Emne: Vinyl kvaler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 08 Juli 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det undrer mig mere og mere, hvor store kvaler folk har omkring det at spille vinylplader (LP´er). En forfærdelig masse nørderi har åbenbart gjort, at folk ikke længere er/bli´r tilfredse med det, der kommer ud af højttaleren, somme tider grænsende til det absurde. Nogle skal absolut sammenligne det med afspilning af CD (hvilket aldrig kommer til at blive det samme). Mit råd er at nyde musikken. Eller et eller andet sted at se det i øjnene: Vil du ikke ofre 20K på en pickup, 20K på en grammo & 20K på en riaa, så er det måske CD/streaming der er vejen frem. (eller var det nu sådan, det var??) Det er i mine øjne/ører ikke særligt kompliceret, Spil pladen og glæd dig over det. Lyder det helt vilt dårligt, så spil en CD. WOW jeg får ørerne i maskinen nu    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 08 Juli 2015 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep... Det er ikke prisen der er alt afgørende... Det er kvaliteten... Så idag en Thorens TD 321 med SME 3009 arm monteret med en Ortofon pick up til 3900,-kr ... Her er der ikke opblæste priser... Bevares det er brugte sager... Men kvalitet der sagtens kan måle sig med udstyr i dag... Bevares jeg kan da godt savle over SME's nyere arme og især deres pladespillere... Men igen... Ikke pris... Men kvalitet... Men som om der er gået "religion" i det... Syntes faktisk at mange af de billigere pladespillere der sælges i dag er ganske hamrende gode, til prisen, da de oftest skal spille sammen med anlæg indenfor et realistisk budget, og det er de færreste der dag efter dag sidder andægtigt i " sweet spot" iført kjortel, og røgelsespinde foran sig, mens pickuppen afspiller de magiske riller fra vinylpladen...
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 08 Juli 2015 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal nok lade være med at brokke mig over kvaliteten eller andet......... Det eneste jeg vil BROKKE mig over er at jeg nu har
gået i omk 4 måneder uden et setup
Jeg er ved at blive sindsyg!
Det er meget tæt på at den lille lyserøde radio/cd tingest jeg købte i føtex til min datter, begynder at lyde som HiFi __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 08 Juli 2015 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Problemet" er, at CD-afspillere og digitale kilder generelt giver flere detaljer, afspejler de tekniske sider af musikken bedre, og generelt har mere dynamik, så længe vi er i budget-klassen.
Samtidig er det de færreste, der forstår, at lyden bare ikke bliver bedre end pickup'en! Og så sidder de og navlepiller over deres "fantastiske" AT95, Denon DL103 osv. Faktum er bare, at uanset hvor musikalske disse pickup'er er, så spiller de bare ikke særlig velopløst eller detaljeret, og giver ikke samme indblik i indspilningerne, som en digital kilde i samme segment kan.
Derfor bliver de skuffede over vinylen! Omvendt skuffes jeg så lige så ofte manglen på musikalitet i budget-klassen for digitale kilder!
Skal man have en musikalsk digital kilde, så koster det. Og skal man have et detaljeret, velopløst vinyl-setup, så koster det også. Så hvis man ikke har ubegrænsede midler, så skal man træffe et valg, som uanset hvad man vælger, vil være et kompromis.
Mit bedste råd til vinyl-setup'et er, at man skal bruge flere ressourcer på en god pickup, ikke billigere end 5-6000,-. Og pickup'en må gerne koste halvdelen af pladespillerens samlede pris! Så hellere et billigt værk med en dyr pickup, end et dyrt værk med en billig pickup...
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 08 Juli 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil give boydk helt ret i det med at mange går op i teknikken, frem for lyden.. jeg var selv meget usikker på det, da jeg endelig gerne vil prøve en pladespiller, med jeg har også valgt at gå fra det igen .. ikke fordi lyden, ikke var i orden for det syntes jeg den var NÅR MAN FANDT EN PLADE SOM IKKE VAR SLIDT .
jeg valgte at droppe det forbi, at jeg var for dovn, samt at det er meget mere besværligt at skifte nr. da jeg ikke gider høre en hel plade af gangen.
lige nu bliver det droppet, måske forsøger jeg igen .. hvis jeg en dag, får et godt tilbud på en stor samling plader, som jeg gider lytte til.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 08 Juli 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad i alverden er der nu i vejen med at sidde iført kjortel og i skrædderstilling, mens man fyrer den ene røgelsespind af efter den anden og vinylen spiller Nå, jeg har (heldigvis?) ikke den slags kvaler, som Boydk beskriver ... jeg fik aldrig købt en cd-afspiller, så jeg aner ikke, hvordan det skal lyde, og hvad jeg går glip af ... eller ikke går glip af ... eller whatever. Og jeg bekymrer mig heller ikke, når det kommer til vinylafspilning. Det skulle da lige være, hvor jeg efterhånden skal gøre af alle de lp'er, der på forunderlig vis tilsyneladende bliver ved med at formere sig. For jeg har besluttet mig for, at jeg ikke vil købe flere, så det må vel være forklaringen på, at samlingen bliver ved med at vokse
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
|
"Problemet" er, at CD-afspillere og digitale kilder generelt giver flere detaljer, afspejler de tekniske sider af musikken bedre, og generelt har mere dynamik, så længe vi er i budget-klassen.
Samtidig er det de færreste, der forstår, at lyden bare ikke bliver bedre end pickup'en! Og så sidder de og navlepiller over deres "fantastiske" AT95, Denon DL103 osv. Faktum er bare, at uanset hvor musikalske disse pickup'er er, så spiller de bare ikke særlig velopløst eller detaljeret, og giver ikke samme indblik i indspilningerne, som en digital kilde i samme segment kan.
Derfor bliver de skuffede over vinylen! Omvendt skuffes jeg så lige så ofte manglen på musikalitet i budget-klassen for digitale kilder!
Skal man have en musikalsk digital kilde, så koster det. Og skal man have et detaljeret, velopløst vinyl-setup, så koster det også. Så hvis man ikke har ubegrænsede midler, så skal man træffe et valg, som uanset hvad man vælger, vil være et kompromis.
Mit bedste råd til vinyl-setup'et er, at man skal bruge flere ressourcer på en god pickup, ikke billigere end 5-6000,-. Og pickup'en må gerne koste halvdelen af pladespillerens samlede pris! Så hellere et billigt værk med en dyr pickup, end et dyrt værk med en billig pickup... |
|
|
Alt hvad i har liggende af skrammel pu'er under kr. 5000, smid dem ud og  de er intet værd. Men hvisk mig lige i øret hvor i smider dem
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
| Mit bedste råd til vinyl-setup'et er, at man skal bruge flere ressourcer på en god pickup, ikke billigere end 5-6000,-. Og pickup'en må gerne koste halvdelen af pladespillerens samlede pris! Så hellere et billigt værk med en dyr pickup, end et dyrt værk med en billig pickup... |
|
|
   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er først ved at komme ind i vinyl kampen og har en fornuftigt Sony ES cd-afspiller. Den giver bare ikke samme oplevelse som min gamle pladespiller.
Faktisk er jeg ved at udskifte hele min CD samling og det er kun op i mod en pladespiller med en ny PU til 1400 kr. Og jeg er mere end tilfreds og mine gæster bliver altid imponeret over lyden når jeg smider en plade på. __________________ Træsider? - Ja tak
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD/Streaming og LP bør i min optik lyde lige godt, så man ikke favoriserer den ene kilde fremfor den anden, det giver større lytteglæde da man så ikke kun jagter god musik på enten LP eller CD, men bare kan købe de tilbud der nu engang er og være glad, samt glæde sig til at komme hjem og lytte til musikken.
Nu vil jeg sige at jeg ikke er gået helt amok med valg af PU, de PU'er jeg har ligger i 3500,- til 5500,-kr., men disse giver rigtig god lyd i forhold til prisen, jeg har haft lånt lidt dyrere PU (10k), og jo det blev bedre men i forhold til en fordobling i prisen blev jeg nu i tvivl om det var pengene værd, det er jo en sliddel.
Så jeg har valgt at bruge flest penge på Pladespiller, Arm, RIAA og kabler i mit pladespiller setup, og jeg er yderst tilfreds, måske en dag jeg ofrer lidt mere på PU'en, men halvdelen af pladespillerens pris så bliver det alligevel en dyr omgang.
Men jeg er enig med Gige i at man skal op i ca. 4-6000,-kr. for en PU, for at få nok ud af de sorte skiver.
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg går ud fra at vi snakker nye produkter. Fordi, når man går brugtvejen behøver et vinylsetup jo slet ikke være så dyrt. I forhold til vinylsetup gælder det som i livets andre forhold om at bruge hovedet og særligt lyttelapperne. Jeg tror mange taber tråden på grund af alle de evindelige skriverier om opløsning, rum detaljer osv. Jeg tror alt for mange går til alt for få koncerter for at høre hvordan musik egentlig lyder. I stedet sidder man og prygler sig selv med de samme 3-4 numre og kan ikke forstå, at bassisten ikke står længere tilbage i rummet fordi det skriver alle eksperterne, at han gør. Fokus kommer til at være på noget som er så subjektivt, at det nogle gange kan være svært at tage alvorligt. Hifisnobberi tror jeg er et passende udtryk. Det skaber usikkerhed blandt folk og tager fokus fra glæden ved musikken. Et vinylsetup kræver lidt tålmodighed og man undgår næppe at dumme sig lidt med mindre gode køb. Opsætning er selvfølgelig vital. Med lidt øvelse eller rådgivning fra en rutineret bruger får man et vinylsetup til 5-6000kr brugt, der spiller fremragende. Selvfølgelig kan det fås endnu bedre, men så er der måske ikke penge til det vigtigste. at købe og høre noget musik! Fordybelse i musikken er for lidt i fokus efterhånden. Jeg har droppet streaming fordi det virker ikke her i hjemmet. Alt for meget tilgængeligt. Hører ikke album helt færdigt, men zapper rundt i dette enorme udbud af musik. Måske har jeg bare ikke brugt det hensigtsmæssigt, men det fungerede ikke her. Hellere smide en lp eller cd på, læne sig tilbage og høre det hele. Måske det endda ender med, at give mening til sidst hvad kunstneren har skabt  .
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
|
...jeg har haft lånt lidt dyrere PU (10k), og jo det blev bedre men i forhold til en fordobling i prisen blev jeg nu i tvivl om det var pengene værd, det er jo en sliddel.
|
|
|
Sådan er det jo med al hifi... jo højere pris jo mindre forbedring.
Og så er det lige præcis dér fejlen opstår... det pudsige er jo, at vi ikke har samme forhold til en bil. Det er også en sliddel, og jo dyrere model, jo dyrere reperationer! Og har vi råd, så køber vi alligevel den dyre model... bare ikke når det kommer til en pickup?!?!
Og dyre pickup'er har jo også ofte en ombytningspris, så en ny ikke koster det samme anden gang. Billige pickup'er er køb og smid væk produkter.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
Jeg tror mange taber tråden på grund af alle de evindelige skriverier om opløsning, rum detaljer osv. Jeg tror alt for mange går til alt for få koncerter for at høre hvordan musik egentlig lyder. I stedet sidder man og prygler sig selv med de samme 3-4 numre og kan ikke forstå, at bassisten ikke står længere tilbage i rummet fordi det skriver alle eksperterne, at han gør. Fokus kommer til at være på noget som er så subjektivt, at det nogle gange kan være svært at tage alvorligt. |
|
|
Det kan være, at det ikke fremgik helt så tydeligt af første indlæg, men det var lige præcis den slags fornuft, jeg efterlyste. Da jeg skulle ha´ min Staxarm på "plastikmonstret" var der ingenting, der passede sammen. Et kig på vinylengine, dowloade en Baerwald type A protractor, og så spore "skidtet" ind. Det lyder forrygende og skal IKKE finjusteres. Når man så ser/læser andres fortrædeligheder, pu ha. Det virker som om, at deres setup´s, som egenlig skulle være til glæde og smil, kun er til evig bekymring. Det synes jeg er synd. Spil nu på l**tet og glæd jer over, at det virker. Og ha´ så den dér i mente, at et samlet vinylsetup til 5.000,- (nyt eller brugt) ikke er beregnet til at være sammenligningsgrundlag for et tilsvarende CD setup. Forskellen fra 5.000,- til 50.000,- er gigantisk, forskellen fra 50.000,- til 500.000,- er langt mere beskeden  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
CD/Streaming og LP bør i min optik lyde lige godt, |
|
|
Men det gør de bare ikke
Jeg har prøvet at lavet et digitalt setup som kunne matche mit pladespiller setup. Men det var ikke muligt!
Aurender S10 som kilde og div high end dacs, bla. Meitner Emm, Playback, DCS, Vitus, DAD og andre. Ingen af dem kunne hvad
mit pladespillersetup kan. Så derfor kunne jeg ikke se fornuften i at ofre så mange penge på det digitale, så Aurenderen blev solgt,
ingen af de 100K dyre dacs blev købt. Endte så op med en Lumin istedet for. Den kan ikke måle sig med min pladespiller, men set
iforhold til løsningen med Aurender og hunde dyre dacs, så klarer den sig forbavsende godt - Faktisk uhyggeligt godt.
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu sige de sidste par DIY DAC's her på matriklen, har hævet CD/Streaming lyden væsentligt, faktisk uhyggeligt tæt på Vinyllyden
som længe har været det fortrukne medie her. Og det er ikke fordi lyden på mit vinyl setup er ringe.
Men måske jeg skal ud og finde en endnu bedre PU, så de Digitale Medie kan få klø.  Så har jeg jo igen en undskyldning for at
opdatere det Digitale, hvis det Analoge medie kommer til at lyde bedre.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afgørende må være musikken, om det så er vinyl eller CDer er ikke afgørende. Og dem der foretrækker vinyl må have respekt for det
valg som CD køberne foretager og omvendt. For det er ikke det reelle valg, det må stå mellem faste formater og streaming.
CDen har tjent os godt gennem rigtig mange år, men er ved at blive et nicheformat som LPen har været i 25 år. Vi kan faktisk se det
allerede, de gode tilbud på CDer er ikke hvad de har været, og det er ikke længere muligt at købe musik nær så mange steder længere.
Og det er da kedeligt, ligegyldigt om man foretrækker det ene eller andet format. (Og jeg har, - som de fleste på Hifi4all formoder jeg, -
begge formater.)
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tit tænkt på, at købe en pickup til et sted mellem 4 og 6 tusinde kr. Men når man fx spiller 3 plader hver dag i gennemsnit og husker renholdelse af både plade og nål, ved hvert pladevend/skift, så holder en nål vel typisk 2 år og så synes jeg ikke det er prisen værd og slet ikke endnu højere op i pris. Derfor lægger jeg typisk på 2-2500kr på dem. Der findes jo pickupper i den prisklasse, hvor den ene er væsentligt mere informativ end den anden, alt efter firma/producent. Det afhænger jo af nåleslibning og ellers de anvendte dele i pickuppen. Men hvis man kunne regne med 6-8 års levetid på en pickup til 5-8000kr ved 4-5 plader dagligt, tror jeg helt seriøst, jeg ville vælge dyrere næste gang. Men bortset fra dette lille bøvs, så nyder jeg min pladespiller og det den nu kan med at levendegøre mine plader i musikalsk henseende.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er bedste en Vinyl opsætning 20k eller en tilsvare digital opsætning, eller hvor for man meste lyd kvalitet for penge, digital eller vinyl
Med digital high resolution music, er vi jo ud i en tabsfri gengivelse af den digital studio master (musik blive jo i dag indspille med high resolution)
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 09 Juli 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|