| Forfatter |
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder i den situation at jeg har købt mig en XTZ A-800 til skrivebordet. En sød lille digital forstærker med indbygget
DAC. Samtidig har jeg været ved at kigge på højttalere der kunne matche. Spiller pt blot på et sæt Eltax Symphony Mini og
det kan den fint håndtere. Har dog også testet den på nogle noget større XTZ 93 WMT, hvor den slet ikke kunne tage
ordentligt fat i bas/mellemtonen.
Tænkte at folks erfaringer med rør- og digital-forstærker kunne lægge nogle af disse på bordet mht højttalere der er gode
at parre med en forstærker som denne?
Har indtil videre kigget på:
Wharfedale Diamond 9.1
Tannoy Mercury V1
Nogen der har erfaringer med disse? Ved godt de ikke har en særlig høj følsomhed, men det er ikke nødvendigt at de skal
kunne spille højt, men blot at de er lette at trække. Det ved jeg dog ikke hvordan jeg kan bedømme udfra højttaler-specs?
Min erfaring er bare at høj følsomhed ikke nødvendigvis betyder at højttaleren er en nem belastning.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne prøve et par Audio Note K af lidt ældre dato, så er de ikke specielt dyre. Deres forbillede er den oprindelige Snell K, som er yderst lette at drive. Samtidigt er de også meget tydelige ved selv lave styrker, ikke mindst Snell K'eren. 
Ved dog ikke hvor tit de sættes til salg. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet. Kan ikke mindes jeg har set Audio Note K til salg endnu. Men holder da lige et øje åben.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da lige fortælle, at f.eks Snell K har en jævn impedans, der ligger mellem 7 og 10 ohm, samtidigt med en følsomhed på 90db. En lille 7-10W forstærker kan ret meget på disse.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Snell kommer rigtig nok ofte op i dette forum. Det er en værre kult-højttaler  . Det lyder dog lovende til formålet selvom
de er ved at ha mange år på bagen og ikke rigtigt ligner noget at råbe hurra for rent æstetisk  .
Flere input er velkomne.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
.......det kan der da være noget om.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
små Royd, Rega, Castle, Triangle, Revolver, Heybrook
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippene. De ligger dog nok en anelse over budgettet endnu, eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 14 Maj 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De små B&O CX50 kunne også bruges, og så er de pæne. De koster som regel 5-800-kr. i den blå.
carsten
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
CX50 døjer ligesom Snell med mørnede ophæng. De er vel også ved at have en del år på bagen har de ikk? :)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
| CX50 døjer ligesom Snell med mørnede ophæng. De er vel også ved at have en del år på bagen har de ikk? :) |
|
|
Ve' du va'? Alle højttalere med skummelum ophæng vil på et tidspunkt skulle have nye skum ophæng. Skulle du støde på et sæt Snell K original, er der jo gode chancer for, at en tidliger ejer har skiftet dem og de er gode som nye. Sådan noget kan du jo forhøre dig om hos sælger.  Da fronterne på K'erne skal sidde på, er de jo ganske pæne at kigge på. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også derfor jeg normalt går efter højttalere med gummiophæng :) Men ja, det er tit med de gamle Snell at ejer allerede har
skiftet ophænget, og så er der jo mange år på sådan et sæt igen.
Dukker et sæt Snell K op i nærheden til den rigtige pris er der da også gode chancer for jeg springer på  Men lige nu ser jeg
ikke nogen til salg. Købte mig et sæt Mission 761, som egentlig spiller ganske udemærket. Så må de lige gå an indtil det rigtige
popper frem på brugtmarkedet.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mission er bestemt et udmærket valg. Gode sager.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |