Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvordan laves en troværdig højttalertest? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Grunden for dette indlæg er at jeg har svært ved at se hvordan man i et tilfældigt hifi-magasin kan teste syv sæt højtattalere og på samme tid være troværdig uden at beskrive metoden bag testen.

Antag at du skal lave en anmeldelse af syv sæt højttalere, som er inde for det samme prisniveau. Du kan selv bestemme alle forudsætninger for testen, dvs. lytterummets udformning, grej osv. Du skal i din konklusion rangordne højttalerene i form af karakter + uddybende kommentarer.

Hvordan ville du gøre dette således at højttalertesten bliver så pålidelig som overhovedet muligt? 

En ting er jo at skrive sandheden, at være ærlig og at have en personlig smag, hvilket efter min mening er helt okay - MEN hvad hvis alle de andre faktorer får dig til at konkludere noget forkert, som du tror er korrekt men som rent faktisk kan resultere i at en anden anmelder kan få et totalt modsat resultat?

Jeg kunne fx. godt forestille mig at bl.a. følgende faktorer kan have direkte påvirkning på testresultatet, selvom de normalt ikke høre til de mest omtalte. Der er sikkert mange flere, men her er de opstillet i tilfældig rækkefølge:

1) Rækkefølgen af hvilket sæt højttaler man tester. 2) Antallet af timer/dage. 3) Antal af personer der er med til at teste. (flere meninger jf. generalisering) 4) Lydniveauet (og belastningen af testpesonernes øre). Man hører detaljer ligeså godt, når man har været udsat for højt musik i længere tid. Tænk bare når du har været til fest og kommer hjem med en "susen/ringen" for ørene. 5) Den musik, kabler, anlæg man spiller bør naturligvis være den samme der testes igennem på alle højttalere? 6) højttalernes design, farver, størrelse, mærkevare/brand  7) Placeringen - skal den være den samme for alle testens højttalere eller bør man prøve at optimere det enkelte sæt højttalere således, at man fx. godt kan risikere at ét sæt står 2 meter fra bagvæggen og et andet kun står 70cm 8)......?

Der er således en masse ting der skal tages stilling til! For at man kan være tilfreds med sit resultat bør man vel tage højde for enormt mange ting... ...og måske vigtigst af alt, være enormt god til at huske hvordan højttalere lyder således at man kan indplacere dem i sin egen "top-100" ud fra brugen af diverse målelige begreber så som dybde, perspektiv, bredde osv. osv.

Hvordan gør anmelderne i diverse HiFi-tidsskrifter egentlig? (Hvordan gør HIFI4ALL?)  :o)

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Det er sku et godt spørgsmål

Jeg kunne da godt tænke mig at se alle "de kloge hoveder" som svarer her i dette forum (incl. mig selv) i en kæmpe blind test.

Man kunne "gemme" alle HT bag et sort silkelagen og panelet skulle så give karakter fra 1-10. Der skulle naturligvis lyttes til de samme numre (måske 3 genre).

Det eneste man ikke kunne bedømme er designet, da panelet ikke kan se HT....

Jeg tror selv at panelet ville blive overrasket over resultatet.

Nogen der er friske.

Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 April 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Stereophile gjorde det på et tidspunkt - før de blive kommercielle !

Der blev lavet to blindtest over to dage - med to forskellige lydstyrker - og i tilfældig rækkefølge.

Der blev så trukket lod blandt testerne - som fik et sæt med hjem i nogle dage.

Det var faktisk en skide god test - og der var fin konsistens i pointene til de bedste og de dårligste !

Det var et sæt Snell K - der fik højeste karakter !

Den slags test foregår ikke mere - i det hele taget sammenligner man ikke to produkter i samme prisklasse - man kunne jo miste annoncepenge, hvis man udråbte den ene til at være bedre end den anden.

Jeg læste en hjemmeside der beskrev forholdene i hifi-branchen - meget tankevækkende. Den må jeg lige finde...

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 April 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

kan du ikke oplyse en sti til den?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 April 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

det er et rigtigt godt spørgsmål..... personligt savner jeg (og ja, jeg ved godt at det forekommer, men..) at ht testes på forskelligt udstyr. det forlænger og fordyrer testen, hvilket nok er grunden til at det for det meste bruges privat, og knap så meget i de oficielle magasiner. men det ville måske kunne give nogle mere nuancerede tests.

den med det mørke forhæng kunne måske erstattes med lukkede øjne eller et lidt bind for øjnene.. og der er jo også forskel med og uden rumkorrektion, eller dem der er så heldige at kunne benytte et resonansfrit studie el. lign

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 April 2004 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Hvis man seriøst skal lave en blindtest af højttalere, skal der bruges to drejeskiver. Desuden skal lydniveauet justeres så det er ens for alle sæt højttalere. Ikke 100% fair, men nok det mest fair kompromis der kan laves i en direkte sammenligning.

Ellers må man bare huske at tests ikke er en facitliste, men noget der kan bruges som rettesnor til at finde kandidater til egne forsøg.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes