| Forfatter |
|
mjlgrd Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2014 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 11 Januar 2015 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop fået mig en Thorens TD-318 MkII - fin pladespiller med dejlig lyd, men hold den er følsom over gulvbevægelser. Den
står samme sted som jeg tidligere har haft en Pro-Ject RPM4 stående og her kunne jeg da gå almindeligt rundt på gulvet uden
problemer. Når jeg sætter Thorens samme sted så skal jeg gå som liste tyv for at den ikke hopper.
Er det bare sådan det er? Og var det ikke netop det en affjedret pladespiller skulle kunne gøre bedre, eller er det min TD-318 hvis
affjedringer helt i hegnet? Sub-chassis er i nivuea med hoved-chassis men det virker ikke som noget dæmper sub-chassis men blot
at det svinger langsomt ud når man påvirker det. Er det sådan det er på sådan en Thorens?
/Kasper
__________________ /Kasper
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 11 Januar 2015 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min verden er der kun uaffjedret, har endnu ikke stødt på en affjedret pladespiller som jeg kunne leve med.
Men det er nok en smagssag, og det vil helt sikkert skille vandene ad.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En pladespiller uanset hvilken må aldrig have forbindelse til et gyngende gulv. I det hele taget skal den altid være afkoblet fra gulvet. En hylde til formålet vil jo løse problemet en gang for alle.
En affjedring har til formål at bortsortere de sidst rystelser som måtte forplante sig til hylden. På den måde burde din pladespiller jo i teorien være fuldstændig afkoblet fra omgivelserne. Så affjedring er fint nok. Det kræver bare at pladespilleren placeres på et stabilt underlag.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget enig!
En væghylde er vejen frem, hvad enten pladespilleren er med eller uden affjedring.
Generelt er det ganske svært at konstruere affjedringen til en pladespiller, så den har en perfekt pistonisk bevægelse (altså lige op-ned i stedet for hoppende pendulbevægelser). Bare se, hvor kompliceret fjedertårnet/-mekanismen på fx en Oracle Delphi er konstrueret for at undgå pendulbevægelser. Derfor gynger ganske mange affjedrede pladespillere ukontrolleret i takt med et gyngende gulv, hvis de ikke sættes på en dedikeret væghylde.
Masseløbeværker (altså pladespillere uden affjedring) kan godt klare et gyngende gulv ind til en vis grænse. Jeg har fx en NAS Hyperspace, der godt kan klare, at ungerne hopper og danser, selv om Hyperspacen blot er placeret på et bord på vores gyngende stuegulv. Til gengæld kan uaffjedrede pladespillere være følsomme over for fodtramp o.lign.
Så uanset princip, så er de faktiske omstændigheder afgørende for, hvordan princippet virker i praksis. Hvis du vil forsøge at minimere tilfældighedernes spil, så er - og nu nævner jeg det igen - en væghylde skruet fast i en solid væg den bedste og billigste løsning
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle ikke have så stor betydning. Hvis arm og pickup har en ideel og veldæmpet resonans og dermed passer godt sammen, så vil lidt gyngeri op/ned ikke gøre noget. Men passer det ikke sammen, kan det gå ud over pickuppens ophæng, især i det lodrette plan. Thorens bladfjeder/wire ophæng, er afstemt til 5 Hz. Jeg kan sagtens stå foran min TD321 og vugge lidt op/ned, så det flydende ophæng gynger lidt. Arm/pickup følger fint med i takt á la B&O's pladespillere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg taler ikke om værkets egenresonans.
Jeg taler om den situation, hvor der ikke længere er frigang mellem ophængets dele, så de rent fysisk ramler sammen, eller den gyngende bevægelse er så pludselig og voldsom, at konstruktionen ikke kan opsluge/kontrollere bevægelsen. Og rigtig mange pladespillere med flydende opgang er konstrueret med større frigang op-ned end frem-tilbage.
Men med en væghylde burde man helt kunne undgå at udfordre frigangen.
|
| Til top |
|
| |
mjlgrd Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres input. Jeg er helt enig i at i en ideal placering er stedet helt afkoblet fra gyngende gulv, men det der overraskede
mig meget var blot at den affjedrede Thorens faktisk klarer opgaven dårligere end det uaffjedrede Pro-Ject når de står samme sted
og jeg ca. opfører mig på samme måde. Inden forsøget ville jeg havde satser hvad som helst på at det ville have være omvendt -
men der blev jeg klogere.
Stedet er ikke det permanent men blot der jeg lavede sammenligning mellem dem mht. hvilken af dem jeg skal beholder og hvilken
der på sigt skal videre, men det bliver udelukkede på lyden og ikke på evne til at overleve på flydende gulv.
__________________ /Kasper
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjlgrd skrev:
Tak for alle jeres input. Jeg er helt enig i at i en ideal placering er stedet helt afkoblet fra gyngende gulv, men det der overraskede mig meget var blot at den affjedrede Thorens faktisk klarer opgaven dårligere end det uaffjedrede Pro-Ject når de står samme sted og jeg ca. opfører mig på samme måde. Inden forsøget ville jeg havde satser hvad som helst på at det ville have være omvendt - men der blev jeg klogere.
Stedet er ikke det permanent men blot der jeg lavede sammenligning mellem dem mht. hvilken af dem jeg skal beholder og hvilken der på sigt skal videre, men det bliver udelukkede på lyden og ikke på evne til at overleve på flydende gulv. |
|
|
Som du selv beskriver, så er ulempen ved affjedring, at den ikke fungerer på et gyngende underlag. Hvis du gir den en stabil placering, så får du til gengæld en bedre afkobling end uden affjedring. Eftersom pickuppen skal opfange vibrationer som blir forstærket rigtig mange gange, så har det faktisk stor betydning for lyden, at den kun opfanger vibrationer fra pladen og ikke omgivelserne.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjlgrd skrev:
Tak for alle jeres input. Jeg er helt enig i at i en ideal placering er stedet helt afkoblet fra gyngende gulv, men det der overraskede
mig meget var blot at den affjedrede Thorens faktisk klarer opgaven dårligere end det uaffjedrede Pro-Ject når de står samme sted
og jeg ca. opfører mig på samme måde. Inden forsøget ville jeg havde satser hvad som helst på at det ville have være omvendt -
men der blev jeg klogere.
Stedet er ikke det permanent men blot der jeg lavede sammenligning mellem dem mht. hvilken af dem jeg skal beholder og hvilken
der på sigt skal videre, men det bliver udelukkede på lyden og ikke på evne til at overleve på flydende gulv. |
|
|
Uanset hvilken pladespiller du beholder, bør den ubetinget monteres på en væg.
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min SME model 20 betyder affjedring jo også at motoren er på "den anden side" således at evt. rystelser fra motor ikke forplanter sig til leje/tallerken samt armbase. der er mange typer affjedring nogle bedre end andre.
Og vil mene at en god affjedring er bedre end en uden.
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2015 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Jeg taler ikke om værkets egenresonans.
Jeg taler om den situation, hvor der ikke længere er frigang mellem ophængets dele, så de rent fysisk ramler sammen, eller den gyngende bevægelse er så pludselig og voldsom, at konstruktionen ikke kan opsluge/kontrollere bevægelsen. Og rigtig mange pladespillere med flydende opgang er konstrueret med større frigang op-ned end frem-tilbage.
Men med en væghylde burde man helt kunne undgå at udfordre frigangen. |
|
|
Jeg nævner blot Thorens værkets egenresonans på de 5 Hz, da man skal undgå denne og pickup/arm resonans falder sammen, for så fungere det/et flydende ophæng ikke så optimalt. Men det flydende ophæng skal selvfølgelig i første omgang, isolere afspilningen fra omgivelserne, men lidt gyngeri vil ikke skade eller slå pickuppen ud af pladen, hvis det er optimalt afstemt til hinanden. En hylde på en bærende væg er et godt valg til begge typer pladespillere. Som der nævnes i et indlæg om en SME pladespiller, så er motoren på Thorens ikke monteret på det flydende del, så den ikke påvirker afspilningen. Derfor skal man også sørge for at hele pladespilleren sættes i Water først og så derefter sætter man det flydende ophæng i Water. På denne måde, undgår man en skæv vinkel mellem indertallerken og motor pulley.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt OK, allanowich
Du har helt ret i, at man skal undgå, at resonanserne fra hhv. værk og tonearm/PU er sammenfaldende og derved forstærker hinanden - jeg udledte imidlertid af trådstarters indlæg, at det ikke var det, der var problemet.
Og så håber jeg da, at pladespiller m.v. skal være i vater og ikke i "water" ... ellers kan man da for alvor tale om et flydende ophæng
Ja, dansk kan være noget så drilsk
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Online Indlæg: 683
|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Afkobling via fjedre er ikke til for at afkoble for andre bevægelser end dem motoren laver, derfor bør du ikke være overrasket over din Thorens
klarer gulvbevægelser ringere end din Project. Et fjedrende ophæng bevæger sig sideværts fordi pladetallerkenen gerne vil ned i hastighed og
motoren gerne vil op i hastighed og derfor trækker selve det afkoblede chassis sideværts.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Helt OK, allanowich
Du har helt ret i, at man skal undgå, at resonanserne fra hhv. værk og tonearm/PU er sammenfaldende og derved forstærker hinanden - jeg udledte imidlertid af trådstarters indlæg, at det ikke var det, der var problemet.
Og så håber jeg da, at pladespiller m.v. skal være i vater og ikke i "water" ... ellers kan man da for alvor tale om et flydende ophæng
Ja, dansk kan være noget så drilsk  |
|
|
Det er sjovt nok stavekontrollen, der ændre ordet og mig, der så ikke lige ser det i farten. Den ændrer v til w hver gang jeg skriver det. Det samme er også med det engelske ord "who". Det ændrer kontrollen til store bogstaver, som jo er den organisation du ved. Så må jeg hver gang lige ændre til små bogstaver.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mjlgrd Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej
Afkobling via fjedre er ikke til for at afkoble for andre bevægelser end dem motoren laver, derfor bør du ikke være overrasket over
din Thorens
klarer gulvbevægelser ringere end din Project. Et fjedrende ophæng bevæger sig sideværts fordi pladetallerkenen gerne vil ned i
hastighed og
motoren gerne vil op i hastighed og derfor trækker selve det afkoblede chassis sideværts. |
|
|
Det er måske i virkeligheden min så-lærte-jeg-det lektie i den her tråd. Har altid, naivt måske, troet at ophængte pladespillere
havde til formål at afkoble fra primært gulv / rum og ikke motor. __________________ /Kasper
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Analogueman skrev:
Helt OK, allanowich Du har helt ret i, at man skal undgå, at resonanserne fra hhv. værk og tonearm/PU er sammenfaldende og derved forstærker hinanden - jeg udledte imidlertid af trådstarters indlæg, at det ikke var det, der var problemet. Og så håber jeg da, at pladespiller m.v. skal være i vater og ikke i "water" ... ellers kan man da for alvor tale om et flydende ophæng Ja, dansk kan være noget så drilsk  |
|
|
Det er sjovt nok stavekontrollen, der ændre ordet og mig, der så ikke lige ser det i farten. Den ændrer v til w hver gang jeg skriver det. Det samme er også med det engelske ord "who". Det ændrer kontrollen til store bogstaver, som jo er den organisation du ved. Så må jeg hver gang lige ændre til små bogstaver.  |
|
|
Allano, åbn Word, gå ind i stavekontrol, sæt den til Dansk, fjern alle de fluebel du ikke er interesseert i, gå dybere ind i avanceret, fjern alle de flueben du ikk er interesseret i. Derefter vil du opleve noget helt vildt fedt..... Det er dig, der har kontrollen over din "staveplade" og ikke omvendt __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
allanowich skrev:
Analogueman skrev:
Helt OK, allanowich Du har helt ret i, at man skal undgå, at resonanserne fra hhv. værk og tonearm/PU er sammenfaldende og derved forstærker hinanden - jeg udledte imidlertid af trådstarters indlæg, at det ikke var det, der var problemet. Og så håber jeg da, at pladespiller m.v. skal være i vater og ikke i "water" ... ellers kan man da for alvor tale om et flydende ophæng Ja, dansk kan være noget så drilsk  |
|
|
Det er sjovt nok stavekontrollen, der ændre ordet og mig, der så ikke lige ser det i farten. Den ændrer v til w hver gang jeg skriver det. Det samme er også med det engelske ord "who". Det ændrer kontrollen til store bogstaver, som jo er den organisation du ved. Så må jeg hver gang lige ændre til små bogstaver.  |
|
|
Allano, åbn Word, gå ind i stavekontrol, sæt den til Dansk, fjern alle de fluebel du ikke er interesseert i, gå dybere ind i avanceret, fjern alle de flueben du ikk er interesseret i. Derefter vil du opleve noget helt vildt fedt..... Det er dig, der har kontrollen over din "staveplade" og ikke omvendt  |
|
|
Mange tak for det, Hasse. Det vil jeg gøre. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej
Afkobling via fjedre er ikke til for at afkoble for andre bevægelser end dem motoren laver, derfor bør du ikke være overrasket over din Thorens
klarer gulvbevægelser ringere end din Project. Et fjedrende ophæng bevæger sig sideværts fordi pladetallerkenen gerne vil ned i hastighed og
motoren gerne vil op i hastighed og derfor trækker selve det afkoblede chassis sideværts. |
|
|
Det er så ikke korrekt. Affjedring er først og fremmest til for at afkoble for omgivelserne, bl.a. det som kommer fra højtalerne, da pickuppen opfanger bevægelser der bliver forstærket rigtig mange gange. Som sagt virker det kun hvis pladespilleren er placeret på et stabilt underlag (f.eks. en hylde). De evt. sideværs bevægelser som måtte opstå er så små, at de stort set ikke har nogen betydning i praksis hvis det eller er lavet rigtigt. Specielt ikke når pladetallerkenen er tung. Den tager i sig selv lang tid om at komme ned i hastighed. Jeg tror det har større betydning for lyden, med Pro-jects anti-skating system. Når man har sådan et lod som hinger og dingler frem og tilbage og trukket igennem en mekanisk løkke med snor, så vil det give påvirkning af lyden på en uheldig måde. En anden ting som også har mindst lige så stor betydning er Pro-ject DC motoren. Rent elektrisk er der lavet en modkobling for at holde spændingen stabilt. Problemet med en modkobling er blot, at den er koblet ind efter signalet og derfor først kan rette sig ind efter fejlen er sket. Så i pricippet har man en hastighed som kører op og ned hele tiden for at stille det firkantet op.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Online Indlæg: 683
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Hvis man, med fjedre, skal afkoble for alle udefra kommende vibrationer, så skal man jo i praksis lave fjedre der kan afkoble fra DC til Lys og
selvom man kan lave mange sjove ting idag, så kan det ikke lade sig gøre. Det flydende ophæng har ganske enkelt en funktion, nemlig at afkoble
fra motor vibrationer. Det er ikke alle flydende ophæng der gøre dette ordenligt, men det er så en konstruktionsfejl. Hvad angår de sideverts
bevægelser, så er det ganske rigtigt, at de er meget små, men det er rilleudsving på pladen desværre også, vi er nede i få tusindedele af en
millimeter. Selv de mindste afvigelser fra helt stram og præcis omdrejning af tallerken og plade, vil altså påvirke gengivelsen.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej igen
Hvis man, med fjedre, skal afkoble for alle udefra kommende vibrationer, så skal man jo i praksis lave fjedre der kan afkoble fra DC til Lys
|
|
|
Aaarrrhh, hvis du ved affjedring kan forebygge/eliminere indenfor det hørbare område, er det vist rigeligt  , men det skal du jo sige som Rega importør  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |