Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 240ti (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2012 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har lige købt sådan et par bamse højttalere.

Bag på ved terminalerne kan jeg vælge to løsninger. Sender lige et billede med. det er nemmere end at beskrive det. Er der nogle der ved hvordan det virker osv? Billede:

Delefiltret ligner ikke det mest simple i verden. hehe. Men der sidder også to switches. Jeg aner ikke hvad de gør. Er der nogle der kan hjælpe her? Eller er det hjemmefusk?
det er jo trods alt en 25 åt gammel højttaler. Der kommer lige to billeder:

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Mystisk. Normalt sider de om skiftere bag på, og bruges som der står til dæmpe mellemtone/diskant 2 db. Ligner noget hjemme fusk.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Marts 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Mystisk. Normalt sider de om skiftere bag på, og bruges som der står til dæmpe mellemtone/diskant 2 db.
Ligner noget hjemme fusk.

carsten

Det er næppe hjemmefusk med originale påtrykninger

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2012 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

ok tror det er samlet f**ked for jeg kan ikke høre forskel når jeg skifter over..

goldbech01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009
Sendt: 12 Marts 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dem. Har selv et par som jeg har brugt i mere end 20 år. Har hørt meget gennem tiderne men vil ikke skille mig af med dem. Alt andet
er udskiftet flere gange. De kræver en meget kraftig effekt for at du rigtig hører deres kvaliteter. Der er ændret på terminaler og delfilter - sikkert for
at kunne biwire eller biampe. Har selv haft lyst til dette men har lært (fra bitter erfaring) - at lade dem være originale. Det er bare der de gør det
bedst IMHO. Basserne skal også have nogle nye kanter ca hver 10 år. Jeg ville rekonfigurere så kontakterne kommer ud hvor de normalt sidder - og
så ellers igang med at finde den rigtige effekt mm. Lad høre hvordan det går
Til top Vis goldbech01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af goldbech01

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er også ok glad for dem. har haft dem siden lørdag. Jeg har 2 gange 180 watt i otte ohm (nad m3). Hvor meget mener du der skal til før de spiller fedt? Jeg kan skrue
meget, meget højt op hvor det bare bliver højere og højere uden at lyde presset, så egnetlig vil jeg selv mene jeg har nok effekt :)

Jeg kan bare ikke høre forskel på om kontakterne står det ene sted eller det andet. Så måske er det samlet forkert..

Jeg har prøvet at fjerne bøjlerne bag på og sætte højttalerkablerne til først det ene sæt terminaler og så det andet. og ved den ene tilslufningsmåde, spiller de slet ikke, og ved
den anden spiller alle enheder. så det er ikke til biampe.

goldbech01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig altid forforstærkeren som påvirker, her har jeg haft en passiv rørforst. Med den formodning at den kunne "afrunde" den lidt for
skarpe diskant 240 har. Det synes jeg lykkedes når jeg har sammenlignet med andre. I starten brugte jeg Denon Poa 6600, som kunne spille højt
men på en lidt rodet måde. I mange år var en Sansui b2301 (300 w) på 240. Virkelig en fed effekt som for alvor styrede bassen strammere end noget
andet jeg har prøvet. Selv bedre end ML 27,5 og 23,5 som jeg har haft lånt. ML lød så mere musikalsk og 3D som man kalder det. Pt har jeg en Mc
Intosh MC 402 som virkelig har flyttet musikken ud i rummet, lyder rigtig godt men ikke med den voldsomme bass som Sansuien. Du skulle prøve at
låne en stor måske ældre Krell, threshold el. Lign - det er en fed oplevelse :-))

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 12 Marts 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

ang de to små afbrydere der ligger inde i speakerne, så ser det ud som de er pillet ud af pladen og der er sat to banastik mere på så man kan køre biamp på dem, delefiltret indviterer jo til det.

men lidt bøvlet hvis man vil bruge dem til mere eller mindre diskant/mellemtone, så skal man jo ind i kabinettet.....ikke særlig smart lavet.....

har selv 250ti limited edision

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

goldbech01, jeg oplever slet ikke diskanten skarp. Ikke i mit setup i hvertfald. Jeg synes faktisk den fungerer som en rigtig god forlængelse af mellemtonen; man oplever den
ikke rigtig, selvom lydene er der. Bassen er også god. Men integrationen mellem bas og mellemtone virker lidt sløset. Jeg tror det er fordi bassen spiller så højt op i frekvens,
at stemmerne ligger både i den store 14" bas, i mellemtonen og overtonerne i diskante. Det giver en kraftfuld, uforvrænget lyd, men 3 enheder til en stemme er lige i
overkanten. Dette gør det også lidt svært at placere stereoperspektivet (interferenser mellem de 3 enheder, forestiller jeg mig). Der er meget der lyder flottere, men det vil aldrig
være lige så underholdende :) Når det kommer til stykket er de faktisk også ret detaljerede. Mine gamle højttalere, dali - som har ryg for at være meget diskant-agtigte, og også
er det i virkeligheden - kan ved første lyt virke mere detaljerede og åbne. Men når man nørder lyden på gode optagelser, så er der ingen tvivl om at de gamle JBL drenge har
nogle kvaliteter. Instrumenterne klinger langsommere ud og der er en bedre fornemmelse af i hvilket rum musikken blev optaget. Og så kan de noget med kvindestemmer,
som er helt utroligt. Jeg har desværre smidt begge mine Eva Cassidy skiver væk. Øv. Den afslappede diskant gør ogås at man ikke bliver lyttetræt. dét dejligt.

Velkommen, Ja det virker dumt at de ligger inde i kabinettet. Dog kan jeg ikke høre forskel på om de er tændt eller slukket, og det er irriterende, for det fortæller mig at de
ikke rigtig virker. angående biamp, så har jeg prøvet at sætte højttalerkablerne til begge terminaler (med flernet lus). Ved det ene sæt terminaler, kommer der slet ikke lyd, og
ved det andet er der lyd i alle enhederne. Så det er vel ikke til biamp.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Er der i øvrigt nogle der har en højttaler magen til som gider smide et billede af hvordan kontakterne bag på normalt sidder? Jeg vil godt have dem til at se originale ud.
Og hvis jeg alligevel skal lave om på delefiltret, tror I så det vil kunne betale sig at opgradere kondensatore og spoler? Spolerne er ikke viklet med specielt tykt tråd og
kondensatorerne er gamle. Velkommen, du er også velkommen til at smide et billede, hvis dine 250'ere har samme funktion. :)

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Er der i øvrigt nogle der har en højttaler magen til som gider smide et billede af hvordan kontakterne bag på normalt sidder? Jeg vil godt have dem til at se originale ud.
Og hvis jeg alligevel skal lave om på delefiltret, tror I så det vil kunne betale sig at opgradere kondensatore og spoler? Spolerne er ikke viklet med specielt tykt tråd og
kondensatorerne er gamle. Velkommen, du er også velkommen til at smide et billede, hvis dine 250'ere har samme funktion. :)

jeg har aldrig fundet ud af at ligge billeder ind herinde, men de ekstra bananstik på delefiltret skal væk, og de to kontakter ind i de huller der så bliver hvor der står -db, men kan jo også være han har lavet om på delefilter hvis tidligere ejer har kørt med elektronisk delling....men du har jo tegningen længere oppe, så det skulle være til at føre tilbage til original igen.....

vh velkommen

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

klypstefan skrev:
Er der i øvrigt nogle der har en højttaler magen til som gider smide et billede af hvordan kontakterne bag på normalt sidder? Jeg vil godt have dem til at se originale ud. Og hvis jeg alligevel skal lave om på delefiltret, tror I så det vil kunne betale sig at opgradere kondensatore og spoler? Spolerne er ikke viklet med specielt tykt tråd og kondensatorerne er gamle. Velkommen, du er også velkommen til at smide et billede, hvis dine 250'ere har samme funktion. :)

jeg har aldrig fundet ud af at ligge billeder ind herinde, men de ekstra bananstik på delefiltret skal væk, og de to kontakter ind i de huller der så bliver hvor der står -db, men kan jo også være han har lavet om på delefilter hvis tidligere ejer har kørt med elektronisk delling....men du har jo tegningen længere oppe, så det skulle være til at føre tilbage til original igen.....

vh velkommen

ja det har du jo helt ret i. så skal jeg bare gennemskue det der ret filtrede delefilter ;).. tak for beskrivelsen

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er filtret samlet rigtigt. Samme komponenter og samme værdier og samme antal konponenter, så mon ikke det er som det skal være. Jeg har ikke gidet
stikke hovedet ind i kabinettet for at finde hoved og hale i alle ledningerne.

Tror i et filterupgrade med bedre komponenter ville gavne lyden fra 240tieren?

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ejer et par på 5 år. De er ikke helt standard mere. De er modificeret en lille smule. Et filterupgrade ved jeg ikke om det
fungerer. Hvis jeg var dig og skulle opgradere dem ville jeg kontakte Peter Rahbek(han har tit JBL-annoncer på h4a). Han
har en nyere version af den samme mellemtone som sidder i 240TI. Den er lavet af et bedre materiale, men det kan Peter
fortælle meget mere om. Virkningen kan jeg så fortælle om. De spiller fremragende med den gamle mellemtone, men når
den ny er tilspillet bliver de bare endnu bedre. Mage til sprød mellemtonegengivelse skal man lede længe efter. Jeg har set
at en skarp diskant nævnes. Det er simpelthen ikke rigtigt. Diskanten er høj klasse men mellemtonen kan blive en smule
blødere og mere detaljeret ved denne ændring. Den er simpel at udføre da intet skal ændres i højtaleren. Samtidig kan du
bare bytte om til originaler for dem som vil have dem ved evt. videresalg en dag. Indvendig dæmpning med bitumenplader
fungerer også fint, men så er man ved noget som ikke er så nemt at ændre tilbage igen.

Angående forstærkere vil jeg sige følgende: Jo kraftigere kvalitetswatt, jo bedre trives 240TI. Hvis du har råd til 500
kvalitetswatt er det bare fint. Et lille kompromis er ICE eller pulse forstærkere. De styrer basserne fantastisk dog giver de et
lidt for tyndt øvre lydbillede efter min mening. Det er jo en smagssag. Lige nu får mine 150 solide watt fra en Kenwood L-
1000M. Den styrer dem fint og lyder godt i hele frekvensområdet, men den kontrol af den helt dybe bas som
digitalforstærkere har får jeg ikke. Til gengæld får man en varmere, mere fyldig lyd særligt i den øvre bas. Meget af det
handler om smag og selvfølgelig pengepung. I mine ører er det en højtaler som kan tåle meget dyre og kraftige forstærkere.
Dens powerhandling er fantastisk. Prøv dig lidt frem også med placering. De skal ikke stå for tæt på hverken bagvæg eller
sidevægge hvis det kan undgåes.

Det var lige lidt input herfra.

Handler det om livelyd lige i ansigtet med dynamik og detaljer i overflod har de ikke mange ligeværdige til de priser man
kan købe dem til eller over. Er det stereoperspektiv findes der bedre alternativer. Jeg har haft mange højtalere af den anden
slags. Ingen af dem har overlevet 5 år her. De formidler ikke sveden fra scenen på samme måde.
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Umiddelbart er filtret samlet rigtigt. Samme komponenter og samme værdier og samme antal konponenter, så mon ikke det er som det skal være. Jeg har ikke gidet
stikke hovedet ind i kabinettet for at finde hoved og hale i alle ledningerne.

Tror i et filterupgrade med bedre komponenter ville gavne lyden fra 240tieren?

du kan også gå til jjteknik.dk de laver rigtig meget jbl, spørg efter jan.....ligger hvis i farum...

vh velkommen

goldbech01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Har selv overvejet at modificere med andre komponenter i delefilteret, men har været bange for at ændre for at ødelægge den gode lyd de har. Og
nogen vil sikkert mene det er forkert at bruge penge på et par gamle ht... Jeg fik et par undrende blikke da jeg købte MC 402 'eren - men som det
også nævnes: kvalitets watt virker!! Jeg fin en kæmpe oplevelse og interessen for lytte den ene plade efter den anden har ikke været større i mange
år. Jeg har selv haft held med at "kable" mig til nogle lydjusteringer. Det med at fylde mere dæmpningsmateriale ind i 240' eren, har jeg ikke haft
held med - men alt det er jo meget individuelt.

Men hvis man skulle skifte dem ud - hvad skulle det så være?

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2012 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hej Rainbow.

Jeg vil ikke decideret opgraderet filtret, bare skifte de gamle kondensatore og måske skifte spolerne til nogle med et større kvadrat. Den mellemtone Peter R har, passer
den i samme kabinet? Og skulle det blive aktuelt, hvor finder jeg så Peter R?
Jeg gider ikke sætte bitumen indvendig - ikke lige nu - og skulle det blive aktuelt, så bygger jeg nye kaninetter i birkefiner i stedet for.

Hvad angår forstærker, så er jeg studerende, og nad m3 er hvad jeg har penge til. Jeg har bestemt ikke råd til 500 kvaliwatt lige nu. Men det kunne være spændende at
sætte m3eren til at trækkke basserne, og så smide en ok rør-forstærker på mellemtonen og diskanten.

Højttalerne står længere fra siddevæggende, end jeg selv sidder fra højttalerne, så det burde være nok. Tror jeg sidder omkring 4 m fra højttalerne. Jeg får ikke rigtig
reflektioner fra sidevæggene. De står også langt nok fra bagvæggen. De giver en dejlig bas når de bare for lov at stå :)   

I øvrigt lyder det somom vi er ret enige omkring hvilken lyd højttalerne leverer. Dog synes jeg ikke bare de leverer livelyd. Lige nu sidder jeg og lytter til Cæcilie
Norby's nyeste album, og det lyder fremragende. Det er stille musik med masser af detaljer og en rigtig god stemning. Dét er rigtigt - jeg kan ikke udpeje 5 forskellige
musikkere der stod på scenen da det blev optaget - men det lyder rigtig detaljeret og hyggeligt. Der er fed stemning i højttalerne. De tilbyder en masse detaljer, uden at
blive irriterende og øretrættende.

goldbech01.

Hvis du vil skifte, så er 250ti nok et godt foreslag :) selvom så mange enheder der sidder på stribe inbyder til probs. Men jeg kunne godt forestille mig at en enhed til at
varetage frekvenserne mellem bassen og mellemtonen ville være en god ide. Synes det øverste af bassen er lidt mørkt at lytte på.

MVh Stefan.

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Klypstefan!

Hvis at være studerende i dag indebærer, at man kan købe en NAD M3, så er det sgu bedre at være studerende end jeg husker
det.........Med dette niveau må det være en smal sag at købe 500 kvalitetswatt når du er færdig med studiet. Placeringen lyder
umiddelbart fin uden at jeg dog kan se den.
Peter kan du finde under løse højtalerenheder fra JBL på KSB. Han har mange annoncer normalt. Ellers kan du søge ham på
facebook.
Mellemtone-enheden er helt som den du har, bortset fra at membranen er lavet af andet materiale. Skruehuller og form er helt
den samme. Prismæssigt er det omkring 1400kr. for den bedste slags, men snak med Peter om det. Han er en fin fyr.
Din ide med rør/transistor vil jeg ikke engang overveje. Det lyder som alt og ingenting. Transistor hele vejen eller rør hele
vejen tror jeg på. Hellere bruge pengene på de mellemtoner, måske fornuftige højtalerkabler og ellers en masse musik
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes