| Sendt: 13 Januar 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa...
He he, nu tænker jeg at nogle nok vil mene, det da må være forventeligt med lidt snerren/raslen/buzzing fra et 24 år gammelt sæt Apogee...Hmm ja
måske. Basmembranerne på store, og specielt gamle panelhøjtalere, er jo mildt sagt berygtede for den slags mislyde... ...men den snerren jeg hører fra
venstre højtaler, kommer faktisk fra den store spole i delefilteret. Denne er efter sigende håndviklet på en slags paprulle med en kobbertråd på 12GA
(ca. 2mm). Hvis jeg trykker hårdt på den, stopper den med at snerre.
Jeg blev faktisk lidt overrasket, da jeg pillede frontcoveret af, og fik identificeret mislyden. Jeg vidste da godt at spoler kunne brumme og sådan, men at
de kunne larme så meget, havde jeg ikke drømt om. Jeg har selvfølgelig Googlet lidt på det, og også fundet dette produkt, der vist er lavet til netop dæmpning af spoler og elektronik.
http://www.alliedelec.com/search/productdetail.aspx?SKU=7012 5546
(OBS. kan ikke få den til at indsætte et hyperlink ordentligt, og en simpel "Paste" af URL'en, bliver ved med at indsætte et mellemrum imellem 7012 og 5546 ? Det skal der ikke være...)
Er der nogen der kender til et tilsvarende produkt, der kan købes i Danmark eller i EU ? ...eller måske har et andet løsningsforslag.
Jeg har selv tænkt på at løsne spolen, og pille papsiderne af. Derefter så fastgøre en mængde plaststrips stramt omkring kobberet, men jeg er bare i tvivl om det
er nok.
I øvrigt har mine Stage højtalere vistnok fået skiftet både bånd og basmembraner i Tyskland, for nogle år siden. Muligvis til CNC-skårede bånd af
Australske Graz.
Under alle omstændigheder er alle enheder i fin stand, og skumstykkerne langs bas'erne er heller ikke smuldret væk.
Mvh. Martin Roerup.
|