Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabel stik til et par Jamo højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Azakiel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2012
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all,

Jeg har netop modtaget nogle efterhånden meget gamle Jamo Atmosphere højtalere, men mit problem er at jeg ikke kan
genkende den type kabelstik der sidder i højtalerne. Det minder mig umiddelbart om et 4-pin ATX stik fra blandt andet
computere, men har aldrig set det som et lydkabel før.

Jeg håber i kan hjælpe med at identificere kabelstikket.

Til top Vis Azakiel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azakiel Besøg Azakiel's Websted

Azakiel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

evt. kunne en vurdering af værdi på sådanne et par gamle højtalere også være rar at høre. De virker begge perfekt, man kan
dog godt se de er af ældre dato. Dertil skal den ene halogenpære der sidder i den ene højtaler lige sættes fast, da den har
rystet sig løs.
Til top Vis Azakiel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azakiel Besøg Azakiel's Websted

Azakiel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

er der ingen der har et bud på enten en vurdering af selve højtalerne, eller hvilken type kabel der er tale om?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Prøv, at gå ind på jamos hjemmeside og send dem en mail derfra og spørg til dette stik.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Er bange for at de har nogen stor pengeværdi i DK, det er ikke en eftersøgt model, men på ebay ser det ud til at de kan koste lidt: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksi d=p4340.l2557&rt=nc&nma=true&item=260696683869&a mp;a mp;si=HXvSHJoHf7gjFsJYoZBPdvLDUaw%253D&viewitem=&ori g_cvip=true&rt=nc

De lidt specielle stik skyldes at der skal strøm til pærerne - hver højttalere får strøm fra en transformator http://bbs.diguo.hk/thread-12336-1-1.html, så vidt jeg kan se skal højttalerkablerne forbindes andetsteds?

Rettelse - det ser alligevel ud til at både lyd og strøm går via stikket.
Hvis du ikke har de originale transformatorere, kan du overveje at fjerne stikket, og forlænge de 2x2 kabelsæt nogle få cm, og så sætte samlemuffer på - så kan du anvende en generisk strømforsyning.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Azakiel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

De lidt specielle stik skyldes at der skal strøm til pærerne - hver højttalere får strøm fra en transformator
http://bbs.diguo.hk/thread-12336-1-1.html, så vidt jeg kan se skal
højttalerkablerne forbindes andetsteds?

Rettelse - det ser alligevel ud til at både lyd og strøm går via stikket.Hvis du ikke har de originale transformatorere, kan du
overveje at fjerne stikket, og forlænge de 2x2 kabelsæt nogle få cm, og så sætte samlemuffer på - så kan du anvende
en generisk strømforsyning.

Har også prøvet direkte at sætte et kabel i 2 af de fire porte (Havde haft den ene højtaler skildt ad, og kunne se at 2 af
kablerne gik til pæren, mens de 2 sidste gik til selve enheden) Tror du det ville være muligt helt at koble pæren fra, og blot
forbinde kablet fra min forstærker til kablerne til højtalerenheden, med en samlemuffe eller lignende?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Azakiel skrev:

Har også prøvet direkte at sætte et kabel i 2 af de fire porte (Havde haft den ene højtaler skildt ad, og kunne se at 2 af
kablerne gik til pæren, mens de 2 sidste gik til selve enheden) Tror du det ville være muligt helt at koble pæren fra, og blot
forbinde kablet fra min forstærker til kablerne til højtalerenheden, med en samlemuffe eller lignende?

Helt sikkert, bare du sørger for at fasen(+/-) er ens på begge højttalere så de ikke spiller i modfase.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Azakiel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert, bare du sørger for at fasen(+/-) er ens på begge højttalere så de ikke spiller i modfase.

[/QUOTE]

Super, tror jeg vil se på sådan en løsning hvis jeg ikke kan få fat på et originalt kabelstik. Jeg takker for hjælpen :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes