| Forfatter |
|
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har fundet sådan et sæt til små penge, som jeg godt kunne tænke mig at prøve men men men..... hvordan er lyden i sådan et sæt..?? er der nogen der kender dem.???
|
| Til top |
|
| |
sims Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kunne godt bruge lidt hjælp boys
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først: Jeg har aldrig hørt dem, men har altid interesseret mig for Dali's højttalere, og har da også haft Dali et par gange. Det jeg kender til DaCapo er altså kun hvad jeg har læst, og jeg må indrømme at jeg heller ikke husker særlig meget.
Det jeg husker er at det er en vanskelig højttaler, både hvad forstærkervalg og placering angår. Bas er der ikke meget af. Opefter skulle den være god, men den udstiller altså også alle dårligdomme i det område.
Hvis du kan købe dem billigt nok kan du jo bare prøve. Du vil sandsynligvis sagtens kunne komme af med dem igen, måske med et lille tab som du passende kan rubricere under lærepenge 
Har du set brugermanualen på www.dali.dk?
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali´s PDF'er kan_jeg_ikke få til at virke, men måske min Acrobat Reader er for ny?
Mvh. Jens/Modifix,- der lige kigger efter Dali's Da'Capo i de ældre Hi-Fi annaler.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
sims Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hadet tænkt mig at måske sætte en Dali swa-12 sud sammen med dem..?
ja ja jeg har læst dali´s pdf.
jeg er meget i tvil om jeg skal kaste mig ud i dem.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har pengene til måske at sætte 300kr over styr pr. HT, så prøv da at købe dem - om så ikke andet så for at prøve "noget andet".
|
| Til top |
|
| |
sims Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er sandt nok, det kunne jo være sjovt nok at prøve
|
| Til top |
|
| |
marckmann Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2005
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa.
Jeg har et par DaCapo. Og efter min mening er det de mest sublime højttalere nogensinde (i det segment).
Diskanten er så defineret og afstemt at det er til at blive helt glad over. Den udmærker sig ved at have høj definition, men uden at blive så skinger som piezo enheder har tendens til.
MEN! Der er kun perfekt lydbillede spot-on i lyttepositionen. Der er en ret ringe udbredelsesvinkel for diskanten, så det kræver, at man sidder ret nær det perfekte lyttested.
Det skal ikke forstås sådan, at der ikke er god lyd når man ikke sidder lige for, men der er bare meget stor forskel på om man sidder i lyttecentrum eller ej.
Håber det var en hjælp.
Hygge
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, lige mine 2 cent.
Jeg synes at Dacapo, spiller ganske udemærket. Jeg har ofte læst at
folk ikke tilfredse med bassen, men jeg synes nu at der er nok af den.
Men det er jo en smagssag. Nogle synes der er bas nok i SA, andre synes
ikke.
En ting er sikkert, diskanten er suveræn. Men der er jo også næsten 1 meter bånd i den.
Jeg ville give dem et forsøg, hvis jeg var dig. Men du må ikke give
mere end 1000 for et sæt. Og så skal det være i rimelig stand.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
marckmann skrev:
Halløjsa.
Jeg har et par DaCapo. Og efter min mening er det de mest sublime højttalere nogensinde (i det segment).
Diskanten er så defineret og afstemt at det er til at blive helt
glad over. Den udmærker sig ved at have høj definition, men uden at
blive så skinger som piezo enheder har tendens til.
MEN! Der er kun perfekt lydbillede spot-on i lyttepositionen. Der er
en ret ringe udbredelsesvinkel for diskanten, så det kræver, at man
sidder ret nær det perfekte lyttested.
Det skal ikke forstås sådan, at der ikke er god lyd når man ikke
sidder lige for, men der er bare meget stor forskel på om man sidder i
lyttecentrum eller ej.
Håber det var en hjælp.
Hygge |
|
|
De dacapoer jeg har hørt, var ikke i super stand. Men der syntes jeg
nemlig at diskanten blev skinger. Men det er nok fordi de ikke var i
super stand. Ejeren snakkede om at der havde været fingre i diskanten.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
| Til top |
|
| |
Gubber Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok en gammel tråd her, men jeg liver den lige op igen 
Jeg har fået fat i 2 gamle sæt Dali Dacapo, som jeg går stykker sammen til noget godt. Det ene sæt er som forventet med bassen i en lukket boks, mens det andet til min overraskelse er en basrefleks-konstruktion.. Denne variant har jeg aldrig hørt om og kan intet materiale finde om den. Filter og basenhed er også anderledes, og det er helt sikkert ikke noget hjemmelavet.
Er det nogen, som ved om der er tale om en mk II eller måske en prototype? Dali lagde jo i deres materiale dengang stor vægt på det lukkede kabinets fortrin i.f.t. bånddiskantens hurtighed..
Robert 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg anmeldte Dali DaCapo for HF dengang i forrige århundrede. Tror det var dengang min PC kørt med DOS programmer, så har INTET tilbage.
Husker diskanten som typisk bånd, men de fordele og ulemper det nu har. Bassen med den udspændte film foran en lille bas internt var godt nok "anderledes". Der var en typisk trommeskinslyd og den øvre mellemtone var noget lukket, for ikke at sige begrænset. Tror ikke det princip ligefrem kan kaldes for vellykket.
Men brug båndet og sæt 4 små 6,5" enheder op ved siden af - så kand det være det spiller. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Gubber Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indslaget og dejligt at nogen kan huske så langt tilbage 
Ja, spøjst system med plastmembranen, og jeg kan godt genkende din beskrivelse af lyden fra basdelen. Måske gør modtsætningen til båndets hurtighed det endnu mere udtalt og den interne kabling til bassen må vist ikke engang bruges til en 4 watt lavenergipære - Meget tynd!
Måske en idé med noget mini linesource, men jeg er ingen ørn til diy, så planen er egentlig at optimere dem, som de er.
Jeg spiller på dem med Rega Cursa/Exon, og det giver godt skub i bunden og dejligt meget liv og glød opadtil, så jeg er godt tilfreds set i lyset af prisen på 250 kr. pr. ht. 
Men du (og andre) har ikke hørt om en basrefleksudgave?? Jeg har ikke spillet på det sæt endnu og er spændt på, hvordan det opfører sig.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 15 December 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt over - og købte et sæt Dali Dacapo forleden. Det skete uden fordomme da jeg intet kendte til modellen. Efter hurtig opsætning kom der strøm på og erhmm... de bånd spiller mine R2904 og M12 en del bagud når man lytter i sweet-spot 4 meter fra højttalerne!
Problemer er der dog flere af. De er svære at trække qua impedanser under 3 Ohm og juice kræves konstant - testet her m. bl.a. Thule PA350B og en udbygget LC Millennium - begge skal stort set skrues helt højre om!
Og der kan ikke spilles bare en anelse højt; bånd-sikringerne (org. 1,6A/F) ryger ved ca. 92-94 dB/peak i sweetspot, og bassen skal have hjælp af en sub for at komme der ned hvor en kontrabas lyder/føles naturlig.
Kan man leve med ca. 85dB/4m og i forvejen har en Amp. med saft, en sub eller 2 synes jeg der er lyd i herreklassen. Megaline benytter vist samme princip såvidt jeg kan se - dog kortere bånd og højere delefrekvens og en pris der er 200 gange højere .
Spørgsmål:
Findes der lignende konstruktioner der er til at komme i nærheden af økonomisk?
Nogen der kender en der evt. kan renovere mine reserve-bånd?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 15 December 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndet er det samme som i Megaline, og så vidt jeg ved kan du stadig købe nye bånd, også til Dacapo, i Klubben.
Grunden til den lavere delefrekvens i Dacapo er konstruktionen med den flade membran foran selve basenheden. For at det virker skal afstanden mellem de to membraner være kortere end bølgelængden på frekvensen de arbejder ved. Det betyder at båndet nemt kan fises af hvis man ikke respekterer sikringens størrelse.
Blot til information.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Sund. Tak for oplysningen vedr. køb af bånd. Tænkte bare at det her var sgu for gammelt til at jeg gad kontakte Klubben eller Dali. Bliver spændende at høre hvad 2*1,25 meter bånd koster nu om dage! Megaline gør nok ikke båndet billigt, trods det er 20 år gammelt?
Afstanden/højttalerne er de originale og sikringer har jo et formål der skal respekteres! Kunne aldrig drømme om at sætte en 1,6A/T eller større i for at hente +2 dB - kortvarrigt. Har som sagt 2 ekstra diskant/mellemtone-enheder stående - som jeg ønsker at renovere. Som du er inde på, ser båndene fra Megaline og Dacapo ens ud lige bortset fra længden - Konfekture fra Damernes Magasin.
Utroligt at Dali i 1989 solgte Dacapo med det bånd og XXL kg. magneter for 3K/stk.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg prisen fra Audio-Nord på nye org. bånd... 2500 kr. stykket! Fik aldrig spurgt om prisen var incl. moms  Bånd er de samme som benyttes i Megaline - bare længere. Prisen betyder at renovering af de 2 ekstra diskantelementer bliver DYI.
|
| Til top |
|
| |
JGreen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg fik prisen for ca.3år siden på 600kr.
Hvis båndet ikke er defækt er det som rel noget nyt skum og rengøreng af kontagt fladeren.
(Viskelæder til blæk er super til det både på båndet og print )
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermed må konstateres at prisen er steget lodret - forudsat det var nye bånd du fik pris på.
|
| Til top |
|
| |