Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 06:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pæn hylde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle,


Jeg overvejer at springe på vinyl vognen og vil I den forbindelse gerne høre, om der er nogen, som har nogle bud på pladespiller hylder som ikke er grimme på væggen :)

Der var engang nogle fra Audio Magic med PÆNE afkoblings hylder - men det jeg ser i dag, ligner mest noget, den lokale smed kunne bukke mens man venter :cry:

- Findes der f.eks. nogle, hvor hylden er i akryl?

Foreslag modtages :-)



__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Dem som er pæne, der skal du nok også forvente en høj pris.

Denne fra Finite Elemente er pæn, men det er prisen også



Fra 17.000,- og op efter, den viste koster vist 28.000,-

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Med mindre, du er udstyret med 29 tommelfingre, så kunne du jo lave noget selv. Nogle pæne vinkel jern og så en plade i flot træ eller sten som granit eller kunst marmor......rigtig marmor er alt for skrøbelig ved slag.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige med på en lytter her

Økonomisk er diy-vejen den eneste for mig.
Jeg synes det er svært at finde nogle pæne vinkeljern, der kan klare 20-30 kg. Nogen forslag?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger denne: http://www.hifiracks.co.uk/itemdetails.php?cartId=134472
Den ser fin ud og er temmelig solid og til at betale.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 965
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg synes i al beskedenhed at min egen DIY pladespillerhylde er både æstetisk og funktionel. Min pladespiller med platformen under pladespilleren vejer ca 60 kg, så hylden skal være ret stabil. Jeg har nogen af rammerne fra Audio Magic væghylderne, men de er ikke stabile nok i denne vægtklasse.

Min løsning er de største vinkelbeslag fra byggemarkedet (dem som er svejst, de bukkede er for svage), som jeg har skåret til med vinkelsliberen og malet sorte. Monteringen ind mod væggen er på en sort MDF plade, da pudslaget over murstenene kan give et for blødt anlæg mod væggen.

Selve hylderne er en sandwich af sort MDF / klar acryl / sort MDF. Det giver en -synes jeg- pæn løsning og sandwichkonstruktionen er meget resonansdød. Jeg har valgt at lade den sorte MDF stå rå og ubehandlet, da jeg godt kan lide den grå-sorte overflade, men man kan jo også give det klarlak, så det bliver helt sort.

Jeg har somme tider overvejet at lave en kasse, der kan dække for vægbeslagene, så det samlede udtryk bliver endu ''renere'', men jeg har aldrig fået det gjort. Jeg synes dette her er helt acceptabelt - se billedet taget op under hylden.

Ja, og pick uppen, der står der på hjørnet af hylden er en Kiseki - Blackheart jeg lige har købt, den skal monteres i dag... Spændende 



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 391
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Til MortenB
Det ser godt ud. Tungt grej må man sige. Er du glad for yderringen?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 21 Marts 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Du kan skrue to mindre hyldeknægte på vægen og nærmest skjule dem med pladen spilleren skal stå på.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo sådan at vi har forskellig smag og fysiske forhold at tage hensyn til når vi skal lave noget brugbart til opbevaring af vores HIFI. Jeg har lavet mit setup så alle kabler er skjulte, pladerne jeg har brugt er af egetræ og jeg har ingen synlige beslag.
men muligherer og materialer er der virkeligt nok at vælge af, så mit råd er brug din fantasi.

Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Hej alle,


Jeg overvejer at springe på vinyl vognen og vil I den forbindelse gerne høre, om der er nogen, som har nogle bud på pladespiller hylder som ikke er grimme på væggen :)

Der var engang nogle fra Audio Magic med PÆNE afkoblings hylder - men det jeg ser i dag, ligner mest noget, den lokale smed kunne bukke mens man venter :cry:

- Findes der f.eks. nogle, hvor hylden er i akryl?

Foreslag modtages :-)


Audio Magic (stål-) rammerne kan med jævne mellemrum fås (brugt) til næsten ingen penge - jeg har for ikke så lang tid siden købt to SW63 til nogle få hundrede kroner - og de ser ud som om, de aldrig har været monteret.

De var uden hylder, men planen er at montere rammerne med lidt mellemrum og så udskære en 30 mm birkekrydsfinerplade, der hviler på rammerne, så der er plads til 2-3 pladespillere.

Jeg kan ikke finde (valide) oplysninger om rammernes bæreevne, men svejsninger og godstykkelse virker tillidsvækkende. Bæreevnen er næppe ubegrænset, men jeg vil tro, at de hver især kan bære ca. 50 kg, så de samlet set kan belastes med 100 kg - men jeg skal understrege, at det er et gæt fra min side.

Den sikre løsning er - som flere allerede har nævnt - et par ordentlige moppedrenge af nogle hyldeknægte fra det lokale byggemarked, men om det kan give en tilfredsstillende æstetik må den enkelte afgøre med sig selv ...

Ved så store belastninger skal man selvfølgelig også være opmærksom på væggens bæreevne og det benyttede monteringsmateriale. De fleste (seriøse) producenter af monteringsmateriale (fx Fischer) oplyser tekniske data for deres produkter.

Akryl kunne sikkert se fedt ud, men du skal op i en ganske pæn tykkelse, hvis det ikke skal give sig/flekse, når det belastes. Og så er kvadratmeterprisen ganske høj.

En anden mulighed er en skiferplade. Den er tung og lyddød - og så er det, som jeg ser det, et "lækkert" materiale. Men sørg for at understøtte en skiferplade ordentligt - ellers risikerer den at knække (som andre sten-/klippearter i øvrigt). Kvadratmeterprisen er overraskende lav, hvis man kan finde en stump hos fx en stenhugger eller en flise i et byggemarked, men det bliver aldrig noget billigt materiale.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en Audio Magic SW 63 hylde. Jeg vil nu være lidt forsigtig med at belaste rammen så meget som 50 kg.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Vi må have en (ingeniør) på banen, der kan lave nogle statikberegninger på de rammer

Jeg tror, at materialet (stålplade og -ramme) kan klare belastningen - det springende punkt er nok svejsningerne (og den bærende væg og befæstigelsesmaterialet).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har et af de store vægbeslag fra Audio Magic og det kan jeg sidde på uden det giver efter og jeg vejer altså en "smugle" over
de 50kg

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 965
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har også de store vægrammer fra Audio Magic, og kan bekræfte (Analogueman) at de holder fint mht svejsninger osv... Jeg synes dog ikke de er velegnede til en tung pladespiller, idet selve jernrammen kan flekse mere, end jeg bryder mig om, når der står noget tungt på den, som rager et godt stykke ud fra væggen (kraft - arm). Det giver en nedbøjning af selve rammen, og hvis man trykker på den yderste kant af hylden kan man let ''vippe'' med hylden, hvilket ikke lige er ideelt sammen med en pladespiller. Igen, dette er særligt slemt med kombinationen af tung pladespiller og en hylde, der går langt ud fra væggen. Det skal siges, at audio magic rammen var monteret stenhårdt ind mod væggen / MDF pladen for at minimere flex i overgangen fra væg til rammen.

Jeg havde også mine conrad johnson monotrin på væghængte audio magic rammer, de bøjede også noget ned, og de kunne også ''vippe'', men til effektforstærkere betyder det jo ikke noget.

Billederne herunder viser nederst pladespilleren stående på audio magic rammen, og øverst står pladespilleren på de store vægbeslag jeg bruger nu. Æstetisk synes jeg vægbeslagene er pænere, da de ''forsvinder'' bedre visuelt, og de er markant mere stabile.

Måske kan man også fornemme nedbøjningen af Audio Magic vægrammen. Hylden er i vater, og som I kan se er hylde og ramme ikke parallele.

Problemet er betydeligt mindre, hvis ens hylde ikke er dyb, så virker det sikkert fint, som Pierre har erfaringer med.







__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej Webmonkey.

Med hensyn til hylden du skruer på vægen, gør form og materiale ikke den store lydmæssige forskel. Men underlaget du stiller pladespilleren
på, kan virke som dag og nat for lyden.

Min erfaring er, at rent lydmæssigt virker spånplader.
Du kunne f.eks starte med at lægge 4-5 plader ovenpå hinanden.
Eksperimenter med flere eller færre.

For hårdt et materiale (f.eks sten eller andet hårdt) duer ikke, efter min erfaring.
Med akryl som underlag kan du opleve, at selve anslaget på en bas forsvinder, og kun det underliggende frekvensområde af bassen forbliver,
hvilket kan give en "langsom" og gummiagtig bas.

mvh nils




Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Tak!

Så er vi to, der mener, at "skidtet" kan holde til en ganske pæn belastning ... og flertallet bestemmer jo

Nej, spøg til side. Jeg kan ikke finde oplysninger på det benyttede stål, men hvis vi antager, at det er en gængs stålkvalitet, så ligger flydespænding
samt træk- og brudstyrke jo pænt højt. Og chancerne for at skabe en stærk struktur øges jo betragteligt, hvis der benyttes firkantrør, som det er
tilfældet med Audio Magic-rammerne.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Mit indlæg var med reference til Pierres indlæg ... men blev afbrudt i skriveprocessen ... så nu står det lidt og svæver for sig selv (hvis I lige fik den
hentydning som et apropos til emnet ).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 965
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har tre af de rammer (nu i overskud), du kan jo købe en af dem og skære den i stykker, hvis du vil vide mere hands on, hvordan de er lavet  

Jeg mener ikke udfordringerne med dem er stålet. Udfordringen er kombinationen af meget lille anlæg mod væggen i det vertikale plan (10 cm), samt at dybden er ret lille (36,6 cm). De har vægtet designet meget højt her på bekostning af styrke. Når man stiller en 55cm dyb hylde, og en 50kg tung pladespiller op på den ramme - så vipper det...

Det holder fint. Jeg siger ikke, at de ikke kan holde. Som Pierre siger kan man sidde på rammen, når den er skruet op på væggen. Hvis man er ligeglad med, om ens pladespiller kan stå og vippe, så er alt OK.


__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Det holder fint. Jeg siger ikke, at de ikke kan holde. Som Pierre siger kan man sidde på rammen, når den er
skruet op på væggen. Hvis man er ligeglad med, om ens pladespiller kan stå og vippe, så er alt OK.



Hvis du kan få rammen til at tilte nedad, eller hylden til at vippe, så gi`r jeg en omgang på den lokale

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Nå, nu kan der vist ikke koges mere suppe på hylder, der flexer... Over and out!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes