| Forfatter |
|
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, har lige købt en SVS PB12-NSD. den står i en stue på 20 kvm, den spiller egentlig ret godt, altså flytter seriøs meget luft, er dog blevet lidt i tvivl om den spiller lidt upræcis. måske to mindre subs vil havde passet bedre til mit rum? ifølge den her side http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/sv-so und-pb-12nsd-preview så skal min svs sub stå i et rum på 28 kvm før den kommer til sin fulde ret og går under 20 hz men at den vil spille godt alligevel i mindre rum.
grunden kommer lidt af at jeg var i hifiklubben demo rum på ca 30 kvm for at høre et komplet mentor surround setup, her havde de en dali mentor sub spændt til og synes den var mere præcis end min, og det kunne jeg godt savne lidt ved min. har tænkt på at købe sådan en her http://www.av-connection.dk/?PGr=4363&ML=1581 altså en form for rumkorrektion men er i tvivl om det vil hjælpe og måske jeg hellere skulle ud og investere i 2 stk mentor sub istedet?
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal lige siges at jeg på ingen måde er utilfreds med min sub, den er virkelig for syg, overvejer da at også købe en PB12-NSD mere til at stå bagved sofaen og har læst at man så kan undlade rumkorrektion, nogen erfaringer med det?
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Evt. prøv at få tilsendt 2 stk. SB-12 modeller istedet.. Kender ikke MENTOR subben, men tænker lidt SVS er bedre på sub området (bare min intuition).
Når først du bruger 2 stk. subs, så der det vel først dt bliver svært at integrere dem i stuen, da man helst vil undgå de kommer til at udfase hinanden!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay så 2 SB-12'ere vil være bedre end 2 PB-12'ere? simpenhelt fordi det bliver for voldsomt med 2 PB-12'ere i mit rum? men det overvejer jeg lige kraftigt for skal havde 2 subs..
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en SB12-NSD, og den er dejlig præcis. Faktisk er det en af de strammeste woofere, jeg har hørt i den prisklasse, hvorfor jeg også valgte den fremfor den dyrere RXW12, der har en sammenlignelig performance.
En portet sub vil aldrig blive lige så stram / præcis som en lukket, men det betyder ikke, at en portet sub skal lyde upræcis. Umiddelbart tror jeg, at du skal prøve at hygge dig lidt med "Phase"-indstillingen på din PB12, så den er helt afstemt med resten af dit setup. Hvis subben "fyrer af" bare en lille smule før / efter dine mentor, så vil det lyde forkert og upræcist.
Samtidig så kunne det godt lyde som om, at du har skruet for højt op for din sub ift. resten af systemet, så den bliver for dominerende - en sub skal ikke høres, den skal fornemmes.
Et ekstra tip er, at du kan stikke et par sammenrullede sokker i porten, imens du kalibrerer subben - så er du sikker på, at den upræcished, der kan komme fra porten, ikke driller. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok har skruet den ned fra ca 45 til 30 procent nu her i volumen (gain) men den ''phase'' du snakker om har jeg skruet helt ned for, det sagde de i av-connection at jeg skulle?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis afstanden fra lytteposition til hhv. fronter og sub ikke er ens, så kan Phase bruges til at udligne denne forskel, så lyden fra sub og fronter er i fase (altså ankommer samtidig til lyttepositionen). I langt de fleste tilfælde vil det eneste rigtige være, at Phase er skruet helt ned, men der er undtagelser, hvor en let justering af Phase kan stramme lyden op. Men det er noget, du skal prøve dig frem med.
Og som sagt; Du kan eleminere porten, ved at stikke et par sokker i den - så burde bassen næsten svare til en lukket sub. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv nu noget andet det der dali velodyne subs er gode de bedste jeg kender til af hvad jeg har hørt fra folk.
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok takker for de brugbare råd nitroblast, vil prøve det ad og så lige se tiden an her de næste par uger og ser om jeg bliver tilfreds.. ellers ryger der 2 stk mentor sub hjem i stuen istedet.
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg nu bliver tilfreds med min PB-12 og vil købe en PB-12 mere er det så bare at sætte den op eller kræver det nogen form for indstilling når man har 2 subs?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har en super sub - men når du har så meget sub (selvom man sagtens kan have mere) så skal det tøjles rigtigt. Det er
klart at i det frekvensområde hvor subwooferen gengiver, så vil den have nogle store peaks, hvor den spiller markant højere
(og lyden ofte også bruger længere tid på at falde til ro igen) derfor er eq en super start, hvis det skal være let, så brug
noget ala Anti-mode, velodyne sms-1 (eller en af de nyere receivere der har audyssey xt-32), hvis du selv kan noget mere,
så brug mini-dsp eller behringer feedback destroyer. Der er ingen garanti for at en ekstra sub vil løse dine problemer (de
kan hjælpe ift. store dips (hvor basgengivelsen bliver alt for lav - men sjældent overfor peaks).
Prøv også at eksperimentere med placering!!!
En lukket sub, som dali's eller en sb12'er lyder ofte bedre i et mindre rum, fordi de har en faldende output i takt med dybere
hz, hvilket passer godt til mindre rum, da de forstærker de dybere hz i tiltagende grad (jo dybere hz) fra fx 40 hz og nedad.
Det betyder ikke, at du ikke har en super sub, bare at den kan være svær at integrere, fordi den er så kraftfuld - svs
basrefleks subwoofere spiller typisk fladt ned til 20 hz.
Hvis du skulle have en anden sub, så se i stedet for på en sb 13, eller hellere en pb12-plus eller pc12-plus (har selv en i et
lille rum), pb/pc12-plus kan indstilles til at køre som en lukket konstruktion (hvilket jeg gør aktuelt, da det passer fint i mit
lille rum), så har du stadig oceaner af output til film som War of the worlds, kanoner, dybvandsbumber og Tron:-)
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
en behringer feedback destroyer eller audyssey xt-32 i denon 4311 reciver, hvilken er bedst eller er de lige gode?
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
brea-ker skrev:
| en behringer feedback destroyer eller audyssey xt-32 i denon 4311 reciver, hvilken er bedst eller er de lige gode? |
|
|
De er vidt forskellige - ville selv vælge minidsp i stedet for behringer fd - tilsluttes m. USB og lille - meen de kræver begge en masse ift indstilling,
hvor du får et meget godt resultat vha. en receiver m. Xt32, og det kører på auto, og hvis du skal have en ny receiver...
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
| Prøv nu noget andet det der dali velodyne subs er gode de bedste jeg kender til af hvad jeg har hørt fra folk. |
|
|
Hehe det er da hvis hverken Dali eller Velodyne tråden handler om, hvorfor skriver du om noget andre siger er godt, hvis ikke selv du har hørt det 
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Sonic skrev:
| Prøv nu noget andet det der dali velodyne subs er gode de bedste jeg kender til af hvad jeg har hørt fra folk. |
|
|
Hehe det er da hvis hverken Dali eller Velodyne tråden handler om, hvorfor skriver du om noget andre siger er godt, hvis ikke selv du har hørt det 
|
|
|
Tænkte det samme....
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
brea-ker skrev:
| okay så 2 SB-12'ere vil være bedre end 2 PB-12'ere? simpenhelt fordi det bliver for voldsomt med 2 PB-12'ere i mit rum? men det overvejer jeg lige kraftigt for skal havde 2 subs.. |
|
|
Nu har jeg lige kigget lidt på AV-connection.. Synes de SVS er blevet noget dyrerer end da de kun forhandledes hos L-sound!! Men pyt da..
Min lille SB12-plus med 425W BASH amp klarer min stue på 20kvm utroligt godt. Så synes UDEN tøven 2 Mentor subs er SINDSSYGT overKILL!!! Samtidig er det 10.000kr stykket, hvor du eks. kan få den nyere SVS sb13-plus til 12.000. Den har en sølle 1000w forstærker.Det er samtidig et lukket kabinet hvilket jo er godt for en mindre stue.
Og du sparer 8kilo oveni!! Som kan bruges meget mere fornuftigt... Synes 2 stk. subs til din stue er det rene galimatias!!!!!!!!!!!!! 
Og skal du endelig have 2 stk.. Så gå efter SVS og IKKE Dali.. NÆgter at tro at Dalis subs kan følge med SVS på NOGEN MÅDE.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han skal bare beholde den, han har, og så få den integreret ordentligt. Den opfylder til fulde hans behov + en del mere. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
|
|
har skam prøvet velodyne af nede i sønderborg (SPL-1200 Ultra) den lå i 13 tusind men valgte SVS PB12-NSD til 6000 tusind, simpenhelt fordi jeg synes den lød bedre og vildere til under den halve pris. ja man må så leve med at den er noget større men det gør mig intet, synes fatisk den ser ret ond ud i min stue oppe mellem mine fronter.
|
| Til top |
|
| |
brea-ker Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror måske også 2 subs vil være lidt overkill så jeg vælger at beholde den sub jeg har og integrere den ordenligt. med lidt ekstra hjælp fra audyssey EQ xt-32
|
| Til top |
|
| |