| Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, igen igen :-)
Da jeg er nybegynder indenfor hifi, vil jeg gerne vide hvor vigtig frekvensgangen er for valg af højtalere?
Jeg er klar over, den sikkert skal kunne gå så lavt og højt som muligt, men hvor vigtigt er det for valg af højtalere?
I må bære over med denne hifi-rookie ;-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan højttaleren spiller i dit rum er helt umuligt at forudsige, så det har for så vidt ikke den store betydning.
Jeg vil personligt hellere have en 15" bas der kan spille magtfuldt til 40 Hz, end en lille 8" der puster efter vejret men kan spille til 25 Hz.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så frekvensgangen siger ikke noget om hvor bredt højtalerne kan tonerne?
Beklager hvis jeg er helt galt på den :D
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, det siger noget om hvor meget den kan få med, men ikke hvor godt den gør det.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu da du både spiller musik og ser film med lyden over dine højttalere, er en frekvens gang på 40hz-20000hz godt at have. Ellers kan det blive lidt tamt ved større lydstyrker set fra den dybeste bas. Så det er bedre som Kjeldsen siger, at have et vis membran areal i dette område. En lille størrelse som Dali Mentor 1 kan jo godt komme pænt ned, men det kniber med at få flyttet noget luft. En væsentligt større gulv model, der har samme frekvensgang giver noget mere klang og størrelse på musikken og kan bedre spille højt uden blive presset.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Nu da du både spiller musik og ser film med lyden over dine højttalere, er en frekvens gang på 40hz-20000hz godt at have.
Ellers kan det blive lidt tamt ved større lydstyrker set fra den dybeste bas. Så det er bedre som Kjeldsen siger, at have et vis membran areal i dette
område. En lille størrelse som Dali Mentor 1 kan jo godt komme pænt ned, men det kniber med at få flyttet noget luft. En væsentligt større gulv
model, der har samme frekvensgang giver noget mere klang og størrelse på musikken og kan bedre spille højt uden blive presset. |
|
|
Jeg har ikke planer om, at spille højt...
Og gulv-højtaler kan ikke blive en mulighed, da jeg ikke får plads til dem i en lille ungdoms-bolig.
Så er det måske en ide at supplere mentor med en god lille sub?
20.000 hz på toppen, er da ikke særlig meget?
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du ikke har pladsen til gulvhøjtalere så blir du jo nød til at ha en sub til at tage sig af 120hz og nedefterhvis ikke mere, for ellers vil du komme til at mangle bund fra de små højtalere. så skal du måske kigge efter nogle reolhøjtalere eller stander med min 5,5" bas så kan du i enkelte modeller sagtens få et fornuftig bas niveu. her tænker jeg især hvis du skal kunne høre fornuftig musik. det ku ikke meget ved at hører musik på højtaler uden bund..
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
20000hz er ganske fint og nok til de fleste. men kommer man op i bedre klasser kommer de op på langt mere. nogen sir de kan høre forskel på om de kan gå til 23000hz eller 30000hz. men jeg mener jo at det menskelige øre stopper ved 18000hz som voksen og baby'er kan høre op til 22000hz mener jeg.. SÅ det er vel ligesom så meget andet lidt noget indbildning. ;-)
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
hvis du ikke har pladsen til gulvhøjtalere så blir du jo nød til at ha en sub til at tage sig af 120hz og nedefterhvis ikke mere, for ellers
vil du komme til at mangle bund fra de små højtalere. så skal du måske kigge efter nogle reolhøjtalere eller stander med min 5,5" bas så kan du i
enkelte modeller sagtens få et fornuftig bas niveu. her tænker jeg især hvis du skal kunne høre fornuftig musik. det ku ikke meget ved at hører musik
på højtaler uden bund.. |
|
|
Når jeg kigger på dit setup, vil du sikkert anbefale et sæt focal? ;-)
Muligvis chorus 806v?
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
20000hz er ganske fint og nok til de fleste. men kommer man op i bedre klasser kommer de op på langt mere. nogen sir de kan høre
forskel på om de kan gå til 23000hz eller 30000hz. men jeg mener jo at det menskelige øre stopper ved 18000hz som voksen og baby'er kan høre op
til 22000hz mener jeg.. SÅ det er vel ligesom så meget andet lidt noget indbildning. ;-) |
|
|
Valgte du focal fordi hififreaks ligger i Esbjerg, eller hvorledes?
Jeg har nemlig selv overvejet chorus 806 v
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
20000hz er ganske fint og nok til de fleste. men kommer man op i bedre klasser kommer de op på langt mere. nogen sir de kan høre
forskel på om de kan gå til 23000hz eller 30000hz. men jeg mener jo at det menskelige øre stopper ved 18000hz som voksen og baby'er kan høre op
til 22000hz mener jeg.. SÅ det er vel ligesom så meget andet lidt noget indbildning. ;-) |
|
|
Dali's ikon 2 som koster 2800 kr pr højtaler kommer over 30.000 hz mener jeg.
Er det så en bedre højtaler? :-)
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg valgte Focal fordi jeg syntes de spiller skide godt. jeg havde B&W før og de spillede også godt men ikke helt på højde med Focal. jeg har ikke købt Focal fordi hififreaks ligger i esbjerg. men har købt dem fordi jeg blev positivt overrasket over hvor godt de spillede og de første focal jeg havde var 806. som jeg faldt for med det samme. de har så efterfølgene fået meget ros & forstår det godt da de spiller super til prisen og kan spille alt musik.
Jeg har fået en super service ved hififreaks og kan kun anbefale dem. men du skal være hurtig de forhandler nemlig snart ikke focal længere..
men har set et sæt 806 på brugtmarkedet for et par dage siden..
Nej det mener jeg faktisk slet ikke da jeg hader lyden i Dali. de er kedelige og mangler bund. de er alt for dominerende i diskanten og det bliver jeg personlig træt af at høre på. vil til en hver tid hellere tage B&W frem for Dali. og Focal frem for B&W & Dali.
Jeg har ikke brugt et eneste sekundt på at kige efter frekvens kurver da jeg skulle ha højtalere. da jeg mener ens øre siger langt mere om hvordan noget lyder end en masse tal. Så efter min mening skal du bare ud at lytte og køb det du syntes lyder godt og skid på de tal. og husk lyt til en masse forskelligt.. især alt andet end hifiklubben's produkter.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bedre kan lide B&w end Dali, så er focal nok desværre ikke noget for mig :-(
B&w er nemlig for varme og lukkede til min smag.
Dali er åbne og lyse, hvilket falder mere i min smag...
Jeg troede ellers, at focal var næsten lige så lyse som Dali.. Det har jeg nok misforstået så :-)
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Hvis du bedre kan lide B&w end Dali, så er focal nok desværre ikke noget for mig :-(
B&w er nemlig for varme og lukkede til min smag.
Dali er åbne og lyse, hvilket falder mere i min smag...
Jeg troede ellers, at focal var næsten lige så lyse som Dali.. Det har jeg nok misforstået så :-) |
|
|
Plus, jeg har en rimelig mørk forstærker (NAD), og skal derfor have nogle lyse højtalere, hvis jeg vil opnå min ønskede lyd som er lys, åben og sprød
:-)
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu skrevet til forskellige forhandlere for at høre, om de har mulighed for at sende et demo-sæt til mig, så jeg kan lytte på dem herhjemme.
Ærligt, så aner jeg ikke, om forhandlerne gør den slags, men det værste jeg kan få er et nej :-)
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja B&W er varme i lyden hvilket jeg godt kan li. men det er ikke alle modeller der er lige gode. & ang NAD varm neeeejjj syntes jeg bestemt ikke. de er indelukket og kedelige. minder mig mest om en papkasse.(også kaldt mørk) med mindre det er M serien. men kan du godt li den skrigene diskant fra Dali så tror jeg ikke du skal vælge Focal. selvom jeg har læst nogen sige at den har en dominerende diskant med det forkerte grej. hvilket jeg slet ikke kan forstå. for syntes de lyder helt som højtalere skal lyde i mine øre. & tror slet ikke at Focal og NAD er en god kombination igen med mindre det er M serien..
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
Ja B&W er varme i lyden hvilket jeg godt kan li. men det er ikke alle modeller der er lige gode. & ang NAD varm neeeejjj syntes jeg
bestemt ikke. de er indelukket og kedelige. minder mig mest om en papkasse.(også kaldt mørk) med mindre det er M serien. men kan du godt li den
skrigene diskant fra Dali så tror jeg ikke du skal vælge Focal. selvom jeg har læst nogen sige at den har en dominerende diskant med det forkerte
grej. hvilket jeg slet ikke kan forstå. for syntes de lyder helt som højtalere skal lyde i mine øre. & tror slet ikke at Focal og NAD er en god kombination
igen med mindre det er M serien.. |
|
|
Jeg er nu ellers meget glad for min forstærker (NAD)
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
yossi skrev:
Ja B&W er varme i lyden hvilket jeg godt kan li. men det er ikke alle modeller der er lige gode. & ang NAD varm
neeeejjj syntes jeg
bestemt ikke. de er indelukket og kedelige. minder mig mest om en papkasse.(også kaldt mørk) med mindre det er M serien. men kan du godt li den
skrigene diskant fra Dali så tror jeg ikke du skal vælge Focal. selvom jeg har læst nogen sige at den har en dominerende diskant med det forkerte
grej. hvilket jeg slet ikke kan forstå. for syntes de lyder helt som højtalere skal lyde i mine øre. & tror slet ikke at Focal og NAD er en god kombination
igen med mindre det er M serien.. |
|
|
Jeg er nu ellers meget glad for min forstærker (NAD) |
|
|
Jeg har lige fået den... Det ville derfor være ret åndssvags at sælge den...
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og NAD m-serie koster minimum 10.000 dk.
Jeg har hverken lyst eller råd til at give så meget for en forstærker!
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2012 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jo en smagsag. vi kan heldigvis ikke alle lige det samme. så ville det være kedeligt. Men hvor mange forskellige forstærkere har du lyttet til inde du valgte ? for som jeg ser på det kan jeg slet ikke forstå hvorfor du ikke har valgt en Denon eller Sony forstærker i stedet for nu hvor du så godt kan li den lyse lyd. det gir ikke meget mening for mig at du har valgt en NAD. jeg ville heller købe en lys forstærker og varme højtalere forstå mig ret. end at købe en mørk forstærker og så finde lyse højtalere..
|
| Til top |
|
| |