Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladepresning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2015 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Nå da da!

På disse sider har der været skrevet et par bemærkninger (eller tre) om mangelen på pladepressemaskiner. Det har endda været fremført, at det var helt umuligt at få nye maskiner (og sågar, at der kun var et par håndfulde tilbage i hele verden).

Nedenstående link er forhåbentlig med til at mane det rygte bare en smule i jorden

http://www.analogplanet.com/content/gz-media-takes-its-lates t-fashion-statement-down-runway

Det skal dog nævnes, at der er tale om prototyper. Det skal også nævnes, at jeg har noget blandede erfaringer med kvaliteten af GZ Medias pres, men det har sandsynligvis intet at gøre med deres pladepressemaskiner.

En forsigtig konklusion kan på trods heraf være, at vinyl går en lys fremtid i møde
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 15 Februar 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Ja, man må jo bare håbe en ny stor olie krise så ikke er under opsejling.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Og så må vi ikke mindst håbe at de får højnet deres kvalitet og kvalitetsskontrol gevaldigt... Jeg har næsten opgivet at købe nyt vinyl pga.
alle de ikke uvæsentlige fejl mange nye plader indeholder - det er fra måske 50-60 plader årligt til næsten nul.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Februar 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Efterklang, hvis du dermed henviser til GZ Media, så er jeg ganske enig.

Derimod oplever jeg aldrig problemer, hvis der er tale om presninger fra Pallas ...

Og så er der selvfølgelig alle de andre, der befinder sig et eller andet sted i mellem de to yderpunkter.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt 3 stk Neil Young-Psychedelic Pill fra Pallas.Første plade er vind og skæv,på alle 3.Og så til den pris.PUHA Pallas

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Ja, verden er af lave, når end ikke Pallas kan finde ud af det

Godt, at jeg har pladespillere med både vakuum og periferipladestrammer, så den slags unoder (hæhæ) kan håndteres.

Skæve/pulede lp'er har nu altså alle dage været et problem. Jeg er stødt på problemet uafhængigt af den periode, som lp'erne er fra. Dog har jeg
absolut intet statistisk grundlag for at udtale mig, om omfanget af problemet er blevet større, mindre eller er forblevet status quo over årene. Dertil er
min pladesamling alt for lille (vel ca. 10.000 lp'er) og som sådan kun en dråbe i havet af den samlede mængde af lp'er.

Grundlaget for at udtale sig er dermed på ingen måde statistisk validt, da samplet er alt for lille, og man derfor kommer til at kaste sig ud i nogle vilde
deduktive antagelser (jeg har en gang haft en dårlig Mercedes og derfor er alle Mercedes dårlige ...).

Men det ændrer ikke ved, at det er irriterende med skæve/bulede lp'er

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Der skulle selvfølgelig stå "induktive" og ikke "deduktive"

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

efterklang skrev:
Og så må vi ikke mindst håbe at de får højnet deres kvalitet og kvalitetsskontrol gevaldigt... Jeg har
næsten opgivet at købe nyt vinyl pga.
alle de ikke uvæsentlige fejl mange nye plader indeholder - det er fra måske 50-60 plader årligt til næsten nul.

Når man sågar tillader sig at komprimere & maximere lyden INDEN man smider den over på vinyl, SÅ kan det sgu være lige
meget kors hvor har jeg været skuffet de sidste mange gange jeg har købt / lyttet til nylavet vinyl.   
Jeg er i hvert fald færdig med at købe ny vinyl, med mindre jeg kan finde noget godt brugt, fra 70érne og 80érne !
Jeg har lavet en lille test og lånte 11 vinyler på bibloteket, alle var stort set nye og der var kun 3 der lød som man forventer
af vinyl ....... Led Zeppelin l ; Led Zeppelin lll og så en skive fra 1986 med Talking Heads ...... Resten var fra det 2100
århundrede og stort set ubrugelige ! Efterfølgende optog jeg noget af dem for at se hvordan de (spectrum) så ud ....... og
ganske rigtigt ..... de var ALLE sammen komprimeret i lyden. Dog ikke så slemt som nogle CD´er jeg har testet, men
alligevel nok til at stort set AL liv var fjernet. ! En trist udvikling og den såkaldte vinyl comeback er KUN en mode i øjeblikket
...... seriøs lyd blir det desværre nok aldrig igen.
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Kan hermed som før skrevet fortælle, at jeg var helt tilfreds med min Dire Straits Box, hvad pressekvaliteten angår. Det var med bævren, at jeg åbnede den for at se, hvorfra presningen stammede, efter at være godt og grundigt skræmt af Analogueman´s fortællinger om GZ. I udløbsrille-området på dem alle, var der ridset GZ. Føj for en ...... troede jeg kortvarigt. De er alle 6 110% snorlige uden den mindste skævhed. De er alle 110% støjfri uden "kliks & pops af nogen art. (at jeg så er utilfreds med, at man har pillet ved EQ på de første 4 analoge, har intet med pressekvaliten at gøre). Forøvrigt har jeg fået en del nye pres det sidste halve år, lige fra Eva Cassidy "Songbook" over Sting "The Last Ship" til Eagles "Long Road Out Of Eden", nogle 200g, nogle 180 og andre standard tykkelse. Må være utroligt heldig med mine køb, jeg kan simpelthen ikke nikke genkendende til alle de dårlige oplevelser, folk har med nye presninger

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Kan hermed som før skrevet fortælle, at jeg var helt tilfreds med min Dire Straits Box, hvad pressekvaliteten
angår. Det var med bævren, at jeg åbnede den for at se, hvorfra presningen stammede, efter at være godt og grundigt skræmt
af Analogueman´s fortællinger om GZ. I udløbsrille-området på dem alle, var der ridset GZ. Føj for en ...... troede jeg
kortvarigt. De er alle 6 110% snorlige uden den mindste skævhed. De er alle 110% støjfri uden "kliks & pops af nogen art. (at
jeg så er utilfreds med, at man har pillet ved EQ på de første 4 analoge, har intet med pressekvaliten at gøre). Forøvrigt har jeg
fået en del nye pres det sidste halve år, lige fra Eva Cassidy "Songbook" over Sting "The Last Ship" til Eagles "Long Road Out
Of Eden", nogle 200g, nogle 180 og andre standard tykkelse. Må være utroligt heldig med mine køb, jeg kan simpelthen ikke
nikke genkendende til alle de dårlige oplevelser, folk har med nye presninger

Som det fremgår af mit indlæg, så har det INTET med presningen at gøre, det er den nye musik der blir ødelagt allerede under
indspilning ...... det har ikke noget med formatet at gøre !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Det var også bare ment som en generel betragtning. Nu er jeg så altid gået i en stor bue udenom, hvis der har ståer "Remastered" på coveret. Ved remastered forstået, at man i et studie har taget digitalteknik i brug for at fjerne eventuelle (set med efter år 2000 øjne/ører) unoder eller hvad man tillader sig at kalde det i den originale master. Det er der sjældent kommet noget godt ud af. Men når nogle af de gamle, erfarne "rotter" henter et gammelt masterbånd frem og prøver at lave en ny overførsel/vinylmaster med største omhu til et genoptryk af hvad det måtte være, tjaaaa så er det noget helt andet. Den chance har ny musik i dag så desværre ikke, og der bli´r åbenbart længere og længere imellem de teknikere, der ved, hvordan man gør

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Har for ca. 4 uger siden købt 50 nye presninger, som alle har været en tur forbi min Keith Monks RCM, og de var alle flade, lige, pæne osv.

Da jeg endnu ikke har fået gennemlyttet alle, kan jeg ikke rapportere omkring den endelige kvalitet mht. rillestøj m.v.

Det er mine foreløbige erfaringer i denne omgang. Næste gang vil mine oplevelser måske være (mere) negative. Og personlige erfaringer er jo alt andet lige med til at forme vores opfattelse af verden, herunder det nuværende niveau af lp-pressekvaliteten. Hvad enten disse personlige erfaringer er en markør for verdens sande tilstand eller ej

Nå, men i modsætning til visse andre forumdeltagere, så har den fremførte mangel på optage-, mastering- eller pressekvalitet ikke skræmt mig fra at købe ny musik/nye lp'er. Det kan være et irritationsmoment - på samme måde som det kan være et irritationsmoment at overvære/høre en koncert fx i Forums akustiske betonhelvede - men personligt forsøger jeg at abstrahere fra det og lytte til musikkens kvaliteter i stedet ... hvis det altså kan lade sig gøre midt i alle pladebulerne, inderrilleforvrængningen og komprimeringen

Og så startede jeg egentlig ikke denne tråd for at genstarte den debat omkring kvaliteten på dagens udgivelser (uanset format), der ad flere omgange har kørt cirkulært (haha!) på disse sider.

Jeg startede tråden for at mane rygtet om mangelen på pladepressemaskiner lidt i jorden - hvad enten disse pressemaskiner så er i stand til at fremstille flade lp'er eller ej

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Godt så, A-man
Og så lige en gang til for Prins Knud...... Der mangler IKKE pladepressemaskiner på denne planet

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Heller ikke for Prins Knud

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Mine anker går slet ikke på lydkvalitet, selv om det da er træls at den ikke altid ligger i top-skuffen - men sådan er det jo, på alle medier,
af og til endda med en lille fordel til vinyl (vi husker Daft Punk).

Jeg tænker egentlig heller ikke på (let) skæve plader, dem har jeg metoder til:
(Vinyl Flat).

Jeg tænker udelukkende på de hørbare fejl der er på pladen, fordi presningskvaliteten er for dårlig (overudnyttelse af matrisen?) og
manglende kvalitetskontrol. Der kan være tale om fejl lige i starten af pladen, det gør mig intet, men fortsætter det med crackle'n'pop
hen over hele pladesiden, så er det for meget. Der er også ofte de her lavmælte dobbelt-"klok" der forekommer ved hver
pladeomdrejning, deres hørbarhed kan også variere hen over en pladeside. Ridser er der ikke så mange af, selv om det da kan
forekomme.

Seneste eksempler på varierende kvalitet:

Patricia Barber - Modern Cool: Tydelig og meget betont sibilans, den saver igennem. Afspillet med Lyra Kleos, kan da tænkes at en
mindre kritisk pickup ikke giver et så skræmmende resultat. Sendt retur, penge tilbage, fordi forhandleren (jpc.de) ikke kan skaffe et
bedre eksemplar - hele oplaget er ødelagt, skriver de til mig. Og alligevel sælger de den stadig.

Tina Dickow - Whispers: Først købt hos min normale pusher, her er crackle'n'pop hele vejen igennem. Havde læst nogle meninger om at
de måske presser matriserne lidt for meget, så de sene presningner har knas, mens de første ikke har det, så jeg tog chancen og købte
endnu en udgave, denne gang hos iMusic.dk. Absolut fejlfri.

Der er simpelthen for meget lotteri i det, og jeg er ved at være godt og grundigt træt af at blive hevet rundt i manegen. Nu må branchen
bevise at de kan finde ud af det, det er betænkeligt at vi med plader før år 2000 sjældent havde problemer, mens vi med de såkaldte
audiophile presninger oplever alt for mange fejl, og betaler i dyre domme herfor. Om de så kan holde gamle maskiner i live, eller laver
nye så som GZ og Acoustic Sounds (Quality Record Pressings) gør det, er jeg egentlig ligeglad med - de skal sørge for at kvaliteten er i
orden. Jeg er træt af at hælde penge i deres lommer, mens jeg bliver skubbet bagfra. Sagt i en humørfyldt, men også bestemt, tone
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
Jeg har købt 3 stk Neil Young-Psychedelic Pill fra Pallas.Første plade er vind og skæv,på alle 3.Og så til
den pris.PUHA Pallas

Så kunne du have overvejet at købe den hos WOWHD ved udgivelsen på CD og så kostede den endda under en hund incl
levering. For vi har vel stort set allesammen både vinyl og CDer i reolen. Derudover er det absolut ikke et album der
hører til Neil Youngs bedste, så det kan i roligt droppe. Hans sidste rigtig gode album må stadig være Sleeps with angels og det
har ca. 20 år på bagen.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

mit liv er for kort til CD-desuden synes jeg det er en fed plade-BUM

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Jeg startede tråden for at mane rygtet om mangelen på pladepressemaskiner lidt i jorden - hvad enten disse pressemaskiner
så er i stand til at fremstille flade lp'er eller ej

Mangler du ikke at fortælle Prins Knud ;-):

* Der ER mangel på pressere d.d.
* At enhver efterspørgsel (ligesom en stærkt stigende på LP'er) næsten altid vil forsøgt imødekommet af et udbud
* Der er tale om nye prototyper, der ikke er færdigudviklet (og fra GZ som ikke har det bedste rep)
* At når det ikke er sket for lang tid siden, er det nok fordi, det er ret vanskeligt at få til (kvalitet/pris-ratio)

Jeg tror på, situationen vil være den - altså når og hvis GZ's nye pressere kommer i gang på markedet, som i hvert fald så kan
sikre en prisstabilitet - at forbrugermarkedet vil være delt i to, groft set:

Den del der som i dag synes, det typisk spiller ret fint og acceptabelt støjmæssigt, og ikke er meget ringere end (ca.) pre midt
80'erne. Og så en anden del, der stadig som i dag synes, at mekanisk- og masteringkvalitet oftest er ret så dårlig og ikke er
sådan "rigtig" vinyl.

Sounds familiar? ;-)
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Ufattelig viden, du er i besiddelse af

Dokumentér at der ER mangel på pressere d.d.

Du skriver: "Jeg tror på......". Fint, men det er altså ikke den endegyldige sandhed, fordi du tror på det

og NO til den sidste. Doesn´t sound familiar at all

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk.

Er det ikke indlysende, at en pressemeddelelse omkring prototyper på pressemaskiner - at det i sig selv er en nyhed, og vi
diskuterer den her - vidner om mangel ift. en stærkt stigende efterspørgsel?

Nej, det er langt fra hverken endegyldigt eller sandt, for jeg skriver, hvad jeg tror vil være siuationen. Det siger sig selv. Jeg
synes, det var relevant, fordi andre konkluderede "vinyl går en lys fremtid i møde" - altså en holdningsudtrykkende
forventning.

OK - hvis du ikke synes, den udlægning karakteriserer (hifi) grupper af i dag ift. vinyl-nyproduktion, så fint. Det var heller ikke
ment som endegyldigt eller sandt, men blot som min betragtning, groft set. Hvordan ser du så evt. på det?
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes