| Forfatter |
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg står i den situation at jeg går og lurer på at bygge ny højttaler. Sidste sommer byggede jeg det her sæt:
http://frequence-shop.dk/produkter/25-
byggesaet-stander/770- ---fx-m6-ne/
Jeg har været godt tilfreds, og er det som sådan set stadigvæk. Men jeg kunne godt ønske mig en kende dybere bas
(omkring 30-35 Hz) og mere dynamik. Det er imponerende hvad de kan, men der er jo grænser for hvad de små enheder
kan
Jeg har tidligere haft et sæt Tandberg Studio Monitor (lukket konstruktion) og et sæt IMF tls80II. (transmissionslinje).
Jeg har kigget en del rundt på nettet, men synes det er tyndt med lige det jeg kunne tænke mig.
Jeg har et rum på 20 kvm hvor jeg spiller på langs. Jeg har maksimalt plads til et kabinet på omkring 80 L (gerne med bred
frontplade ala ATC).
Jeg kunne godt tænke mig at have noget med (noget)mere membranareal end 6,5" og som er rimelig lette at trække.
Jeg spiller på en ældre Sansui 2*85 W transistor og har ikke tænkt mig at skifte den ud foreløbelig.
Mit budget er ca 5.000 for delefilter og enheder + - hvis det rigtige skulle dukke op. Og jeg vil kun bygge en konstruktion der
er gennemtestet. Mine lydpræferencer er et åbent lydbillede, uden at mellemtonen stikker for meget af. Jeg lytter til en
blanding af rock, blues, jazz, hip-hop og elektronisk. Desuden en smule klassisk. De skal altså kunne spille det hele uden at
gå i knæ. De skal kunne spille godt både ved helt lav og høj lydstyrke. Og så skal de være en klar opgradering til dem jeg
har nu
Jeg er også frisk på at købe brugt !
mvh
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du stiller store krav.
Hvad med at bygge en sub eller to til dine eksisterende højttalere? Det ville mere ligge inden for budgettets rammer. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Hej alle
Jeg står i den situation at jeg går og lurer på at bygge ny højttaler. Sidste sommer byggede jeg det her sæt: http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/770- ---fx-m6-ne/
Jeg har været godt tilfreds, og er det som sådan set stadigvæk. Men jeg kunne godt ønske mig en kende dybere bas (omkring 30-35 Hz) og mere dynamik. Det er imponerende hvad de kan, men der er jo grænser for hvad de små enheder kan Jeg har tidligere haft et sæt Tandberg Studio Monitor (lukket konstruktion) og et sæt IMF tls80II. (transmissionslinje).
Jeg har kigget en del rundt på nettet, men synes det er tyndt med lige det jeg kunne tænke mig. Jeg har et rum på 20 kvm hvor jeg spiller på langs. Jeg har maksimalt plads til et kabinet på omkring 80 L (gerne med bred frontplade ala ATC). Jeg kunne godt tænke mig at have noget med (noget)mere membranareal end 6,5" og som er rimelig lette at trække. Jeg spiller på en ældre Sansui 2*85 W transistor og har ikke tænkt mig at skifte den ud foreløbelig.
Mit budget er ca 5.000 for delefilter og enheder + - hvis det rigtige skulle dukke op. Og jeg vil kun bygge en konstruktion der er gennemtestet. Mine lydpræferencer er et åbent lydbillede, uden at mellemtonen stikker for meget af. Jeg lytter til en blanding af rock, blues, jazz, hip-hop og elektronisk. Desuden en smule klassisk. De skal altså kunne spille det hele uden at gå i knæ. De skal kunne spille godt både ved helt lav og høj lydstyrke. Og så skal de være en klar opgradering til dem jeg har nu Jeg er også frisk på at købe brugt ! mvh |
|
|
Store krav med et lille budget ...... den blir nok svær !
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9425
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nu, man kan komme rigtigt langt med billige enheder og en god kontruktion.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er et godt eksempel
http://www.troelsgravesen.dk/C20WH.htm
hoejttalerbuttiken har ofte gode og billige 8" Vifa enheder. Desværre sjældent officielle udgaver, så det kan være svært at finde gennemtestede byggesæt med enhederne.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne overveje disse Thor
Det er transmissionslinie som du kender. Prisen er dog vist i overkanten...
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Du stiller store krav.
Hvad med at bygge en sub eller to til dine eksisterende højttalere? Det ville mere ligge inden for budgettets rammer.
|
|
|
Jeg har overvejet det, men er ikke ret glad for eksterne subber - Synes de er meget svære at integrerere ordentligt
Frankie skrev:
Roky skrev:
Hej alle Jeg står i den situation at jeg går og lurer på at bygge ny højttaler. Sidste
sommer byggede jeg det her sæt: http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/770- ---fx-m6-ne/ Jeg har
været godt tilfreds, og er det som sådan set stadigvæk. Men jeg kunne godt ønske mig en kende dybere bas (omkring 30-35
Hz) og mere dynamik. Det er imponerende hvad de kan, men der er jo grænser for hvad de små enheder kan Jeg har
tidligere haft et sæt Tandberg Studio Monitor (lukket konstruktion) og et sæt IMF tls80II. (transmissionslinje). Jeg har kigget
en del rundt på nettet, men synes det er tyndt med lige det jeg kunne tænke mig. Jeg har et rum på 20 kvm hvor jeg spiller
på langs. Jeg har maksimalt plads til et kabinet på omkring 80 L (gerne med bred frontplade ala ATC). Jeg kunne godt tænke
mig at have noget med (noget)mere membranareal end 6,5" og som er rimelig lette at trække. Jeg spiller på en ældre
Sansui 2*85 W transistor og har ikke tænkt mig at skifte den ud foreløbelig. Mit budget er ca 5.000 for delefilter og enheder
+ - hvis det rigtige skulle dukke op. Og jeg vil kun bygge en konstruktion der er gennemtestet. Mine lydpræferencer er et
åbent lydbillede, uden at mellemtonen stikker for meget af. Jeg lytter til en blanding af rock, blues, jazz, hip-hop og
elektronisk. Desuden en smule klassisk. De skal altså kunne spille det hele uden at gå i knæ. De skal kunne spille godt både
ved helt lav og høj lydstyrke. Og så skal de være en klar opgradering til dem jeg har nu Jeg er også frisk på at købe brugt !
mvh |
|
|
Store krav med et lille budget ...... den blir nok svær ! |
|
|
Joo jeg er klar over at budgettet er lige på grænsen. Jeg kan godt gå en smule op, måske 6500 kr for dele alene. Men det
må bare ikke løbe løbsk da jeg er studerende.
Den her ligger lige over grænsen for den billigste konfiguation
Kabinettet bliver dog for svært at lave for mig mht til værktøj+tid.
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm
- og enhederne er jo ikke så dyre.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået at vide at det nok ikke er den type lyd jeg søger. Kunne dog godt tænke mig at høre den alligevel!
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det bliver nok lige over budget. Tror heller ikke den har store nok enheder. Dybbas i et "lille" kabinet bliver altid på
bekostning af effektiviteten. Så vil jeg hellere bygge et lidt større og så en "friskere lyd"
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil gerne have store enheder og et lille kabinet, det passer ikke rigtigt sammen. En sub kunne være løsningen, men den
løsning er du ikke meget for, og det forstår jeg sådan set godt. Dit lytterum er ikke specielt stort, så 2*6" burde række.
Trenden inden for højttalere synes at være små enheder med stor vandring, da de giver nogle oplagte fordele, dog ikke den
aller dybeste bas.
En 12" ScanSpeak koster i sig selv 1600 og den kræver et stort kabinet, samt at den indgår i et 3 vejs system, det får du
næppe skruet sammen inden for budgettet.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
Du vil gerne have store enheder og et lille kabinet, det passer ikke rigtigt sammen. En sub kunne være
løsningen, men den
løsning er du ikke meget for, og det forstår jeg sådan set godt. Dit lytterum er ikke specielt stort, så 2*6" burde række.
Trenden inden for højttalere synes at være små enheder med stor vandring, da de giver nogle oplagte fordele, dog ikke den
aller dybeste bas.
En 12" ScanSpeak koster i sig selv 1600 og den kræver et stort kabinet, samt at den indgår i et 3 vejs system, det får du
næppe skruet sammen inden for budgettet. |
|
|
Det jeg mente var; Store enheder = stort kabinet. En 10" er sikkert nok til mit værelse. Det kan også godt være at 2*6 i
hver
højttaler kan gøre det. Vil bare ikke ud i et projekt med ineffektive og hundedyre små enheder
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasMellemtoneDiskantTilsammen inden for budget. Der er så meget overlap i frekvensdomænet at det burde være ret problemfrit at sætte et delfilter sammen. Jeg har ingen anelse om hvordan det ville lyde... Mere seriøst, jeg tror du kan finde bedre lyd ved at kikke på brugtmarkedet. Jeg undrer mig lidt over at du er så optaget af effektivitet. 2*85 Watt burde være rigeligt til at spille 20 kvm op, uanset hvor effektive højttalerne er. Jeg kender ikke din forstærker, men den kan have problemer med højttaler der har lav impedans eller ujævn impedanskurve.
|
| Til top |
|
| |
vifarmi Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
rock, blues, jazz, elektronisk, hiphop ........
Tjaehh et alternativ kunne være at hitte et sæt Jamo CBR1303 og smide nye ophæng på bassen.
De er vist rigeligt indenfor budgettet, kan sågu spille friskt og dybt.
( men den dybe bas du kender fra IMF'erne finder du ikke mange steder, selv mange sub's kan slet ikke nå derned ) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB: Tak for bud. Har også tænkt på at købe brugt, og det vil jeg for så vidt også gerne. Synes bare ikke der er meget
som overholder kravene.
Min amp kan godt trække det meste, men er gladest for en jævn belastning der ikke dykker langt under 4 ohm. Allerhelst 8
ohm. mht til effektivitet kan det godt være det er en fiks ide? Er ikke ude efter 95 + dB. Havde regnet med ca. 90-91 dB.
Måske lidt lavere.
vifarmi: Der er rigtigt mange kits derinde, bare ikke nogle jeg lige tænker - den skal det være.
Jan_stevns: IMF dybbas får jeg nok ikke - selvom den er stærkt vanedannende  . De jamoer kender jeg ikke.
Skal ud at lytte på sådan et sæt her i næste uge :
http://www.troelsgravesen.dk/Jensen.htm
De er endog noget uden for budgettet og vil kræve en hel del arbejdstimer, men mon ikke de spiller temmelig fantastisk !?!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Maj 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, du er i realiteten rendt ind i den klassiske konflikt mellem kabinetstørrelse, effektivitet (følsomhed) og (dyb)bas. Dine gamle IMF'er gik jo dybt, men var, på trods af et efter moderne forhold stort kabinet, ret ineffektive. Troels Gravesens ret effektive konstruktioner (JA8008 & C20WH) går ikke superdybt (40-50 Hz eller så), på trods af pænt store bokse. I princippet kan man EQ'e sig ud af dele af problemet, men den grundliggende fysik kan man ikke overvinde.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på højttalere som dem her.... hvis altså du ikke vil bygge selv.
http://www.dba.dk/hoejttaler-bw-p6-150-w/id-82521327/
Sorry at link ikke virker ordenligt... men der er et eller andet ged med denne her side, så du må lige copy/paste.
Har selv lige købt P4 modellen til min nevø. Og den er også med transmissionslinie. Den er lidt mørkere i klangen end mange moderne højttalere. Men tilgengæld er den utroligt behagelig at lytte på. Og jeg syntes ikke den manglede detaljer i en art, der på nogen måde virkede irriterende eller ødelæggende for musikken. Og det var musik som jeg kendte rigtig godt, som jeg har hørt på laaaaangt dyrere og bedre anlæg. 20 kvm skulle være perfekt til P6'eren. Selv den lille P4 spiller ganske dybt. Meget dybere end jeg normalt har hørt små højttalere spille. Og transmissionkammeret er dejligt fri for pruste lyde, som normal basrefleks kan have.... syntes jeg. Det fede er også at du sikker kan finde dem til langt mindre end de 5K, som du er villigt til at bruge.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 17 Maj 2012 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Jan_stevns: IMF dybbas får jeg nok ikke - selvom den er stærkt vanedannende . De jamoer kender jeg ikke.
Skal ud at lytte på sådan et sæt her i næste uge : http://www.troelsgravesen.dk/Jensen.htm
De er endog noget uden for budgettet og vil kræve en hel del arbejdstimer, men mon ikke de spiller temmelig fantastisk !?!
|
|
|
De Jamo'er formår at holde sig under radaren :) - men lyder i retningen af nogle velkendte studie højttalere, altså med en temmeligt kropsnær og autentisk bas, og kan faktisk med selv rimeligt små krav til en forstærker spille porcelænet ned af hylderne. I dag skal de som hovedregel have nye kanter, og gummiklodser til røret, så er de også iorden igen.
Troels' Jensen fiduser ser ret besnærende ud, og ser da nogenlunde nemme ud.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |