volcano skrev:
Mange tak for dit svar  jeg har lade mig fortælle at bassen var beder i Front HT til stereo pga. de giver et spark i maven at subwoofer var beder til film i surround sound pga. den buller/brummer mere
er det rigtigt forstået ...?
er der den store forskel på lektor 6 & 2 "gulv & kompakt" til Front HT, hvis de kun skal trække diskant og mellemtone hvis jeg også kombinere det med en subwoofer eller vil jeg få mere lyd ud af lektor 6 som Fornt HT i surround setup pga. flere enhedder i lektor 6 ...?
|
|
|
Der er mange historier derude.... og jeg har selv kæmpet mig igennem dem i de sidste 15 år 
Surround-forstærkere, slukker og tænder ikke for deres subwoofer-udgang. Dvs du spille enten med mindre fronter + sub. eller med store fronter som spille hele frekvensområdet.
Lektor 6 er groft set en Lektor 2 + en ekstra 6" enhed. Dvs den kan spille højere og med mere fyldig og dyb bas. Men stadig ikke på samme måde som Lektor 8.
Subwoofer er bedst til at spille fra ca 60 hz og ned. Her vil de fleste højttalere mangle begynde at mangle niveau. Desuden kræver det en masse effekt af din surround-forstærker, når den skal tæve de mindre enheder i dine fronter til at spille dyb bas. Derfor er det smart med en subwoofer, som både har sin egen forstærker, men også har en enhed, som typisk er større, men også meget kraftigere i sin konstruktion (kan tåle flere tæv).
Den dybe bas er mest interessant til film. hvorimod det ikke helt er så nødvendigt til musik, da der her typisk er langt mindre information i de nedre frekvenser.
Grunden til mine forslag, er også at du får mest for pengene. Som sagt kan NAD 747 langt bedre klare Lektor 6 end lektor 8. og derfor kunne du spare købet af den og få en subwoofer istedet.
Du spare jo ca 5.000 ved at droppe C275 og bruge lektor 6 istedet for 8'eren. Dem kan du så bruge til en god subwoofer.
En subwoofer er også nemmere at placere og få til at spille ordenligt i rummet. Og det er typisk fra 60hz og ned at du har problemet med bulder i et lytterum. og det kan man så juster bag på subben.
Det kommer jo også an på hvor udstyr du har plads... det fylder jo alt sammen 
Jeg kan give dig nogle generelle forklaringer på hvordan systemerne er opbygget. Men husk at det ikke nødvendigvis passer på alting. Når man laver blindtest og generelt tester det ordenligt, så er de fleste enige om hvad der lyder godt. Men derudover er hvad vi hver især syntes lyder fedt.... meget personligt.
Derfor! Du skal ud og lytte lidt på tingene. Ellers vil det blot være at købe i blinde. Det er også meget vigtigt at du indstiller dit udstyr ordenligt. Ellers får du slet ikke det fulde potentiale ud af det. Jeg prøvede det engang hvor jeg solgte nogle enheder fra min bil, til min fætter. Og det kom over i hans bil, lød det meget bedre end i min. Og så var det jeg lærte at man skal huske at bruge udstyret optimalt. Ellers virker det bare ikke, som man forventer.
Hvis du læser i manualen til Dali's højttalere. Så kan du se at "forventer" at jo større de er, jo større forstærker bruger du. De anbefaler også på det kraftigste at du placere dine højttalere optimalt i rummet. Hvilket de viser med en lille tegning og nogle mål. Typisk noget med 1 meter til bagvæg og sidevægge. Der findes en del højttalere som kan stå anderledes, men det står i manualen
Og hvis man køber brugt, så findes manualen stort set altid på nettet, et eller andet sted.
Det store problem med det fleste subwoofere, er at de gerne skal buldre lidt mere til film end til musik. Og så skal man over og dreje lidt på dem, hver gang man skifter mellem musik og film. Derfor har nogle subwoofer fjernbetjening, med flere forskellige indstillinger.
Hvis man betaler noget mere. så kan man få en subwoofer, som gør det ganske godt til både musik og film, uden at man behøver at skruer på den hver gang. Men det har igen noget at gøre med hvad du kan lide. Hvis du lige skifter mellem Transformers og Norah Jones, så kan det godt bliver lidt for meget.
Men ellers holder jeg mig til hvad jeg skrev tidligere. Lektor 8, kræver mere effekt end Lektor 6. De helt små lektor kræver enten en stander eller reol. Og derfor kan du lige så godt tage lektor 6, især når du gerne vil have noget mere skub i mellemgulvet. For her hjælper det at have en ekstra enhed i kabinettet.
Husk også at det du oplever som "spark i maven", typisk ligger mellem 60 og 300hz. Det vil sige at det ikke nødvendigvis kræver at en højttalere kan spille dyyyb bas, for at give smæk. Men igen. tag ud og lyt. Man kan ikke helt komme frem til et fornuftigt resultat ved at snakke/skrive/regne på det. Man skal helst selv opleve, hvad der sker. Og det gør man ved at lytte og eksperimentere.
Du har sikker en hifiklub i nærheden. tag ned og sig hej og præsenter dine drømme og dit budget. Så skal de nok hjælpe dig på vej. Men husk at lade vær med at købe det første og det bedste. Man kan nemlig nemt falde for en masse fristelser, fordi det lyder fedt det første kvarter, betyder nemlig ikke at du gider lytte på det efter en uge 
Sorry, jeg skriver så meget. Men der er bare så meget at fortælle... og jeg kender det kun alt for godt, hvordan det er at have alle de spørgsmål, som savner svar