Forfatter |
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige generhvervet mig en AT oc9 pick up, og sidder og leder på nettet efter specs på denne pick up. Jeg skal indstille min NLE 17 riaa forstærker efter gain og impedancen, jeg kan kun finde oplysninger om AT oc9 mk3, er det mulighvis de samme opstillinger den kører efter? jeg har netop indstillet min riaa efter disse specs, men er ikke helt tilfreds, der skal godt nok skrues meget op for volumen, og der til høres der meget knitren, selv på nye plader som ikke er beskidte... er der nogen der kan hjælpe mig :)
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6371
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som mit råd ville være til alle andre: Drop nu de specs, og indstil gain til du synes, at lyden er høj nok, og indstil din belastning/impedans på riaa´en, indtil du er tilfreds med lyden. Ved for lav ohmsk indgangsmodstand kvæler du toppen. Øg derefter i små bidder, indtil du synes, at toppen er frigjort, og der stadig er "kød"/krop på gengivelsen. Øger du mere, bli´r det for lyst/analytisk, kroppen forsvinder osv.  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2015 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok Boyd. Tak for input, var bange for at jeg kunne overbelaste min riaa. Så skal jeg til at lytte 😊 __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan fuldt ud tilslutte mig Boydk's råd
Jeg har blandt mine forskellige RIAA'er en Rossner & Sohn Canofer S, der tillader sådan ca. 576 forskellige kombinationer af gain og belastningsimpedans. I praksis er det selvfølgelig langt fra alle kombinationsmuligheder, der er i spil til den enkelte PU, men det er en fascinerende øvelse at forsøge at lytte sig frem til den mest vellydende kombination af gain/belastningsimpedans.
Det spøjse ved Rossner & Sohn RIAA'en er nemlig, at der for ingen af indstillingerne er angivet værdier. Rossner & Sohn har en filosofi om, at man bør lytte sig frem til den bedste kombination af gain/belastningsimpedans og ikke (fordomsfuldt) lade sig styre af tal.
Det irriterende er så, at jeg faktisk ikke kan fortælle, ved hvilken kombination en given PU lyder bedst - med mindre jeg hiver måleudstyret frem for at måle gain og belastningsimpedans
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
Jeg har lige generhvervet mig en AT oc9 pick up, og sidder og leder på nettet efter specs på denne pick up.Jeg skal indstille min
NLE 17 riaa forstærker efter gain og impedancen, jeg kan kun finde oplysninger om AT oc9 mk3, er det mulighvis de samme opstillinger den kører
efter?jeg har netop indstillet min riaa efter disse specs, men er ikke helt tilfreds, der skal godt nok skrues meget op for volumen, og der til høres der
meget knitren, selv på nye plader som ikke er beskidte...er der nogen der kan hjælpe mig :)
|
|
|
Jeg er sikker på, at du kan finde specifikationerne på Vinylengine.
ATOC9 III er vist noget blødere i nåleophænget (højere compliance) i forhold til de foregående modeller. Og så skal man jo passe på at armresonansen
ikke bliver for lav!
MVH.
Niels
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan passer jeg på at armresonansen ikke bliver for lav? jeg har eget en AT oc 9 før, men den "nye" jeg har købt brugt, er vist blevet re tippet, og jeg synes at nåleophænget virker meget blødere end den gamle AT oc9 jeg havde. jeg skal virkelig passe på med at indstille vægten på armen for tungt.
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren.
Hvad gain og impedans angår, er jeg helt enig med Boydk og Analougeman.
Den lidt rigelige knitren du hører på dine plader kan have flere årsager. Det kan være en for høj impedans på din NLE, men det kan også være andet. Nu er det godt nok mange år siden jeg havde en ATOC 09, men som jeg husker den, var det en lidt lystklingende sag, som var relativt kritisk med indstilling. Hvis vta ikke er optimal, så kan problemet være der. Jeg vil foreslå dig at prøve at sænke armen en smule, for at se om det hjælper. Jeg mener også at have læst at din NLE er relativt lys i lyden, hvis det er korrekt (Jeg har aldrig hørt den), så vil det i høj grad kunne høres hvis armen eller impedansen er sat for højt.
Der er jo desværre også den mulighed, at pu, riaa og pladespiller alle er lystklingende, og at den samlede kombination derfor simpelthen er et dårligt match.
Men jeg vil sige, start med at sænke armen indtil det begynder at påvirke lyden i negativ retning (Udefineret top, og dårlig timing), og hæv den derefter MARGINALT. Indstil derefter impedansen indtil det lyder sådan som du synes at det skal.
Du skal ikke regne med at knitren på helt nye plader nødvendigvis er et justeringsproblem. De fleste nye plader jeg køber er skandaløst ringe presset, og har typisk betydeligt mere støj, en plader fra firserne. Juster i stedet sådan at klangbalancen er korrekt. Hvis det så støjer lidt rigeligt, så er det bare ærgerligt!. Det er i øvrigt også efter min mening ret vigtigt med det rigtige kabel mellem pladespiller og riaa, og mellem riaa og preamp, særligt hvis der er tale om en kombination som er lidt til den analytiske side.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6371
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
hvordan passer jeg på at armresonansen ikke bliver for lav?
|
|
|
Det gør du ikke. Enten passer den til din arm, eller så gør den ikke. Nåletryk mellem 1.8 og 2.2 gram.... anbefalet 2 gram. Falder den ned på pladen, så prøv med noget mindre. Hvis den synker sammen med 1.8 gram, er gummiophænget nok blevet gammelt (den er jo ikke ny), men prøv dig nu bare frem. Hvis den er monteret ordentligt i huset, nåletryk er indstillet m.m., så nyd musikken i stedet for alt det usikkerhedsævl, der altid opstår. Go´ lytning  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 15 September 2015 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
hvordan passer jeg på at armresonansen ikke bliver for lav?jeg har eget en AT oc 9 før, men den "nye" jeg har købt brugt, er vist blevet re tippet, og jeg synes at nåleophænget virker meget blødere end den gamle AT oc9 jeg havde. jeg skal virkelig passe på med at indstille vægten på armen for tungt. |
|
|
Hvis armresonansen bliver for lav (under 10Hz f.eks) kan man groft sagt sige at nåleophænget er for blødt. (Eller armen for tung). For at få resonansen op kan man bruge en arm med en lavere bevægelig masse (en "let" arm). En for lav armresonans kan give problemer med afspilning af plader som ikke er helt plane eller er let bulede. Problemer med akustisk tilbagekobling vil også være forventeligt. Bløde buler har i sig selv en frekvens som kan ligge lige i det område hvor du har din (for lave) armresonans. Det giver problemer... Jeg ved ikke hvor meget blødere den "nye" ATOC9 er, men det skulle angiveligt være en hel del. Det er mig en gåde hvorfor AT har taget dette skridt, da der efterhånden ikke er så mange meget lette arme at vælge imellem. De fleste tonearme er i dag, hvad man kan kalde "mellemtunge". Ud fra det du skriver, kunne det tyde på at DIT ophæng er endnu blødere end det burde være. Selv med det maksimalt angivede nåletryk, bør nålen ikke gå i bund. Jeg kunne frygte at din nye PU ikke er som den bør være. Har du mulighed for at kontakte sælger i den forbindelse? MVH. Niels
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2015 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det har jeg. min arm er en ClearAudio Unify, ved ikke om det er en let arm eller tung? http://clearaudio.de/de/products/tonearms-unify.php har nogenlunde fået indstillet PUén nu, der er meget mere krop og bedre definition af rum end min gamle ortofon red PU. jeg skal prøve det med at løfte armen eller sænke den lidt. jeg spillede en single lidt før, der er lidt skæv, men ikke har voldt problemer før, der begyndte min PU at hoppe og danse, da nåletrykket ikke er så tungt, og den derfor ikke sporer så godt.
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren.
Du skal ikke være bange for at overbelaste din riaa, Niels Larsens produkter er velkonstruerede ud i det ekstreme. Og pas på
med at sælge din NLE17, i øvrigt. Det er svært at finde noget der er mere neutralt (mener ikke den er lys i egenlyden, men det
kan muligvis fremprovokeres som Highmass skriver).
Hvis du føler du skal skrue for højt op, så indstil riaaen til lavere følsomhed (=højere gain).
Highmass forklarer at den megen knitren kan skyldes for høj impedans på riaaen, igen er du heldigt stillet med NLE'en og kan
bare ændre impedansen.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for alle jeres gode indput. nu har jeg lyttet mig frem til en rimelig indstilling, dog er nålefanen stadig meget blød, så den sporer ikke lige så godt som min gamle ortofon. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal kontakte sælger, for at få pengene igen, da nålefanen virker utrolig skrøbelig og blød, men samtidig lyder PUén fint...... så skal jeg på jagt igen, og jeg gav ikke mere end 800 kr brugt for den. Måske jeg bare skulle lade den spille så lang tid den nu holder, og så spare sammen til en lidt bedre??? Det skal siges at jeg aldrig har haft en anden PU end min billige Ortofon m red, på min nye pladespiller. Tænker at en ClearAudio Champion level 2 (limited) godt ku fortjene bedre PUér, end dem jeg umiddelbart lige har råd til nu...
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke basenhederne pumper pg.a lavfrekvent støj, er armresonansen sikkert ikke helt ved siden af.
Men på en brugt pu, er nålen slidt.
Prøv at check nålen. Er den meget slidt så smid den ud eller øg nåletrykket.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun har givet kr. 800,- for den synes jeg ikke du har meget at klage over. Brug den til den er helt kaput! En defekt OC9 kan også være
penge værd for den kan retippes. NorthWestAnalouge kan også skifte gummi, helt billigt er det ikke. Men han har mange tilfredse kunder.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knitren kan også forekomme pga statisk elektrisitet. Har du f.eks meget lav luftfugtighed, vil pladens rotation og gnidningen mellem plade og luft, opsamle meget statisk el og dette høres som knitren pga afladning af pladen til pickuppen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 16 September 2015 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville være varsom med at bruge en pickup af ukendt tilstand hvor det knitrer lystigt
tror den manglende sporingsevne (?) kan ødelægge det dyrebare vinyl
En ny OC9II koster bare 2500-3000 kr så det ville jeg overveje for at være på den sikre side"
Når dette er sagt ville jeg klart vælge AT33 versionerne,.. - OC9 har for mig altid været på den lyse side/overdetaljeret
|
Til top |
|
|