| Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mangler to ting... penge og større højtalere. 
Det er en skidt komination, så jeg er på udkig efter en lidt ældre model, nemlig Dali 40. 
Da man desværre ikke længere kan gå i den lokale HFK og give dem et lyt og få noget salgsgas, har jeg et par spørgsmål som jeg håber at kunne få besvaret af nogle Hifi-nørder med så god hukommelse at de husker denne "kæmpe". 
- Hvilken finish'er findes den i og hvilken en er pænest.
- Hvad skal man være særlig opmærksom på - de er vel omkring 14 år så de første svaghedstegn bør vel have meldt sig.
- Er Special Edition modellen værd at gå efter (er der anden forskel end udseenet)?
Har læst manualen forfra og bagfra så den del skulle være på plads.
På forhånd tak. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender kun den oprindelige model, som dog senere blev modificeret med diskanter fra SE modellen.
Højttalerne kræver et stort rum og en meget stor forstærker. Den kan spille meget højt og rent, men jegvil nok mene man kan få mere hifi nydelse andre steder. Det er dog en flot højttaler med en meget høj finnish.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har se modellen. Det er en helt anden højtaler end den oprindelige dali 40 - som også er i mk2 etc. Da jeg i slutningen af firserne skulle vælge højtaler valgte jeg ikke den oprindelige dali 40 men en anden ht,- og det var ikke pga. prisen.
Senere hørte jeg se modellen, og købte den. Der er andre og bedre enheder over hele linjen, samt et markant bedre delefilter. Pas på at det faktisk er en se model der er til salg. Den kan blandt andet kendes på at der er en 1.4 kg spole i filteret og wondercaps. Og så har den en scanspeak 2905 9000 enhed. Mellemtone enhederne er stadig nogle af de absolut dyreste på markedet - og har været til salgt op til nu i hvertilfælde. Det er sindsygt dyre sager. Jeg vil tro at konstruktionsprisen er betydeligt højere end eks. euphonia ms5, eller hva faen den ht. nu hedder. Ud fra et produktionsmæssigt princip er en dali 40 komplet idiotisk - kabinettet er tåbeligt svært og dyrt at lave.
Jeg har ændret min se højtaler så den har en scanspeak 9700 enhed (med impedans korrektion), samt med Jensen kondensatorer, polink spoler, lidt bedre kondensatorer, andre modstande, mm. Jeg ønsker ikke at skifte den højtaler ud, og jeg har ikke hørt den højtaler som passer mig bedre i smagen - uanset pris. Men jeg kan også godt lide at spille højt :) - jeg kan smide beskrivelse af delefilter og billeder i mit hf-anlæg hvis det er nødvendigt ?
Se modellen kan spille med eks. en parasound hca 2200 forstærker. Men der skal altså en meget kraftig forstærker til, som leverer varene hurtigt. Og så skal du bruge en stor stue, dvs. oppe over de 30 kvm - ellers bliver højtaleren klemt. Den kræver usædvanligt meget plads.
Jeg ville vælge en dali 18mk2 frem for den oprindelige dali 40, med mindre du da har brug for at spille højt og har en kæmpe forstærker og lytterum.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
|
|
Den seneste version er vist den pæneste, jeg kan ikke lige huske om den hed Special Edition eller Limited Edition. Den blev lavet da 40'erne var på finalen i starten af 90'erne, kostede 11.000 pr. stk., og var i en træsort der hedder bobinga-rod - meget flot. De kan kendes ved at de har en nummeret guldplade bagpå.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Frede1977 skrev:
|
|
|
Den seneste version er vist den pæneste, jeg kan ikke lige huske om den hed Special Edition eller Limited Edition. Den blev lavet da 40'erne var på finalen i starten af 90'erne, kostede 11.000 pr. stk., og var i en træsort der hedder bobinga-rod - meget flot. De kan kendes ved at de har en nummeret guldplade bagpå.
|
|
|
Den hed special edition. Jeg tror sgu ikke min har en nummereret guldplade :). Oprindeligt var det også planlagt at der skulle bruges isoda højtalerkabel til indvendig kabelføring. Det gik man bort fra, da det var for dyrt og besværligt at lodde/krimpe på. - godt det samme. Det er sgu noget træls noget at arbejde med.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rygterne vil vide, at Dali 40 var dyrere at producere end at sælge, og derfor blev taget af programmet. At den er dyr, at producere gør den dog ikke til bedre højttaler af den grund. Som sagt har jeg ikke hørt SE modellen, men i forhold til den oprindelige model vil jeg hellere have en simpel konstruktion som eksempelvis Snell eller en Dali Skyline 2000 (den skulle dog være ekstremt svær placere i lytterummet).
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer - tak for informationerne. Det lader da til at SE er de ekstra penge værd hvis man da kan finde ét sæt. 
Kramer: Hvis du har mulighed for at poste et par billeder af SE modellen vil det være en stor hjælp! 
Min Stue er 30-35kvm, men meget irregulær, da der er flere skråvægge. Lofthøjden svinger af samme grund fra 1 til 3.5 meter.
Jeg skal ikke bruge en større højtaler for at spille højt, men fordi jeg godt kan lide meget forskelligt musik, og noget musik kræver store højtalere pga. hvis man vil have de dybe toner med (f.eks. orkestermusik). Har i øjeblikket Dali Grand Coupé.
Jeg har ikke pt. en forstærker, men det kommer. Indtil da har jeg lånt mig til en Thule, som ikke er helt ueffen.  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg poster billeder. Jeg har også skrå loft. Jeg vil bestemt mene se modellen er det værd, ellers ville jeg nok vælge en anden ht. Basismodellen er ikke god nok. Ift. Skyline som her er nævnt vil jeg mene at 40 se tæver den i enhver sammenhæng, det gælder såmænd også snell type A. Det kan jeg sige fordi jeg direkte har hørt dem op mod hinanden, men smag betyder jo alt her.
Jeg ved ikke om thule har produceret en forstærker der kan trække den.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg ved ikke om thule har produceret en forstærker der kan trække den.
|
|
|
Det er en Thule PA120. Jeg har to.
Følsomheden er 89dB, impedansen 4ohm, anbefalet forstærker effekt 50-500 watt. Så slemt kan det da heller ikke være. Det kan da godt være dynamikken kun bliver 95% af "lige i øjet", men den skal da nok trække læsset. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. desværre er det ikke så simpelt. Impedansen går ned til 3 ohm, og gad vide om der ikke er nogle svære belastninger. Jeg kan sige at den forstærker jeg havde på til at starte - i en lille uge- havde en strømformåen på 80 ampere i 0.6 ohm og den kunne ikke trække højtalerne ordentligt lydmæssigt - men strømformåen er heller ikke altid et godt mål alene. Men det kan være et udgangspunkt inden der lyttes. Hvad kan de thule give ?
Hvis du smider e-mail add. mailer jeg billede af højtaleren. Kender du i øvrigt program til billed formindskelse der kan downloades og som er ekstremt enkelt ?
/Kramer
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ejede selv et sæt Dali 40 i 13 år. Den har været trukket af både Thule PA250 og PA350, som med lethed kan drive højttalerne(sikkert bedre end en Parasound!).
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Hvad med pa120 så ?
Jeg ved ikke om dali 40 er forskellig fra dali 40 se. Jeg har ikke prøvet dali 40. Men det er andre basenheder - og andre enheder.
Det er jo fint at en pa250 sikkert er bedre end en parasound hca 2200. Jeg har ikke lyttet til pa250. Det viser jo bare at det fysiske indhold og strømmæssig formåen "tilsyneladende" ikke betyder noget for performance, men at man skal bruge sine ører.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PA120 skal nok være mindst lige så kraftig som PA250 (ved surround drift) - jeg er villig til at tage chancen - skal jo alligevel ud og finde en forstærker jeg kan kalde min egen på et tidspunkt. 
Jeg plejer at bruge paintshop pro som kan findes mange steder på nettet i en evaluate version. Den kan utrolig meget, men er ret enkel, hvis man holder sig fra de komplicerede funktioner.
se evt. www.downloads.com - der er utrolig mange forskellige programmer.
email adressen er tsfr@vestas.dk
på forhånd tak __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |