Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Akustisk udfordring... Bund mangler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2012 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Jeg har en udfordring herhjemme. Jeg har købt et sæt Dali Concept 6 højttalere til vores store stue. Men jeg synes slet ikke der er bund i. Bassen forsvinder nærmest.
Min forstærker er en Denon AVR 1912 - i næste uge får jeg resten af udstyret, som består i Concept Center, Concept 1 (baghøjttalere) og en Concept 12 sub subwoofer.
Sub'en købte jeg fordi jeg ikke har bund nok - men vil det overhovedet hjælpe? Jeg var nemlig i Hifiklubben i Odense hvor jeg fik lyttet til den sub - og det var kun på bestemte steder i forretningen jeg kunne høre den - ellers var der stort set ingen ændring i "bunden". Sægeren brugte som undskyldning at det jo ikke var et optimeret akustisk rum - nej, sagde jeg - det er min stue altså heller ikke!
Jeg uploader også et forsøg på at lave en grundplan af vores stue - hvordan får jeg mest ud af mit setup? Billedet viser hvordan fronten står nu og hvordan jeg tænker at sætte de resterende højttalere op når de kommer.
Men jeg vil mene at de Concept 6 burde lyde af mere - og ja, jeg har brugt den automatiske kalibrering som forstærkeren tilbyder (den med den medfølgende mikrofon).
Er min opsætning af front helt hen i vejret...? Stuen er jo stor! Og selvom "vinklen" ikke er lytterummet, så forsvinder lyden alligevel den vej og ud i køkkenet...

Til top Vis Zoooidberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zoooidberg

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Bare et gæt / en mulighed / første tanke

1) Flyt din subwoofer til det andet hjørne !
2) Gene helt inde i hjørnet !
2) Leg evt med fasen på denne til du opnår mest / bedst bas !

Det andet hjørne vil være en bedre, stører waveguide for bassen til resten af rummet.

Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Tak for svar, D A O. Nu har jeg ikke fået min sub endnu. Men kan godt se hvad du mener - så den bliver flyttet derhen når jeg får den - den kommer så til at stå klemt inde mellem en kommode og hjørnet - har lige opdateret grundplanen :-)

Jeg forstår bare ikke at der ikke er mere bund i den Concept 6 når de spiller for sig selv.

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hvor langt ude fra vægen står dine 6´ere der? Bagud og til siden...

Hvad er dit rum lavet af? Loft?

Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Der er træloft over det hele.
6'erne står 23 cm. fra væggen og de har begge ca. 150 cm. til sidevæggene.

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Måske et dumt spørgsmål, men er dine Concepter rigtig tilsluttet? Plus til plus - minus til minus.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jan Post - ikke et dumt spørgsmål. Men jeg har været meget opmærksom på at de er sat til de rigtige poler. Jeg bruger QED Original kabler som har skrift på den ene leder, så det er rimelig nemt at overskue om de sidder rigtigt.

Skal de helst stå tæt op af bagvæggen?

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte længere væk fra højttalerne, bevæg dig frem og tilbage - og du vil høre; lyden forandrer sig igennem hele
rummet.
Måske du kun behøver kun at flytte lytte-pladsen 10 - 30 cm ( hvis det er muligt ), for at få mere bas.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 06 April 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

For at få mest muligt ud af din sub, skal du hygge dig med en omgang "sub crawling". Stil subwooferen i lyttepositionen (altså der hvor du har din glo-sofa). Herefter kravler du (bogstaveligt talt) rundt i hele rummet langs væggene, og det sted, hvor du oplever bassen som kraftigtst, vil være det optimale sted at placere subben.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det kan meget vel tænkes at rummet "æder" bassen. Men du bør lige checke at recieveren er opsat rigtigt. Indstillingen af
fronthøjttalerne skal være sat til fuldt frekvensområde, da den dybe bas ellers filtreres fra.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder på det du skriver som om du ikke er klar over at der i et rum er stående bølger og dermed både maxima og
minima i volumen på den bas du hører.

Det sælgeren fortalte dig var rigtigt, jeg tror bare ikke du forstod betydningen af det.

Når du har stående bølger og det har du, så vil der være områder rent fysisk i din stue hvor bassens refleksion fra
rummets flader udfaser hinanden. Det kan du let udforske ved at kun have din sub kørende og så gå rundt i din stue.
Mon ikke du oplever et ret så "vekslende" basniveau.

Det du bør gøre er at finde den lytteposition hvor bassen er bedst og så "bygge" opstillingen op derfra.

Som du viser det i din tegning sidder du ikke særlig langt fra midtersektionen af stuen og ganske rigtigt, her er der som
regel mindst bas.

Prøv at vende din opstilling 180 grader så du sidder hvor fjernsynet er lige nu og så sæt dit fjernsyn på en skænk, bare
for at prøve :O)

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Tænker altså også at du kan få mere ud af de Concept 6`ere med en kraftigere forstærker, trods de er let-drevne.

Uden tvivl bassen forsvinder ud på det "større" areal af stuen... Der kommer utvisteligt mere styr på basserne med mere effekt, både stammere bas, men også så det kan mærkes mere at bassen "er til stede". 

Større højttalere/enheder på samme + større forstærker, ville nok være en fordelagtighed.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
Hmm.. Tænker altså også at du kan få mere ud af de Concept 6`ere med en kraftigere forstærker, trods de er let-drevne.

Uden tvivl bassen forsvinder ud på det "større" areal af stuen... Der kommer utvisteligt mere styr på basserne med mere effekt, både stammere bas, men også så det kan mærkes mere at bassen "er til stede". 

Større højttalere ville nok være en fordelagtighed.

Vrøvl.. Mere effekt vil ikke give mere styr på basserne, og det er ikke effekt han mangler.. Større højttalere vil heller ikke ændre ret meget.. Udfordringen er, at han ikke har nogen væg bag lyttepositionen, og dermed er der intet til at reflektere (eller "holde på") lydbølgerne.. Det er heller ikke optimalt, at der er en vinkling på stuen, for det åbner op for, at lydbølger udfases / neutraliseres..

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2012 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Chromosome skrev:

Større højttalere ville nok være en fordelagtighed.

Vrøvl.. Mere effekt vil ikke give mere styr på basserne, og det er ikke effekt han mangler.. Større højttalere vil heller ikke ændre ret meget.. Udfordringen er, at han ikke har nogen væg bag lyttepositionen, og dermed er der intet til at reflektere (eller "holde på") lydbølgerne.. Det er heller ikke optimalt, at der er en vinkling på stuen, for det åbner op for, at lydbølger udfases / neutraliseres..

Hehe nej her det dig der vrøvler mere effekt giver mere styr på bassen basta  og det er nok ikke alverden hans snurrerundt reciever smider af sig, men du har da ret i det med stuen

Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Hehe nej her det dig der vrøvler mere effekt giver mere styr på bassen basta

Nej. Hvis receiveren kan drive højttalerne ved den ønskede lydstyrke, uden at forvrænge, så vil mere effekt ikke bidrage med noget.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

IMO er det måske lidt forkert at prøve at bryde dårlig/umulig akustik med ekstra tilført effekt... Det vil altid være det forkerte sted at starte, når man ved for i forvejen hvor dårligt rummet responderer på den allerede nuværende lyd. Hvis vi tager forskellen i "strammere bas med større forstærker" i forhold til at lave et "nyt setup på en anden måde i stuen" Vil der være størst udbytte i at lave en ny opsætning... En ganske almindelig surroundreceiver kan sagtens blæse der-u-a uden problemer. Få styr på rummet... thats it!

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej, er du helt sikker på at fronterne er sat til "Large" under speaker setup/speaker config-menuen. Prøv evt. at indstille Subwoofer på "No".

Venlig hilsen John

Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 06 April 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Her vil jeg altså helt holde med m.m.m   naturligvis vil mere effekt givi en forbedring men helt at genfinde den forsvundne bas vil altså ikke ske. Så inden en eller anden finder på at det nok er dine kabler der er skyld i det hele så prøv med flytning af det hele.

Min egen stue minder meget om din men jeg har det hele opstillet mod den væg hvor du har din halvmur. Min er dog en hel væg   min sofa står ca midt i rummet. Her har jeg super god bas men bevæger jeg mig hen i vinklen så forsvinder den næsten.  Jeg har prøvet for sjov at opsyille på andre måder   også som dit står med meget ringe resultat.

Altså spar dine penge og flyt rundt.

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Sendt: 06 April 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

NitroBlast har ret. Jeg har selv lignende erfaringer fra min førstesal - der ellers har super god akustik pga. skrå vægge,
hanebånd, tæpper osv., men visse opstillinger virker bare ikke - f.eks. en opstilling der minder meget om din. Glem alt om
udstyr, følg HIFY's råd: Spar dine penge og flyt rundt. Hvis du ikke får lov at møblere om, så er det vist bare konen, der skal
skiftes ud.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2012 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Prøv at lytte længere væk fra højttalerne, bevæg dig frem og tilbage - og du vil høre; lyden forandrer sig igennem hele
rummet.
Måske du kun behøver kun at flytte lytte-pladsen 10 - 30 cm ( hvis det er muligt ), for at få mere bas.

Det prøver jeg når jeg kommer hjem igen. Men jeg har allerede bemærket at når jeg står mellem siddevæggen og en af højttalerne så er der mere bund/bas.
NitroBlast skrev:
For at få mest muligt ud af din sub, skal du hygge dig med en omgang "sub crawling". Stil subwooferen i lyttepositionen (altså der hvor du har din glo-sofa). Herefter kravler du (bogstaveligt talt) rundt i hele rummet langs væggene, og det sted, hvor du oplever bassen som kraftigtst, vil være det optimale sted at placere subben.

Den metode har jeg hørt om. Den skal jeg i hvert fald bruge :-)
nesdam skrev:
Det kan meget vel tænkes at rummet "æder" bassen. Men du bør lige checke at recieveren er opsat rigtigt. Indstillingen af
fronthøjttalerne skal være sat til fuldt frekvensområde, da den dybe bas ellers filtreres fra.

Den er sat til ”sub off” og fronten til ”large”. Kan frekvensen stadig være aktiveret så?
Mercury skrev:
Det lyder på det du skriver som om du ikke er klar over at der i et rum er stående bølger og dermed både maxima og
minima i volumen på den bas du hører.

Det sælgeren fortalte dig var rigtigt, jeg tror bare ikke du forstod betydningen af det.

Når du har stående bølger og det har du, så vil der være områder rent fysisk i din stue hvor bassens refleksion fra
rummets flader udfaser hinanden. Det kan du let udforske ved at kun have din sub kørende og så gå rundt i din stue.
Mon ikke du oplever et ret så "vekslende" basniveau.

Det du bør gøre er at finde den lytteposition hvor bassen er bedst og så "bygge" opstillingen op derfra.

Som du viser det i din tegning sidder du ikke særlig langt fra midtersektionen af stuen og ganske rigtigt, her er der som
regel mindst bas.

Prøv at vende din opstilling 180 grader så du sidder hvor fjernsynet er lige nu og så sæt dit fjernsyn på en skænk, bare
for at prøve :O)

mvh. Asger

Det lyder egentlig logisk.
Jeg har været rundt og lyttet forskellige steder. Og det er som om at bassen mangler foran højttalerne. Ved siden af dem er der en anelse mere. Måske er det bare indbildning.
Jeg har faktisk snakket med konen om at vende det hele om – ”problemet” bliver så bare at tv’et vil kunne ses fra gaden – og inviterer det ikke til indbrud? :)
Chromosome skrev:
Større højttalere/enheder på samme + større forstærker, ville nok være en fordelagtighed.

Nu er hele anlægget HELT nyt. Det er sælger i hifiklubben der har anbefalet forstærkeren til de højttalere – så ligefrem købe ny forstærker nu vil jeg være lidt ked af :-) Men hvilken en ville du anbefale hvis jeg skulle vælge en større?
NitroBlast skrev:
Vrøvl.. Mere effekt vil ikke give mere styr på basserne, og det er ikke effekt han mangler.. Større højttalere vil heller ikke ændre ret meget.. Udfordringen er, at han ikke har nogen væg bag lyttepositionen, og dermed er der intet til at reflektere (eller "holde på") lydbølgerne.. Det er heller ikke optimalt, at der er en vinkling på stuen, for det åbner op for, at lydbølger udfases / neutraliseres..

Jeg håber du har ret! Det er jo nemmest hvis min forstærker passer til højttalerne som det er nu. Jeg spurgte chefen/konen om jeg måtte sætte en væg op, så vinklen forsvandt – det måtte jeg ikke ;-)
Jeg må få det til at fungere som stuen ser ud – jeg ved det er en ”akustisk udfordring”.
[/QUOTE] Hehe nej her det dig der vrøvler mere effekt giver mere styr på bassen basta   og det er nok ikke alverden hans snurrerundt reciever smider af sig, men du har da ret i det med stuen [/QUOTE]
Den er ikke den stærkeste forstærker/receiver i butikken – men synes nu alligevel at den burde kunne levere noget ordentligt…
[/QUOTE]Nej. Hvis receiveren kan drive højttalerne ved den ønskede lydstyrke, uden at forvrænge, så vil mere effekt ikke bidrage med noget.[/QUOTE]
Som sagt, jeg håber virkelig du har ret :-)
M.M.M. skrev:
Hejsa...
IMO er det måske lidt forkert at prøve at bryde dårlig/umulig akustik med ekstra tilført effekt... Det vil altid være det forkerte sted at starte, når man ved for i forvejen hvor dårligt rummet responderer på den allerede nuværende lyd. Hvis vi tager forskellen i "strammere bas med større forstærker" i forhold til at lave et "nyt setup på en anden måde i stuen" Vil der være størst udbytte i at lave en ny opsætning... En ganske almindelig surroundreceiver kan sagtens blæse der-u-a uden problemer. Få styr på rummet... thats it! 

Jeg kæmper for at få styr på rummet – det skal komme til at virke! Løsningsforslag modtages med kyshånd! Jeg har allerede fået et med at vende det hele 180 greder. Det forslag skal lige op og vende på chefplan (konen) før jeg tør gøre det :-)
John P. skrev:
Hej, er du helt sikker på at fronterne er sat til "Large" under speaker setup/speaker config-menuen. Prøv evt. at indstille Subwoofer på "No".

Venlig hilsen John

Jep. Front til large og ”no sub”.
HIFY skrev:

Her vil jeg altså helt holde med m.m.m   naturligvis vil mere effekt givi en forbedring men helt at genfinde den forsvundne bas vil altså ikke ske. Så inden en eller anden finder på at det nok er dine kabler der er skyld i det hele så prøv med flytning af det hele.
Min egen stue minder meget om din men jeg har det hele opstillet mod den væg hvor du har din halvmur. Min er dog en hel væg   min sofa står ca midt i rummet. Her har jeg super god bas men bevæger jeg mig hen i vinklen så forsvinder den næsten.  Jeg har prøvet for sjov at opsyille på andre måder   også som dit står med meget ringe resultat.
Altså spar dine penge og flyt rundt.

Jeg håber ikke jeg skal ud og købe ny/større forstærker nu allerede. 1912’eren er jo helt ny :-)
Det var måske ikke en helt dum løsning. Men hvis jeg har fronten og tv til at stå ved halvmuren, bliver resultatet så ikke det samme? Der vil jo stadig være en vinkel hvor lyden kan forsvinde…
DIYLars skrev:
NitroBlast har ret. Jeg har selv lignende erfaringer fra min førstesal - der ellers har super god akustik pga. skrå vægge,
hanebånd, tæpper osv., men visse opstillinger virker bare ikke - f.eks. en opstilling der minder meget om din. Glem alt om
udstyr, følg HIFY's råd: Spar dine penge og flyt rundt. Hvis du ikke får lov at møblere om, så er det vist bare konen, der skal
skiftes ud. 

Haha, jeg får nok ikke lov til at skifte hende ud :-) Det bestemmer hun jo ;) Ej, jeg er nu meget glad for hende (hun læser måske med).
Vi skal have flyttet rundt – det lyder som løsningen.
Men mine gamle højttalere (fra 1965) som bestod af et sæt med 2*10”, 2*4” og 2*1,5” og en Pioneer SA-706 forstærker (samme årgang vist) kunne godt levere noget bund. Den forstærker havde så også en ”loudness” funktion samt en drejeknap til bassen – ikke den bedste lyd. Men der kunne altså godt komme bund/bas ud. Den forstærker er måske også meget kraftigere en Denon AVR 1912…?

Mine gamle højttalere ;-) Ses her:

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum