| Forfatter |
|
Nicolailiisberg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej eksperter,
min Sonab 67s grammofon spiller falsk, hastigheden svinger en anelse.'
Kan en slidt rem være årsag til dette.....
hilsen nicolai
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja
Men det kan også skyldes en defekt motor eller motorkondensator. Eller en skæv motoraksel/pulley. Eller et ustabilt centerleje (slub i centerlejet).
|
| Til top |
|
| |
Nicolailiisberg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok....den spillede fint i starten, har lige købt den brugt.
da jeg gennemgik den, pillede tallerknen af for lige t rengøre den kom jeg til af få tørret fedtet af i gulvtæppet...
derefter begyndte det. Jeg skrev en tråd om smøring af lejet og prøvede med gearkasse olie....det blev ikke bedre.
prøvede så noget lidt tyndt fedt.....ikke bedre. nu har jeg prøvet med noget "glidemiddel" baseret på teflon. bruges til at lette kabeltræk i rør mm. synes at det hjalp. men skal måske prøve at skaffe en ny rem.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej NicolaiLiisberg.
Står pladetallerkenen plant med plinten?
Hvis ikke, kører remmen uroligt (op og ned) på tallerkenen, og det kan give ustabil gang-konstans.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Nicolailiisberg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ser ud til at det er løst.....mærkede efter i tallerknen da den sad på og kunne mærke et lille slør...tænkte at det måske er det så der er plads til fedt. Så gav jeg akslen godt med teflon fedt og det lyder meget meget bedre, desværre ikke 100 pct endnu..
kan det være sandt at der er gjort plads til fedtet, eller er det bare slidt ???
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
Nicolailiisberg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmmm det er ikke godt nok endnu...suk
nyt leje, er det overhovedet til at skaffe
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm ... jeg kender desværre ikke særlig meget til den Sonab 67S ... men, hvis det oprindelig ikke er et fedsmurt leje, så kunne noget tyde på, at det er noget slidt, hvis du kan smide rigtig meget fedt i, og der stadigvæk er slub.
Hvis det oprindelig er et oliesmurt leje, så brug olie. Olie har - i modsætning til fedt - evnen til at opbygge en trykfilm, som medvirker til at stabilisere lejet. Fedt er godt til kuglelejer, men generelt ikke særlig anvendeligt til pladespillercenterlejer, der sædvanligvis er oliesmurte.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror desværre dit leje er slidt, lejet er nok blevet fyldt med fedt for at sløre tilstanden, altså slid.
Din pladespiller er fra midt 1970erne, der senere blev til Inertia pladespilleren i slut 70erne, som jeg selv havde på det tidspunkt
den udviste slør efter bare 3 år og blev udskiftet til en Pioneer istedet for.
Billede af lejet i Sonab, som du kan se er det meget spinkelt bygget og af messing, og ikke af bronze
Ja det er jo nok ikke det du ville høre  beklager __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmm ... gad vide om et af de mange lejer, der bl.a. tilbydes som modifikation til fx Regapladespillere, vil passe? Det kræver måske både indkøb af leje, sub-platter og ny pladetallerken ... og det kan hurtigt blive dyrt.
Du kan jo evt. orientere dig på http://www.isokinetik.co.uk/
Du må selv vurdere, om det er muligt, pengene og besværet værd
|
| Til top |
|
| |