Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 08:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Grammofon spiller falsk? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 12 November 2014 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

hej eksperter,

min Sonab 67s grammofon spiller falsk, hastigheden svinger en anelse.'
Kan en slidt rem være årsag til dette.....

hilsen nicolai
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 November 2014 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ja

Men det kan også skyldes en defekt motor eller motorkondensator. Eller en skæv motoraksel/pulley. Eller et ustabilt centerleje (slub i centerlejet).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 12 November 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  


ok....den spillede fint i starten, har lige købt den brugt.
da jeg gennemgik den, pillede tallerknen af for lige t rengøre den kom jeg til af få tørret fedtet af i gulvtæppet...
derefter begyndte det. Jeg skrev en tråd om smøring af lejet og prøvede med gearkasse olie....det blev ikke bedre.

prøvede så noget lidt tyndt fedt.....ikke bedre. nu har jeg prøvet med noget "glidemiddel" baseret på teflon. bruges til at lette kabeltræk i rør mm. synes at det hjalp. men skal måske prøve at skaffe en ny rem.
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 12 November 2014 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej NicolaiLiisberg.
Står pladetallerkenen plant med plinten?
Hvis ikke, kører remmen uroligt (op og ned) på tallerkenen, og det kan give ustabil gang-konstans.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 12 November 2014 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  


ser ud til at det er løst.....mærkede efter i tallerknen da den sad på og kunne mærke et lille slør...tænkte at det måske er det så der er plads til fedt. Så gav jeg akslen godt med teflon fedt og det lyder meget meget bedre, desværre ikke 100 pct endnu..
kan det være sandt at der er gjort plads til fedtet, eller er det bare slidt ???

Nicolai
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 12 November 2014 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

hmmmm det er ikke godt nok endnu...suk
nyt leje, er det overhovedet til at skaffe
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 November 2014 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hmmm ... jeg kender desværre ikke særlig meget til den Sonab 67S ... men, hvis det oprindelig ikke er et fedsmurt leje, så kunne noget tyde på, at det er noget slidt, hvis du kan smide rigtig meget fedt i, og der stadigvæk er slub.

Hvis det oprindelig er et oliesmurt leje, så brug olie. Olie har - i modsætning til fedt - evnen til at opbygge en trykfilm, som medvirker til at stabilisere lejet. Fedt er godt til kuglelejer, men generelt ikke særlig anvendeligt til pladespillercenterlejer, der sædvanligvis er oliesmurte.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 13 November 2014 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desværre dit leje er slidt, lejet er nok blevet fyldt med fedt for at sløre tilstanden, altså slid.
Din pladespiller er fra midt 1970erne, der senere blev til Inertia pladespilleren i slut 70erne, som jeg selv havde på det tidspunkt
den udviste slør efter bare 3 år og blev udskiftet til en Pioneer istedet for.
Billede af lejet i Sonab, som du kan se er det meget spinkelt bygget og af messing, og ikke af bronze


Ja det er jo nok ikke det du ville høre beklager

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 November 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hmmmm ... gad vide om et af de mange lejer, der bl.a. tilbydes som modifikation til fx Regapladespillere, vil passe? Det kræver måske både indkøb af leje, sub-platter og ny pladetallerken ... og det kan hurtigt blive dyrt.

Du kan jo evt. orientere dig på http://www.isokinetik.co.uk/

Du må selv vurdere, om det er muligt, pengene og besværet værd
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes