| Forfatter |
|
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg fik min voksenpladespiller for ca. 6 måneder siden, og har gået og prøvet at lytte mig frem til hvilke ændringer i opsætningen, der gjorde hvad. Men nu er jeg kommet til det sted, hvor jeg gerne vil sætte den så godt op som muligt. Så vidt jeg forstår, så er det ikke muligt at opsætte sit system bedst muligt uden en testplade. Men hvilken er den bedste? Kan det være afhængig af pladespiller? Desuden, hvordan vælger man den protractormetode, der matcher bedst for en? Jeg endte med at komme hen til denne side, som ærlig talt har gjort mig lidt forvirret: http://www.vinylengine.com/protractor-user-guide.shtmlEt lille bonusspørgsmål: Jeg har været virkelig glad for Mikkels "Sådan sætter du din pladespiller korrekt op", men har et spørgsmål: "Værdien for antiskating skal sættes til nogenlunde det samme som nåletrykket." Jeg har også set det samme beskrevet andre steder på nettet, men ikke noget om hvor man gør det henne. Er det ikke kun noget man kan på visse pladespillere? Jeg har kun sådan en kugle i en snor, som kan sættes længere inde eller ude på bagenden af armen. Eller er der et eller andet, jeg har misforstået? Findes der et værktøj, der kan måle antiskating?
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Hvilken pladespiller kombination har du? Værk/ arm.
2. jeg bruger Hifi news analogue test record. Der er alle de test spor du har brug for
3. Din "kugle i snor" går jeg ud fra er din antiskate lod.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den "kugle i en snor" er din antiskating-justeringslod. Når det sidder i det hak, der er præcist over armens centrum/omdrejningspunkt/det inderste, svare det til 0 gram ingen antiskating. Du må checke vinylengine for præcis din type arm, hvor meget hver streg udad svarer til  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har både HiFi News og The Analouge Test Record, begge er gode og har hver sine pludser.
Men HiFi News er vist billigst, så hop du bare på den.
Antiskate kan du indstille via en testplade. Det er det mest præcise, syntes jeg!
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indstilling af antiskating kan gøres nemmest med vinylplade uden musik dvs den er blank. Når du placere pickuppen på et vilkåligt sted på pladen skal den blive stående, og hverken køre ind eller ud.
Faktisk er blank vinylplade nem at få fat i. Køb Love Shops nye album, Kærlighed og Straf. Side 2 på LP 2 er blank og perfekt til justering af antiskating.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
boyscoutdk* Det er ikke helt rigtigt, det du skriver. Det er rillemodulationen sammen med pladens rotation, der trækker armen indad mod centrum og det er dette antiskatingen skal modvirke. Så man kan ikke bruge en blank plade til dette.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det ændrer ikke på, at det er testspor, der er den rigtige måde at gøre det på.
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager.... jeg har åbenbart taget fejl ligesom mange andre jeg har fundet ved læse på diverse hifisider derude i verden. Se venligst bort fra mit oprindelige indlæg.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3044
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et stykke hen ad vejen kan en glat plade godt hjælpe.
Man kan sikre sig pu ikke trækker ud efter.
Pu skal bevæge sig langsomt indefter, men det er kun vejledende, og kan sættes mere præcist ved afspilning af musik.
For meget AS giver forvrænget violiner i venstre side (pg.a manglende kontakt imellem pu og indersiden af rillen).
For lidt AS giver forvrænget strygere i højre side (pg.a manglende kontakt imellem pu og ydersiden af rillen).
Imellem disse to punkter er et mindre område der fungerer forvrængningsfrit (fri for den forvrængning som skyldes scating/antiscating), med de fleste plader.
Det letteste udgangspunkt for AS-justering er efter min mening, at justerre på det glatte stykke inderst på en lp-plade.
Sæt pu ned på det glatte stykke imellem udløbs-rillen.
Indhentes pu derefter af rillen, er der for meget AS.
Løber pu derimod frem og falder i rillen foran sig, er der for lidt AS.
Men som før beskrevet må det fintunes med både ører og musik.
|
| Til top |
|
| |
lajst2 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et indskudt spørgsmål afledt af testplade-snakken.
Hvor kan det anbefales at købe Hifi News testplade? Her tænker jeg set i forhold til pris og fornuftig/solid forsendelse.
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for Jeres svar.
Jeg kan forstå, at jeg skal have en testplade.
@ boyscoutdk og allanowich. Jeg er glad for diskussionen I havde. Jeg har nemlig opsat min antiscating efter en glat plade. Glæder nig til at få den sat rigtigt.
@Pierre. Du skriver at du har 2 test LP'er, bl.a. The Analouge Test Record. Er det "Analogue Productions - The Ultimate Analogue Test LP"? Og du nævner også at begge har plusser. Kan du hjælpe mig med, hvad forskellen er?
Ellers kan jeg forstå at folk generelt sværger til "Hifi news analogue test LP," så den føler jeg mig tryg ved at gå efter.
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |