Forfatter |
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 796
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vender hele tiden tilbage til 2-vejs kontruktionen - elsker den måde musikken hænger sammen på og at højttalerne så let "forsvinder" i lydbilledet. Har lige nu et sæt Dali 350 og er egentlig godt tilfreds....
Men der må da findes nyere alternativer? Jeg synes ikke udvalget er så stort, men kigger måske de forkerte steder?
Min forstærker er en Wadia 151 (2*50 W) så har ikke uanede kræfter til rådighed. Rummet er ca 25 kvm med trægulv (giver et "tilskud" i bassen)
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lige gået en Bösendorfer VC-1 af brugtmarkedet - den er ti klasser over Dali 350.
Dali 350 er for så vidt en ok balanceret højttaler, intet stikker af, men til gengæld er den i mine øjne ikke meget mere end
middelmådig i alle andre aspekter.
Eller med andre ord - der er masser af værdige alternativer...
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke DALI 350, men sværger også til 2-vejs. Der er masser af muligheder, men det er vel også et spørgsmål om prisen på " kasserne".
Eks.:
Sonus Faber Guaneri Memento
Peak Consult princes & flere
Raidho
Dynaudio, deres passive er bedre end deres aktive
Magico
Jean Marie Reynaud, god pris/kvalitet, især som brugte
Skaaning One
Der er flere, søg selv !
De fleste er stander højttalere, de har nogle fordele ift. gulv højttalere bl.a. i frigjort bas.
Hvis prisen på gode 2.vejs er for høj, kan du overveje at bygge selv....men så kan det være svært at vide, hvad man får.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
.... stander højttalere, de har nogle fordele ift. gulv højttalere bl.a. i frigjort bas. |
|
|
Jeg er lige i tvivl om hvad du mener med den sætning. Mener du at basen lyder frigjort, nu den er fri fra underlaget eller ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Mere frigjort bas" skulle der have stået....
Bassen i en lille kasse med smal bafffel, har et fald i frekvens området ved ca. 150Hz; derfor har jeg forsøgt at øge baflen i kabinettets bredde og fra
højttaler til gulv, i samme plan som baflen. Dette medførte, at bassen blev kraftigere, men også tungere og mere langsom...manglede luft og
sammenhæng med resten af lydbilledet. Det er muligt mere omfattende forsøg, kunne føre til en anden oplevelse af lyden.
For nogle måneder siden, skulle jeg teste et sæt Audio Magix standere med 3 rør til sand eller lign.; de gav endnu en forbedring af bas-responsen og
var en anelse mere præcise i basområdet ift. mine sandfyldte DIY standere, som var ca. 15cm brede, altså ca. 3/5 af baflens bredde.
Til mit held, var der netop et sæt Audio Magic til salg, og dem bruger jeg nu!
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dit budget???
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgas skrev:
Vender hele tiden tilbage til 2-vejs kontruktionen - elsker den måde musikken hænger sammen på og at højttalerne så let
"forsvinder" i lydbilledet. Har lige nu et sæt Dali 350 og er egentlig godt tilfreds....
Men der må da findes nyere alternativer? Jeg synes ikke udvalget er så stort, men kigger måske de forkerte steder?
|
|
|
prøv de engelske muligheder, efter min mening langt bedre end konsum varer og dali
Neat, kudos, royd, naim, linn, pmc, spendor, osv
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smertegrænsen ligger omkring 5.000 kr
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
...........Hvis prisen på gode 2.vejs er for høj, kan du overveje at bygge selv....men så kan det være svært at vide, hvad man får. |
|
|
Har en god ven der er selvbygger - måske han vil hjælpe eller sælge et af sine projekter 
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle vælge - og det skal være 2-vejs - så vil jeg først prøve Troels Gravesens TQWT
også diy, men hvis man ikke selv vil, så kan man betale sig fra det, også uden at budgettet løber løbsk
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
Hvis jeg skulle vælge - og det skal være 2-vejs - så vil jeg først prøve Troels Gravesens TQWT også diy, men hvis man ikke selv vil, så kan man betale sig fra det, også uden at budgettet løber løbsk |
|
|
Jeg har haft kig på TQWT men umiddelbart ser det kompliceret ud med modifikation af enhederne - men kan man købe enhederne hos hr. Gravesen? Måske jeg lige skulle læse på hans hjemmeside igen.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det skulle være lige til. Enhederne følger med kittet, hvis man køber filterdelene igennem Jantzen, og så vidt
jeg kan se skal der ikke modificeres noget ...det er måske en valgfri mulighed med den billige Audax diskant, men
med den nye Seas er det vidst lige ud ad landevejen
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
Jo det skulle være lige til. Enhederne følger med kittet, hvis man køber filterdelene igennem Jantzen, og så vidt jeg kan se skal der ikke modificeres noget ...det er måske en valgfri mulighed med den billige Audax diskant, men med den nye Seas er det vidst lige ud ad landevejen  |
|
|
Så man skal "bare" lave et kabinet?
Vil TQWT passe til mit rum? Hvordan lyder den - har du den selv?
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep, man skal bare lave kabinet.
Jeg har ikke selv hørt dem - men der er vidst en del (også herinde) der har lavet dem - og der er skrevet meget godt om dem
|
Til top |
|
|