| Forfatter |
|
MartinT Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående kvadrat på højttalerkabel så er mine kabler til baghøjttalerne
på 2.5 mm2. Det skulle være rigeligt som jeg har forstået det? Dog er der et hav af ledere i kablet som er enormt tynde.
Har dette nogen betydning ved kabellængder på ca. 12-13 m, f.eks. i form af for meget modstand eller lignende? Er det at
foretrække nogle kabler med tykkere ledere på lange træk? I så fald hvilke til en forholdsvis billig penge(<50kr/m)
Smider lige et closeup af kablet så i kan se de tynde ledere :)
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høje frekvenser har det med at blive overført i det yderste af en leder og ikke inde i midten af lederen, derfor laver man kablet med mange tynde tråde. Man kan så diskutere om de frekvenser der bruges ved audio (max ca. 20000 Hz) er "høje", det er de ikke rigtigt... Kabler med mange tynde ledere vil hurtigere oxidere, fordi der er mere overflade. Når de oxiderer vil modstanden i overfladen stige. Dette taler for færre tykke tråde...
Men den "rene" målbare modstand i et højttaler kabel er langt fra den vigtigste parameter ved højtaler kabler.
Man kan ikke sige at mange tynde ledere er en speciel ulempe ved lange kabler, så behold du dem bare.
Jeg mindes ikke at have læst en test af højtaler kabler, hvor man gik specielt op i hvilke der var gode til korte og/eller lange afstande.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange bække små, gør en stor å! Det betyder intet, at der er mange små ledere, der er twindet sammen - så længe der ikke opstår ir / rust på dem, da dette nedsætter kontakten mellem de individuelle tråde.
Tykkelsen kan diskuteres til det uendelige. Til 8ohm er dine kabler nok til 25-30 meter, men til 2ohm er de kun nok til 7-8 meter. Impedansen på en højtaler er ikke konstant, så den skifter op og ned i modstand, og skal du være sikker på, at der ikke opstår flaskehalse ved træk på 12-13 meter, så skal du helt op i 4-5mm2 pr. leder!
Umiddelbart vil jeg mene, at dine nuværende kabler er ganske glimrende og tilstrækkelige. Vil du alligevel op i størrelse, så kan du kigge på supra (classic 4.0 / 6.0) eller ixos (4,2), der begge er gode til prisen. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene
Mine baghøjttalere er angivet til 4 ohm, så måske kan det give problemer med mine nuværende 2.5 mm2. Jeg føler at lyden er lidt hul og tam i surroundkanalerne og derfor jeg starter denne tråd. Det kan lige så vel være mine højttalere som trænger til udskiftning. Dali r1000.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at pengene er givet bedre ud på nye højttalere end på nye kabler.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY kabler kan laves billigt og godt med forsølvede-kobber- Teflon isolering i aerograde kvalitet! Sølv kan irre, men det er en rigtig god leder. Teflon er så kompakt et materiale at ilt og fugt holdes væk fra lederne. Grunden til at disse kabler kan laves billigt er at materialerne købes på Ebay (us), de stammer fra overskud/rester fra fly industrien. 12-16 AWG vil være passende med dit ledningstræk!
JohnsSilverWireShop!
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MartinT skrev:
Tak for svarene
Mine baghøjttalere er angivet til 4 ohm, så måske kan det give problemer med mine nuværende 2.5 mm2. Jeg føler at lyden er lidt hul og tam i surroundkanalerne og derfor jeg starter denne tråd. Det kan lige så vel være mine højttalere som trænger til udskiftning. Dali r1000.
|
|
|
Kender ikke dine højtalere, men hul i lyden, så tror jeg ikke det er kabler men din forstærker og/eller højtalerne.  __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
|
Kender ikke dine højtalere, men hul i lyden, så tror jeg ikke det er kabler men din forstærker og/eller højtalerne.  |
|
|
Så er det ganske sikkert højttalerne. Mine evidence 470 fronter lyder i hvert fald glimrende i sammenspil med min onkyo. R1000 er fra den gamle blue serie som ikke er af videre høj kvalitet. Har i forslag til et par gode baghøjttalere som ikke lyder "hule". Helst vægophængt hvis muligt. Max budget 4-5000 kr. Hørte et par dali fazon i hifiklubben hvor jeg synes der var god bund i på trods af den begrænsede størrelse, men har i andre forslag?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
DIY kabler kan laves billigt og godt med forsølvede-kobber- Teflon isolering i aerograde kvalitet! Sølv kan irre, men det er en rigtig god leder. Teflon er så kompakt et materiale at ilt og fugt holdes væk fra lederne. Grunden til at disse kabler kan laves billigt er at materialerne købes på Ebay (us), de stammer fra overskud/rester fra fly industrien. 12-16 AWG vil være passende med dit ledningstræk!
JohnsSilverWireShop!
|
|
|
Kan man skrive til ham John? Kan sgu ikke se det på siden? http://www.johnswireshop.com/
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var en mulighed. Det ser dog ikke ud som om der er mulighed for vægophæng når jeg ser på billeder af bagsiden på modellen. Hvordan løses dette, da det er et must at de skal hænge på sidevæggene ud for siddepositionen?
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
| Høje frekvenser har det med at blive overført i det yderste af en leder og ikke inde i midten af lederen ...... |
|
|
... Sry, men har du en valid kilde du kan henvise til, for at underbygge din påstand ?
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
BertelB skrev:
Høje frekvenser har det med at blive overført i det yderste af en leder og ikke inde i
midten af lederen ...... |
|
|
... Sry, men har du en valid kilde du kan henvise til, for at underbygge din påstand ?
|
|
|
Sådan har det altså altid været.
Derfor laves der også kabler med f.eks 4 solidcore ledere, for at få større overflade end med en tykkere leder __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere grundig forklaring på Wiki
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB: Interessant.. Så man kan udlede, at diskant / høje frekvenser "rejser" på ydersiden af lederen, og bassen / lave frekvenser "rejser" længere inde i lederen..
Så er det jeg tænker - hvad med flade ledere, som feks. Supra PLY 2.0? Vil de monstro bære høje frekvenser bedre end de lave pga. den store overflade og sparsomme kerne? __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strømfortrængning/skin-effekt opstår i den enkelte leder/tråd i kablet, det er derfor man laver kablet med mange tynde ledere. Dog opstår der skin-effekt de steder hvor de enkelte ledere rører hinanden, idet det så ikke er uafhængige fibre. Under alle omstændigheder, den modstand man kan måle i et højttaler kabel (af blot nogenlunde kvalitet) er forsvindende lille.
De lave frekvenser rejser i hele fiberens tværsnit, ikke bare i midten. Om de mange tynde tråde i kablet er snoet til et flad, rund eller firkantet kabel, ændrer sådan set ikke noget.
Med hensyn til supra-kablet, så skriver de at de har forsøgt at mindste skin-effekten ved at fortinne trådene i kablet, det ville netop gøre at de enkelte ledere ikke rører (så meget) ved hinanden og man får et kabel der i (højere grad) virker som om det er en lang række uafhængige ledere, hvilket må være idealet. Men om det har nogen virkning i praksis ved jeg ikke.
Supra kablet er flad, derved får de maksimal kapacitet mellem + og - leder, som de skriver, det er sådan set fint (så længe vi snakker om de frekvenser vi har i HIFI), men hvordan de kan udlede at det giver mindre induktion, kan jeg ikke regne ud.
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2012 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en update og nyt spørgsmål udledt deraf :)
Jeg har udskiftet baghøttalerne til et par evidence 370. Til start satte
jeg dem til som fronter lige for at teste dem. Lød helt godt sammen med
et par audioquest type 8 kabler. Dernæst sluttede jeg 370'erne til som
bagkanaler. Klart mere bund i bagkanalerne nu specielt i film. Testede
med lidt musik med stereo til alle kanaler hvor jeg kun havde
bagkanalerne tilsluttet. Her synes jeg at lydkvaliteten på 370'erne
faldt sammenlignet med da de sad som fronter med bedre kabler.
Nu mit spørgsmål. Er der forskel på hvilket output der i stereo til alle
kanaler sendes til front- og bagkanaler fra recieveren? Her tænkter jeg
på effektmæssigt for kvaliteten er vel præcis den samme? Hvis outputtet
er det samme på alle kanaler må konklusionen vel være at 10-12 m
forholdvis billigt 2.5mm2(billedet i toppen af tråden) højttalerkabel
forringer lydbilledet væsentligt og at jeg skal ud og investere i andre
kabler?
Hvad mener i?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever det samme med min Onkyo receiver. I to-kanal stereo er lyden fyldig, og klikker jeg over på 4-kanal "stereo" bliver lyden mere "tynd" eller spinkel. Så jeg må udlede, at kanalerne "deler" den effekt, der er. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |