Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: C275 bi-wire m. Lektor 8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
volcano
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg regner med at købe demo/brugt pga. prisen, NAD T747 A/V & C275BEE

Ide er så at benytte pre-out på T747 til C275 til Front HT er det ikke en OK løsning .....?

Har så tænkt på Lektor 8, men de kan jo ikke bi-wires, men C275 har jo speaker A & B så 4 klemmer pr. HT

Vil jeg miste noget efekt eller ydelse ved ikke at benytte bi-wire HT eller kan jeg koble C275 på en eller anden måde .......?

Til top Vis volcano's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volcano

volcano
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hov glemte at skrive at jeg har vil køre Lektor 1 eller 2 til bag HT og Lektor LCR til Center HT

dem skal 747 kun trække en gang i mellem når jeg vil høre Surround Sound

747 er fin nok til dem ikke, jeg får vel ikke noget ud af en 757 .....?

volcano
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kom nu er der ingen der kan hjælpe mig med :-)

Har så tænkt på Lektor 8, men de kan jo ikke bi-wires, men C275 har jo speaker A & B så 4 klemmer pr. HT

Vil jeg miste noget efekt eller ydelse ved ikke at benytte bi-wire HT eller kan jeg koble C275 på en eller anden måde .......?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 April 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

NAD 747 er ikke specielt kraftig. Misforstå ikke... den er fin til et sæt mindre fronter... med 2 stk 6" og en diskant (mindre gulvmodel.
Men problemer er at der i surroundprodukter, er brugt flest penge på funktioner og gimmicks, frem for power.
misforstå ikke... NAD747 er da ganske kraftig, taget alle parametre i betragtning, men heller ikke me'r.

Bi-wiring er lidt opreklameret.
blev i starten solgt på at man kunne benytte forskellige kabler for at farve lyden lidt anderledes til diskant/mellemtone, end til bassen.
Ellers kunne man bi-ampe, så man brugte lidt mindre effekt til toppen og en større effekt til basserne.
Jeg har selv prøvet alverdens kombinationer, og med et sæt Evidence 870, som jeg tidligere har ejet. Dem har jeg prøvet at koble med både forskellige integrerede forstærkere, samt meget store effektrin på 45kg.
Så fravælg ikke Lektor bare fordi der kun er et sæt terminaler.
Hvis du har råd til både, NAD747 + lektor 8 + C275.

Så ville jeg bruge NAD747 til at trække center og bagkanaler. Bruge pre-out til front, til at sætte C275 til. Og lade C275 trække lektor 8.

På denne måde lader du NAD747 koncentrere sig om surround + at trække de mindre højttalere. Mens alt knoklen med at slæbe de 4 stk 8" basser i lektor 8 - bliver håndteret af C275.

Et andet forslag kunne være at droppe c275 og købe et sæt mindre fronter, som f.eks dem her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _lektor-6_hojttaler_lys-valnod.htm

Så skal du bare sætte din NAD 747 til at alle dine højttalere er "small" og ikke skal spille længere ned end til ca 60-80hz. Så køber du en god subwoofer og lader den klare alt fra 60-80hz og nedefter.På den måde slipper din NAD747 for at skulle knokle med bassen, som er der hvor der kræves mest effekt.

Det kommer nok til at passe sådan nogenlunde, med at det som du spare ved at købe mindre fronter og dropper C275, det kan du bruge til at købe subwoofer for. f.eks sådan en her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=217404

Med en subwoofer kan du også få fuld udnyttelse af 5.1 sporet på dvd'er. ellers skal du nemlig lade dine fronter klare dyb-bassen og det kræver igen mere effekt. og så er vi tilbage til c275  og lektor 8.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

volcano
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar
jeg har lade mig fortælle

at bassen var beder i Front HT til stereo pga. de giver et spark i maven
at subwoofer var beder til film i surround sound pga. den buller/brummer mere

er det rigtigt forstået ...?

er der den store forskel på lektor 6 & 2 "gulv & kompakt" til Front HT, hvis de kun skal trække diskant og mellemtone
hvis jeg også kombinere det med en subwoofer eller vil jeg få mere lyd ud af lektor 6 som Fornt HT i surround setup pga. flere enhedder i lektor 6 ...?

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Volcano skrev: at bassen var beder i Front HT til stereo pga. de giver et spark i maven

En sub er en bashøjttaler der skal tage sig af de dybeste toner. Hvis den er konstrueret korrekt er den fuldt på højde med en integreret bashøjttaler i
en gulvmodel.
Det er korrekt, at en del billigere sub'er buldrer meget, men det afhænger konstruktionen, rummet, opsætning mv.
Bulderbas er ikke fedt til musik!
Til film er den faktisk ikke til at undvære da den har sin egen "effektkanal".
Jeg ved godt at man kan slå sub fra på recieveren, men det giver bare ikke den samme effekt hos mig.

Surround i høj kval er ofte 3-4 gange så dyrt som et tilsvarende stereosæt pga de mange højttalere + det fylder!
Blandt andet af den grund kører jeg nu kun stereo.... Også til film og spil på PS3.
Jeg har tidligere kørt surround 6.2 med 2 x 12" sub'er.

Hører du mest musik eller ser du mest film?
Hvor stort er dit rum?
Hvilken type mudik hører du?
Hvis du sorterer orgelkoncerter og elektronisk musik fra så er det faktisk nok at dine højttalere spiller ned til 40 hz.
Det er nemlig deromkring en normalt stemt bas E streng befinder sig...

God ide at købe brugt!

Held og lykke med jagten.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

volcano skrev:

Mange tak for dit svar
jeg har lade mig fortælle

at bassen var beder i Front HT til stereo pga. de giver et spark i maven

er det rigtigt forstået ...?

er der den store forskel på lektor 6 & 2 "gulv & kompakt" til Front HT, hvis de kun skal trække diskant og mellemtone
hvis jeg også kombinere det med en subwoofer eller vil jeg få mere lyd ud af lektor 6 som Fornt HT i surround setup pga. flere enhedder i lektor 6 ...?

Der er mange historier derude.... og jeg har selv kæmpet mig igennem dem i de sidste 15 år

Surround-forstærkere, slukker og tænder ikke for deres subwoofer-udgang. Dvs du spille enten med mindre fronter + sub. eller med store fronter som spille hele frekvensområdet.

Lektor 6 er groft set en Lektor 2 + en ekstra 6" enhed. Dvs den kan spille højere og med mere fyldig og dyb bas. Men stadig ikke på samme måde som Lektor 8.

Subwoofer er bedst til at spille fra ca 60 hz og ned. Her vil de fleste højttalere mangle begynde at mangle niveau. Desuden kræver det en masse effekt af din surround-forstærker, når den skal tæve de mindre enheder i dine fronter til at spille dyb bas. Derfor er det smart med en subwoofer, som både har sin egen forstærker, men også har en enhed, som typisk er større, men også meget kraftigere i sin konstruktion (kan tåle flere tæv).

Den dybe bas er mest interessant til film. hvorimod det ikke helt er så nødvendigt til musik, da der her typisk er langt mindre information i de nedre frekvenser.

Grunden til mine forslag, er også at du får mest for pengene. Som sagt kan NAD 747 langt bedre klare Lektor 6 end lektor 8. og derfor kunne du spare købet af den og få en subwoofer istedet.

Du spare jo ca 5.000 ved at droppe C275 og bruge lektor 6 istedet for 8'eren. Dem kan du så bruge til en god subwoofer.

En subwoofer er også nemmere at placere og få til at spille ordenligt i rummet. Og det er typisk fra 60hz og ned at du har problemet med bulder i et lytterum. og det kan man så juster bag på subben.

Det kommer jo også an på hvor udstyr du har plads... det fylder jo alt sammen

Jeg kan give dig nogle generelle forklaringer på hvordan systemerne er opbygget. Men husk at det ikke nødvendigvis passer på alting. Når man laver blindtest og generelt tester det ordenligt, så er de fleste enige om hvad der lyder godt. Men derudover er hvad vi hver især syntes lyder fedt.... meget personligt.

Derfor! Du skal ud og lytte lidt på tingene. Ellers vil det blot være at købe i blinde. Det er også meget vigtigt at du indstiller dit udstyr ordenligt. Ellers får du slet ikke det fulde potentiale ud af det. Jeg prøvede det engang hvor jeg solgte nogle enheder fra min bil, til min fætter. Og det kom over i hans bil, lød det meget bedre end i min. Og så var det jeg lærte at man skal huske at bruge udstyret optimalt. Ellers virker det bare ikke, som man forventer.

Hvis du læser i manualen til Dali's højttalere. Så kan du se at "forventer" at jo større de er, jo større forstærker bruger du. De anbefaler også på det kraftigste at du placere dine højttalere optimalt i rummet. Hvilket de viser med en lille tegning og nogle mål. Typisk noget med 1 meter til bagvæg og sidevægge. Der findes en del højttalere som kan stå anderledes, men det står i manualen Og hvis man køber brugt, så findes manualen stort set altid på nettet, et eller andet sted.

Det store problem med det fleste subwoofere, er at de gerne skal buldre lidt mere til film end til musik. Og så skal man over og dreje lidt på dem, hver gang man skifter mellem musik og film. Derfor har nogle subwoofer fjernbetjening, med flere forskellige indstillinger.

Hvis man betaler noget mere. så kan man få en subwoofer, som gør det ganske godt til både musik og film, uden at man behøver at skruer på den hver gang. Men det har igen noget at gøre med hvad du kan lide. Hvis du lige skifter mellem Transformers og Norah Jones, så kan det godt bliver lidt for meget.

Men ellers holder jeg mig til hvad jeg skrev tidligere. Lektor 8, kræver mere effekt end Lektor 6. De helt små lektor kræver enten en stander eller reol. Og derfor kan du lige så godt tage lektor 6, især når du gerne vil have noget mere skub i mellemgulvet. For her hjælper det at have en ekstra enhed i kabinettet.

Husk også at det du oplever som "spark i maven", typisk ligger mellem 60 og 300hz. Det vil sige at det ikke nødvendigvis kræver at en højttalere kan spille dyyyb bas, for at give smæk. Men igen. tag ud og lyt. Man kan ikke helt komme frem til et fornuftigt resultat ved at snakke/skrive/regne på det. Man skal helst selv opleve, hvad der sker. Og det gør man ved at lytte og eksperimentere.

Du har sikker en hifiklub i nærheden. tag ned og sig hej og præsenter dine drømme og dit budget. Så skal de nok hjælpe dig på vej. Men husk at lade vær med at købe det første og det bedste. Man kan nemlig nemt falde for en masse fristelser, fordi det lyder fedt det første kvarter, betyder nemlig ikke at du gider lytte på det efter en uge

Sorry, jeg skriver så meget. Men der er bare så meget at fortælle... og jeg kender det kun alt for godt, hvordan det er at have alle de spørgsmål, som savner svar

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Lektor 1 og 2 har begge en meget lav følsomhed. Så jeg kunne forestille mig, at det ville blive svært at få dem til at spille højt nok.
Jeg har selv et sæt Lektor 1, som er meget lækre i lyden, men det kan ikke spille højt. Ikke engang med en Primare 2*100 W forstærker. Så måske skal du overveje andre baghøjtalere lekor 3 er vist ok. .

Biwire er fuldstændigt ligegyldigt. Og de 2 ekstra udgange på effektforstærkeren er tiltænkt et sæt højtalere mere, ikke biwire.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

volcano
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hører du mest musik eller ser du mest film?
mest musik

Hvor stort er dit rum?
10,5 m2

Afstanden fra væg til væg hvor HT skal placeres Front og bag HT
3,5 meter

Hvilken type musik hører du?
rock/pop

Digital_Thor
jeg er glad for du uddyber det, der er ikke meget ved et JA / Nej svar :-)

Hvis jeg går efter Lektor 6 Front og Lektor 2 eller 3 Bag, Lektor LCR til center HT
kan i så sige noget om Lektor sub
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/dali _lektor-sub-_subwoofer_lys-valnod.htm

vi snakker om et kontor/stue nr.2 på 10,5 m2

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Okay, i et så lille rum tager jeg det med lydtryk tilbage.

Du kommer givetvis til at få en ustyrlig bas, hvis du putter 2 gulvhøjtalere + sub ind i det rum.
Jeg ville vælge 4 kompakte højtalere, en center og en sub. Så kan du evt vælge ikon 2 som front.

Et sæt højtalere som Lektor 8 skal nok have mindst 40 cm til bagvæg og 2 meter imellem sig. De skal også gerne have en meter ud til sidevægen. (dvs ikke stå i hjørnet.)

Jeg har haft 2 små gulvhøjtalere (2*6") i et 12 m2 værrelse. Det kunne lige gå, men ikke optimalt.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

helt enig med Nissemanden. Det hjælper ikke med for store højttalere i så lille et rum. Men mindre de er aktive med DSP osv. Men det er jo væsentligt dyrere. Men også sjovere 

Men Ja. 5 ens højtalere hele vejen rundt. Eller 4 ens og en center. Hus kat musi ker ca 80% tale. Derfor er din centerhøjttaler vigtig.

en sub er som sagt god, fordi den nemt kan justeres til rummet. Hvorimod at højttalere har en, fra begyndelsen fastlagt lysfilosofi, som gør dem lidt sværere at have med at gøre.
og da de fleste rumproblemer, ligger under ca 60hz. så er det godt at bruge subben til det. så spar pengene og køb mindre højttalere. og køb derimod en god sub og sådan en her:
http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml
Den lille dims, kan sættes til alle typer subs. Og gør det, at den skruer op og ned for de frekvenser, som du har for meget og for lidt af i dit lytterum. det er for at sige det mildt - sk*de smart.
søg lidt på det. mange har glæde af den lille dims. Som får deres sub til at yde det bedste. Man kan også finde subs med indbygget dsp. men anti-mode-dimsen er automatisk. Og det syntes jeg er snedigt

volcano
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

tak for link og de mange gode råd, jeg har været forbi hifi klubben og sælgeren mente jeg skulle gå efter stor Front HT når jeg hørte mest stereo, for de kunne også bruges langt hen af vejen til film

ellers skulle jeg have et helt setup til stereo
og et andet til surround sound, men der skal jo også være mønterene til det :-)

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Fortalte du ham om dit rum? For så tror jeg, at han gerne bare vil sælge (dyrere) højttalere.
Måske skal du bede om at låne et sæt med hjem - så kan du nok selv mærke hvad vi mener :)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

volcano skrev:

tak for link og de mange gode råd, jeg har været forbi hifi klubben og sælgeren mente jeg skulle gå efter stor Front HT når jeg hørte mest stereo, for de kunne også bruges langt hen af vejen til film

ellers skulle jeg have et helt setup til stereo
og et andet til surround sound, men der skal jo også være mønterene til det :-)

Hvis du justere din sub ordenligt. så virker den som en "forlængelse" nedefter, fra dine mindre fronter. Din surroundreciever vil enten hele tiden have sub til, eller sub fra. så du kan lige så godt få nogle mindre højttalere, som passer til dit rum, og en sub som kan tilpasses de snævre omgivelser, som du vil proppe det ind i. større højttalere kræver plads. jeg har prøvet, og det virke bare ikke ordenligt. Selvfølgelig kan du gøre det og måske bliver du tilfreds. Men 10kvm er bare meget lidt plads.
Jeg holder på mit tidligere forslag med mindre højttalere hele vejen og en DSP-styret sub.
Så får du heller ikke problemer med om din NAD 747 kan trække dem ordenligt

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2012 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

+ du kan gå op i serierne. Kompakte mentorer koster det samme som kæmpe lektorer.
fx kunne du vælge ikon 2 som front, ikon centerog så bruge nogle lektor baghøjtalere.

Men bed da om lov til at låne lektor 8'erne med hjem (eller hele setupet). Du overvejer alligevel et køb omkring 20k - så skal de altså hoppe og springe for dig! (det ville de skulle for mig i hvert fald)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes