Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste højtalere til lille rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
joepacman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej venner

Jeg er ny på dette forum og også ny i hifi-verden. Jeg skal til at sætte mit første rigtige stereo system op, og derfor har jeg oprettet mig her for at få gode råd fra mere erfarne lyd-interesserede.

Jeg er på udkig efter et par nye "rigtige" højtalere, som skal erstatte mine computerhøjtalere. Jeg vil gerne bygge et ordentligt stereo system op med rigtig god lyd. Men inden vi begynder at diskutere mærker, modeller og priser er der noget grundlæggende jeg vil have på plads:

Hvilken TYPE højtalere bør jeg gå efter?

Kompakthøjtalere? kompakt + sub? gulvhøjtalere? andet?

• Det er til et lille værelse: 3,5*2,7*2,5m (l*b*h)
  • Højttalerne skal udelukkende bruges til musik, mest jazz, soul, funk og hip hop
  • Lyden vil komme fra computer eller (primært) fra SL-1210 MK2 paldespiller (via forstærker)

Egne overvejelser:

Siden højttalerne skal bo i et lille, firkantet værelse tænker jeg, at gulvhøjtalere vil tage for meget plads og desuden virke overdrevet i et lille værelse. Derfor hælder jeg mest til kompakthøjtalere. Men så kommer overvejelserne om jeg skærer for meget bas af ved at vælge kompakthøjtalere. Måske skulle jeg vælge nogle mindre kompakthøjtalere og supplere med en subwoofer? Eller ville det være bedre at vælge nogle større kompakthøjtalere, der når tilstrækkeligt ned i de lave frekvenser? Og skal jeg placere eventuelle kompakthøjtalere på skrivebordet/reolen, på stativ eller på væggen?

Her er lidt overvejelser at begynde på. Hvad synes I?

Tak for hjælpen!

Til top Vis joepacman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joepacman

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Med kompakt højttaler er det typisk med (dyb)bassen man går på kompromis med. Mellemtone samt diskant kan sagtens hamle op med de bedste, forudsat man køber nogle af en hvis kvalitet/konstruktion.

Det er ikke sikkert du føler behov for mere bass. Hvis det andet er tilfældet, kan en subwoofer komme på tale. Ellers kan den øvre bass sagtens være at meget høj kvalitet. Stram, hurtig og ingen bulder.

Standere virker absolut bedst i denne sammenhæng. Typisk er fodprintet det samme som en mindre gulvhøjttaler når denne løsning bruges. Bedre end bare at placere dem enten i reolen eller hænge dem op på væggen.

I disse højttaler er der også typisk en bassport, enten bagudvendt, forudvendt, eller nogen måske ligefrem under højttaleren. Bagudvendte skal generelt have lidt mere luft til bagvæggen, der findes sikkert nogen hvor det forholder sig anderledes.

En mindre gulvhøjttaler kan sagtens virke, da de har samme fodprint som en stander. Her kan man måske få en lidt dybere bass, da kabinettet er større, her benyttes også typisk en bassport som ved kompakt. Man sparer desuden udgiften på standere.

Min erfaring siger at kompakt er en smule mere krævende at drive, derfor skal forstærkeren også kunne følge med for at få god styr på lyden. Bare fordi de er små, er der nødvendigvis ikke sammenhæng i hvad de kræver af kraft. I sidste ende er det vel gældende i mere eller mindre grad for alle højttalere - match er altid en god start.

Der er mange bud derude på løsninger, og er sikker på du får en masse bud. Rådet må være du sætter dig et budget, og kigger på markedet. Lyt dig frem til det der giver det bedste resultat efter din mening og opfylder dine krav til pris/ydelse. Hvis du har en lille forstærker, skal du ud at kigge på nogle mere følsomme højttalere den ikke alt for mange lave dyk i impedans.

Hvis din forstærker har saft og kraft, så er udbuddet også større, da du ikke er begrænset af ydelsen af din forstærker i samme grad som det omvendte scenarie.

Du må hellere ud og lytte min ven.

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige at en stander højtaler er en rigtig god ide da de fleste kan klare hele frekvens området. & de skal som skrevet stå på en stander som er ca 60-100 cm høj alt efter hvor du skal sidde og lytte til dem fra. jeg har selv haft forskellige modeller og mange af dem gør det rigtig godt også i større rum. men jeg vil også mene at en mindre gulvhøjtalere kan være en god løsning. den vil kunne gi lidt extra bas og vil måske gi bedre helhed i lydbilledet. Men jeg vil råde dig til at komme ud og lytte til en masse forskelligt både nyt og brugt så du kan gøre dig et indtryk af hvilken slags lyd du er ude efter og du skal selvfølgelig lytte til både gulv højtalere og stander højtalere..
Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er personlig modstander af en subwoofer til musik brug i hjemmet da den i langt de fleste tilfælde vil være dominerende. og kan være rigtig svær at indstille korrekt. jeg har også selv prøvet denne løsning og syntes ikke det lyder lige så godt som fx en gulvhøjtaler eller en god stander.. jeg syntes faktisk at en 2½ vejs højtaler spiller bedre end en 3 vejs i mange tilfælde..

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Monitor III er en fin lille højttaler, og så koster den ikke kassen.

joepacman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Tak for et rigtig nyttigt svar jmk74

Jeg tror nok, at jeg helst vil undgå en subwoofer. Den kan jo næsten også kun stå i et hjørne, og det er vist ikke så godt for bas-lyden? Desuden vil det nok også være muligt at finde en kompakt, som opfylder mine bas-behov :)

Men valget må stå mellem forholdsvis store kompakthøjttalere med en fyldig bas eller guldhøjttalere. I begge tilfælde vil en forudvendt basport vel være det bedste? - så de ikke kræver meget plads bagtil.

Du siger jo noget klogt mht footprint, for en stander og en guldhøjtaler fylder jo faktisk ligemeget, bortset fra at en guldhøjttaler måske fylder mere "for øjet" sammenlignet med en stander...

Men: Ville det ikke være muligt at hænge nogle gode kompakthøjttalere op på væggen? Hvis de nu har foudvendt basport? På den måde ville jeg jo spare en del plads i forhold til stander/ gulv. Eller ville det være synd for lyden?

Men jo... Jeg må nok ud at lytte til nogle forskellgie højttalere. Mon ikke det er bedst at vælge højttalere først og så passende forstærker end omvendt rækkefølge? :)

Og Yossi: Ja på nuværende tidspunkt hælder jeg nok også mest til den kompakte løsning :)

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart gå efter at få en stander højtaler på stander. løsningen med at hænge dem på vægen er ikke optimal efter min mening. det lyder bare så meget bedre når de kommer væk fra vægen og spille.

Ja du skal gå efter en fremad vendt port de er klart nemmest at plasere og det gælder både en gulv og en stander ht.

Og ja du kan sagtens vælge højtaler først og forstærker bagefter. men husk på at en forstærker ændre også på lyden i højtaleren. Så du kan godt gå hen og finde en højtalere du syntes lyder skide godt og så finde en forstærker bagefter som du syntes lyder godt men det ikke sikkert de vil spille godt sammen. så det bedste er selvfølgelig at lytte til noget forskelligt sat sammen så du kan høre forskellen mellem de forskellige forstærkere og højtalere..

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jamen hvis du ikke allerede har en forstærker, så gør det det jo lidt nemmere, forstået på den måde dine valg som udgangspunkt ikke er begrænset af forstærker.

Jeg ville bestemt mene det var synd for lyden at hænge gode højttalere op på væggen. De skal jo også spille i en hvis højde ift. for din lytteposition er, derfor ville de hænge lavt (?) - hvor fedt ser det lige ud?

Husk parring er udstyr er alpha/omega. Synergi er vigtigt, det er det der gør slutresultatet så meget bedre. Det forholder sig med det samme mht. rummet du benytter. Hvad virker et sted, virker måske ikke et andet. Lån hjem hvis muligt.

Nu kender jeg ikke dit budget, men man kan sagtens få gode og brugbare løsninger i (næsten) alle prislag.

Efter min egen mening er din Technics 1210 mkII en rigtig god pladespiller. Den kan sagtens indgå i et seriøst anlæg. Der jo mange muligheder i opgraderinger, men den er jo fin lige ud af boxen.

Hvad kom først, hønen eller ægget? Det er nemmere at starte med et udgangspunkt; hvis du har en forstærker finder du nogle højttalere der virker godt sammen, eller omvendt. Ellers er det din pengepung der vælger hvor du starter.

Prøv noget andet end Hifi-klubben, kun! (AV AV AV - nu får jeg tæsk)  Der er bare så meget mere derude på markedet end lige der, men lad endelig dine ører guide dig.

joepacman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Ok.

Tråden her har fået mig sporet mere ind på hvilken type højttaler jeg vil gå efter, og det var jo lige det jeg (i første omgang) gik efter. Valget er nok landet på¨kompakthøjttaler på stander. - med forudvendt basport.

Mht budget: Jeg er en 18 år og går på gymnasium. Har et fritidsjob ved siden af - Så jeg har jo ikke de helt store penge at rykke med, men jeg er god til at spare og ikke mindst prioritere - og lige mht lyd er jeg villig til at bruge en god slat. Jeg har det også sådan, at jeg hellere vil vente lidt længere og købe noget rigtig godt 1. gang, end at købe noget mindre godt for så lidt senere at opgradere.

Jeg havde nok forestillet mig noget i stil med 3.000 for forstærker og 4-5.000 for et par højtalere. Ja det gælder jo om at det passer godt sammen, og hele systemet spiller jo ikke bedre end det svageste led, så kvaliteten af forstærker og højttalere skal jo også gerne stemme overens, men mon ikke forstærker og højttalere i de prisklasser vil matche ok?

Mht. højttalere er der jo mange muligheder... Har bl.a. kigget på Dali og B&W, hvilket som udgangspunkt vel er meget godt.

Jeg har ikke handlet i hifiklubben endnu, men hvad er der galt med dem? :) - dårlig oplevelse?

Men jeg bor i Næstved, og det er nogenlunde den eneste mulighed jeg har for at få en lytter, og de har da en del højttalere, inkl. B&W og Dali.

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Absolut intet galt i hifiklubben . Det er bare typisk ikke der du får de gode deals, priserne er faste og "konkurrerer" med andre der, hvis du er heldig, kan få til 1/2 pris (i samme "klasse" hvis der er noget der hedder sådan), så er der jo lige pludselig en forskel på pris/ydelse. Det er bare min oplevelse.

Man skal samtidig passe på med at pris og ydelse er en fast parameter, det er det absolut ikke. Man må spørge sig selv hvor man får mest lyd for pengene. I Danmark; brugt, demo, slagtilbud, ophørsudsalg eller what not. Kig evt. på den udmærkede tilbudsavis her på siden, eller KSB.

Nu blev det næsten til en vildledning til sidst - hehe.

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da gerne anbefale et sæt Vienna Acoustics Haydn
De har fremadrettet port, er dejligt musikalske og så særdeles flotte at skue.
De kan jævnligt erhverves for 3500-4000 for et brugt sæt.
Der findes masser af tests på nettet.

Jeg har selv storebroderen Mozart

joepacman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2012 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen I to.

Og ja tilbuddene her ser umiddelbart fine ud. Dem må jeg studere nærmere ved lejlighed.

så lige et tilbud på hififreaks, som også kunne være en mulighed http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_103 &products_id=282

Men ellers skal mit næste træk nok være at få en lytter i hifiklubben og så må jeg tænke lidt over det

Lige med de højtalere jeg har linket: Gulvversionen koster præcis det samme... I sådan et tilfælde, ville det så næsten ikke være dumt at vælge den kompakte? (for samme pris??)

PS: selvom der ikke er meget hifi over det, kan jeg vel også få glæde af forstærkeren og højtalerne via computeren? altså forbinde den til forstærkeren og spille.. ? ikke også ?

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har læst din tråd, og de råd du har fået.

Selv vil jeg tilføje til diverse ovenstående indlæg angående bassen, at det med meget stor sandsynlighed vil være en fordel at have en højtaler som ikke har for voldsomt output i bunden, da du vil få store problemer med bulderbas mm.
Ang. stativ kontra på væggen, giver stativet dig muligheden for at placere din højtaler med varieret afstand til bag og sidevægge, hvilket påvirker lyden helt utrolig meget.

Jeg kunne godt anbefale dig at smutte forbi Danstv på Amagerbrogade.
Han forhandler blandt andet XTZ, som laver fremragende højtalere til meget fornuftige penge.
Han har også System Audio, som også har særdeles kompetente små højtalere på programmet.
Og så er han til at tale pris med :)

Selv ville jeg smutte med et par XTZ og stativer...
De spiller faktisk vildt godt, de mindre modeller de laver.

God fornøjelse med dit valg.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg sælger et par B&W dm685 til 2800,-. De har en fremragende mellemtone! Og de er lige i din musiksmag. De har desuden
en god bund der, på dit lille værelse, ikke behøver supplement. Jeg taler af erfaring :)
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hej.

Har læst din tråd, og de råd du har fået.

Selv vil jeg tilføje til diverse ovenstående indlæg angående bassen, at det med meget stor sandsynlighed vil være en fordel
at have en højtaler som ikke har for voldsomt output i bunden, da du vil få store problemer med bulderbas mm.
Ang. stativ kontra på væggen, giver stativet dig muligheden for at placere din højtaler med varieret afstand til bag og
sidevægge, hvilket påvirker lyden helt utrolig meget.

Jeg kunne godt anbefale dig at smutte forbi Danstv på Amagerbrogade.
Han forhandler blandt andet XTZ, som laver fremragende højtalere til meget fornuftige penge.
Han har også System Audio, som også har særdeles kompetente små højtalere på programmet.
Og så er han til at tale pris med :)

Selv ville jeg smutte med et par XTZ og stativer...
De spiller faktisk vildt godt, de mindre modeller de laver.

God fornøjelse med dit valg.

Enig.

Men som Felix er inde på, er der mulighed for at tage til seriøse hifi-forhandlere og lytte dig frem. Snak lidt med forhandlerne
om dit rum, musikstil, lydpræferencer, budget osv. Mon ikke de alle kan komme med et kompetent bud på hva du søger
samt måske en chance for at låne højttalerne med hjem så du kan høre dem hos dig selv inden køb?

Har hørt godt om Dans service, men har af geografiske grunde endnu ikke besøgt manden.

God jagt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 05:58 | IP-adresse registreret  

Nu hvor du bare bor en times tid fra København ,  her findes en masse gode forretninger med en masse udvalg

jeg kan personlig anbefale KT Radio  et stort ud i alle priser  også gode priser  så skiv en mail til de herre der inde  forklare dem dine ønsker  og din prisside..  musiksmag osv

En højttaler jeg er blevet overrasket over til prisen er http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2831   den giver et dejligt åben lydbillede har hurtighed  og en god fylde, jeg lyttet den på en lille rega forstærker  men vil også spille godt sammen med en brugt Primare evt I30 den har kraft og saft og vil give fuld udbytte til de her nye HT

Men ind og lyt lav nogle aftaler i byen  det er dig og dine øre som bestemmer hvad der lyder godt, 

Men dit rum har også rigtig meget at sige  for lyden...

jeg startet selv i HF Klubben  men jeg kom aldrig til at handle der.......jeg fandt meget andet spænden da jeg begynde at se mig rundt

Giv dig god tid  find et par CDer du kender  og kan li  så bruger du dem når du er ude og lytte

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

joepacman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har kigget på kompakthøjtalere Focal Chorus 806 V parret med en Marantz PM6004. Det synes jeg ser lovende ud, hvad synes I?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hvad synes dine ører?

joepacman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Ja det må jeg hellere finde ud af, men her er forhåbentlig et godt udgangspunkt :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg gode erfaringer med Marantz. Absolut et velspillende mærke. Focal har jeg endnu ikke hørt.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes