Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dyb bas fra reolhøjttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hey,

Er pt. den glade ejer at 4 stk. Wharfedale Diamond 8.2 og en Diamond center. Selvom disse højttalere er rigtigt gode til prisen (750,- stk.) kunne jeg godt tænke mig en opgradering engang. Selvom de er ret gode allround, kunne jeg godt tænke mig dybere bas. Jeg har opdaget at når jeg bruger højttalerene med sub, dukker der helt nye ting frem i lydbilledet, som de ikke har kunne nå dybt nok til at få med. Det er jo unægteligt lidt ærgeligt når jeg jeg fx. hører SACD i stereo, hvor jeg ikke har mulighed for at bruge subben overhovedet...

Derfor, hvilke reolhøjttalere kan i anbefale når den dybe bas stadig skal med? De skal selvfølgelig også være gode på andre områder;)
Budgettet ligger på max. 5k pr. par, med mindre i kan overbevise mig om andet selfølgelig

Specs på de nuværende højttalere ses her: http://www.wharfedale.co.uk/diamond8.htm

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 April 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Avance sig.3 mkII - lækker standerht. med masser af bas - dog selvfølgelig ikke den helt dybe, men den stander ht jeg har hørt med mest bas.

Fås brugt til omkring 4000.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 April 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af at sige det, men du får aldrig den helt dybe bas ud af et par reolhøjttalere (medmindre du på en eller anden måde korrigerer med eq eller q-controller)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Kenobi,

Takker, lyder som et godt forslag!

Kjeldsen,

Er godt klar over at jeg ikke ender op med en mini subwoofer, men mon ikke om det kan gøres bedre end med mine nuværende højttalere...

Har kigget lidt på B&W 602 S3, da de har en betydeligt større mid/bas enhed end mine nuværende højttalere, og et mere rummeligt kabinet. Det burde vel give noget i den rigtige retning? Men er disse højttalere en god upgradadering fra mine 750 kroners højttalere, eller skal man punge ud med mere for at få en betydelig forskel i lydkvalitet?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Har byttet mine gamle Paradigm micro monitor ud, med et sæt B&W 601 S3, og self. er lyden blevet meget større med de nye B&W, og diskanten er blevet noget højere... men jeg synes bassen var meget lavere, og bedre kontrolleret i de små Paradigmer!

Men de fåes af hvad jeg ved ikke længere i Danmark, men ellers kunne jeg sagtens anbefale Paradigm micro monitor, hvis du vil ha dyb bas, og i det hele taget god lyd fra en lille og billig reol højtaler, det er jo ikke prisen der skræmmer 5-600kr. stykket...
Men self. de kan nok ikke hamle op med et sæt højtalere til 5K...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 26 April 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Avance sig.3 mkII - lækker standerht. med masser af bas - dog selvfølgelig ikke den helt dybe, men den stander ht jeg har hørt med mest bas.

Prøv den gamle Dana MKI, den er voldsom iforhold til Sig3 MKII. har haft begge i min stue, Dana lyder af meget mere end Sig3.

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:
obi jon kenobi skrev:

Prøv den gamle Dana MKI, den er voldsom iforhold til Sig3 MKII. har haft begge i min stue, Dana lyder af meget mere end Sig3.

Ja den skulle være god. Har desværre ikke selv hørt den. Men den var også lige en tand eller to dyrere var den ikke?

Kan den erhverves indenfor den her foreslåede ramme? Og kræver den ikke også væsentligt mere power for at lyde ordentligt?

MVh Obi.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ja, for cirka 5000 kr. kan man være heldig at finde et sæt Avance Dana mk. 1. Det er en genial højttaler der virkelig giver performance for pengene - den kan med fordel anbefales..

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 April 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Avance kan åbenbart et eller andet med små højttalere, for mit bud er et sæt Magnum 12.. nok en af de bedste stander ht jeg har hørt
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Rasmus S skrev:
obi jon kenobi skrev:

Ja den skulle være god. Har desværre ikke selv hørt den. Men den var også lige en tand eller to dyrere var den ikke?

Kan den erhverves indenfor den her foreslåede ramme? Og kræver den ikke også væsentligt mere power for at lyde ordentligt?

MVh Obi.

Kan lade sig gøre. Jeg fandt et par i bird-eye finer, de var som nye ... selv enhederne så nye ud. Gav ikke mere end 3200,-. At jeg så tjente lidt på dem er en anden sag .

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

OK - det er et røverkøb. Dem der er i dba nu koster 4900 for de billigste - så er der ikke meget til overs til kabler og standere.

Mener at have hørt de skal have meget power, men det er selvfølgelig en teoretisk mulighed at jeg har hørt forkert...

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

De tager ikke skade af noget power, men de er faktisk slet ikke så slemme at have med at gøre.

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hmm, der kommer jo mange gode forslag

Jeg er blevet lidt lun på Magnum 12, kan godt lide det frontportede design. Det er vist en fordel når højttaleren skal placeres tæt på en bagmur? Den koster dog lidt i overkanten af hvad budgettet kan holde til, men så må der jo bare spares en tid...

Den Dana Mk. 1 lyder også interessant. Jeg kan bare ikke finde noget om den nogen steder, ikke engang på producentens hjemmeside?

Har i andre forslag, så kom endelig frem med dem

Links til tests er også meget velkomne!

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Mener at have hørt de skal have meget power, men det er selvfølgelig en teoretisk mulighed at jeg har hørt forkert...

Skal de også have. Minimum 100W af den rigtige slags vil jeg mene.

Til 4000-4500,- vil jeg til hver en tid vælge dem frem for en brugt sig3 eller ny Magnum12.

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 27 April 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Men husk, at med en reol højtaler få du ikke den helt dybe bass, der skal en støre højtaler til!
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Genopliver lige tråden engang. Jeg kom til at sidde og læse i et ældre nummer af What hi-fi fra 2001. Der fandt jeg en test af Monitor Audio Gold Reference 10, som er en standerhøjttaler til ca. 4k stk. Testen var utroligt positiv, og der blev blandt andet nævnt, at denne højttaler kunne præstere bas i gulvhøjttaler skala!

Er der nogen der har erfaringer med denne højttaler? Jeg kan se de sælger den hos Tape Connection for 7998,-/sæt.

Vil også benytte lejligheden til at takke for responsen ind til videre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes