ca2300, og nogle andre kabler, jeg ved ikke med kabler,er det ikke fine nuancer
man kan ændre her, og ikke hele bunden?.

mvh Kim.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

kimras skrev:
Tak for input, jeg vil prøve de ting i skriver

ps: rum problem, ikke rumleproblem.

Jeg talte med en fra hifi-klubben, han ville anbefale en classe' ca2300, og nogle andre kabler, jeg ved ikke med kabler,er det
ikke fine nuancer
man kan ændre her, og ikke hele bunden?.

mvh Kim.

Nej kabler gør ikke så stor en forskel i bassen.

Men ideen om lige præcis den forstærker kan jeg kun af

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej Kimras

Jeg har 802N'er og trækker dem med en Mark Levinson 332. Har også haft en Carver 780 på. Jo flere ampere din amp kan levere jo gladere er 802'erne.

Du skal en 1½ meter fra sidevæggene og 1,75 til 2 meter fra bagvæggen. Jeg fandt på et tidspunkt et tysk program, hvor du kunne opbygge dit rum, vælge højttalere - herunder N802 - og så gav de nogle anbefalede afstande.

Det virker. Mit rum er lidt større, men dimensionsforholdene meget lig. Det er ikke 802'er der ikke levere bas, det er dit rum eller nok mere placeringen du skal starte med. Og som du kan se, så har jeg en Lyngdorf også. Sammen med 802'erne, så spiller det som langt dyrere opsætninger.

Så smøg ærmerne op og eksperimenter med placeringen.

Nb - en lille toe in skader ikke. 

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet mange forskellige placeringer i min stue, og kan konkludere, at rummet er skyld i, at der ikke er nogen bund.
Hvis jeg spiller med den ene ht, er der meget mere bund, end hvis jeg spiller på begge 2, det er som om, at der er en fasedrejning, lidt som modfase, men ikke så makant.

Hvis jeg spiller på den ene, og går lidt ud til siden, er der fuld bund, varm og tør, men så snart jeg spiller på begge 2 forsvinder bunden, faktisk helt.

Der kan vel ikke være fasedrejning på forstærkeren?, fordi jeg har haft det problem på alle mine højttalere, og det tæller nogen stykker,
værst var det, på dali helicon 800, de lød skrækkeligt i min stue, selv konen synes de lød dårligt, men de var skide flotte. De højttalere hvor problemet var mindst var sa explorer, men det hele er meget mystisk.

Nu vil jeg prøve at flytte 802 'erne ind i et andet rum, for at høre om der er forskel.

Findes der noget elektronik, hvor man kan ændre fasen, noget forforstærker, ell lignende.

mvh Kim.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

kimras skrev:
Nu har jeg prøvet mange forskellige placeringer i min stue, og kan konkludere, at rummet er skyld i, at der ikke er nogen bund.
Hvis jeg spiller med den ene ht, er der meget mere bund, end hvis jeg spiller på begge 2, det er som om, at der er en fasedrejning, lidt som modfase, men ikke så makant.

Hvis jeg spiller på den ene, og går lidt ud til siden, er der fuld bund, varm og tør, men så snart jeg spiller på begge 2 forsvinder bunden, faktisk helt.

Der kan vel ikke være fasedrejning på forstærkeren?, fordi jeg har haft det problem på alle mine højttalere, og det tæller nogen stykker,
værst var det, på dali helicon 800, de lød skrækkeligt i min stue, selv konen synes de lød dårligt, men de var skide flotte. De højttalere hvor problemet var mindst var sa explorer, men det hele er meget mystisk.

Nu vil jeg prøve at flytte 802 'erne ind i et andet rum, for at høre om der er forskel.

Findes der noget elektronik, hvor man kan ændre fasen, noget forforstærker, ell lignende.

mvh Kim.

Det kunne godt lyde som en under dimensioneret strømforsyning i din amp, når den kun skal trække en højtaler kan den levere nok strøm men når begge er koblet på så knækker filmen.

Hvis du er glad for Bas så er en gammel Krell måske sagen, lige ledes har jeg ladet mig fortælle at Kimber kabel er et godt valg til B&W.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad den ender på men den er mådke værd at følge http://www.ebay.co.uk/itm/N-O-S-KRELL-amplifier-/15075898990 1?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash =item2319efa04d

FysikNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig med Dan. Det var først da jeg fik 2stk. CA-M400 at mine 802D begyndte at spille Bas.

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er forstærkeren der er skyld i den Svage Bund, men det finder jeg ud af når jeg får lånt 2stk classe' CA-M600 monoblokke.
Der skulle være power nok.

Jeg ved ikke om jeg er specielt glad for bas, men vil bare have, at det lyder godt, det lyder jo som en papkasse nu med 802' erne.
Hvis jeg rykker dem ud midt på gulvet, lyder de endnu værer, den ene står inde i et hjørne, og den anden står op mod bagvæggen, hvis jeg bare flytter dem 20 cm ud fra væggen, runger det, og bassen bliver totalt ophævet, specielt hvis jeg befinder mig i center af en retvinklet trekant.

Nu prøver jeg det classe' forstærkersæt, og hvis det ikke hjælper, ryger de muligvis ud.

mvh Kim Rasmussen.

FysikNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Det skulle være power nok. Bliver spændende at høre om resultatet. 

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fordi du har sat forstærkeren til at afskære med henblik på brug af sub, men bare uden at have en sub til?

Det lyder underligt at den spiller fint bas kun med en højttaler til, og slet ikke noget med 2. det lyder næsten somom der er noget galt.

jeg ved der er en anden bruger her inde fra der bruger m 25 sammen med - tror det er dali Euphonia MS5 - i hvertfald noget af det store dali, og han er vist fint tilfeds.

Kan du ikke tage i klubben og få dem til at sætte en setup op magen til, og se om der er samme problem? Hvis det er noget du skriver der sker med alle de højttalere du har
haft, skulle man mene at der var noget galt med forstærkeren?

Du siger også det lyder somom højttalerne spiller ude af fase. Er du sikker på de ikke gør det? har du checket den interne kabling i højttalerne?

I øvrigt kan du jo kun forvente en forbedring når du smider to classe' monoer til :)

Tilføjelse: Jeg læser lige at m25 har en 1800VA Hölmgren ringkernetrafo... Jeg ved ikke så meget om det, men er det ikke ret meget?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv - af flere omgange ejet B&W n802.

De er ikke sværere end mange andre at få til at spille godt i rummet - men det lyder virkelig som om at det er rum problemer du står over for - kan du prøve at spille på den anden led af rummet ?

Når det er sagt, bliver de kun bedre af mere strøm - du kan vel evt. bi-ampe dem ? det vil sikkert gi lidt. Tror dog stadig det er rummet der driller.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

kimras

Hvad slags vægge har du? Er det beton? Det kan være svært, at få god klang i basområdet i sådan et rum. Væggene opsuger ingen energi, så du derved får fin dynamik i bassen, men alt efter om du har rummet sparsomt møbleret og bare vægge, kan det godt give noget rungeri. Dine 802N spiller f.eks ret godt i murstens huse i bassen og det er jo også hårde vægge. Beton giver også en del flutter ekko. Det snerrer i øvre mellemtone, når du f.eks klapper hårdt i hænderne i nærheden af hjørnerne. Dette giver lidt hårdere klang i toppen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes