Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: PM1 eller CM8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Valget om mine nye højtalere står mellem:

B&W PM1 + B&W HTM62 + B&W 686
eller
B&W CM8 + CMC + CM1

Mit lyttebehov er 87/13 (musik/film), så stereolyd fra fronterne betyder altså klart mest og baghøjttalerne skal også bruges
som stereo setup i køkken/alrum (zone 2). De tages ind i stuen til filmaftener.

Har lyttet i flere omgange til både CM8 og PM1 og er virkelig i tvivl.

PM1 er rig på detaljer, "bredt" stereo perspektiv (3D), præcis, kontrolleret og lækker gengivelse.

Kan min Onkyo 809 få disse gode egenskaber frem i PM1'erne?

CM8 har et flot bredt lydbillede, mere bas, men ikke så flot stereo perspektiv som PM1. Detaljer har den også, men ikke så
præcise og velplacerede som PM1.

Vil CM8 ikke fungere bedre til film end PM1 ift det bredere/dybere lydbillede?
Hvilket match er bedst til Onkyo 809?

Tror kun jeg vil blive forvirret af flere lyttesessioner og er som sagt voldsomt i tvivl - nogen råd?

Jeg er også fuldstændig blank hvad angår højtalerkabler - nogen råd?
Og er der nogle der kender til disse spændende sommer-kabler?

http://www.thomann.de/dk/search_dir.html?gk=KAMWLK&bn=&sw=so mmer+cable

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

PM1 er flotte og sprøde højtalere, men for 18.000 kroner/par kan du få meget mere lyd. Har brugt mange timer nede i klubben
på at testlytte pm1 da jeg selv var hook på dem og ville eje et par. Jeg ændrede hurtigt mening. Jovist, de spiller godt men til
prisen leverer de slet ikke varen. Ved denne model betaler du i høj grad for finish og design.
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke skal / vil have sub, så er et par gulvhøjttalere et must, hvis det skal give mening til film. Derfor er B&W CM8 + CMC + CM1 dit rigtige valg - nu det SKAL være B&W / Hifiklub.

Jeg ville dog gå andre græsgange, og overveje DLS, Focal, Dynaudio, System Audio eller Monitor Audio mv., for der er meget andet i verden end centraliseret hifiklub-måske-hifilyd.

Af kabler, vil jeg anbefaler dette til fronter + center og dette til bag / surround (maks. 15 meter pr. højttaler). Har selv Classic 4.0 på mine RX1'ere, og det er rigtigt godt! Du kan få kablet op til 2x6mm2, men så skal du lige være obs på, at det ikke er alle terminaler, der er store nok, og så giver det ikke mening.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:
PM1 er flotte og sprøde højtalere, men for 18.000 kroner/par kan du få meget mere lyd.

Hvad vil du sige de er værd - eller hvad skulle en god pris på PM1 lyde på?
Jeg er enig og synes det er rigtig mange penge for to små højttalere.
Kender du noget til CM8 fra dine lyttesessioner i HFK?

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Hvis du ikke skal / vil have sub, så er et par gulvhøjttalere et must, hvis det skal give mening til film.
Derfor er B&W CM8 + CMC + CM1 dit rigtige valg - nu det SKAL være B&W / Hifiklub.

Jeg ville dog gå andre græsgange, og overveje DLS, Focal, Dynaudio, System Audio eller Monitor Audio mv., for der er
meget andet i verden end centraliseret hifiklub-måske-hifilyd.

Tak for rådet :) Jeg vil gerne have sub, men budgettet og "pladsen" er ikke til det nu. Har efter længere tids overtalen fået
konen med på en 5.0 løsning, så må vi se om der kan blive "plads" til en sub i stuen engang.

Som sagt betyder 2 kanals musik klart mest.
Grunden til mit køb af Onkyo 809 var mere pga. funktioner (2/3 zoner, android app, streaming via netværk, alle tænkelige
tilslutninger osv) og mindre pga. surround (dog en rigtig lækker ting når konen nu alligevel har indvilliget i et 5.0 setup :)

Hvad angår design af højttalere så betyder det faktisk en hel del, både for konen og mig.
Jeg synes B&W's CM serie er vældig flot og utrolig stilren.
PM1 er anderledes, der er brugt tid på designet og jeg tror jeg kan li' dem - bl.a. i og med at de er deres helt egne!
System audio laver også fantastiske designhøjttalere (har tidligere været SA ejer), men mange andre producenter rammer
ikke vores smag.

Vil lige kigge nærmere på dit forslag til kabler - de koster jo heller ikke det hvide ud af øjnene. Men jeg vil jo gerne bi-ampe
mine fronter - vil du så bare køre dobbelt med Supra Classic?

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

eller Supra Rondo?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke supra rondo, men supra's classic serie er rigtig god til prisen, og den kan jeg varmt anbefale. Og mon ikke, at rondo er lavet af samme kernemateriale som classic, og derfor er lige så god? Andet ville undre mig

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:
lAMME skrev:
PM1 er flotte og sprøde højtalere, men for 18.000 kroner/par kan du få meget mere
lyd.

Hvad vil du sige de er værd - eller hvad skulle en god pris på PM1 lyde på?
Jeg er enig og synes det er rigtig mange penge for to små højttalere.
Kender du noget til CM8 fra dine lyttesessioner i HFK?

Jeg synes finish, design og det samlede kvalitetsindtryk godt kan retfærdiggøre prisen hvis det er dét man leder efter. Vil du
have for 18.000 kroner lyd kan du skam fint finde bedre. CM8 er et rigtig godt køb, den vil heller ikke vælte dig omkuld rent
effektmæssigt men er til pengene et rigtig godt køb.

Overordnet set skal du være indstillet på at få en anden type lyd end du er vant til, hvis du køber B&W. Det kommer til at
kræve dig noget tilvænning hvis du samler et B&W surround. Jeg er dog sikker på, du nok skal blive glad for det uanset
hvad. Det er sgu kram.
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Må jeg lige indskyde at du ALDRIG må lade dig påvirke af andres holdning angående lyd.
Dette er en meget personlig ting og ingen højtaler lyder ens i alles ører, tænk på at i et studie bruger man et sæt måske 2 sæt højtalere til at
producere på, skulle man have den rigtige lyd skulle man have alle studio monitors og alle former for rum og ører.

Jeg har lyttet til dem begge og de er så forskellige at de ikke kan sammenlignes.
Held og lykke, du skal nok få noget lækkert med det budget.
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:
tænk på at i et studie bruger man et sæt måske 2 sæt højtalere til at producere på, skulle man have den rigtige lyd skulle man have alle studio monitors og alle former for rum og ører.

Tænk på at studie-monitors er designet til at levere et ufarvet og direkte lydbillede af den musik, man producerer, og derfor ikke ubetinget kan sammenlignes med alm. højttalere.

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:
Må jeg lige indskyde at du ALDRIG må lade dig påvirke af andres holdning angående lyd.
Dette er en meget personlig ting og ingen højtaler lyder ens i alles ører, tænk på at i et studie bruger man et sæt måske 2
sæt højtalere til at
producere på, skulle man have den rigtige lyd skulle man have alle studio monitors og alle former for rum og ører.

Jeg har lyttet til dem begge og de er så forskellige at de ikke kan sammenlignes.
Held og lykke, du skal nok få noget lækkert med det budget.

Selvfølgelig kan han få hjælp til hvilke han skal købe. Alle mærker har en lydfilosofi de står inde for og i større eller mindre
omfang opbygger deres produkter omkring.

At sige to B&W højtalere er vidt forskellige er simpelthen vrøvl. Jeg påstår ikke at du ikke kan høre forskel på entry og high
end men blot at du sagtens kan høre det er en B&W på lang afstand uanset om det 685 eller 800... De er simpelthen
produkter af samme lydfilosofi (og der stopper sammenligningen da også). En garvet lytter vil til enhver tid kunne pege sit
favoritmærke ud uanset prisniveau. Nogle er til brusebad og andre til karbad, han ved naturligvis bedst hvad han
foretrækker, men derfor kan man da godt anbefale brusehoveder med massage hvis han holder af det...

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej Yhde
Jeg er enig og er på ingen måde ude på, at andre skal "lytte" for mig.
Men jeg har lyttet meget og mine to finalister er altså PM1 og CM8, men jeg er så strandet lidt her...

De kan hver især noget den anden ikke kan, men et stykke hen af vejen, synes jeg, at de har meget lydmæssigt til fælles -
begge er jo også B&W.

Det logiske valg ville nok være CM serien: De matcher hinanden design- og lydmæssigt i et 5.0 setup. Der bliver god
stereolyd i både stue (CM8) og køkken (CM1). Der er mere bas i CM8 end PM1, hvilket er en klar fordel ved film. Tror fint
Onkyo tx-nr809 vil kunne trække dem og udnytte deres potentiale.
PM1 har bare noget mere detajle, er yderst præcise og kontrollerede. Derudover har de dette eminente brede stereobillede,
hvor højttalerne forsvinder og instrumenter kan placeres mm. DM686 ville sikkert også give fin lyd i køkkenet (hovedsagligt
baggrundsmusik). Men vil Onkyo 809 udnytte deres potentiale nok???

Grundet mit nuværende lyttebehov (87/13 - musik/film) ønsker jeg bare at lytte til andres erfaringer med de aktuelle
produkter :)

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:
Men vil Onkyo 809 udnytte deres potentiale nok???

Altså udnytte PM1'ernes potentiale nok?? :)

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Som du kan se har alle hver deres holdning til lyd, hvilket bekræfter mit første indlæg.
At man ikke kan sammenligne en ægte 2 vejs og en ægte 3 vejs konstruktion kan aldrig være vrøvl "iam sorry" det burde de fleste kunne se logikken
i hvis man tænker det igennem. Studie monitors ka ikke være naturlige? Hvorfor kan man ellers købe dem fra 699 til lagt over 100k? Og de fleste
monitors bruger hifi enheder det er et faktum. Meningen med mit indlæg er at du selv skal beslutte dig og ikke blindt lytte til andres behov for meget
bas eller bedre klarhed og brede.
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Læste i Norske Fidelity, at de ikke havde testet så mange gulvhøjtalere under 20.000 kr sættet, for i den prisklasse var stander højtalere at foretrække. Generelt.

Så du skal ikke afskrive de små B&W. Jeg synes de spiller godt. Men selvfølgelig det er mange penge for nogen i den str. Fik de ikke også Eisa Award?

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt, hvis man ikke har hørt de forskellige højtalere i samme rum, så kan man ikke udtale sig om hvordan de lyder i forhold til hinanden. Gerne også med samme udstyr.

Personligt mener jeg rummet er vigtigere, i den forbindelse, end både kabler og afspiller.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Generelt vil jeg mene, at en surround-receiver til ~6,5k intet har at gøre med højttalere til 18k - og da SLET ikke, hvis det skal bruges overvejende til musik. Det er totalt gak-i-bøtten, hvis du vil have det råt for usødet!

Skal du bruge 18k på et sæt højttalere, så skal du bruge mindst det samme på den elektronik, der driver dem - og her snakker jeg i stereo-elektronik og ikke surround-elektronik.

Du bør afkoble dig fra din forelskelse i B&W, og prøvelytte noget andet.. Til en surround-receiver som din Onkyo 809, er der langt bedre lyd at hente andre steder.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
Fik de ikke også Eisa Award?

Eisa Awards er noget af det mest ligegyldige, der findes.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Generelt vil jeg mene, at en surround-receiver til ~6,5k intet har at gøre med højttalere til 18k - og da SLET ikke, hvis det skal bruges overvejende til musik. Det er totalt gak-i-bøtten, hvis du vil have det råt for usødet!

Skal du bruge 18k på et sæt højttalere, så skal du bruge mindst det samme på den elektronik, der driver dem - og her snakker jeg i stereo-elektronik og ikke surround-elektronik.

Du bør afkoble dig fra din forelskelse i B&W, og prøvelytte noget andet.. Til en surround-receiver som din Onkyo 809, er der langt bedre lyd at hente andre steder.

Beklager jeg ikke havde læst det hele. Jeg er enig her, en snure rundt forstærker, til de penge, vil ikke give PM1 (eller andre i den prisklasse) fuld fortjeneste.

http://www.nomono.dk/articles/lille-nyhed-med-stor-lyd læs evt denne test.

"Jeg lovede jo at jeg ville komme tilbage til det med forstærkerne, og generelt kan man sige, at den gerne vil have en kvalitetsforstærker, og med det mener jeg virkelig kvalitet. Jeg har prøvet den sammen med mange gange dyrere forstærkere i absolut topklasse, og det bliver PM1 bare glad for og hænger forbløffende godt med. Det bliver bare sjovere at lytte!"

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

"I en suite på anden etage spillede Erik fra HiFi Klubben på B&W PM1 - du kan læse vores test her - sammen med NAD C390DD digitalforstærkere. En glimrende demonstration, god lyd til en fornuftig penge og i mine øjne et sæt temmelig undervurderede produkter."

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes