| Forfatter |
|
Larsendrengen Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2016 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 15 Maj 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg har lige anskaffet mig en argon tt-2 pladespiller med indbygget riaaforstærker. Da jeg fik hjem var jeg lidt overrasket over,
at lyden ikke var højere, sammenlignet med en mp3fil. (skal lige at det er første gang jeg har hørt musik fra en lp før). Jeg kan
sagtens skrue op på forstærkeren uden at lyden forringes. Det er ikke fordi det gør så meget at lyden ikke er højere, jeg undrede
mig bare over det ikke blev højere, i forhold til hvor højt forstærken var skruet op.
Så jeg tænkte på om det er fordi det er en billig Riaa-forstærker der sidder på pladespilleren, at den ikke forstærker
udgangssignalet fra selve vinylen op?
Grunden til at jeg spekulere i disse baner er, at jeg har blevet nød til at anskaffe mig en analog til digital konverter, hvor den køre
fra analog over i konverteren og ud gennem et optisk kabel ind i forstærken. (min forstærker har desværre ikke analog indgang)
Og jeg tænkte om det var den der kunne være grunden til at den ikke fik lyden til at blive særlig høj.
- denne tanke kommer af, at mit fjernsyn os er tilkoblet til forstærkeren gennem optisk indgang, hvor jeg også skal skrue vildt højt
op på forstærkeren bare for at kunne se tv-avisen f.eks.
Det blev vidst lidt rodet, men håber det går.
mvh Mikkel :)
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 15 Maj 2016 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du ha' et svar, der kan bruges til noget, vil det hjælpe at oplyse fabrikat og type på alle produkter i kæden.
Skal det forstås sådan at du har en pladespiller med indb. RIAA, hvorfra lyden går videre til en A/D konverter og videre derfra med optisk kabel til en forstærker, som kun har digitale indgange...... ??
Det lyder ikke helt almindeligt. Hvori ligger så fordelen ved at spille vinyl i analog kvalitet? Det kunne være interessant at få belyst. Eller har jeg misforstået oplægget? Det må jeg have?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 Maj 2016 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det korte svar er ja. Der er desværre ingen standarder for input og output på linieniveau. Derfor kan der være meget store forskelle.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2016 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Vil du ha' et svar, der kan bruges til noget, vil det hjælpe at oplyse fabrikat og type på alle produkter i kæden.
Skal det forstås sådan at du har en pladespiller med indb. RIAA, hvorfra lyden går videre til en A/D konverter og videre derfra med
optisk kabel til en forstærker, som kun har digitale indgange...... ??
Det lyder ikke helt almindeligt. Hvori ligger så fordelen ved at spille vinyl i analog kvalitet? Det kunne være interessant at få belyst.
Eller har jeg misforstået oplægget? Det må jeg have? |
|
|
Haha ja jeg kan godt forstå din tanke. Ideen i at have en pladespiller fremfor at høre musik fra f.eks. en cd-afspiller er, at det skal
være lidt "retroagtig". Så det er nok mere stemningen omkring det at høre pladen, at man høre den fra start til slut. Men det er
selvfølgelig bare min opfattelse af det :)
Opsætningen er:
argon tt-2 med riaaforstærkeren der fulgte med.
standard phonestik
A/D konverter cyp AU-d4 http://www.cypeurope.com/store/store/app/product/AU-D4/Analo gue-Audio-Converter
optisk kabel i 200 krs klassen 1 meter
Nad d7050
Jeg har selv spekuleret på den konverter. Jeg har været lidt i tvivl om hvorvidt den kan konvertere 100 % over. Jeg har prøvet at
læse lidt om det, men det er lidt for teknisk for mig indtil videre :)
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok vi arbejder altså med "den digitale grammofon"
Signalstyrken på de forskellige kilder varierer, som Kjeldsen allerede har forklaret. Styrken fra din grammofon afhænger af forstærkningsfaktoren i den indbyggede RIAA. Flaskehalsen i din opbygning er din A/D konverter. Den røde plet. En A/D konverter må ikke overstyres med et for kraftigt signal, da den ellers vil forvrænge fælt i kraftige passager. I den forbindelse mangler jeg oplysning om RIAA-forstærkerens udgangssignal og A/D konverterens indgangsdata. Især det sidste kunne give et praj om det kan betale sig, at tænke i en anden RIAA forstærker med et kraftigere signalniveau.
Det fungerer og kan du skrue tilstrækkeligt højt op for grammofonlyden er der ikke noget teknisk forkert i din opstilling.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er nok en lidt speciel opstilling
Jeg har simpelthen ikke kunnet finde nogen information omkring den indbyggede riaa forstærker der sidder på. Men jeg har fundet
frem til, at det er en MM-pickup der sidder på. Jeg synes at have læst, at dens signal er ret svagt. Så riaaen må vel skulle forstærke
mere end hvis der var tale om en MC-pickup.
A/D-konverteren står der desværre heller ikke så meget om andet end den har ukomprimeret 2-kanals LPCM digital audio signal
output. og at den ligger på 48 KHz.
Det var lidt ærgerligt, der ikke lige var nogen information omkring det, det kunne ellers have været spændende at se om
opsætningen var helt ved siden af.
på de forgående opslag, lød det ikke som om du var vildt begejstret for at jeg havde lavet lyden fra analog til digital. Er det så
dårlig en ide at gøre det på den måde? Det jeg har haft i tankerne var, at konverteren ikke kan lave analog lyd om til digital uden at
den skal skære noget fra, selvom der ved konvertereren står, at det skulle den ikke gøre.
Når du skriver, at skrue op for grammofonlyden, mener du så på pladespilleren/riaaen (hvis man overhovedet kan det) eller på
forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentligt tror jeg ikke, der er noget galt som sådan med din riia pladespiller kombi. En MP3 fil er jo komprimeret ret voldsomt og lydstyrken på optagelsen har meget stort niveau. Her er en lp en del mere "stille" i det og dynamik området, er også større. Her virker det på en MP3 fil som om det hele er lige højt altid. Lyden på lp er også tit mere afslappet imodsætning til MP3 filen, det tit er meget anstrengende at lytte til. Sætter jeg en cd med Paul Simon på af de senere udgivelser og derefter en lp fra samme musiker, er lydstyrken og afslappetheden markant anderledes på lp i forhold til cd'en i dette tilfælde. Cd'en er her sikkert og meget hårdt komprimeret og lydstyrken generelt høj, så man undrer sig over forskelln på volumens stilling. Kl 8.30 med cd'en og tæt ved kl 11 med lp'en og så lyder lp'en slet ikke specielt højt, bare afslappet, dynamisk og behagelig.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....lp'en er Hearts and Bones fra 80'erne og cd'en er Surprise fra 2006. Først nævnte har jeg også på cd og den ligner lp'en temmelig meget, så den er ikke et genoptryk sådan som lp'en heller ikke er.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allano....... Det virker som om, at du har misforstået noget (temmelig udbredt forøvrigt). MP3 fjerner ifølge en nærmer defineret algoritme indhold i musikken, der er svagt eller ikke hørbart i forhold til det lidt mere voluminøse indhold. Der ændres som sådan ikke det store i dynamikniveauet, og at skrive, at der er større dynamik på LP end på MP3 er ikke korrekt. Formålet med MP3 er udelukkende at få en musikfil til at fylde mindre. Smid evt. en pb med din mailadresse, så skal jeg sende dig et svendestykke udi særdeles vellykket MP3-konvertering, så du bedre forstår, hvad jeg nener  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
...jeg henviser blot til den måde det laves på normalt. Jeg ved godt, at MP3 kan lyde meget bedre, end det ellers er normalt. Det føles virkeligt som om, dynamikken er smadret på div MP3 filer, her lyder lp'en, når den nu er god nok, noget bedre. Går til dagligt med en DAB radio og lytter til P4 og det er faktisk til at holde ud at lytte til, i forhold til P8-Jazz. Den lyder ikke godt og P3 heller ikke. Men jeg vil da gerne prøve den fil, du godt nok har nævnt i en tråd herinde.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....lytter i hoved tlf'er...  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er sendt. skriv gerne, hvordan du oplever den  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skrevet mine svar i teksten nedenfor under "Min kommentar:"
Larsendrengen skrev:
Ja, det er nok en lidt speciel opstilling
Jeg har simpelthen ikke kunnet finde nogen information omkring den indbyggede riaa forstærker der sidder på. Men jeg har fundet frem til, at det er en MM-pickup der sidder på. Jeg synes at have læst, at dens signal er ret svagt. Så riaaen må vel skulle forstærke mere end hvis der var tale om en MC-pickup.
------
Min kommentar: Din originale pickup har en nominel udgangsspænding på 5mV. En MC pickup har betydelig lavere signalstyrke. Din RIAA kan givetvis ikke håndtere en MC type, som nødvendiggør STØRRE forstærkning end den nuværende MM pickup. Modsat af det du skriver. Men lad det ligge for nu.
-------
A/D-konverteren står der desværre heller ikke så meget om andet end den har ukomprimeret 2-kanals LPCM digital audio signal output. og at den ligger på 48 KHz. Det var lidt ærgerligt, der ikke lige var nogen information omkring det, det kunne ellers have været spændende at se om opsætningen var helt ved siden af.
-------
Min kommentar: Der foreligger ikke oplysning om dens maksimalt tilladelige indgangssignal. Det vil være en god oplysning i forbindelse med en eventuel ny RIAA og/eller pickup.
------
På de foregående opslag, lød det ikke som om du var vildt begejstret for at jeg havde lavet lyden fra analog til digital. Er det så dårlig en ide at gøre det på den måde? Det jeg har haft i tankerne var, at konverteren ikke kan lave analog lyd om til digital uden at den skal skære noget fra, selvom der ved konvertereren står, at det skulle den ikke gøre.
-------
Min kommentar: Den almindeligt forekommende ide med at spille vinyl er søgen efter den analoge lydkvalitet, som i manges ører er den digitale overlegen (uanset at jeg ikke er enig). Da din forstærker udelukkende er digital fra indgang til udgang er du nødt til at fortsætte med den nuværende fremgangsmåde. Det mest almindeligt brugte er en god analog forstærker med en tilsvarende RIAA forstærker, som kan anvendes til såvel MM som MC pickup. Du har valgt en anden løsning som fungerer i praksis. OM det så er godt nok for dig vil tiden vise.
---------
Når du skriver, at skrue op for grammofonlyden, mener du så på pladespilleren/riaaen (hvis man overhovedet kan det) eller på forstærkeren?
--------
Min kommentar: "At skrue op for grammofonen". Dermed mener jeg din mastervolumen/volumenkontrollen. Kan du skrue tilstrækkelig op til at nå en acceptabel lydstyrke, er der jo ikke noget problem. Nej! At der er forskel på styrken mellem at afspille en plade, aflytte en MP3 fil eller høre lyden fra dit TV er helt naturligt. Det er forskellige kredsløb og deres signalbehandling og forstærkningsfaktor som bestemmer styrken af det til forstærkeren tilførte signal. Din volumenkontrol (mastervolumen, den store knap på forsiden af forstærkeren) er indrettet til at tilpasse disse forskelligheder til dit ønske om lydstyrke.
------
 |
|
|
So, no problem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange for svar! Så fik jeg styr på det jo. Det kan være jeg må ud at have en ny pickup på et tidspunkt :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må love ikke at sige noget til Kaj. Min vintage Sony TT-2250 med MC pick-up og hjemmeloddet RIAA er forbundet direkte til min musik PC, og derfra digitalt videre i en DSP og videre til klasse D forstærkere
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 16 Maj 2016 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Den er sendt. skriv gerne, hvordan du oplever den |
|
|
Er det den jeg tror det er ?? Svend og Toots ?? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |