Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 16:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Undgå brum fra pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Kom i kontakt med en som har nogen pladespiller som han vil sælge billigt og jeg vil gerne købe en

Han har b.la en nikko dl 1 og en fra philips.

Sidste jeg havde en var da jeg havde købt en ny pro ject essientials II, med den og en marantz PM6005
havde jeg brum, nu har jeg en Marantz PM5005 (næsten samme model største forskel er dacen)

Har en valhalla technology clean power strømskinne med netfilter
strømskinne

Til den er tilsluttet en ekstra strømskinne til 2 pc skærme og en ikea lampe,
direkte i den anden er tilsluttet min marantz PM5005, CD5005, mit lydkort t c electronic bmc 2 og
min pc med b.la en evga supernova P1000 strømforsyning, strømskinnen sidder direkte i væggen,
til min forstærker og cdafspiller bruger jeg dette strømkabel
Clearer audio alpha ONE

Den gang jeg havde problemet mindes jeg ikke at jeg prøvede at tilslutte forstærkeren til en anden
strømskinne, kun at jeg prøvede at tilslutte pladespilleren til en anden strømskinne som ikke hjalp

Hvordan undgår jeg brum ? (den gang havde jeg selvfølgelig tilsluttet pladespilleren til stelforbindelsen på forstærkeren)

Skal jeg simpelthen prøve at tage alt fra og kun tilslutte min forstærker og pladespiller
(evt have alt andet slukket) og så høre hvornår der opstår brum efterhåneden som alt andet bliver tilsluttet?

Vil godt nok overraske mig hvis jeg kun har tilsluttet forstærkeren og pladespilleren og der stadig er brum,
for så dårlige forstærker laver marantz da ikke.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Du skal sørge for at kablerne fra pladespilleren ikke ligger op ad el kabler og pc kabler. Du skal isolere dem fra disse så godt det er muligt. Pladespilleren selv, bør også stå i tilpas afstand fra det øvrige udstyr du har. Prøv at gå det lidt efter.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2016 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Køre digitalt fra min pc og cdafspiller ind i en dac, så jeg forstiller mig at de ikke påvirker lyden fra en pladespiller
og så et godt analogt kabel fra dacen til forstærkeren hvor alle signalkabler er er godt skærmet (supra)

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 Juli 2016 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

To PC-skærme og en IKEA-lampe... Det er vel inklusiv en lysdæmper? Nu mangler du kun at drive et elektisk hegn via din strømskinne!

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2016 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

jo der er lysdæmper on/off

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2016 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Strøm forsyningen i pc'en visse andre dele, udsender meget støj, da din pc slet ikke er afskærmet på nogen måder. Signalkablet på pladespilleren virker pga impedans og kapacitet som en antenne og opsamler støj i dets nærhed.

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 05 Juli 2016 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej gasolin. Er det rigtigt forstået, at du endnu ikke har en pladespiller og altså ikke har brum lige nu? Men du vil, forståeligt nok, gerne undgå, at du oplever det igen. Du har nu allerede fået nogle råd, der kan forebygge, inklusive en antydning af at med det sammenrend af forbindelser, du har, skal du overveje at tilslutte pladespilleren separat uden om alt det andet - i hvert fald afprøve muligheden. Du skriver "Skal jeg simpelthen prøve at tage alt fra og kun tilslutte min forstærker og pladespiller (evt have alt andet slukket) og så høre hvornår der opstår brum efterhåneden som alt andet bliver tilsluttet? ", og ja, det lyder da som en rimelig ide, og hvorfor ikke starte med pladespilleren alene og også prøve uden strømskinnen. Opstår der brum, må du teste på kryds og tværs og ikke bare tro, at Marantz er den skyldige. Måske bør strømskinnerne tilsluttes hver for sig og ikke kobles sammen. Måske er der en svaghed i din opsætning, du har overset.

Med hensyn til køb af brugt pladespiller spurgte du i en samkørende tråd om Beogram 8002, eksempelvis, og hvorfor dog ikke hvis ellers den er i topstand. Til prisen for den pågældende må man dog sige, at du her 40 år senere stadig kommer til at betale for designet. Men de fleste brugte pladespillere er gamle, og det forhindrer ikke, at de stadig kører, hvis de har været holdt vedlige. Du kan finde en Beogram 1000 for helt ned til 100 kr., uden at det behøver være noget vrag, og Kim Larsen vil mageligt kunne trille rundt på den. Som jeg forstår dit perspektiv mht pladerne, så er der ikke grund til at have fokus på dyre topmodeller, men du kan alligevel få glimrende lyd. Og jeg fristes til at tilføje, at den slags plader, som du tilsyneladende har mest øje for, vil ofte kunne findes meget billigt, og rystende billigt hvis du skulle forvilde dig en tur til København på de sidste dage for et hollandsk marked. Mit gæt er, at det for dig ville være rejsen værd (med hjemtransporten af pladerne som det største problem). - Nu nævner du også Nikko DL 1 som pladespillerkøb. Der er tangentialspillere, der er bedre, men alt lagt sammen kan den være sagen for dig. Men prisen skal være lav, og du skal være sikker på, at alt er ok lige nu, for bortset fra at du sikkert kan opdrive en ny brugbar rem til den, skal du ikke regne med at kunne få den repareret. Den har en tiltalende frontbetjening, og den har sågar repeat- og cue-funktion.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2016 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Lige pt har jeg ingen pladespiller

En af dem jeg kunne købe hvor sælger vil aflevere personlig for en hund har jeg droppet

500kr + 100kr for en måske 20 år gammel pladespiller er lidt dyrt og der kan hurtigt opstå problemer selv om ældre pladespiller ofte er i bedre kvalitet end en ny pladespiller, isærnår rega, project pladespiller der er få år gammel(de mest alm standard modeller)kan fås brugt for max 1500kr og helt ned til ca 900kr som vil være et bedre køb end en til 500kr der måske er 20år, også selv om det bare skal virke.

Jeg vil starte såfrem jeg for en pladespiller, med at tilslutte forstærker og pladespiller til samme stikdåse strømskinne uden min pc er tændt og så tage den derfra. Den gang jeg prøvede med en ny pladespiller glemte jeg at prøve uden min pc var tændt, selv om jeg spurgte om hjælp herinde

Har alle cder med gasolin/kim larsen på nær the black box og der vil jeg godt som den samler jeg er have dem på lp(dem der ikke findes på lp har jeg på cd og tidal hifi), jeg vil også gerne have deep purple made in japan,depeche mode music for the masses, u2 rattle and hum, thriller, brothers in arms, the wall, the dark side of the moon med mere på lp, men kun det bedste af det bedst og det mest spændende, alt andet kan jeg lytte til på tidal eller via cd.

Det er det der med at lede efter plader,finde en ny plade til samlingen, have dem i stor størrelse med større billeder,indersleve med mere, men også at have nogen orginale plader fra det år eller året efter hvor den blev udgivet der er interessant, der vil det føles lidt mærkeligt at samle på plader uden at kunne spille dem og opleve den anderledes lyd som der er samlinget med f.eks cd

Lidt som et se/høre en film i stereo samlignet med surround sound, om end forskellen måske ikke helt er så stor imellem en cd og lp plade

Kan godt gå en tur i recordpusher i Odense bare for at kigge og tænke bare jeg havde en pladespiller der virker uden brum, for så kunne jeg købe noget af det dejlige musik der står på hylderne, når jeg er i en butik som recordpusher

Så er der jo også det når de gamle musikker som kim larsen ikke udgiver nye plader så tit , så kan gamle lp plader godt føles som at få noget nyt musik, selv om man måske kender den fra cd, for slet ikke alt nævne alt det der kun findes på lp,vinyl

Har en Marantz CD5005 med digitalt kabel og en billig brugt dac, men det lyder godt og er glade for det. Der skal jeg have noget ligende(pladespiller) som ikke er så dyrt men alligevel gir en stor glæde når man bruger det

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 06 Juli 2016 kl. 03:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, hvorfor jeg fik skrevet Beogram 8002, når det jo var den flotte Beogram 1202, som du omtalte i den anden tråd.

Men gasolin, jeg kan godt forstå, at det giver dig noget at jagte og finde gamle LP'er. Som du skriver "have dem i stor størrelse med større billeder,indersleve med mere", det er noget, som cd'en aldrig vil kunne. For så vidt kan du have fuld glæde af ejerskab til en LP, hvis du har samme plade på cd, men naturligvis skal du også kunne høre den på pladespiller. De plader, du nævner, vil du, hvis ikke Odense kan levere, hen ad vejen kunne finde ved at følge de kendte danske netauktioner.

Med hensyn til anskaffelse af pladespiller er spørgsmålet, om ikke du gør processen vanskeligere, end den behøver at være, og selv om jeg kan følge dine ræsonnementer, tror jeg ikke, de er helt retfærdige. Du kan godt sige, at jo nyere jo bedre, men en garanti for det har du ikke. Jeg kender ikke lyden for de nyere mærker, som du nævner, og der er ikke nogen fagpresse, der sammenligner brugte ældre med nyere (selv om det for forbrugeren kunne være særdeles relevant for netop pladespillere), men bortset fra at de altså er nyere, så skal du måske revurdere, hvad du får for pengene. Med alle oprindelige salgspriser omsat til nutidspenge og tilsat et skøn over, hvad den reelle produktionspris har været, kan det sagtens være, at du får mere for pengene ved at give 500 kr. for en gammel end 1500 kr. for en nyere.

Jeg vil udfordre dine købstanker med disse eksempler. Linkene er kun brugt til at præsentere dem, for de er alle på dansk grund og leveres inkl. fragt for under 500 kr., Philips'en dog en smule over.

https://www.gumtree.com/p/record-players-turntables/mitsubis hi-dp-780-turntable-record-player-/1129366759   Mitsubishi DP-780 omtales af nogle som high-end.

http://www.radiomuseum.org/r/pioneer_pl_j210.html  Pioneer PL-J210 m/extern strømfors.

https://www.youtube.com/watch?v=xApF3jHsx_E  Pioneer PL-120

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon .com/Philips/Philips_22AF829.htm&ContentFrame   Philips AF-829

Technics SL-102

De er alle afprøvet af en tekniker. Du må selv vurdere, hvilken der måtte være bedst for dig, men andre på H4A har måske også en mening om det.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Juli 2016 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

De er alle afprøvet af en tekniker. Du må selv vurdere, hvilken der måtte være bedst for dig, men andre på H4A har måske også en mening om det.

mjoehhh ........ Jeg kan ikke helt lige fange alle de bekymringer der tages på forhånd ..... :)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2016 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Den lille lette pioneer ligner simpelthen hen noget der minder om mit konfirmationsanlæg

Pionereren med pitch control havde min mor/pap far og den virkede til sidst ikke, hvad problemet der ikke virkede kan jeg ikke huske

Mitsubishien koster 300kr uden fragt

Jeg er begrænset til max 45 cm bred pladespiller

Så denne youtube video i nat

Og man kan tydelig høre at der er en forskel på de forskellige pick up

Audio technica AT110 lyder lidt lys i toppen men en klar mellemtone

Grado prestige black lyder meget indelukket i toppen

Ortofon OM 10 (om 5 e er b.la standrad på project essential II) har en meget lys, lidt tynd lyd

Shure M44E har en god bund

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Brum kan meget vel være ground loop. Stel og pladespillere kan være tricky.

Igår fik jeg testet min "nye" Garrard 100SB zero. Der omformer fra DIN til Phono og fra Phono til XLR. RIAA og pladespiller står lige oven på dyngen af PC udstyr, skærm, router mv. Kabler er nogenlunde skilt ad i signalkabler for sig og strøm for sig. Pladespiller og RIAA deler ikke strømskinne med PC mv.

Jeg har absolut ingen brum. Jeg har også en Sony PS 2250 - den har heller ikke brum.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2016 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Den lille lette pioneer ligner simpelthen hen noget der minder om mit konfirmationsanlæg

Pionereren med pitch control havde min mor/pap far og den virkede til sidst ikke, hvad problemet der ikke virkede kan jeg ikke huske

Mitsubishien koster 300kr uden fragt

Jeg er begrænset til max 45 cm bred pladespiller

Så denne youtube video i nat

Og man kan tydelig høre at der er en forskel på de forskellige pick up

Audio technica AT110 lyder lidt lys i toppen men en klar mellemtone

Grado prestige black lyder meget indelukket i toppen

Ortofon OM 10 (om 5 e er b.la standrad på project essential II) har en meget lys, lidt tynd lyd

Shure M44E har en god bund

Den test er ikke brugbar. Man få umiddelbart ikke noget at vide omkring tilpasning af impedans til pick-upperne. Selv den bedste Pickup kan lyde dårligt, uden korrekt justering.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Var selvfølgelig Philips pladespillerne med pitch control

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2016 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Den afbildede Technics plattenspieler, er ikke en SL-D102, men en SL-D2.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

upddate fik svar fra en forhandler og jeg skrev tilbage at den lettere brugte rega rp1 queen vil jeg gerne bytte med

Fredag skulle jeg kunne gøre forsøget med at lytte til plader og håbe på null brum

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2016 kl. 03:29 | IP-adresse registreret  

Lidt off topic (men stadig om pladespiller)

Jeg har et billigt ikea tv/hifi møbel, vi det gi noget lydmæssigt
at bruge en flise under pladespilleren og vil det kunne påvirke brum,hum?

Som jeg skriver jeg har ikke fået nogen pladespiller endnu, så jeg kan ikke teste det

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2016 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Ikke efter min mening. Selvfølgelig skal pladespilleren stå stabilt og i vatter. Brum og støj har intet med underlaget at gøre. 

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 07 Juli 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Det bedste underlag er en stabil pladespillerhylde, der hænger på en solid væg.

I udgangspunktet betyder underlaget intet for brum/indstrålet støj, men muligheden for at placere pladespillerhylden lidt længere væk fra diverse støjkilder er måske lidt større, end hvis pladespilleren stod på/i et (hi-fi-) møbel sammen med en masse andre komponenter.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2016 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Så kom der en rega rp1 queen edition

hvor er jorden OMG, den er i forbindelse med armen, puha var lige nervøs 1 sekund

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes